Saab 900i-85

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i-85

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 52 totalt)
  • Författare

…och likadant är det på 9000.

96 V4 1975 ”Bollen”

oktober 19, 2012 kl. 18:57 #48737

Har inte hänt så mycket. Har fått hem en vintertermostat som skall monteras. Skall även ta och fulspackla de värsta hålen så de håller tätt över vintern i väntan på riktigt svetsjobb. Hade velat göra ett bättre jobb men jag lämnade svetsen ute när jag fikade i somras och då kom det en überregnskur och efter det ville den inte riktigt vara med! Och med nyköpt hus så är det inte riktigt läge med en ny svets tyvärr. Så plåten får vänta! Tänkte även försöka få in den fräscha inredningen som jag ståendes i garaget! Vet någon om det är nått problem med att få in en nyare inredning (88-framåt något) i min 85-a? Det är även en inredning från en 4-dörrars, går det att bygga om den till fällbar?

Har varit runt i lite tygaffärer och lyckats hitta ett tyg som passar hyfsat som innertak! Har kollat lite på olika guider till hur man gör om innertaket men det är en sak som jag inte fattar. Överallt står det att man skall skrapa takskivan ren. Men exakt vad är det som skall skrapas bort? Har provat att skrapa lite men skrapar bara igenom skivan! Vad gör jag för fel??

oktober 20, 2012 kl. 08:21 #46676

Hej!
          jag tror att stolar från 81-90 ”passar ihop” och byt bara över fälldelen från dina gamla stolar sitter med 10 skalle på bultarna och torx. 30 eller 40.
          skrapa menas nog att man borstar bort det gamla skummgummit som sitter mellan tyg o tak orginal för att få en bra yta att limma det nya tyget.
          Hejhopp!

oktober 20, 2012 kl. 12:07 #46648

Om du har läst min tråd om Bamsan så ser du hur det går när man försöker vara noggrann. Spackel och rostskydd så håller det ett tag, sedan kan du finlira i sommar! :wrench :h :weld

96 V4 1975 ”Bollen”

oktober 20, 2012 kl. 19:19 #48750

Skönt att stolarna går att fixa! Får bli söndagsprojekt. Råkade visst somna i soffan idag så det blev inget skruvande 😕

Ja Janne. Så det kan bli ibland.

oktober 21, 2012 kl. 16:43 #48768

Idag har jag äntligen fått tummen ur och börjat röjja i garaget.

Innan;

Efter;

När jag nu fått in bilen passade jag på att ge den lite kärlek. Började med att riva ur baksätet för att montera ett fräschare som jag haft stående. Glömde självklart ta före och efterbild. En under tiden bild tog jag dock;

Passade lite sådär. Ryggstödet gick fint men sätet lyckas jag inte få fast ordentligt. Ska pröva och se om jag inte kan modifiera det så det fungerar bättre. De nyare framstolarna passade inte alls. De var alldeles för breda 😕

Istället tog jag ett varv i motorrummet. Bytte stift. Det var nog inte fel;

Ettans stift formligen dröp av olja och tvåans stift såg inte heller helt friskt ut. Inget av de två var NGK heller. Nu dock sitter där fyra fräscha NGK där!

Kollade över vätskorna och vad jag kan se så är det rejält för mycket olja i lådan;

Ja det var väll det som hände i garaget idag. Avslutade med att bädda ner paddan för sin första natt inomhus på länge;

oktober 21, 2012 kl. 16:50 #48769

Det blev visst en tävling av det inlägget: Gissa vilken bild som passar var… :ROLF

96 V4 1975 ”Bollen”

oktober 21, 2012 kl. 17:21 #48771

Vafasen. De har hamnat uppochner, först ska vara sist osv. Hur gick det till? Inte kan jag redigera det heller :ID

oktober 21, 2012 kl. 21:26 #48786

Takhögtalare…?

oktober 22, 2012 kl. 11:34 #48798

Så, nu har jag stuvat om bilderna. :wrench

96 V4 1975 ”Bollen”

oktober 22, 2012 kl. 20:38 #46747

Dick: Jajjamen , komplett med hårdrocksstjärnor och allt :banana:
                          Ska jag bara få tag på en asfrän 80-tals stärkare så är allt kalas!

Janne: Ja nu ser det rejält mycket bättre ut! Undrar vad som hände!! Tack så mycket!

oktober 23, 2012 kl. 07:15 #46766

Takhögtalare! I 900:an? Då får du glida runt och spela Tarzan Boy med Baltimora för den totala 80-talsupplevelsen! 😎

96 V4 1975 ”Bollen”

oktober 23, 2012 kl. 07:29 #46767

@Janne Hagnell wrote:

Takhögtalare! I 900:an? Då får du glida runt och spela Tarzan Boy med Baltimora för den totala 80-talsupplevelsen! 😎

Jag antar att de syftar på takhögtalarna i garaget, för där sitter det ett gäng 😉

oktober 23, 2012 kl. 10:52 #48820

Attans! Jag som fick så fina flashbacks! :sad

96 V4 1975 ”Bollen”

november 12, 2012 kl. 14:45 #49557

Ja nu har den odöpte gått som brukis ett par veckor och levt upp till förväntningar. Den senaste veckan har den dock börjat svika mig. Startmotorn verkar fälta tror jag. När jag vrider på starten så går den i korta långsamma ryck. Bilen startar oftast efter några ryck men det känns ju inte särskilt tryggt. Men ibland funkar den klockrent. Har kollat över batteri och generator. Har till och med mätt med mätapparat från jobbet.

Vad tror ni o visa saabtokar? Byte av startmotorn eller går det att försöka sig på en renovering av den?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 52 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.