Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 9000 CS 2,0 FTT, Italienaren
- Detta ämne har 43 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-16 04:26 av .
- FörfattareInlägg
- 29 december, 2012 kl. 22:18 #50680
Andreas Hermansson
DeltagareHumm, kan tät vevhusventilation ge detta symptom..?
kan ju vara värt att kolla så att oljetryck finns (har hört att ”reglerventilen” eller vad det heter för
oljetrycket kan kärva och fastna i ”fel” läge, nån annan kanske vet mer) och göra ett olje och vatten byte…29 december, 2012 kl. 22:27 #50681saaboscar
DeltagareDen är ju importerad från Italien och då kanske den har en annan venhusventilation? Funderade också på om det kunde vara den med men har aldrig hört om en 9000 med tät vevhusventilation. Har tappat ut all gammal olja nu och ska fylla på ny imorn och ta ur oljetrycksgivaren och se om set kommer någon olja där annars så blir det att ta ner tråget? Sitter inte reglerventilen där?
30 december, 2012 kl. 17:13 #50699jarfallatwosmoke
DeltagareVad betyder FTT
30 december, 2012 kl. 17:27 #50700saaboscar
DeltagareFulltrycksturbo står FTT för 🙂
31 december, 2012 kl. 12:04 #50722saaboscar
DeltagareSkruvade hela dagen igår för att få bort grenröret med ackompressorn ville inte bort men tillslut så gick det. Så nu är grenröret borta så jag kan komma åt frostpluggen som troligen rostat sönder, undrar om bilen mest är körd på vatten då det är rostig gegga i kylsystemet :WH En nu plugg ska sättas dit imorn 🙂
Gott nytt Saabår på er alla 😀
31 december, 2012 kl. 12:08 #50723saabaero
Deltagare@SaabOscar wrote:
Den är ju importerad från Italien och då kanske den har en annan venhusventilation? Funderade också på om det kunde vara den med men har aldrig hört om en 9000 med tät vevhusventilation. Har tappat ut all gammal olja nu och ska fylla på ny imorn och ta ur oljetrycksgivaren och se om set kommer någon olja där annars så blir det att ta ner tråget? Sitter inte reglerventilen där?
Tryckreduceringsventilen sitter i oljepumphuset innanför en stor mutter på baksidan av motorn
31 december, 2012 kl. 14:17 #50731saaboscar
Deltagarekej då vet jag vart den sitter 🙂 Har bytt olja nu och kört på starten så all gammal olja fått komma ut genom oljetrycksgivaren. Satte tillbaka den och startade bilen och oljetryck fanns å den gick jättefint 😀 Bara att sätta fast frostpluggen och spola systemet mååånga gånger så all skit försvinner och hoppas att allt funkar :race
3 januari, 2013 kl. 21:36 #50811saaboscar
DeltagareVar ääven tvungen att ta bort turbon för att kunna slå till pluggen men nu är den tätt och allt är monterat så tog en premiärtur med bilen idag, den gick lite sådär till att börja med då den stått ett bra tag men efter ett tag så gick den klockrent, allt funkar som det ska. Turbon laddar bra och TCSen fungerar utmärkt 😀 MEN…. Frostpluggen brevid den frostplugg jag bytte hade ett hål i kanten som var lika stort som en nål så där sprutadre det en fin liten stråle :bh och för att kunna byta den med så måste grenröret och turbon bort igen och det orkar jag verkligen inte nu så får se om jag kommer på någon lösning på det :wrench Har besiktning på tisdag i Hagfors, bara att hålla tummarna 🙂
4 januari, 2013 kl. 13:26 #50831Janne Hagnell
ModeratorPlastic Padding Kemisk Metall, som en nödlösning? Brukar använda det på avgassystem.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”4 januari, 2013 kl. 21:40 #50854saaboscar
DeltagareJag prövade med kemisk metall men det verkar läcka ändå…. Ska knacka bort det jag kletat på och ta en tops eller likanade och ta mera direkt på hålet då det är svårt att komma rätt med fingrarna när det är så trångt så kanske jag inte träffade riktigt bra. Annars så får jag ta å byta den pluggen med, förhoppningsvis så slipper jag ta bort turbon och grenröret, det kommer blir trångt men kanske går. Bara jag tar bort kylfläkten så tror jag att det ska kunna bli någonlunda plats att knacka in den nya 🙂 Börjar tidigt imorn så kanske jag blir klar på kvällen…..
4 januari, 2013 kl. 23:50 #50859saaboscar
DeltagareLite bilder när den kom ut ur garaget efter reparationen 🙂
5 januari, 2013 kl. 00:01 #50860Janne Hagnell
ModeratorÄven om det 👿 las just nu är det ju ändå bra mycket bättre än scenariot med sprucken motor! :race
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”5 januari, 2013 kl. 17:32 #50880saaboscar
DeltagareJa visst är det så men töligt ändå 😉 Knackade bort den kemiska metallen som jag kletade på igår och såg då att den hade kommit överallt i kanterna förutom där hålet var så det var inte konstigt att den läckte. Tryckte dit ny kemisk metall imorse och det blev tätt! Tog en längre tur med den idag och märkte att kopplingen låter inte fint när den är nertryckt och att avgasröret läcker på två ställen…. men annars så funkar allt perfekt 😀 Körde den till mormor och fick låna hennes garage så imorn blir det storstädning mm :wrench
5 januari, 2013 kl. 17:45 #50881Andreas Hermansson
Deltagareåhuijjj :AP …vågen alltså…
7 januari, 2013 kl. 17:01 #50947saaboscar
DeltagareAllt har funkat klockrent fram tills idag då TCS inte vill vara med längre, TCS CTRL lyser konstant och ingen tomgång finns och gasen är trög…. Och jag som ska besökta imorn :TY Får ta den till Mekonomen imorgon innan besiktningen å kolla felkoder. Börjar bli trött nu…..
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.