Saab 900 T8 startar knappt

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Saab 900 T8 startar knappt

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
  • Författare

@Sebbo wrote:

Vars i detta långa landet är du belägen?

I Örnsköldsvik, varför undrar du?

oktober 13, 2011 kl. 19:30 #188259

Kanske ngn som kan hjälpa dig i närheten 🙂 Jag finns i Umeå så lite onära iof 😛

oktober 13, 2011 kl. 21:10 #188263

@hundfoder wrote:

@Sebbo wrote:

Därför är det bra att uppdatera din profil kanske inte för att man är nyfiken men kanske för att nån vill hjälpa dig och då kan det va bra att veta vart man bor 😀

Mvh Nisse

oktober 14, 2011 kl. 22:02 #188267

@longjohn61 wrote:

@hundfoder wrote:

@Sebbo wrote:

Därför är det bra att uppdatera din profil kanske inte för att man är nyfiken men kanske för att nån vill hjälpa dig och då kan det va bra att veta vart man bor 😀

Mvh Nisse

Min närmaste granne bor 5 mil härifrån så jag tror inte att någon här på forumet bor tillräckligt nära för att komma 😉

Okej, kanske lite överdrivet men ni förstår min poäng.

oktober 15, 2011 kl. 19:12 #188285

Kolla i haynes handbok. Där står det ganska bra beskrivet om felsökning på K-jet.

Självklart så är det ju för enkelt att läsa i böcker men jag själv tog tillslut äntligen och började läsa i Haynes och där står faktiskt det mesta.

Bland annat så kan man mäta upp motståndet i givare och se om kallstartsventilen får ström. Alla värden finns i haynes så arbetar man bara metodiskt så är det ganska enkelt att lista ut vad som är fel.

oktober 16, 2011 kl. 19:26 #188294

@granberg wrote:

Kolla i haynes handbok. Där står det ganska bra beskrivet om felsökning på K-jet.

Självklart så är det ju för enkelt att läsa i böcker men jag själv tog tillslut äntligen och började läsa i Haynes och där står faktiskt det mesta.

Bland annat så kan man mäta upp motståndet i givare och se om kallstartsventilen får ström. Alla värden finns i haynes så arbetar man bara metodiskt så är det ganska enkelt att lista ut vad som är fel.

Det jag har hittat i Haynes är tips i stil med ”Kolla att ström finns i batteriet.” men kanske ska sätta mig in i den lite mer.

oktober 19, 2011 kl. 15:34 #188311

Om en eller flera spridare läker bensin så blir den riktigt svårstartad. Bränsle läker ut i cylindrarna när den står stilla och när man ska få igång den så går den inte på alla cylindrar.

Händer detta fel ofast efter att du har stängt av bilen och den är helt varm och den har stått stilla länge.

Om du startar bilen, kör några minuter och stänger av ( så den inte hinner bli varm). Låter den stå ett tag och sedan startar den. Är den svårstartad då?

oktober 22, 2011 kl. 09:35 #188045

Om den nu går korrekt när du byglar bränsle relät så är det ju relät det är fel på? Det är ju dessutom rätt vanligt att dom strular på 8v.

Edit: såg nu att du testat med ett annat relä, men det kan ju också vara trasigt? Eller är du säker på att det fungerar?

oktober 25, 2011 kl. 20:03 #187040

@granberg wrote:

Om en eller flera spridare läker bensin så blir den riktigt svårstartad. Bränsle läker ut i cylindrarna när den står stilla och när man ska få igång den så går den inte på alla cylindrar.

Händer detta fel ofast efter att du har stängt av bilen och den är helt varm och den har stått stilla länge.

Om du startar bilen, kör några minuter och stänger av ( så den inte hinner bli varm). Låter den stå ett tag och sedan startar den. Är den svårstartad då?

Spridarna är täta.

@andersson__ wrote:

Om den nu går korrekt när du byglar bränsle relät så är det ju relät det är fel på? Det är ju dessutom rätt vanligt att dom strular på 8v.

Edit: såg nu att du testat med ett annat relä, men det kan ju också vara trasigt? Eller är du säker på att det fungerar?

Är inte säker på att det nya relät fungerar men jag har ojämn spänning fram till relät, är det normalt?

oktober 27, 2011 kl. 15:24 #186667

Hm det låter ju inte korrekt, jag är dock inte säker. Kom detta felet helt plötsligt eller?

Jag hade testat ta loss hela säkringshållaren och kikat på stiften/anslutningarna på undersidan till reläet, i foten så att säga, kolla så inget ärjat eller lossnat där, ser allt bra ut där så är det nog bara till att prova ett relä som du vet fungerar till 100%, synd att du bor så långt bort, annars kunde du fått låna från min bil.

oktober 28, 2011 kl. 03:04 #186640

@andersson__ wrote:

Hm det låter ju inte korrekt, jag är dock inte säker. Kom detta felet helt plötsligt eller?

Jag hade testat ta loss hela säkringshållaren och kikat på stiften/anslutningarna på undersidan till reläet, i foten så att säga, kolla så inget ärjat eller lossnat där, ser allt bra ut där så är det nog bara till att prova ett relä som du vet fungerar till 100%, synd att du bor så långt bort, annars kunde du fått låna från min bil.

Jag köpte den så 🙄 Men jag tror det började med att pumpen la av lite då och då medans man körde men gick igen efter några minuter.
                          Ska kolla under säkringshållaren, bra idé.

oktober 28, 2011 kl. 13:28 #186502

Nu har jag kollat på stiften under säkringshållaren och dessa såg bra ut.

Hur fungerar bränslepumpsrelät egentligen? Det drar vid 12V och ska vara draget konstant när motorn snurrar?

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.