Saab 900i -85 (AERO REPLIKA)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i -85 (AERO REPLIKA)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i -85 (AERO REPLIKA)

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 71 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 13, 2011 at 08:39 #186798

      @msgfidde wrote:

      Var i garaget igår kväll, och kollade bromsarna runt om, såg riktigt bra ut, ska bara byta handbromsbackarna så tar dem som dem ska sedan, och ikväll blir det garaget för hela slanten igen, och då åker dem nya Bilsteindämparna på 😎

      Det finns inga handbromsbackar 🙂 handbromsen sitter i framoken och är självjusterande (ojusterbar)

        augusti 13, 2011 at 08:43 #186800

        @msgfidde wrote:

        Var i garaget igår kväll, och kollade bromsarna runt om, såg riktigt bra ut, ska bara byta handbromsbackarna så tar dem som dem ska sedan

        😯 du skall byta vad 😯


        😕

        Det enda du har på din bil är bromsklossar fram som även har handbromsfunktionen 😉

        Skall du byta bromsklossar fram måste du ha rätt “nyckel/verktyg” när kolven i bromsok’et skall skruvas tillbaka………….

          augusti 13, 2011 at 08:45 #186801

          @plankan wrote:

          Skall du byta bromsklossar fram måste du ha rätt “nyckel/verktyg” när kolven i bromsok’et skall skruvas tillbaka………….

          Ska finnas en vacker guide till hur man ställer in bromsarna med, då skall handbromsarna skruvas hit o dit fram o tebaka. Verktyget finns på biltema annars har jag ett nytt sånt som bara skräpar.

            augusti 13, 2011 at 21:57 #186832

            Aha, de har jag inte ens tänkt på, kändes bara som de skulle bytas, men verktygt har en polare

              augusti 14, 2011 at 06:14 #186833

              @msgfidde wrote:

              Aha, de har jag inte ens tänkt på, kändes bara som de skulle bytas, men verktygt har en polare

              Oki –
              sen bara en viktig sak till ang bromsarna fram……..

              Tänk nu på att handbromswire’na ligger diagonalt –
              dvs att att när man spänner/skruvar på den högra muttern inne i bilen,så är det alltså vänster sidan man justerar 😉

              Annars bara önska lycka till med jobbet 🙂

                augusti 14, 2011 at 09:08 #186836

                Man juserar inte handbromsen pa vajrarna, man justerar kolven i oket till ett bekvämt läge för klossarna så att dom precis nuddar skivan, men att man ska kunna dra runt skivan för hand.

                  augusti 14, 2011 at 11:47 #186841

                  @Tompa i 16v wrote:

                  Man juserar inte handbromsen pa vajrarna, man justerar kolven i oket till ett bekvämt läge för klossarna så att dom precis nuddar skivan, men att man ska kunna dra runt skivan för hand.

                  På en MY 85 med dom gamla ok’en 🙄

                    augusti 14, 2011 at 12:00 #186843

                    Man justerar inte handbromsen med hjälp av vajrarna utan med hjälp av kolven. Den enda gången man justerar på vajrarna är när de ska justeras in mot hävarmarna ute på oken, sen justerar man på kolven. Kolven justerar man vid byte av belägg, sen skall det sköta sig själv, då det är självjusterande ok.
                    /Martin

                    Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

                      augusti 14, 2011 at 13:41 #186848

                      @Bovy wrote:

                      Man justerar inte handbromsen med hjälp av vajrarna utan med hjälp av kolven. Den enda gången man justerar på vajrarna är när de ska justeras in mot hävarmarna ute på oken, sen justerar man på kolven. Kolven justerar man vid byte av belägg, sen skall det sköta sig själv, då det är självjusterande ok.
                      /Martin

                      Vilket är precis vad jag menar-
                      men på tompa lät det som beskrivninge på MY 88 -> 😆

                        augusti 15, 2011 at 14:17 #186915

                        min beskrivning kom från hur jag gör på min 99:a från 1983. och han skulle ju byta belägg så därav min enkla beskrivnig men jag hade ju kunnat skrivit “justera kolven med special verktyget för just det ändamålet” just ja jag ska skratta lite också 😆

                          augusti 31, 2011 at 08:55 #187351

                          Känner att updaten inte har varit den bästa, men båda jag och bilen lever fortfarande så de är inga problem, ska hämta donatorbilen på fredag 🙂 sedan kommer d update så de skriker om det 🙂

                            augusti 31, 2011 at 09:26 #187354

                            Det e gött mos, kommer du med bilen till träffen den 3dje eller?

                              september 4, 2011 at 19:13 #187493

                              @M.broberg wrote:

                              Det e gött mos, kommer du med bilen till träffen den 3dje eller?

                              Sent svar, nej jag var inte där har inget körkort och den nya motorn är inte i min bil ännu, men om de blir träff nästa år så kommer jag att vara där!

                                september 11, 2011 at 12:40 #187685

                                Då är donatorbilen hemma och påbörjad slaktning



                                Grillen åkte av direkt

                                Sedan var det lycktornas tur

                                Här har vi sätena som ska in i den blåa

                                Fronten är helt borta 😀

                                Baken e påbörjad har lycktorna kvar 😀

                                  september 11, 2011 at 19:06 #187695

                                  Ska du ha Glidskinn i en bil med hårda dämpare? fan du kommer få lära känna hela interiören i varenda kurva när du glider omkring 😉

                                  Ser ju helt OK ut det där annars, kommer sitta fint med T16 motor i den “Riktiga” bilen 😉

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 71 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.