SAAB 9000 Turbo 16 Sport 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 9000 Turbo 16 Sport 1991

Detta ämne innehåller 36 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2014-10-18 19:24.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24435

    Molte
    Deltagare

    Hej!

    Tänkte visa upp mitt spontanköp som jag gjorde för ett par veckor sedan, hittad i en facebook-annons med vilt prutande spekulanter. Tur för mig att jag bor i grannkommunen och kunde köpa bilen direkt till det av de andra spekulanterna nedprutade priset. Tittar man i tidningen Alla Bilar 1994 så ser man att en 9000 Aero kostade 330 600 SEK, i dagens penningvärde runt 440 000 SEK! Nog om det..

    Jag åkte över för att titta och prova bilen, med priset i bakhuvudet utan speciellt stora förväntningar, det enda jag visste var att det var en 9000 turbo. Till min förvåning när jag kommer fram är det inte speciellt mycket rost, inga dåliga skärmar men det finns lite rost bakom sidolisten på passagerardörren, inga vanliga sidolister på den här ser jag.
    Lacken har inte oxiderat som de annars gärna gör på röda bilar från 90-talet. Under provturen märker jag att den är otroligt slö för att ha en 200hk 2,3a. Allting går att laga och priset på bilen lämnar pengar över i budgeten för att få rätt på problemet. Dessutom har den taklucka, helskin och elmanövrerade stolar med minne på båda sidorna, häftig stereo sitter det visst i den också! Får man inte rätt på den så kan man alltid sälja den i delar tänker jag…
    Bilen betalas och ägaren frågar om jag inte vill få med de extra kjolarna som han köpt till, jovisst de är klart så jag lastar in Aerokjolarna och kör hem de 3 milen. Bortsett från att den är trött går den otroligt bra och känns fräsch i chassi och automatväxellåda.

    Bilen hade tidigare stått ett tag och tidigare ägare har besiktigat den med SRS och ojämn bromsverkan som resultat. Tur för mig så får bilen nytt bromsok fram och nya belägg. Tyvärr löste de inte inte SRS-problemet, men fina bromsvärden och en punkt kvar för mig att lösa, finns trots allt några dagar kvar till ombesiktningen går ut.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #175104

    Molte
    Deltagare

    Bilen är hemma och jag börjar titta noggrannare på den. Det sitter visst USA-lampor på den både fram och bak samt en liten skylthållare. Det visar sig att bilen varit två år i USA och sedan troligen följt med första ägaren hem till Sverige igen. Efter lite grävande får jag fram att det rör sig om en Turbo 16 Sport. Modellen som ska motsvara Aero på den amerikanska marknaden. Min såldes som en T16SB där B betyder att den inte har aerons kjolpaket utan lackerade stötfångare istället men med samma sidolister som Aero har.

    Inget fungerande ljus i kombinationsljusen, stereon ligger löst i baksätet, SRS-lampan lyser och bilen är slö. Det är vad som finns att jobba med funktionsmässigt. När det gäller det estetiska så ser ni på bilderna ovan att den inte direkt vrider nacken av folk…
    Tyvärr sålde tidigare ägare Aero-fälgarna som sitter original, så jag fick nöja mig med Directional, som jag tror de heter. Inte tuffa nu och inte heller då.

    Jag byter lamporna i kombinationsljusen samt sätter i alla stiften i kontaktstyckena och vips har jag glödande blinkers, backljus fram och kurvljus. Kurvljus redan 1991 tycker jag är häftigt.

    Stereon saknar den specialinsats som krävs för Clarion-radion men som tur är har Lars en NOS som jag kommer över. När allt är inkopplat är det inte utan att man kan imponeras av ljudkvalitén. Komponentstereon fanns som tillval på övriga modeller och kostade 1991 18 000 SEK. Strax över 25 000 SEK idag! Då får man radio/kassett, separat equalizer, separat förstärkare och fyra högtalare. Även elektroniken har blivit billigare som tur är…

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #175108

    lsoderlund
    Deltagare

    Kul att man kunde hjälpa till med Clarion-insatsen.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #175114

    En tuffing alltså!
    Srs’en går nog att ”läsa” ut med tech-ll tex. Annars kan det vara läge att koppla ur och i kontaktstyckena till bältessträckare, airbag, motstånd på passagerarsidan samt modulen på avgastunneln bakom nedersta konsolfacket. Detta kan faktiskt funka. Det gjorde det på farsans 92a. Med tändning avstängd såklart…
    Heja på!

    #175119

    cabmange
    Deltagare

    jag kan nog ta gift på att det är själva snurran med kablaget som har kabelbrott.

    //MH

    #175123

    Molte
    Deltagare

    Tack för tipsen!

    Har SRS-systemet minne eller släcks lampan om systemet inte detekterar något fel vid nästa uppstart? Vore trevligt vid felsökning om man kunde se om lampan slocknar. Annars får jag åka och läsa ut felkoden helt enkelt.

    Cabmange, menar du ”coilspring” som sitter bakom ratten? Har hört att det är vanligt att den slits ut och ska tydligen vara lurig att få tag på.

    Andreas Hermansson, du säger motstånd på passagerarsidan. Du tänker för att det inte sitter någon airbag där? Sitter det motståndet i så fall bakom insatsen i handskfacket?

    När man delar på kabelstyckena, behöver man inte koppla loss batteriet och låta bilen stå spänningslös en stund först eller det är en myt?

    Javisst en tuffing är det allt!
    Kommer snart en update om vad som mer har hänt med den. Det hade dock varit kul att veta lite mer om T16 Sport som min frågeställning i tråden: viewtopic.php?f=10&t=38105
    Hur pass ovanlig är egentligen modellen? Är det värt att lägga ner tid och pengar på att få den riktigt fin eller ska man nöja sig med att få den besiktigad. Aero och framför allt Talladega har man sett i verkligheten flera gånger men den här modellen har gått mig förbi tidigare. Ta nu inte det som att jag kastar sten på Aero eller Talladega 😉

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #175124

    Jag tror oxå mest på cabmanges tips men på farsans var det lite för dålig kontakt med ”centralen” som blev ok efter en ur och i koppling. Det kan vara så att koden måste släckas annars går det med batteripol av några minuter. Det är ju alltid bra att koppla loss batteri vid eljobb… jo motståndet bör sitta på baksidan av handskfacket.

    #173700

    saabaero
    Deltagare

    Lampan måste släckas med Tech 2 eller ISAT.

    Kul bil f.ö :AP

    #62060

    @saabaero wrote:

    Lampan måste släckas med Tech 2 eller ISAT.

    Kul bil f.ö :AP

    Såklart! Det va ju så jag gjorde på farsans. ..vet inte vad jag fick batteriet från…är ju bara vissa fel man nollar så på tex motorstyr…

    #175139

    Molte
    Deltagare

    Jag åkte till den lokala saabverkstaden i Oskarshamn för att läsa ut felkoden till SRS och släcka den idag. Tyvärr var det inte möjligt eftersom killen som kan 9000 inte jobbade idag och ingen annan kunde läsa ut felkoder på så gamla bilar. Det är väl knappast spetskompetens som krävs men tydligen har man ganska smal kunskap. Testade Volvo istället i och med att SRS lär vara ganska generellt. Mekanikern undrar vad jag har för bil och jag svarar en 9000. ”Men det är ju ingen Volvo” får jag till svar, så långt hade i och för sig jag också kommit i min felsökning. Tydligen gick det inte där i heller eftersom deras dator hade gått sönder. I Oskarshamn jobbar man inte speciellt mycket med att resurssäkra sina verkstäder.

    Hoppas jag aldrig behöver lämna i bilen akut i Oskarshamn för då har säkert killen som kan skiftnyckeln tappat den i verkstadsbrunnen. Men jag är inte bitter. Det är intressant när man jobbar inom fordonsindustrin vad gäller tillverkning och hur man ser på resurssäkring för att man absolut inte ska påverka kunden varken internt eller extern också kommer man ut till två märkesverkstäder där den ena inte kan felsöka för att datorn inte funkar och den andra har endast en anställd som kan plocka ut felkoder. Fick nästan känna så öronen satt kvar när jag moloken satte mig i bilen och åkte hem.

    Tidigare ägare har haft en SAAB-sportratt utan airbag i bilen så det finns en chans att det är så enkelt som att endast släcka lampan som behövs. Tror det var runt 2012? som bilprovningen tog upp airbagen som en punkt och bilen har inte varit ute på vägarna på några år så kan vara att man nöjt sig med att köra med lampan tänd tidigare. Får vänta en vecka tills jag får svar på den frågan.

    Nåja, jag hade även en trött motor i bilen, nu är vi runt Påsk i tiden. Laddtrycksmätaren gick upp till hälften på det gula fältet innan den en sekund senare tappade trycket och sjönk någon millimeter. Ingen reaktion när man tryckte på bromsen heller så ingen reglering från magnetventilen. Tog ur magnetventilen och skakade den, knäpptyst. Inget som rörde sig där inne inte. Inte heller någon kontakt mellan de olika stiften. Ska vara ca 6 ohm mellan de yttre och ca 3 mellan mittersta och de yttre. En bränd spole och ringen hade kärvat fast. En helt ny var inte aktuellt eftersom den då skulle kostat betydligt mer än vad jag gav för bilen. Köpa en på skroten var inte heller aktuellt eftersom närmaste skroten ligger i Mönsterås 3 mil bort och har kortare öppettider än jag har arbetstid. Dessutom kunde de inte uppbringa en. Jag förstår inte vad det är med östkusten och öppettider. Allting på denna sidan landet håller stängt när folk är lediga…

    Får napp på en magnetventil hos en trevlig man i Ronneby. I stort sett ny magnetventil för 10 % av nypriset. Kanon den sätter vi i så jag kommer ner till Skåne innan det blir kväll. När jag trycker gasen i botten börjar den misstända, hm orkar inte tändningen med när laddtrycket kommer? Som tur är har den snälla mannen även nya stift och en nästan ny tändkassett som han säljer billigt. Tyvärr löste sig inte problemet men en tändkassett i reserv är alltid bra att ha. När jag kommer ner till Skåne går bilen bättre även på fullast fast fortfarande utan rätt laddtryck.

    Får testa justera in grundladdtrycket ordentligt eftersom den inte kommer upp på 0,45 bar utan säkringen till APS. Hur mycket jag än justerar på stången så händer ingenting med laddtrycket. Kan vara ett trasigt wastegatemembran. Eftersom jag nu är på västkusten så kan jag åka till skroten fast det är lördag och dessutom under Påsk! Ny wastegateklocka funnen, köpt och monterad. Provkörning resulterar i att misständningen kommer tillbaks och tomgången är minst sagt ojämn. Ska tilläggas att när den misständer så fladdrar varvräknaren ordentligt, svårt att se kopplingen med misständning och vevaxelgivare just vid fullast. Nu har en vakuumanslutning i insuget skjutits ur. Gummigenomföringen ersatt med tejp. Funkade bra så länge laddtrycket inte sköt på. Med ny gummigenomföring går den upp på 0,8-0,9 bar. Dock går den ner på GLT strax efter 3000 varv. Nu har jag iofs inte hunnit justera in den nya wastegateklockan så det kan vara inställningen som inte är korrekt. Plockar av insugsröret till turbon och känner på turbinen som är fri från glapp. Tyvärr sitter det ett riktigt Fast and furious-luftfilter på den…

    När jag är i Skåne hos mina föräldrar passar jag på att tvätta bilen ordentligt både in- och utvändigt. Målar tröskelkåporna så de får tillbaka sin forna glans. Nu är bilen i ett hyggligt bruksskick med tanke på åren som gått sedan den lämnade monteringslinan i Trollhättan. De 30 milen tillbaks till Oskarshamn går bilen perfekt bortsett från något svajande laddtryck.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #175140

    saabaero
    Deltagare

    Fladdrande varvräknare får mig att misstänka tändsystemet. Kanske har du trubbel med vevaxelgivaren ?

    #175147

    Molte
    Deltagare

    Men varför bara på fullgas när det var läckage i insuget?

    Nu när insuget har ny tätning och laddtrycket fungerar har jag inga misständningar vilket berodde på fel luft-/bränsleblandning eftersom övertrycket läckte ut genom vakuumanslutningen. Nu fladdrar heller inte varvräknaren. Kanske räcker inte processorkraften i boxen för att hantera alla värden när luft-/bränsleblandningen blir alldeles galen. Nu spånar jag friskt men kopplingen vevaxelgivare och läckande insug är inte helt enkel.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #175181

    9k94
    Deltagare

    SRS systemet kan ej läsas ut eller raderas med ISAT eller Tech2. Är ett annat diagnosverktyg som har 3st knappar och en display.
    Kontakten finns bakom det stora facket i instrumentpanelen.

    Angående att den misständer och går illa. Lyser check engine? Den lösningen med tejpen såg ju inte tillförlitlig ut. Så gå över alla vakuum slangar och anslutningar. Sen om Check Engine lyser så få de felkoderna utlästa. Då blir det lättare att ringa in felorsaken. =)

    mvh

    #175182

    Molte
    Deltagare

    Efter tätt insug så misständer den inte längre. Nya genomföringar i insuget och ventilkåpan. Det som är fel med gången nu är att laddtrycket svajar mellan 0,7-0,8 upp till 3000 rpm sen sjunker det till ca 0,6.
    Check engine lyser inte så därför misstänker jag inget läckage.
    Har testat upprepad acceleration frånn 2000-4000 rpm för att adaptera utan resultat.

    Fler tips mottages gärna.

    Hittade SRS-anslutningen och ska läsa ur felkoderna nästa fredag.

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #175203

    Molte
    Deltagare

    Nu fungerar även laddtrycket som det ska. Antagligen visar min graderade mätare lite för lite. Efter att jag justerade upp GLT ytterligare till strax över 0,5 bar enligt mätaren så blev det en helt annan bil.

    Nu är laddtrycket uppe och svänger på 1,2 och ligger stabilt på 1,1 bar till strax över 3000 rpm sedan sänks det till 0,9 bar och det går den inte under när den varvar ut.

    Misstänker att någon chippat den, en original automat med 200 hk borde väl i alla fall inte gå över 1 bar?
    Aero med 225 hk Mitsubishi aggregat då iofs ligger väl precis över 1 bar om jag inte har fel?

    Har även bytt ut dioderna (ryser) mot vanliga glödlampor i dimljusena. Nu kommer de antagligen att lysa upp vägen också. Den som satt i dioderna brydde sig inte om att de inte fick plats i lamphuset utan fick sitta snett…

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng