Saab 900 vs Volvo 240

Forum Övrigt Off Topic Saab 900 vs Volvo 240

• Detta ämne har 23 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2013-12-19 22:20 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Jonathan
    Deltagare

Lillebror har skaffat körkort (idag). Nu vill han hitta en billig förstabil (gärna skattesmitare) med bra last- och passagerarutrymme, som låter ”gött”. Han väljer i princip mellan en Saab 900 (eller 99) och en Volvo 240.

Jag har givetvis tryckt på för Saab och sagt saker såsom att ”900 CC är rymlig som en kombi”, ”900 drar mycket mindre soppa än 240”, ”900/99 har ett störtskönt ljud” och ”Med en Saab får du alltid mekhjälp av mig”. Men jag behöver fler argument.

Så, varför ska han välja en Saab istället för en Volvo? Vad har Volvon för brister osv?

I min mening bör han sikta på en 900GLi/i CC från 82-84. Budgeten ligger runt 10 papp skulle jag tippa.

William
    Deltagare

Jag skulle nog hålla sinnet öppet för en sen i-16 också eller S. Lite snålare, modernare motorer och lite bättre växelspakkänsla och bromsar. De har lite mer ljudisolering och från -91 9000 stolar.

Men för all del, alla 900 eller 99or är ju härliga bilar 🙂 ..man kanske kan säga att desto mindre bilintresserad desto nyare bil.

Har själv en sladdisbrorsa som just fyllt 18 och är på god väg in i Saabhobbyn. Han skaffade för några veckor sedan en på några meters håll rätt tjusig 900 T16 -90 som vi är i full färd med att montera trubbnosfront/akter på och fixa mindre fel. Ska puffa lite på honom så det blir en projekttråd!

Jonathan
    Deltagare

Har försökt med en S, men han är inte såld på turbo. Är väl lite rädd om lappen. Jag får låta honom köra min turbo, sen lär han ändra sig. 🙂

Härligt med brorsan din och hans bil, klart han ska ha en projekttråd här!

esak
    Deltagare

Ehm, VÄGHÅLLNING?

Ett rätt jäkla stort argument för Saab och emot Volvo. Dra upp båda i 150 och testa att släppa ratten. Win by a landslide för 900:an.

saabaero
    Deltagare

240 är mer traktorkänsla

phermansson
    Deltagare

Har han provkört de båda modellerna? Det är ju sån milsvid skillnad i körkänsla.

Jonathan
    Deltagare

@phermansson wrote:

Har han provkört de båda modellerna? Det är ju sån milsvid skillnad i körkänsla.

Nix. Vi har bara V4, NG900 och OG9-5 inom familjen. Men ja, det kan ju vara en idé att säga åt honom att testa en Volvo.

saabaero
    Deltagare

Minns en händelse när jag skulle sälja en Volvo 140 och det kom en spekulant som behövde en extrabil. Efter 20m körning frågade han förvånat ”Ska dom kännas så här ?” och syftade på känslan av traktor med motorn i knät. Det slutade med att han köpte bilen ändå 🙂

Nu är väl 240 betydligt bättre men nog finns det lite av känslan med motorn i knät även på dom

mankis
    Deltagare

När jag valde bilmärke 31 år sedan så var det ju för Saabs speciella karaktär, utseende, väghållning, tekniska lösningar etc. Alla körde ju Volvo på den tiden tyckte man, och man ville ju inte vara en i mängden. Saabkänslan kan ju vara lite svår att beskriva för andra också. Men alla här förstår ju vad jag menar, så köp Saab såklart ! Magnus M. Klippan

lsoderlund
    Deltagare

Valet är faktiskt ganska enkelt.

Og900 = en bil. Volvo 240 = Pråm.
    Samma sak gäller på vägen. Jag personligen har ägt en Volvo 240 :duck :sry men även en del og900 och 99/90. Saabarna uppför sig faktiskt väldigt vuxet, säkert och förutsägbart på vägen, rakt igenom tryggt. Det är allt annat än vad en 240 gör, enligt min personliga åsikt. En 240 är likt Volvo 740 på tok för mjuk i chassit, det kränger och det lutar vid minsta kruvtagning. För att få någon form av väghållning måste man slänga på krängningshämmare modell värre, bättre bromsar, hårdare fjädrar och stötdämpare. Modernism mot kubism helt enkelt.

Andra argument är säkerheten. Saaben är mycket säkrare än Volvon, bara det att rattaxeln deformeras vid eventuell kollision. Inredning håller högre kvalitet, du sitter bättre i en Saab (stolar tillverkade av DUX) än en Volvo, personligen sitter jag bättre i min 99a än vad jag gör i de nya V70is vi har på jobbet. Bränsleförbrukningen, Saaben drar mindre än 240/740, men ändå ganska mycket om man jämnför med dagens bilar. Dock skulle jag säga att Saabarna är ett under av driftsäkerhet, framförallt vintertid. Alla mina Saabar har startat snällt trots temperaturer ned mot -38 grader. På tal om vinterbil, ett annat argument för Saaben är värmen i kupén vintertid, varmt blir det, nästan för varmt.

När det kommer till reservdelar så finns ALLT att köpa till Volvo, så är inte fallet med Saabarna. Det är lite svårare, men det mesta går att få tag i. Att komma ihåg är att Volvo har kamrem, Saab har kedja = bättre i längden. Det är förvisso inte svårt att byta kamrem på en 240, men fortfarande en extrakostnad, extraarbete som man slipper på Saaben.

Totalekonomsikt sätt så är jag säker på att en og900 är ett billigare köp än en Volvo 240, både i inköp, reservdelar, drift.

http://saab99tt.blogspot.se/

Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

lsoderlund
    Deltagare

Har din bror sett denna förresten?
    http://www.blocket.se/vasternorrland/SAAB_900_S_Superfin__lagt_miltal_dragkrok_47607334.htm?ca=11&w=3

http://saab99tt.blogspot.se/

Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

Per-Erik
    Deltagare

Volvo åker man (trist)
    Saab kör man (kul)

– nog sagt… 😉 :p

vidar
    Deltagare

Som ägare av en volvo 245 så säger jag – köp saab!

Det var nog femton år sen jag körde en 900 men volvon behöver rätt mycket modifiering för att bli lika trevlig som saaben är i orginal.
    Vår volvokombi har dessutom dieselmotor så den är stor, tung och med väghållning som en sjösjuk älg.

sabbe
    Deltagare

Köp en 855:a, finns gott om dem nu så andrahandsvärdet är nästan noll.
    Helt annan körglädje än i en 240.
    Drar en del bränsle men i övrigt finns inga problem => låg totalkostnad.
    Riktig laståsna, har kört med en isolerad 500liters ackumulatortank med stäng baklucka.
    Tankens mått är 740 mm, 740 mm och 1750mm hög (lång), försök det med en 900:a

Sabbe

Per-Erik
    Deltagare

…och så är det ju en Volvo med drivningen på rätt hjul 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng