Saab 9000 CS 2,0 FTT, Italienaren

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9000 CS 2,0 FTT, Italienaren

  • Detta ämne har 43 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-16 04:26 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 44 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #50680

    Humm, kan tät vevhusventilation ge detta symptom..?
    kan ju vara värt att kolla så att oljetryck finns (har hört att ”reglerventilen” eller vad det heter för
    oljetrycket kan kärva och fastna i ”fel” läge, nån annan kanske vet mer) och göra ett olje och vatten byte…

    #50681
    saaboscar
    Deltagare

    Den är ju importerad från Italien och då kanske den har en annan venhusventilation? Funderade också på om det kunde vara den med men har aldrig hört om en 9000 med tät vevhusventilation. Har tappat ut all gammal olja nu och ska fylla på ny imorn och ta ur oljetrycksgivaren och se om set kommer någon olja där annars så blir det att ta ner tråget? Sitter inte reglerventilen där?

    #50699

    Vad betyder FTT

    #50700
    saaboscar
    Deltagare

    Fulltrycksturbo står FTT för 🙂

    #50722
    saaboscar
    Deltagare

    Skruvade hela dagen igår för att få bort grenröret med ackompressorn ville inte bort men tillslut så gick det. Så nu är grenröret borta så jag kan komma åt frostpluggen som troligen rostat sönder, undrar om bilen mest är körd på vatten då det är rostig gegga i kylsystemet :WH En nu plugg ska sättas dit imorn 🙂

    Gott nytt Saabår på er alla 😀

    #50723
    saabaero
    Deltagare

    @SaabOscar wrote:

    Den är ju importerad från Italien och då kanske den har en annan venhusventilation? Funderade också på om det kunde vara den med men har aldrig hört om en 9000 med tät vevhusventilation. Har tappat ut all gammal olja nu och ska fylla på ny imorn och ta ur oljetrycksgivaren och se om set kommer någon olja där annars så blir det att ta ner tråget? Sitter inte reglerventilen där?

    Tryckreduceringsventilen sitter i oljepumphuset innanför en stor mutter på baksidan av motorn

    #50731
    saaboscar
    Deltagare

    kej då vet jag vart den sitter 🙂 Har bytt olja nu och kört på starten så all gammal olja fått komma ut genom oljetrycksgivaren. Satte tillbaka den och startade bilen och oljetryck fanns å den gick jättefint 😀 Bara att sätta fast frostpluggen och spola systemet mååånga gånger så all skit försvinner och hoppas att allt funkar :race

    #50811
    saaboscar
    Deltagare

    Var ääven tvungen att ta bort turbon för att kunna slå till pluggen men nu är den tätt och allt är monterat så tog en premiärtur med bilen idag, den gick lite sådär till att börja med då den stått ett bra tag men efter ett tag så gick den klockrent, allt funkar som det ska. Turbon laddar bra och TCSen fungerar utmärkt 😀 MEN…. Frostpluggen brevid den frostplugg jag bytte hade ett hål i kanten som var lika stort som en nål så där sprutadre det en fin liten stråle :bh och för att kunna byta den med så måste grenröret och turbon bort igen och det orkar jag verkligen inte nu så får se om jag kommer på någon lösning på det :wrench Har besiktning på tisdag i Hagfors, bara att hålla tummarna 🙂

    #50831
    Janne Hagnell
    Moderator

    Plastic Padding Kemisk Metall, som en nödlösning? Brukar använda det på avgassystem.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #50854
    saaboscar
    Deltagare

    Jag prövade med kemisk metall men det verkar läcka ändå…. Ska knacka bort det jag kletat på och ta en tops eller likanade och ta mera direkt på hålet då det är svårt att komma rätt med fingrarna när det är så trångt så kanske jag inte träffade riktigt bra. Annars så får jag ta å byta den pluggen med, förhoppningsvis så slipper jag ta bort turbon och grenröret, det kommer blir trångt men kanske går. Bara jag tar bort kylfläkten så tror jag att det ska kunna bli någonlunda plats att knacka in den nya 🙂 Börjar tidigt imorn så kanske jag blir klar på kvällen…..

    #50859
    saaboscar
    Deltagare

    Lite bilder när den kom ut ur garaget efter reparationen 🙂

    #50860
    Janne Hagnell
    Moderator

    Även om det 👿 las just nu är det ju ändå bra mycket bättre än scenariot med sprucken motor! :race

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #50880
    saaboscar
    Deltagare

    Ja visst är det så men töligt ändå 😉 Knackade bort den kemiska metallen som jag kletade på igår och såg då att den hade kommit överallt i kanterna förutom där hålet var så det var inte konstigt att den läckte. Tryckte dit ny kemisk metall imorse och det blev tätt! Tog en längre tur med den idag och märkte att kopplingen låter inte fint när den är nertryckt och att avgasröret läcker på två ställen…. men annars så funkar allt perfekt 😀 Körde den till mormor och fick låna hennes garage så imorn blir det storstädning mm :wrench

    #50881

    åhuijjj :AP …vågen alltså…

    #50947
    saaboscar
    Deltagare

    Allt har funkat klockrent fram tills idag då TCS inte vill vara med längre, TCS CTRL lyser konstant och ingen tomgång finns och gasen är trög…. Och jag som ska besökta imorn :TY Får ta den till Mekonomen imorgon innan besiktningen å kolla felkoder. Börjar bli trött nu…..

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 44 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng