Saab 900 T8 startar knappt

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Saab 900 T8 startar knappt

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Saab 900 T8 startar knappt

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 29, 2011 at 04:54 #25583

      Tjena, har en Saab 900 turbo 8v -88 med k-jet som är extremt svårstartad och om den startar dör den om jag släpper den till under ~1500 varv.

      Alla stift har gnista och alla spridare ger en fin dusch.

      Har hittat två saker som inte verkar normala:

      Bränslepumpen går inte med det vanliga relät men om jag fuskkopplar en kabel över den normalt öppna kretsen (30-87) går den. När jag vrider på nyckeln har jag 12V i den slutande kretsen.
      Pga. åvanstående kan man anta att relät är trasigt men jag ha provat ett annat, dock utan det extra stiftet till APC-styrningen, men det ska väl bara påverka vid för högt laddtryck vilket jag inte har enligt mätaren.

      Konstighet nummer två är att den bara skickar bensin till spridarna om jag manuellt öppnar det där locket vid luftfiltret (LMM?)

      Så.. vad tror ni felet kan vara?

        september 29, 2011 at 06:10 #188009

        Att det går bensin till spridarna när du lyfter på mätskivan är inte konstigt, det är luftmängdmätarens mätskiva som känner av hur lycker luft som kommer in i motorn, och skickar ut bränsle i förhållande till det. Lyfter du inte den så tror ju inte motorn att den får nån luft, och då ingen soppa. 🙂

          september 29, 2011 at 11:41 #188019

          @Hedin wrote:

          Att det går bensin till spridarna när du lyfter på mätskivan är inte konstigt, det är luftmängdmätarens mätskiva som känner av hur lycker luft som kommer in i motorn, och skickar ut bränsle i förhållande till det. Lyfter du inte den så tror ju inte motorn att den får nån luft, och då ingen soppa. 🙂

          Förtydligande: För att kunna starta bilen måste jag lägga en sak under locket så det hålls uppe.
          Om jag bara har som vanligt får den ingen bensin.
          Vet inte riktigt hur den funkar men kan det vara pga hur jag har gjort med bränslepumpsrelät?
          Typ att den bygger för högt bränsletryck så locket inte orkar öppnas?

            oktober 3, 2011 at 08:53 #188097

            Vrid några gånger på nyckel till yttersta läget så att den bygger upp bränsletrycket. Precis innan startmotorn slår igång.

            Startar den sedan bra så kan det vara samma fel som på min t8 special i vinter.

            En eller flera spridare kan läka bensin vilket gör att bensinen rinner ner i cylindrarna.

            Enkelt att kolla om spridarna läker. Bara bygga upp bränsletrycket och dra upp spridarna och lägga toapaper under och se om det droppar från någon av spridarna.

              oktober 3, 2011 at 21:36 #188115

              @granberg wrote:

              Vrid några gånger på nyckel till yttersta läget så att den bygger upp bränsletrycket. Precis innan startmotorn slår igång.

              Startar den sedan bra så kan det vara samma fel som på min t8 special i vinter.

              En eller flera spridare kan läka bensin vilket gör att bensinen rinner ner i cylindrarna.

              Enkelt att kolla om spridarna läker. Bara bygga upp bränsletrycket och dra upp spridarna och lägga toapaper under och se om det droppar från någon av spridarna.

              Ska kolla spridarna, men jag kan inte bygga tryck med nyckeln utan jag måste dra en kabel mellan 30 och 87 istället för relät till bränslepumpen.

                oktober 4, 2011 at 07:21 #188116

                Min första tanke är juh att locket du behöver lägga imellan nått för att bilen skall starta går på tok för trögt..

                Den skall juh kunna lyftas lätt av luften som motorn suger in … allt för att veta hur mycket sås den behöver ..

                Kolla upp den så den inte kärvar så kanske bilen kommer starta o gå bättre..

                /M

                  oktober 4, 2011 at 21:15 #188077

                  @DualC wrote:

                  Min första tanke är juh att locket du behöver lägga imellan nått för att bilen skall starta går på tok för trögt..

                  Den skall juh kunna lyftas lätt av luften som motorn suger in … allt för att veta hur mycket sås den behöver ..

                  Kolla upp den så den inte kärvar så kanske bilen kommer starta o gå bättre..

