saab 9000??? skillnader

Forum Övrigt Allmänt saab 9000??? skillnader

Detta ämne innehåller 14 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-04-13 19:01.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15828

    saab-jonte
    Deltagare

    vad är skillnaden mellan CS/CSE ?? hur vet man om det är en CC eller en Sedan, går det fälla baksätet i en 9000 CS/CSE Sedan.. det går inte det på en CD iaf!

    vad betyder i så fall i vv-registret att en 9000 2,3E CX65U är för bil? CC eller Sedan?

    #104955

    emul
    Moderator

    Intressant fråga; min CSE står som ”SAAB 9000 CSE 2,3 TURBO”, min gamla CDE 2,3-16 står som ”SAAB 9000 2,3I CX45B”, den ännu äldre i 2,3-16 står som ”SAAB 9000 I16 CC55B”.

    Nåja. Det går att fälla baksätet i CS/CSE, eftersom den har ”Combicoupé”-baklucka. CD/CDE slutar mera tvärt i bak, dvs de är sedan. Skillnaden CS/CSE och CD/CDE är att de med färre bokstäver har mindre roliga prylar, dvs är mindre utrustade. Exakt vilken utrustning som skiljer kommer jag inte alls ihåg faktiskt..

    #104956

    Molte
    Deltagare

    CS+CSE är halvkombi med fällbara baksäten
    CD+CDE är sedanversioner, alltså liten baklucka som på 9-5. baksätet går förmodligen att fälla men är inte säker.

    E är lite extra pillemojjs. I ”E”modellerna sitter det alltid stora färddatorn om jag inte är ute och cyklar.
    Elmanövrerade backspeglar och fönsterhissar ingår också i de paketet tror jag.

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #104957

    emul
    Moderator

    Njae, jag hade en CDE innan, lilla färddatorn i den.

    ..och baksätet går inte att fälla i CD/E, däremot finns en liten töntig lucka bakom armstödet så att man kan klämma in lite pinnar / skidor / långa julklappar etc =)

    #104958

    piin
    Deltagare

    följande text är kopiread från wikipedia.

    ”Saab 9000 börjar säljas som årsmodell 1985 med ett motoralternativ; fyra cylindrar, två liter, turbo och 175 hk. Året därpå introduceras samma motor utan turbo med 130 hk. Under år 1988 introduceras modellen 9000 CD. Den har sedankaross och fanns till en början bara med turbomotor. År 1990 tillkommer ett en 2,3-litersmotor som ett motoralternativ. Från början bara utan turbo (150 hk), men från och med året därpå finns den även med lättrycksturbo på 170 hästar samt högtrycksturbo på 200 hk. Med den senare motorn fanns Saab 9000 som så kallad ”Aero”, en extra sportig modell med mycket utrustning.

    År 1992 introducerades ytterligare en modell, benämnd 9000 CS, som utgick ifrån den ursprungliga halvkombikarossen (som nu bytte namn till 9000 CC) men med lägre front och högre akter. Även 9000 CD fick den nya fronten 1995. Två år senare, som årsmodell 1994, återkommer Aero-modellen med 225 hk och CS-kaross. Samtidigt introduceras Griffin, en 9000 CD i mer lyx- och komfortbetonat utförande än den sportiga Aero och med 200 hk. Under ett par år finns även en 3,0-liters V6 på 210 hk, vilken även sitter i Griffin-modellen.”

    hoppas det kan vara till en hjälp.

    #105002

    torzan
    Deltagare

    Precis, CS är halvkombikarossen CSE betyder bara mer utrustning. Den ”gamla” halvkombikarossen som kom 1984 (och tillverkades parallellt med CS) kallas CC, och sedanen heter CD. Den sistnämnda är den enda som inte går att fälla.

