Saab 9000 CS 2,0 FTT, Italienaren

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9000 CS 2,0 FTT, Italienaren

  • Detta ämne har 43 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-16 04:26 av .
Visar 14 inlägg - 31 till 44 (av 44 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #50955
    Janne Hagnell
    Moderator

    TCS trodde jag var antisladd?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #49421
    saaboscar
    Deltagare

    Nej, TCS= antispinn och ESP=antisladd :CH

    #51073
    saaboscar
    Deltagare

    Nu har Italienaren varit hos mekonomen och fått en välbehövlig felkodsläsning, var bara att nollställa alla felkoder och sedan funkade den igen. Har ingen aning om vad som hände men troligen så blev det någon tillfällig störning som gjorde att den gick i nödläga och knappt blev körbar men en ABS-krans sprucken då ANTI LOCK tänds ibland och ABS:en arbetar vid låga hastigheter utan att det är halkigt, ja ní får läsa kortet på pappret från Mekonomen där står det vilka felkoder som fanns 🙂 Har även tagit ventilkåpan från en NG900 turbo som jäg ägde för ett tag sen och piffat upp den då jag tycker att den ventilkåpan som sitter i nu är inte av den vackraste modellen :wrench Varit och besiktigat idag dessutom men den gick inte igenom utan fick lite anmärkningar som ska fixas under helgen troligen :h

    #51077
    Janne Hagnell
    Moderator

    @SaabOscar wrote:

    Nej, TCS= antispinn och ESP=antisladd :CH

    Ok, men min poäng är samma: Varför skulle den gå i limp-home-läge för att antispinn ballar ur?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #51080
    saaboscar
    Deltagare

    Jo det är så att bilar med TCS har ett elektroniskt styrt spjällhus som är en av de viktigare delarna i TCS systemet. Gasspjällets läge regleras av en elmotor styrd av en elektronisk styrenhet. Styrenheten tar emot info från hastighetsmätare , DI, TCS, insprutningssystemet och motorns temperatur. All denna info görs till signaler till elmotorn som reglerar spjällöppningen. Så när det blir ett fel i TCS systemet så går spjällhuset in i limp home läge och då styrs spjällhuset som ett vanligt spjällhus med en nödvajer som är mycket kort och bilen får ingen tomgång och bryter vid 2000 RPM.

    Riktigt krångligt svar men TCS systemet i 9000 är inbyggt i hela bilen liksom och är med och styr det mesta 🙂 Men typ så vet jag att det är 😉

    #51648
    saaboscar
    Deltagare

    Jaha…. Var och besiktade Italienaren härom dagen å var riktigt nöjd då den gick igenom med blankt papper :CE Men när den har stått en natt och man startar den så verkade det som den inte gick på alla cylindrar, tog då ut tändstiften och får se att det är fullt med vatten i tvåans cylinder :bh

    Så nu är den avställd i väntan på toppackningsbyte som kommer ske till sommaren. Ska även byta kedja då den rasslar ganska mycket när den är kall. Kul med utmaningar för det har man inte nog av! :ROLF

    #51652
    96GT
    Deltagare

    Så kul att du bevarar denna sköna saab klassikern.

    #51658
    saaboscar
    Deltagare

    Tack! Va roligt att du tycker det 😀 9000 behandlas ju mest som skrotbilar nu och många är ju också skabbiga men denna har klarat sig mycket bra så den är värd att tas om hand 🙂 Bara 9 år till veteran 😉

    #51661

    Det är bra! Heja på Oscar!

    #51662
    96GT
    Deltagare

    @SaabOscar wrote:

    Tack! Va roligt att du tycker det 😀 9000 behandlas ju mest som skrotbilar nu och många är ju också skabbiga men denna har klarat sig mycket bra så den är värd att tas om hand 🙂 Bara 9 år till veteran 😉

    Tror inte folk fattar vilken enastående bil 9000 Turbo var och är. :AP

    #55589
    saaboscar
    Deltagare

    Nu har det inte hänt nått här på länge heller! Så dålig på att uppdatera….

    Jaja! Men får göra en lång historia kort!

    Har rivit toppen tre gånger nu på Italienaren… Första gången jag rev den så hade toppackningen spruckit, köpte ny packning och monterade ihop allt och hoppades på att inte toppen va skev. Allt verkade och fungera, körde bilen ca 10 meter så rök kopplingen :bh Bytte huvudcylinder och kopplingen fungerade igen. Men märkte att vatten fortfarande kom in i tvåans och treans… Tänke en sväng att mitt liv suger! 😉

    Rev ner allt igen och kollade toppen, den var skev, plande toppen, köpte ny packing och monterade ihop allt igen. Lika förbannat läckte skiten ändå! :bh

    Rev ner allt igen!!!!! Fick då se att toppen var sprucken mellan ventilerna på tvåans och treans, kul efter att ha kostat på packingar för ca 2000 och planingen av toppen! :ROLF

    Funderade på vad jag skulle göra?!?!?! Läste då att toppen från en 2,3 motor skulle passa (hade en 2,3 motor i källaren). Kollade topparna och inget verkade skilja, köpte ny packning igen och monterade ihop allt igen.

    MEN NU FUNKAR DEN PERFEKT :CE :AP :race :wrench :DR

    Mätte även upp kamkedjan till 10,5 mm (10 mm när den är ny) så den var inte sliten alls 🙂

    Lite bilder på pärlan nu när den är i trafik 😀

    #55600
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jeez, vilket tålamod du har! Skönt att det löste sig till slut! :race

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #55648
    Lollo
    Deltagare

    Han är ung och har ett intresse 🙂

    #55675
    Per-Erik
    Deltagare

    Härligt våriga bilder på din fina 9000 . Hoppas nu att du får många långa sköna mil bakom ratten, som belöning för allt skruvande!

Visar 14 inlägg - 31 till 44 (av 44 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng