saab 9000??? skillnader

Forum / Övrigt / Allmänt / saab 9000??? skillnader

Forum / Övrigt / Allmänt / saab 9000??? skillnader

  • Författare
    Inlägg
    • april 5, 2007 at 14:32 #15828

      vad är skillnaden mellan CS/CSE ?? hur vet man om det är en CC eller en Sedan, går det fälla baksätet i en 9000 CS/CSE Sedan.. det går inte det på en CD iaf!

      vad betyder i så fall i vv-registret att en 9000 2,3E CX65U är för bil? CC eller Sedan?

        april 5, 2007 at 15:04 #104955

        Intressant fråga; min CSE står som ”SAAB 9000 CSE 2,3 TURBO”, min gamla CDE 2,3-16 står som ”SAAB 9000 2,3I CX45B”, den ännu äldre i 2,3-16 står som ”SAAB 9000 I16 CC55B”.

        Nåja. Det går att fälla baksätet i CS/CSE, eftersom den har ”Combicoupé”-baklucka. CD/CDE slutar mera tvärt i bak, dvs de är sedan. Skillnaden CS/CSE och CD/CDE är att de med färre bokstäver har mindre roliga prylar, dvs är mindre utrustade. Exakt vilken utrustning som skiljer kommer jag inte alls ihåg faktiskt..

          april 5, 2007 at 15:21 #104956

          CS+CSE är halvkombi med fällbara baksäten
          CD+CDE är sedanversioner, alltså liten baklucka som på 9-5. baksätet går förmodligen att fälla men är inte säker.

          E är lite extra pillemojjs. I ”E”modellerna sitter det alltid stora färddatorn om jag inte är ute och cyklar.
          Elmanövrerade backspeglar och fönsterhissar ingår också i de paketet tror jag.

          MVH

          '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
          - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
          - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
          - 90 T16 -87 när jag ska överraska

            april 5, 2007 at 15:26 #104957

            Njae, jag hade en CDE innan, lilla färddatorn i den.

            ..och baksätet går inte att fälla i CD/E, däremot finns en liten töntig lucka bakom armstödet så att man kan klämma in lite pinnar / skidor / långa julklappar etc =)

              april 5, 2007 at 15:30 #104958

              följande text är kopiread från wikipedia.

              ”Saab 9000 börjar säljas som årsmodell 1985 med ett motoralternativ; fyra cylindrar, två liter, turbo och 175 hk. Året därpå introduceras samma motor utan turbo med 130 hk. Under år 1988 introduceras modellen 9000 CD. Den har sedankaross och fanns till en början bara med turbomotor. År 1990 tillkommer ett en 2,3-litersmotor som ett motoralternativ. Från början bara utan turbo (150 hk), men från och med året därpå finns den även med lättrycksturbo på 170 hästar samt högtrycksturbo på 200 hk. Med den senare motorn fanns Saab 9000 som så kallad ”Aero”, en extra sportig modell med mycket utrustning.

              År 1992 introducerades ytterligare en modell, benämnd 9000 CS, som utgick ifrån den ursprungliga halvkombikarossen (som nu bytte namn till 9000 CC) men med lägre front och högre akter. Även 9000 CD fick den nya fronten 1995. Två år senare, som årsmodell 1994, återkommer Aero-modellen med 225 hk och CS-kaross. Samtidigt introduceras Griffin, en 9000 CD i mer lyx- och komfortbetonat utförande än den sportiga Aero och med 200 hk. Under ett par år finns även en 3,0-liters V6 på 210 hk, vilken även sitter i Griffin-modellen.”

              hoppas det kan vara till en hjälp.

                april 7, 2007 at 14:04 #105002

                Precis, CS är halvkombikarossen CSE betyder bara mer utrustning. Den ”gamla” halvkombikarossen som kom 1984 (och tillverkades parallellt med CS) kallas CC, och sedanen heter CD. Den sistnämnda är den enda som inte går att fälla.

                Enl saab broschyren från 1995 skiljer CS och CSE på följande punkter till CSE:s fördel;

                aluminiumfälgar som std (aero -92 6×15)
                eextraljus inbyggt i spoiler
                karosslackerade kofångare
                ACC
                Make up spegel med belysning (!)
                Farthållare
                Läderratt
                Läderklädd vxlspaksknopp och damask

                  april 11, 2007 at 07:50 #105115

                  Då ska jag bara bidra till förvirringen med att notera att min CS 92a även har tillägget ’GLE’ och har alufälgar, ACC och farthållare 🙂

                    april 11, 2007 at 08:06 #105116

                    9000 CS GLE är på den första modellen av 9000 CS, och har samma utrustning som en Saab 9000 CSE

                    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                    Saab 9-3 Vector SC ´09

                    Skämsbil:
                    Audi A6 Avant

                    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                      april 11, 2007 at 08:58 #105117

                      Det här kanske kan vara till lite hjälp??

                        april 11, 2007 at 15:53 #105127

                        det är fortfarande frågetecken som jag inte klarar av att klura ut! en bekant hade en 9000 CSE -1996 som var sedan med liten baklucka och ej fällbart säte, han beskrev det som så att baksätet gick inte att fälla samt att rutan inte ”följde med” när man öppnade bagagen, jag tolkar detta som att det skulle vara en CDE, men problemet är att CDE har (på dom jag har sett) liknande bakände som CD (hade en 1991:a en gång) fast med 2 extra lampor placerade på bakluckan. men min bekante’s CSE hade CS/CSE bakluckan med det ljusarrangemanget… kan man byta baklucka och bakljus på en CDE?

                        även om man kikar på blocket så kan man se vissa skillnader på så sätt att vissa bakändar på bilarna har något längre baklucka än andra… det är rörigt det här…

                          april 11, 2007 at 19:35 #105145

                          Jag har en 9000 CSE -1996 och en är ”halvkombi” med fällbart baksäte och bakruta i luckan. I övrigt utrustning enligt Magnus T inlägg ovan. Förbistringen total tydligen.

                          På jobbet har jag en 9000 CSE -1997 ”Försvarsmodell” som är likadan förutom att den saknar ”imobilizer” eller vad det nu kallas för på nysvenska. Rullar på plåtfälgar. Har tidigare varit en chefsbil för någon med mycket järnskrot på axlarna. Vi fick ta över den eftersom alla kör Saab privat på min lilla sektion så service mm klarar vi själva. Allt för att spara skattepengar till Svensson! 🙂

                          För övrigt är bilarna riktigt bra laståsnor.

                          /B


                          Bengt Åkesson
                          bengt@akesson-motorsport.se
                          Facebook

                            april 12, 2007 at 13:56 #105198
                            Lars Söderlund wrote:
                            9000 CS GLE är på den första modellen av 9000 CS, och har samma utrustning som en Saab 9000 CSE

                            Fast min har inte extraljus inbyggt i spoiler, karosslackerade kofångare och Make up spegel med belysning…

                              april 12, 2007 at 14:19 #105200

                              Alla 9000 CS har samma baklucka! Om inte rutan sitter i luckan så är det en CD/CDE.
                              9000 CD fick extra bakljus i bakluckan 1995(eller var det -96?) om jag inte minns helt fel.

                                april 13, 2007 at 19:00 #105243

                                Just det Anders Dahl har rätt, alla CS/CSE följer rutan med upp. alla CD/CDE har lucka där bakrutan sitter ”fast”. 1988-1994 hade den ”lutande” front (samma som CC 1984-1990) och baklucka med ETT par bakljus.

                                exempel på front CD, före 1995 http://www.blocket.se/vi/11522038.htm?ca=4_s Bakdel före 1995 http://www.blocket.se/vi/11519264.htm?ca=4_s

                                1995 fick den samma front som CS/CSE redan hade fr.o.m 1992. Exempel på front fr.om 1995 http://www.blocket.se/vi/11380251.htm?ca=4_s Ex på bakdel fr.o.m 1995 http://www.blocket.se/vi/11541488.htm?ca=4_s

                                Hoppas det rätade ut alla frågetecken, har benkoll på det här 😉

                                Jämför 92-93-96 kortnos, långnos, ändrade fronter, bakdelar etc

                                  april 13, 2007 at 19:01 #105244
                                  Patrik Hermansson wrote:
                                  Lars Söderlund wrote:
                                  9000 CS GLE är på den första modellen av 9000 CS, och har samma utrustning som en Saab 9000 CSE

                                  Fast min har inte extraljus inbyggt i spoiler, karosslackerade kofångare och Make up spegel med belysning…

                                  Den utrustningen jag beskrev var för CSE 1995, 1992 CS GLE har inte riktigt samma…
                                  Fråga gärna på, jag har de flesta broschyrer

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.