Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 9000 CS 2,0 FTT, Italienaren
- Detta ämne har 43 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-16 04:26 av .
- FörfattareInlägg
- 26 december, 2012 kl. 22:17 #6996
saaboscar
DeltagareTjäna!
Orkade inte hålla mig…. Så blev en 9000 till 😀 Denna gång så är det en Italien import, kom till Sverige 2002. Säljaren sa att den hade sprucket block och trasig kylare. Fick hem den igår så har inte riktigt hunnit kollat men verkar som att blocket är helt så kanske toppen har gått eller om det rentav är någon slang eller liknande som spruckit. Ska kika närmare på det under helgen. Håller på med ett annat problem med den nu, varvräknare glappar, EDU-displayen lyser inte, bensinmätaren funkar inte och även när bilen är igång så lyser oljetryckslampan=jag tror att det är fel på själva instrumentenheten, glappkontakt eller liknande. Bilen går hur fint som helst så får se om jag kan luska ut vad det kan vara 🙂
Det var det tråkiga men nu till det lite roligare 😀
Trotts sina 31 200 mil så är bilen i ett förvånansvärt bra skick, nästintill rostfri :AP Extra tectylerat underrede och mycket välvårdad. Enda rosten som finns är lite ytligt på bakluckan och pass. dörren
Den har 2,0 fulltrycksturbomotorn på 185hk, all trä som gick att få , skinn, elstolar, taklucka och även TCS :CE Men vet inte om jag ska vara glad för TCS:en då dom brukar krångla men än så funkar den 🙂 Färgen är gråmetallic (Ovanligt på en 92:a?)
Lite bilder då:
26 december, 2012 kl. 22:23 #50610Janne Hagnell
ModeratorDu kör vidare med utlandsimporterat, ja. :race
Skulle nog inte våga lita på att oljetrycket är ok. Kan finnas sprickor inuti som du inte ser med blotta ögat. Enklast vore kanske en utbytesmotor från en lämplig donatorbil?96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”26 december, 2012 kl. 22:27 #50611saaboscar
DeltagareSka kolla på det mera imorgon men självklart har jag inte haft bilen igång sedan jag såg lampan lysa. Utbutesmotor kan vara lite krångligt då motorn såldes bara utomlands och inte i Sverige 🙁 Men ska bli fart på denna! Tror (hoppas) att det inte ska bli några större problem 🙂
26 december, 2012 kl. 22:36 #50612cabmange
Deltagareså sårt med med motor skall det inte vara. 92/93 fanns det en 2.0 utan ic och 150 hk. den bör passa bra,
//MH
26 december, 2012 kl. 22:41 #50614saaboscar
DeltagareJasså? 😀 Tack för tipset! Men ska nog inte vara några problem att få igång denna, det är vatten den läcker någonstans bakom motorn, kan vara nått enkelt… eller inte 😉 och troligtvis så är det instrumentet som det är fel på, men ska såklart kolla närmare på det 🙂
27 december, 2012 kl. 18:09 #50634saaboscar
DeltagareSka byta oljetrycksgivaren ikväll eller imorn så får vi se om djävulens lampa slocknar :wrench HOPPAS!!!
28 december, 2012 kl. 08:55 #50645Andreas Hermansson
DeltagareDet är väl en 2.0 utan balansaxlar? Då år det väl samma som dom äldre motorerna…?
Läckan bakom motorn kan ju var slang till värmepaketet, frostbricka eller packning till termostaten om man har tur… :ID28 december, 2012 kl. 17:08 #50651saaboscar
DeltagareJa det är ju motorn utan balansaxlar skulle jag också gissa 🙂
Men nu tror jag att jag har kommit fram till att toppackningen är trasig då oljan var som tjära idag när det hade varit kallt, märkte även att tändstiftet på 4:ans cylinder hade små vattendroppar på sig, kan det vara kondens eller är det från läckaget? Ingen kolv var synligt renare än någon annan. När jag tog ut oljepluggen så kom det inte en droppe, var tvungen att ta en skruvmejsel och gräva lite i hålet till pulggen och då kom det geggig olja. Den läcker ju också vatten bkom motorn :sad
Kan man efterdra toppen om det är skruvarna som lossat lite? Läste att det har hänt på ganska många Saabar.
Tips mottages gärna 😀
28 december, 2012 kl. 20:34 #50657saaboscar
DeltagareHar nu kommit fram till att vattenläckan beror på en skjuten frostplugg på framsidan av motorn under grenröret, vattnet rinner på skyddsplasten under motorn och ner nästan bakom motorn. Så därför trodde förra ägaren att den läckte bakom motorn.
Kan detta ha berott på toppackningen? 🙂
28 december, 2012 kl. 22:19 #50662Andreas Hermansson
DeltagareKan vara dåligt med glykolblandningen eller så har frostpluggen rostat sönder, inte ovanligt alls…
Prova ett oljebyte och byt pluggen och kolla om någon mer ser dålig ut så får du se hur han beter sig…28 december, 2012 kl. 23:15 #50663saaboscar
DeltagareOkej, men det är ju vatten i oljan ska jag pröva att dra skruvarna i toppen eller ska jag byta packningen med en gång? Har aldrig bytt en toppackning men ska nog gå det är bara vädret som inte är skruvvänligt 😉
29 december, 2012 kl. 09:37 #50666Andreas Hermansson
DeltagareOm det är vatten i oljan brukar den lägga sig längst ner och komma ut först när man tappar ur oljan bara bilen har stått ett tag innan man tappar. Eller om det har läckt länge så brukar det bli en grå/brun sörja på stickan… Att du har kondensvatten innanför ventilkåpan behöver inte vara toppackning uttan kan bero på många småstarter och korta sträckor så vevhusventilationen inte fått ur all kondens.
hoppas på det bästa! 😉29 december, 2012 kl. 14:02 #50669Janne Hagnell
Moderator@SaabOscar wrote:
Okej, men det är ju vatten i oljan ska jag pröva att dra skruvarna i toppen eller ska jag byta packningen med en gång? Har aldrig bytt en toppackning men ska nog gå det är bara vädret som inte är skruvvänligt 😉
Vem behöver gym när det finns friluftsmekning?? :wrench :race
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”29 december, 2012 kl. 19:21 #50673saaboscar
DeltagarePrecis Janne! 😉 Men nu när bilen har fått stått varmt så ser det inte alls ut som det har varit vatten i oljan, den är kolsvart :S Så det kanske inte är toppackningen ändå som du sa Andreas 😀
En bild på oljan nu:
29 december, 2012 kl. 19:29 #50675saaboscar
DeltagareDet är fullt med vatten i ventilkåpan, kan det vara kondens ändå? Och även under ventilkåpan.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.