    Enl saab broschyren från 1995 skiljer CS och CSE på följande punkter till CSE:s fördel;

    aluminiumfälgar som std (aero -92 6×15)
    eextraljus inbyggt i spoiler
    karosslackerade kofångare
    ACC
    Make up spegel med belysning (!)
    Farthållare
    Läderratt
    Läderklädd vxlspaksknopp och damask

    #105115

    phermansson
    Deltagare

    Då ska jag bara bidra till förvirringen med att notera att min CS 92a även har tillägget ‘GLE’ och har alufälgar, ACC och farthållare 🙂

    #105116

    lsoderlund
    Deltagare

    9000 CS GLE är på den första modellen av 9000 CS, och har samma utrustning som en Saab 9000 CSE

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #105117

    ludde4000
    Deltagare

    Det här kanske kan vara till lite hjälp??

    #105127

    saab-jonte
    Deltagare

    det är fortfarande frågetecken som jag inte klarar av att klura ut! en bekant hade en 9000 CSE -1996 som var sedan med liten baklucka och ej fällbart säte, han beskrev det som så att baksätet gick inte att fälla samt att rutan inte ”följde med” när man öppnade bagagen, jag tolkar detta som att det skulle vara en CDE, men problemet är att CDE har (på dom jag har sett) liknande bakände som CD (hade en 1991:a en gång) fast med 2 extra lampor placerade på bakluckan. men min bekante’s CSE hade CS/CSE bakluckan med det ljusarrangemanget… kan man byta baklucka och bakljus på en CDE?

    även om man kikar på blocket så kan man se vissa skillnader på så sätt att vissa bakändar på bilarna har något längre baklucka än andra… det är rörigt det här…

    #105145

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Jag har en 9000 CSE -1996 och en är ”halvkombi” med fällbart baksäte och bakruta i luckan. I övrigt utrustning enligt Magnus T inlägg ovan. Förbistringen total tydligen.

    På jobbet har jag en 9000 CSE -1997 ”Försvarsmodell” som är likadan förutom att den saknar ”imobilizer” eller vad det nu kallas för på nysvenska. Rullar på plåtfälgar. Har tidigare varit en chefsbil för någon med mycket järnskrot på axlarna. Vi fick ta över den eftersom alla kör Saab privat på min lilla sektion så service mm klarar vi själva. Allt för att spara skattepengar till Svensson! 🙂

    För övrigt är bilarna riktigt bra laståsnor.

    /B

    #105198

    phermansson
    Deltagare
    Lars Söderlund wrote:
    9000 CS GLE är på den första modellen av 9000 CS, och har samma utrustning som en Saab 9000 CSE

    Fast min har inte extraljus inbyggt i spoiler, karosslackerade kofångare och Make up spegel med belysning…

    #105200

    anders dahl
    Deltagare

    Alla 9000 CS har samma baklucka! Om inte rutan sitter i luckan så är det en CD/CDE.
    9000 CD fick extra bakljus i bakluckan 1995(eller var det -96?) om jag inte minns helt fel.

    #105243

    torzan
    Deltagare

    Just det Anders Dahl har rätt, alla CS/CSE följer rutan med upp. alla CD/CDE har lucka där bakrutan sitter ”fast”. 1988-1994 hade den ”lutande” front (samma som CC 1984-1990) och baklucka med ETT par bakljus.

    exempel på front CD, före 1995 http://www.blocket.se/vi/11522038.htm?ca=4_s Bakdel före 1995 http://www.blocket.se/vi/11519264.htm?ca=4_s

    1995 fick den samma front som CS/CSE redan hade fr.o.m 1992. Exempel på front fr.om 1995 http://www.blocket.se/vi/11380251.htm?ca=4_s Ex på bakdel fr.o.m 1995 http://www.blocket.se/vi/11541488.htm?ca=4_s

    Hoppas det rätade ut alla frågetecken, har benkoll på det här 😉

    Jämför 92-93-96 kortnos, långnos, ändrade fronter, bakdelar etc

    #105244

    torzan
    Deltagare
    Patrik Hermansson wrote:
    Lars Söderlund wrote:
    9000 CS GLE är på den första modellen av 9000 CS, och har samma utrustning som en Saab 9000 CSE

    Fast min har inte extraljus inbyggt i spoiler, karosslackerade kofångare och Make up spegel med belysning…

    Den utrustningen jag beskrev var för CSE 1995, 1992 CS GLE har inte riktigt samma…
    Fråga gärna på, jag har de flesta broschyrer

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng