Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › SAAB 9000 Turbo 16 Sport 1991
- Detta ämne har 36 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2014-10-18 19:24 av .
- FörfattareInlägg
- 4 maj, 2014 kl. 13:50 #175213
emul
ModeratorJasså, du har blivit östkustare du med? Jag är ju i Kalmar, hälsa på nån gång!!
4 maj, 2014 kl. 15:46 #175220Molte
DeltagareSedan ett och ett halvt år tillbaks har jag bott i Oskarshamn. I Åstorp finns en duktig saabmek som man kan rådfråga en del om, han kommer från början från Mönsterås mitt mellan Kalmar och Oskarshamn men är sedan länge nerflyttad till Åstorp. När jag berättade för honom vart jag skulle flytta fick jag svaret, mitt in i ”Dödens triangel”. Karlskrona i söder, Norrköping i norr och Växjö i väst.
Absolut, jag ska komma ner och hälsa på. Ska se om jag får besiktigat den här bilen i närtid så får jag komma med den.
Om någon har en uppsättning Aero 16 till ett bra pris så är jag intresserad. 195/65-15 och skärmbreddare går inte riktigt hand i hand och är det enda som verkar saknas för att få den original.
Det blev ett imponerande drag i Sporten när jag fick rätt på laddtrycket. Min 9-5a har nog inte mycket att sätta emot när det kommer till raska omkörningar nu.
MVH
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska5 maj, 2014 kl. 15:32 #175269emul
ModeratorDär ser man, kul! Det är långt som fan varje gång man ska nånstans men annars trivs jag riktigt bra här.
Du kan köpa min 9k med de snygga fälgarna och nästan oanvända däcken så har du dem! 😉 Schysst fynd, ser riktigt fin ut!!
5 maj, 2014 kl. 15:52 #175272Molte
DeltagareLångt till allt och det mesta håller stängt efter klockan 16:00. På helgen kan man glömma att få tag på något om det inte säljs på ICA… Tyvärr är det nästan så illa här uppe.
Nja inte en bil till, inte innan denna är klar i alla fall. Men visst har du Super Aero på din? De jag ska ha är den äldre modellen med polerad kant och mörkgrått centrum. Satt bland annat på 9000 Aero 1991-1992.
MVH
Magnus- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska6 maj, 2014 kl. 18:27 #175324Molte
DeltagareSRS-lampan fortsätter att håna mig med sitt blinkande…
På 9000 med den tidiga karossen verkar det vara ett specialinstrument som krävs för att koppla upp sig mot SRS-systemet.Jag har två kontakter under passagerstolen, en svart till motorstyrsystemet och en grön som jag antar är till ABS?
I mittkonsolen sitter det en kontakt som det står ”TEST Airbag” på. Tyvärr lyckades vi inte koppla in oss på den eftersom det är en hona och övriga kontakter är hanar och således är även kontaktdonet i Auto Com en hona.Är det ett specialinstrument som krävs eller kan man kontaktera en egen kontakt för att få en adapter och koppla in Auto Com mot TEST Airbag?
Nästa grej är att varken Auto Com eller Autodata har info om att det finns Airbag på 1991 års modell. Det är först med CS-karossen som det finns med. Finns det således en risk att man använder ett annat protokoll 1991 jämfört med 1991 och därför inte kan koppla upp sig eftersom man måste välja 1992?
Kanske någon har tips om vart jag kan vända mig för att få hjälp att koppla upp mig. Ni som har og900 med airbag borde ha samma problem.
MVH
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska6 maj, 2014 kl. 18:55 #175327Andreas Hermansson
DeltagareByt ratt, ta bort lampan… :duck
6 maj, 2014 kl. 19:17 #175331Molte
DeltagareDå åker jag väl på registreringsbesiktning också? Förra ägarna besiktigade den och fick en 2a så jag lär inte komma igenom så enkelt. Annars finns relä med fördröjning men gillar inte att fuska, dessutom är det roliga med bilen att den har allt man kunde få.
En rolig parentes är kommentaren i instruktionsboken för ljudsystemet gällande hur man förhåller sig till rökare :ROLF
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska6 maj, 2014 kl. 19:59 #175340Andreas Hermansson
Deltagare@Molte wrote:
En rolig parentes är kommentaren i instruktionsboken för ljudsystemet gällande hur man förhåller sig till rökare :ROLF
ja den va härlig!! :AP
10 maj, 2014 kl. 06:37 #175442Molte
DeltagareNytt besök på den auktoriserade sasbverkstaden resulterade i släckt SRS! Kändes riktigt skönt att få släckt lampan och få bekräftat att det inte finns något fel i systemet.
Dock måste jag få gnälla lite till, 650;- är inte rimliga pengar för att koppla upp sig. Omedelbar pay back på deras felkodsavläsare.Inte heller ville man börja med att koppla in sig på rätt kontakt, som ni läst tidigare så är 91 års modell speciell. Tre tekniker gick åt och en envis kund för att man skulle koppla in sig på TEST AIR BAG. Det är egentligen bara kul, trevligt folk men ingen hade stött på kontakten tidigare.
Skönt att det inte var värre än att någon tidigare ägare haft sportratt i bilen. Men å andra sidan, jag har endast haft tur med denna bilen. Nu ska ny besiktningstid bokas sen är Sporten på vägen igen.
Om någon har CD-spelaren till ovan stereo så är jag intresserad. Jag röker inte så det ska vara fullt godkänt med alla tre enheterna i min bil 😉
MVH
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska11 maj, 2014 kl. 18:08 #175484sjuntorpsdaniel
DeltagareTrevlig läsning:)
Äe det månne min gamla ”nya” radiokorg, jag bytte mot en specialare?
11 maj, 2014 kl. 19:21 #175487Molte
Deltagarehm jag vet inte, det är om du sålde en komplett NOS anläggning till Lars. Väldigt nöjd med ljudkvaliten från systemet, sen är det riktigt läckert med equalizerns staplar som illustrerar frekvenserna.
Jag har sett din bil Daniel både på garaget och här, den är riktigt snygg! Det är en bit tills jag har nått samma fina skick.
Det blev en polering i helgen och eftersom min bil är klarlackad! så blev glansen riktigt bra. Tyvärr har den haft det tufft på parkeringar så det finns ett gäng bucklor i dörrarna och stötfångarna behöver lackeras om. Har skaffat 4 navkapslar till fälgarna som den rullar på så länge. Om någon går och suktar efter fälgarna så ställer jag villigt upp på ett byte mot Aero 16 :duckMVH
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska19 maj, 2014 kl. 15:59 #175666Molte
DeltagareEfter regn kommer solsken därför passade jag på att belöna mig med lite bankörning. Det var nog en engångsföreteelse, nog för att den går fint i kurvorna men det är inte samma racekänsla som att köra V4an. Bromsarna behövde lite motion och flyter på bättre nu.
Förövrigt kul att det kommer fram folkoch pratar som känner till modellen.
Bjuder på ett par bilder från konbana på Sviestad som Magnus Johansson i STCS tog.
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska8 augusti, 2014 kl. 08:13 #176346Molte
DeltagareNi som läst tidigare känner säkert till att jag gjorde en rejäl europaresa med min 96a för några år sedan. Då var det 7 länder och 570 mil som avverkades med mål på den franska Rivieran. I år köpte jag som sagt bilen som denna tråd handlar om, en T16 Sport för 2000;-. Efter ett sådant inköp vill man självklart göra ett eldprov för att se vad bilen går för. Sedan förra resan har jag blivit lite bekväm och reser gärna med ACC därför blev det 9000 när vi tog sikte på Nice.
Vi tjuvstartade och körde ner till Helsingborg innan resan började för att komma närmare kontinenten innan vi skulle ge oss av.
Första dagen lämnade vi Helsingborg och tog båten över till Helsingör sedan tog vi kustvägen ner till Köpenhamn för att sedan köra motorväg till Rödby. Efter färjeturen Rödby-Puttgarden tog vi sikte på Amsterdam via Afsluitdijk för utsiktens skull.
Efter en natt i Amsterdam är dagens mål Nancy. På vägen kör vi in om Rotterdam, Antwerpen och Bryssel. Häftigt att se de stora hamnstäderna och min reskamrat vill se Bryssel, troligen en av Europas osmidigaste städer att köra i… Väl nere i Nancy blir vi överraskade när vi sitter på stadens torg och äter. En stor ljusshow över torgets byggnader med musik utspelas medan vi äter. Efter Nancy fortsätter vi ner genom Lyon där vi stannar för mat, trots allt Frankrikes gastronomiska center. Efter Lyon är vi strax nere i Nice där vi tillbringar 4 nätter. Det blir en del badande och även lite dagsutflykter. En tur till Cannes och vidare upp i bergen till den gamla staden Grasse som är känd för sin parfymtillverkning. Det är trångt och mycket serpentinvägar vilket gör att man uppskattar automatlådan, fulltrycksturbo är inte dumt heller när man är på höga höjder.
När vi är färdiga med Nice kör vi vidare till Monaco där vi ska stanna en natt. Vi hinner inte mer än komma in i Monte Carlo förrän polisen stoppar oss mitt i en y-korsning. Grundlig kontroll av bilen, papperna på den och våra pass. Först när de frågar vad vi jobbar med och vilket företag vi är på släpper de iväg oss. Kanske är 9000 turbo en legendarisk bankrånarbil även nere på Rivieran… Vi besöker kasinot och tittar på båtarna i hamnen, i övrigt är inte staden någon vidare skönhet och någon längre vistelse kan jag inte direkt rekommendera.
Följande dag ska vi således lämna landet och på vägen ut blir vi åter igen stoppade i samma y-kors. Först en polis som går igenom papperna på bilen och sedan våra papper medan det antecknas friskt och stationen kontaktas, senare kommer det ut en polis till för att ställa samma frågor och titta på bilen. Åter igen är jobben intressanta och man vill veta om vi bara jobbar i Sverige. Poliserna var i alla fall trevliga om än något nyfikna.
Nästa anhalt är Milano som går via landsbygden. GPSen rekommenderar ett gammalt slott som sevärdhet i en gammal sliten småstad, eftersom vi kört några timmar tycker vi det passar bra och bestämmer oss för att köra dit. Upp för branta backar leder vägen och man kommer inte runt serpentinvägarna utan att back i svängarna. När vi närmar oss slottet blir vi stoppade av ”trädgårdsmästaren” som surt får fram ”private” på engelska. Dessvärre kan vi inte vända utan måste köra in på infarten för att få plats att komma runt, kameraövervakning, vakthundar och en ilsk ”trädgårdsmästare” ser till att vi inte kommer in för många meter. Lesson learnd, lita inte alltid på GPSen. Vår sevärdhet räknades skulle man inte se allt för mycket av fick vi en stark känsla av.
Framme i Milano tittar vi på katedralen Il Duomo som ska vara den tredje största. Det går hiss upp till taket där man kan se ut över staden. Besöket kan verkligen rekommenderas om man har vägarna förbi.
Efter en natt åker vi vidare mot Modena och Maranello för att titta på Ferrari. På vägen ner får jag en VW Scirocco efter mig som envist ska ligga uppe i stötfångaren när det är tät trafik. När det öppnar sig låter jag saaben sträcka ut för att lämna den stackars volkswagenägaren bakom mig, en påminnelse om att det inte är frågan om någon sportbil han åker i behövdes. Riktiga sportbilar är röda och kommer från Sverige.
Nere i Maranello besöker vi museet som visar upp en del godbitar. Det är helt klart värt att titta in. När vi var där visade de upp chassit till någon nyare modell. Kul att se är att svetsfogarna är betydligt fulare än de är på min 96a…
Vi fortsätter till Sant’agata för att titta in på Lamborghinis museum. Där fick jag lära mig att de även tillverkat båtmotorer. Det är möjligt att få fabriksvisningar på båda fabrikerna men man måste boka i förväg för att få en garanterad plats.
Nästa anhalt är Venedig. Vi får lämna bilen i ett av de stora parkeringshusen vid Piazza di Roma, ganska dyrt med 30 euro per påbörjat dygn. Värt att tänka på är att man är tvingad att lämna bilen olåst med nycklarna i. Känner mig nöjd med att jag gav 0,4 % av nybilspriset när jag lämnar bilen.
Inne i Venedig är det fullt av turister och gatuförsäljare i alla hörn. För att få lite lugn sätter vi oss på Harrys Bar, ursprunget till kedjan som finns i några storstäder världen över. Inte att förväxla med Harrys i Sverige. Både maten och servicen är kanon, bäst av de ställena vi besökt i Italien.
Bilen står kvar i parkeringshuset och vi kan åka vidare mot München. På vägen stannar vi till vid slottet Neuschwanstein, kanske ett av världens mest kända slott. Det ligger verkligen fint vid foten till alperna och utsikten från slottet ut över slätterna är magnifik. Fattas bara när stora delar av statskassan gått åt för slottsbyggande.
Uppe i München besöker vi BMWs museum som visar stora delar av deras historia. Av de museum jag besökt ute i Europa så slår nog ändå Mercedes högst. Både vad gäller utbud och arkitektur.
Nästa stopp blir Berlin där vi bryter mot reglerna och kör för långt in i stan. Bilen är dessvärre ett år för gammal för att få den miljöklassificering som krävs för att komma in. I övrigt uppfyller den i alla fall kraven så vi har gått samvete ändå. Häftigast i Berlin är nog att äta middag uppe i Fernsehturm, restaurangen är belägen 207m över marken och roterar så man får utsikt över hela Berlin medan man äter.
Efter två nätter fortsätter vi upp mot Rügen och staden Binz där vi tittar på Prora, världens största hotellbygge. Nu har renoveringen kommit igång och man säljer ut lägenheter i husen. Värt att passa på att se innan alla byggnaderna har renoverats för att se det ursprungliga. Vi kör sedan vidare till Sassnitz för att ta båten över till Trelleborg.
Imponerad över bilen och hur väl den hållit ihop. Vi körde ca 540 mil genom 8 länder utan några problem. Missljud från kupéfläkten har vi haft men det har funnits med sedan jag skaffade den så inga otrevliga överraskningar har uppkommit under resan. Snittförbrukningen under resan landade på 10,3l 100/km. Det får anses hyfsat med tanke på hur mycket stadskörning det har varit och att bilen har automatväxellåda.
Bilsemester i Europa kan jag verkligen rekommendera, det tar längre tid att komma fram och är dyrare än att flyga men man får se så mycket på vägen som man aldrig får chansen att se på annat vis. Man ska inte heller oroa sig över att man inte har någon passande bil att åka med. Nu har jag gjort i stort sett samma resa med V4 och med 9000, båda bilarna är riktigt trevliga att åka med. Serva era klassiker och ge er ut på vägarna!/Magnus
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska8 augusti, 2014 kl. 10:28 #177608Janne Hagnell
ModeratorTrevligt resereportage! :AP
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”8 augusti, 2014 kl. 11:57 #177612Andreas Hermansson
DeltagareHatten av!!!
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.