Saab 900 T8 startar ej

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab 900 T8 startar ej

• Detta ämne är tomt.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    fredrik75
    Deltagare

Hej!

Jag heter Fredrik och är ny här på forumet men har dock följt många av era projekt/trådar under åren som gått och imponeras av ert kunnande samt detaljnivån på era bilar. Jag köpte en SAAB 900 T8 -86 för ett par år sedan som jag hade tänkt att renovera samt för att ha som ett litet projekt, (får se i slutändan vilka idéer som går att genomföra). När jag köpte bilen så ville inte bilen starta riktigt men jag tänkte att jag får ta det efterhand med tanke på att jag ändå hade annat som behövde fixas på den i kombination med att man samtidigt var upptagen med renovering av huset. Jag har i skrivande stund lyft ur motorn (dock så glömde jag att försöka göra ett kompprov innan) samt demonterat hela framvagnen då jag har lagat en del rost på de vanliga ställena, typ bärarmsinfästningen bland annat. Har även demonterat toppen för att se om jag kunde hitta något, det enda jag kunde se var att kolven i 1:ans cylinder var lite skadad i ytterkant men jag inte om det kan påverka att den inte startar samt att det kom ur lite vatten när jag lyfte toppen. Ska även tilläggas att när jag försökte starta bilen (även med starthjälp) så fick man hålla ner gasen samtidigt som man vred på nyckeln men det enda som hände var att motorn typ lät som en gammal ångbåt om ni förstår vad jag menar. Hoppas att någon har något bra tips på vad man kan börja med att felsöka?

Bilagor:
    martin h
    Deltagare

Hej!

Väldigt svårt att felsöka när motorn är ur bilen och isärplockad. Det man normalt sett börjar titta på är tändning och bränsle. De flesta motorer går om de får soppa och gnista. Sedan kan de gå dåligt av en väldigt massa olika skäl.

Jag och sonen har precis renoverat en B201 till hans 900 T8 -85 och bytt vev, vevlager och ramlager, kolvringar mm. , så jag börjar få lite koll på den motorn. Litet märke i överkanten på en kolv hade vi också, men det påverkar inte gången.

Jag skulle börja kolla tändningen. Finns gnista? Rätt tändinställning? Bra skick på stift, kablar, lock och rotor?
    Enkelt är ju också som du var inne på att kolla kompet på cylindrarna.
    När man vet att det funkar så titta på bränslet: Kommer det bensin? Man kan lyfta spridarna och hålla dem i en burk och se att det kommer ur alla. Ska man vara riktigt noga så kan man mäta flödet. (titta en viss tid) Vill bara påpeka att bränslerören är väldigt känsliga. Dels går de sönder lätt, men det är också känsligt om man har bytt något rör. På Sonens bil var de bytta mot liknande rör, men de var inte riktigt samma flödesmotstånd, så bilen gick inte bra. Byte till original så gick den bra igen.

Har någon varit och skruvat på bränsleinställningsskruvarna utan veta vad man gör så kan det nog bli konstigheter också. Kan inte den processen i huvudet, men då behöver man följa instruktionen i verkstadshandboken.

Vacuumläkage är också något som behöver kollas. Finns många slangar som kan var trasiga/ha hoppat av.

Finns så klart fler saker som behöver kollas. Lycka till och skriv gärna igen när du vet lite mer.

/Martin

fredrik75
    Deltagare

Ok, tackar så mycket för alla tips. Jag vet ju inte hur mycket som är skruvat på den av tidigare ägare, när jag plockade ner instrumentbrädan så hittade jag bl a att vacuumslangen till turbomätaren var pluggad med en skruv. Jag får kolla över detta när det blir dags för återmontering, hittade lite mer rost på golvet vid passagerarsidan som behöver åtgärdas först. Då bilen har stått länge så kommer jag även att byta ut många delar så att man vet att det är fräscht.

/Fredrik

saabcustom
    Deltagare

Som Martin skriver: Fick motorn bränsle ? eller kan det vara ett trilskande bränslepumpsrelä ?

Kanske turbotrycksvakten inte är kurrant ?

Sitter anslutningarna till bränslepumpen ordentligt eller har de glappat upp ? Det har hänt mej och det tig tid innan jag hittade det. Kolla också att bränslepumpen har plus och jord på rätt stift.

Lycka till / Kenth

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng