Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 9000 CS 2,0 FTT, Italienaren
- Detta ämne har 43 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-16 04:26 av .
- FörfattareInlägg
- 7 januari, 2013 kl. 21:00 #50955
Janne Hagnell
ModeratorTCS trodde jag var antisladd?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”8 januari, 2013 kl. 09:39 #49421saaboscar
DeltagareNej, TCS= antispinn och ESP=antisladd :CH
10 januari, 2013 kl. 20:44 #51073saaboscar
DeltagareNu har Italienaren varit hos mekonomen och fått en välbehövlig felkodsläsning, var bara att nollställa alla felkoder och sedan funkade den igen. Har ingen aning om vad som hände men troligen så blev det någon tillfällig störning som gjorde att den gick i nödläga och knappt blev körbar men en ABS-krans sprucken då ANTI LOCK tänds ibland och ABS:en arbetar vid låga hastigheter utan att det är halkigt, ja ní får läsa kortet på pappret från Mekonomen där står det vilka felkoder som fanns 🙂 Har även tagit ventilkåpan från en NG900 turbo som jäg ägde för ett tag sen och piffat upp den då jag tycker att den ventilkåpan som sitter i nu är inte av den vackraste modellen :wrench Varit och besiktigat idag dessutom men den gick inte igenom utan fick lite anmärkningar som ska fixas under helgen troligen :h
10 januari, 2013 kl. 21:59 #51077Janne Hagnell
Moderator@SaabOscar wrote:
Nej, TCS= antispinn och ESP=antisladd :CH
Ok, men min poäng är samma: Varför skulle den gå i limp-home-läge för att antispinn ballar ur?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”10 januari, 2013 kl. 22:34 #51080saaboscar
DeltagareJo det är så att bilar med TCS har ett elektroniskt styrt spjällhus som är en av de viktigare delarna i TCS systemet. Gasspjällets läge regleras av en elmotor styrd av en elektronisk styrenhet. Styrenheten tar emot info från hastighetsmätare , DI, TCS, insprutningssystemet och motorns temperatur. All denna info görs till signaler till elmotorn som reglerar spjällöppningen. Så när det blir ett fel i TCS systemet så går spjällhuset in i limp home läge och då styrs spjällhuset som ett vanligt spjällhus med en nödvajer som är mycket kort och bilen får ingen tomgång och bryter vid 2000 RPM.
Riktigt krångligt svar men TCS systemet i 9000 är inbyggt i hela bilen liksom och är med och styr det mesta 🙂 Men typ så vet jag att det är 😉
25 januari, 2013 kl. 13:01 #51648saaboscar
DeltagareJaha…. Var och besiktade Italienaren härom dagen å var riktigt nöjd då den gick igenom med blankt papper :CE Men när den har stått en natt och man startar den så verkade det som den inte gick på alla cylindrar, tog då ut tändstiften och får se att det är fullt med vatten i tvåans cylinder :bh
Så nu är den avställd i väntan på toppackningsbyte som kommer ske till sommaren. Ska även byta kedja då den rasslar ganska mycket när den är kall. Kul med utmaningar för det har man inte nog av! :ROLF
25 januari, 2013 kl. 13:51 #5165296GT
DeltagareSå kul att du bevarar denna sköna saab klassikern.
25 januari, 2013 kl. 14:22 #51658saaboscar
DeltagareTack! Va roligt att du tycker det 😀 9000 behandlas ju mest som skrotbilar nu och många är ju också skabbiga men denna har klarat sig mycket bra så den är värd att tas om hand 🙂 Bara 9 år till veteran 😉
25 januari, 2013 kl. 15:26 #51661Andreas Hermansson
DeltagareDet är bra! Heja på Oscar!
25 januari, 2013 kl. 15:49 #5166296GT
Deltagare@SaabOscar wrote:
Tack! Va roligt att du tycker det 😀 9000 behandlas ju mest som skrotbilar nu och många är ju också skabbiga men denna har klarat sig mycket bra så den är värd att tas om hand 🙂 Bara 9 år till veteran 😉
Tror inte folk fattar vilken enastående bil 9000 Turbo var och är. :AP
13 maj, 2013 kl. 20:53 #55589saaboscar
DeltagareNu har det inte hänt nått här på länge heller! Så dålig på att uppdatera….
Jaja! Men får göra en lång historia kort!
Har rivit toppen tre gånger nu på Italienaren… Första gången jag rev den så hade toppackningen spruckit, köpte ny packning och monterade ihop allt och hoppades på att inte toppen va skev. Allt verkade och fungera, körde bilen ca 10 meter så rök kopplingen :bh Bytte huvudcylinder och kopplingen fungerade igen. Men märkte att vatten fortfarande kom in i tvåans och treans… Tänke en sväng att mitt liv suger! 😉
Rev ner allt igen och kollade toppen, den var skev, plande toppen, köpte ny packing och monterade ihop allt igen. Lika förbannat läckte skiten ändå! :bh
Rev ner allt igen!!!!! Fick då se att toppen var sprucken mellan ventilerna på tvåans och treans, kul efter att ha kostat på packingar för ca 2000 och planingen av toppen! :ROLF
Funderade på vad jag skulle göra?!?!?! Läste då att toppen från en 2,3 motor skulle passa (hade en 2,3 motor i källaren). Kollade topparna och inget verkade skilja, köpte ny packning igen och monterade ihop allt igen.
MEN NU FUNKAR DEN PERFEKT :CE :AP :race :wrench :DR
Mätte även upp kamkedjan till 10,5 mm (10 mm när den är ny) så den var inte sliten alls 🙂
Lite bilder på pärlan nu när den är i trafik 😀
14 maj, 2013 kl. 06:47 #55600Janne Hagnell
ModeratorJeez, vilket tålamod du har! Skönt att det löste sig till slut! :race
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”15 maj, 2013 kl. 17:37 #55648Lollo
DeltagareHan är ung och har ett intresse 🙂
16 maj, 2013 kl. 04:26 #55675Per-Erik
DeltagareHärligt våriga bilder på din fina 9000 . Hoppas nu att du får många långa sköna mil bakom ratten, som belöning för allt skruvande!
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.