                  /M

                  Det känns inte som det kärvar men när jag har bränsletryck går det trögt.
                  Därför har jag en idé som att jag kan ha för högt bränsletryck som håller emot locket.
                  Men jag vet inte ens hur den fungerar som, så vad tror ni?

                    oktober 5, 2011 at 05:41 #188124

                    @hundfoder wrote:

                    @DualC wrote:

                    Min första tanke är juh att locket du behöver lägga imellan nått för att bilen skall starta går på tok för trögt..

                    Den skall juh kunna lyftas lätt av luften som motorn suger in … allt för att veta hur mycket sås den behöver ..

                    Kolla upp den så den inte kärvar så kanske bilen kommer starta o gå bättre..

                    /M

                    Det känns inte som det kärvar men när jag har bränsletryck går det trögt.
                    Därför har jag en idé som att jag kan ha för högt bränsletryck som håller emot locket.
                    Men jag vet inte ens hur den fungerar som, så vad tror ni?

                    Har ingen större erfarenhet av T8 eller i8’an heller för den delen med det mekaniska sprutet. Men kan juh tro att luftfiltret sitter under denna enhet o att luften skall sugas in imotorn så att locket öppnas o mäter hur mycket luft som används o sprutar in mängden soppa efter det …

                    Därav menar jag juh det att det verkar som om ditt lock går så trögt att det knappt öppnas när du försöker starta din motor, om det sedan har med soppatrycket att göra vet jag inte men .. jag har svårt att tro det.

                    Men, kolla upp att det rör sig med lätthet .. är juh endå så att det skall kunna förflytta sig upp o ner utan nått som helst motstånd.

                    /M

                      oktober 5, 2011 at 08:56 #188126

                      Locket ska röra sig med visst motstånd. Det ska inte gå trögt lr verka kärva.
                      Att det skulle gå trögt pga bränsletrycket låter lite otroligt tycker jag. Vidare så kan bara pumpen leverera ett max tryck och vi kan nog vara säkra på att sakerna är designade att lira ihop. Att en pump efter 20+ år skulle börja leverera MER tryck än när den var ny är knappast möjligt.
                      Jag rekommenderar dig att försöka hitta ett nytt bränslehuvud och luftskål och testa med det för att se om du får ngn skillnad.

                      /Sebbo

                        oktober 5, 2011 at 10:54 #188128

                        @Sebbo wrote:

                        Locket ska röra sig med visst motstånd. Det ska inte gå trögt lr verka kärva.
                        Att det skulle gå trögt pga bränsletrycket låter lite otroligt tycker jag. Vidare så kan bara pumpen leverera ett max tryck och vi kan nog vara säkra på att sakerna är designade att lira ihop. Att en pump efter 20+ år skulle börja leverera MER tryck än när den var ny är knappast möjligt.
                        Jag rekommenderar dig att försöka hitta ett nytt bränslehuvud och luftskål och testa med det för att se om du får ngn skillnad.

                        /Sebbo

                        Utan bränsletryck går locket lätt att lyfta.
                        Om jag håller det uppe och startar pumpen dras det ner, inte så att jag klämmer mig men det drar helt klart.

                          oktober 9, 2011 at 17:18 #188191

                          Nu har jag skaffat nya tändkablar och den startar och går fint när jag byglar över pumprelät.
                          Med relät som vanligt går den bara på tomgång och dör när jag gasar.
                          Spänningen på anslutningarna som styr relät ligger runt 3,5V på tomgång och ökar upp till runt 9V nära varvstoppet. Är det normalt?

                            oktober 13, 2011 at 14:23 #188249

                            Kallstartsventilen får bara runt 3V och ger då inget bränsle.
                            Om jag ger den 12V sprutar den bra.
                            Vad ska den få spänning ifrån?
                            Tänkte att det kunde vara från tändmodulen så jag tog loss den och hittade en massa oxid (?) bakom, är det ett dåligt tecken?
                            Det blev i alla fall ingen skillnad efter rengöring.

                              oktober 13, 2011 at 15:09 #188251

                              Sitter tändkablarna i rätt ordning? 🙄

                                oktober 13, 2011 at 15:14 #188252

                                @Torbo wrote:

                                Sitter tändkablarna i rätt ordning? 🙄

                                Ja, det gör dom.
                                Fick igång den häromdan och då gick den hur fint som helst så jag lämnade den igång för att ladda upp batteriet men efter några minuter dog den.

                                  oktober 13, 2011 at 16:43 #188253

                                  Vars i detta långa landet är du belägen?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.