Saab 900i-85

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i-85

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 52 totalt)
  • Författare

kollat minuspolens infästning i bilen?

november 12, 2012 kl. 16:35 #49561

Tycker att den ser riktigt bra ut, men skall ta och byta kabel och infästningsskruv i morgon bara för att vara säker!

november 12, 2012 kl. 16:39 #49562

Jag har bytt startmotor en gång för mycket… :ID
          Bulten som håller jordkabeln va helt vit av oxid när jag skruvade ur den, fick flytta kabeln till en annan bult innan det blev ok. :wrench

november 13, 2012 kl. 21:54 #49609

@Janne Hagnell wrote:

…och likadant är det på 9000.

Och Mercedes W124… Grr… :bh

Johan

december 1, 2012 kl. 16:26 #46173

Ja, då var glädjen slut. Den odöpte vägrar starta. Med plattan i mattan och typ 15 varv på startmotorn så går det att få den att hosta igång på vad jag tror är 2 cylindrar. Direkt jag släpper släpper gasen så tvärdör den! Han tyvärr inte dyka in i motorn då vi skulle åka bort över helgen.

Är det nån som har några idéer?

januari 26, 2013 kl. 12:00 #51689

Hittade idag felet(en) tändmodulen hade gett upp! Samt att rotor och fördelare är mer eller mindre helt slut. Sen till ett av de lite lurigare felen att hitta. Tändhattarna var 3mm för långa, kändes som om man fick dit dem. Sen hoppade de av efter en stund. Bilen måste mer eller mindre gått på Induktion.

februari 2, 2013 kl. 20:07 #51959

Visade sig att det inte räckte med fel tydligen. Fick igång den en kort stund efter förra arbetstillfället men sedan var den lika stendöd igen…

Idag gjorde jag ännu ett ryck med den, bytte tändkablar, spole, luftfilter. Samt att jag hade loss kallstartsventilen som verkade ha kleggat ihop ordentligt. Efter denna operation snurrade den igång så snällt så. Motorn går numer klockrent. Alla ryckningar och tvekningar är helt borta. Ska bli spännande att se vilken inverkan detta får på bränsleförbrukningen som har varit skyhög.

Då det är dags för besiktning i mars så inventerade jag lite vad som behöver fixas;
                  Backspärr.
                  Höger strålkastarinsats.
                  Sedan är det en del rost som behöver fixas.
                  Men nu är den iaf ”up and going” Så nu kan V4’an rullas in i garaget och arbetet påbörjas på den!

februari 3, 2013 kl. 07:58 #51963

Hur har det gått med kupefläkten? Det är ju ett jobb som görs samtidigt som ny panel monteras. Fläktmotståndet sitter unger på mitten av instrumentpanelen långt fram mitt i….

februari 7, 2013 kl. 17:52 #52110

Jaha, då var den död igen….

februari 8, 2013 kl. 07:13 #52124

Snart blir den här bilen en kartong med spikar om jag inte får ordning på f*nskapet.

Jag får den inte att gå!!!

Allt började innan jul. Bilen vägrade helt plötsligt starta. Bytte stift och tändmodul men fick ändå inte igång den. Bytte sedan tändkablar, rotor fördelarlock. Hände ingenting! Bytte sedan tändspole och gjorde rent kallstartventil samt jordpunkter. Då gick bilen igång och gick utan problem i en vecka fram till idag när den bara vägrade starta.

Blir inte klok på den. Ger f*n upp snart!!

februari 8, 2013 kl. 13:14 #52133

Det är inte bara någon jordpunkt eller annan infästning som vibrerat loss efter att du haft isär det? Den funkade ju efter att du fixat med jordpunkter och kallstartsventil, så sannolikheten att det är någon av dessa är ju rätt hög.

96 V4 1975 ”Bollen”

februari 8, 2013 kl. 20:25 #52142

Tycker att jag kollat allt, men får ta och gå över alla kopplingspunkter så fort jag får hem den! Tycker fortfarande att det är udda. Felet är som följer; Startmotorn går runt, ibland så tänder motorn till men startar aldrig upp. De flesta försöken händer inget, startmotorn bara går.

februari 8, 2013 kl. 20:34 #52143

Har bilen gnista hela tiden? Kan det vara glapp i kontakterna för tändningslåset? Bygger pumpen upp ett tryck? Går pumpen alltid? Är stiften blöta eller torra när den inte vill vara med?
                              Många frågor blir det…:-)

april 7, 2013 kl. 12:48 #54247

Så, nu var denna saga slut! Bilen blir donator till minst två andra bilar vad jag förstod. En 900 CD skall få nervsystemet så dess död för något gott med sig. Och den urgamla regeln av en ut en in träder då i kraft! Någon som har en TT långnos 95 till övers?

april 7, 2013 kl. 14:24 #54251

Min styrtryck och kallstart är inte med på det lasset hoppas jag! :sad

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 52 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.