Saab 900i-85

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i-85

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 52 totalt)
  • Författare

Nu har paddan fått ett syskon. Suget efter en bruks-og har varit stort ett tag nu och efter ett erbjudande, tack Mattias, så slog jag till!

Dålig bild, jag vet. Men se det som en teaser :mrgreen:

oktober 4, 2012 kl. 08:21 #48256

Fräsch reflex på nummerplåten, i alla fall… :ROLF
        Men visst blir man teasad, ge oss mer! :WH

96 V4 1975 ”Bollen”

oktober 4, 2012 kl. 10:00 #48263

Så det blev affär, grattis!

oktober 5, 2012 kl. 17:59 #48310

Men se där med vårt boende mindre än 5km emellan så kommer vi och inspekterar hus och bil med jubben så fort vi kan!:)
            Mvh Jocke!

oktober 5, 2012 kl. 18:27 #48311

Jajjamen! Nu är man en trubb og (och en hel del rost) rikare!! 900’an, döpt till Lars av min sambo (den ser ut som en Lars tydligen), är estetiskt utmanad men maskinellt lovande! Ska ta och gå igenom den ordentligt så fort bohaget är ute ur garaget.

Jocke:
              Självklart är ni välkomna ut till min lilla del av paradiset! Hör av er innan bara så jag är hemma. Kaffe, ”jomensåatt”-ande, husesyn och däcksparkande utlovas!

oktober 6, 2012 kl. 13:35 #48326

Tanken med bilen är bra bruksskick allt som tiden lider. Nu under vintern kommer den att få gå som bruksbil till våren när 96’an rullas ut och garaget blir ledigt! Har nu smakat lite på namnet Lars och det känns inte helt rätt har därfär skickat in blankett om namnbyte till skatteverket. Nýa nom de guerre blir ”Blåmesen” Namnet Blåmesen kommer av att 1. den är blå. 2. den tvekar lite vid gaspådrag. Detta enlig säljaren pga att co nivån är derdragen så lågt som det bara går för bränsleekonomins skull. Denna kommer justeras upp igen för en jämnare gång och mer gasvillighet. Innertaket är i sedvanlig ordning slut och upphäftat med klammer, inredningen är hel men sliten och smutsig. Har en fräsch grå som kommer åka i tills jag fått tag på en ny blå. En kul sak är att jag och bilen är på en månad när lika gamla! Jag aug -84 den inreggad sept -84. Är det någon som vet om det går att kolla upp exakt datum när den rullade av linan?

En liten teaserbild till! (säljarens bild)

Så det som i skrivande stund står på åtgärdslistan är:

x Ny panel, den gamla är så spruken att högtalarna inte sitter fast SÖKES
                x Ny fräsch inredning SÖKES
                x Fixa rost. Skärmkanter, nederdelar dörrar EKONOMIPLÅT SÖKES
                x Fixa tidigare rostlagningar och lackarbeten
                x Ordentlig städning och invändig rengöring
                x Ordentilg polering
                x Fixa tidsenliga fälgar. Gärna alu SÖKES
                x Stor service på motor och låda
                x Åtgärda upphängning på avgas
                x Montera extraljus

Så har ni något av vad jag söker så hör gärna av er! Kom gärna även med; tips, idéer, kritik och bannor!

Det var allt för denna gång!!

oktober 6, 2012 kl. 16:39 #48331

Jeg har et sett inca felger med senterkopper liggende.
                  Mangler hjulbolter. og et fint hundebur 🙂

Been a Saab owner since 1987.
                  I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

1960 93F
                  1967 96 Monte Carlo 850
                  1975 96 V4
                  1989 900i 8V 5 dørs
                  1992 900S 5 dørs
                  2008 9-3 SC Aero ttid
                  2009 9-3 SC tid

oktober 6, 2012 kl. 18:02 #48338

Trevlig med lite og 900a 🙂 ska bli kul att följa.

Kika gärna in på min Garaget sida. där kanske du kan finna lite inspiration. Finns mycke bilder, så kika runt ordentligt i alla album 🙂

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

oktober 6, 2012 kl. 19:08 #48341

Har både Ronal och GB fälgar med eller utan däck..

oktober 6, 2012 kl. 19:41 #48343

Jag fyller på med fler Blocket tips

http://www.blocket.se/alvsborg/Komplett_fin_inredning_fran_Saab_900__89_42111407.htm?ca=7&w=2

oktober 6, 2012 kl. 21:29 #46296

Men om du skruvar upp soppan så den inte tvekar är den ju ingen blåmes! Hade en kollega som hade en 900 i denna färg, och den kallades helt enkelt ”den babyblå” (jmf kläder till bebisar…).
                            Själv röstar jag med din sambo, dock med ett tillägg: Lars, Lars and Lars! Från kultfilmen Priscilla, öknens drottning. :race

96 V4 1975 ”Bollen”

oktober 7, 2012 kl. 08:26 #48350

Här i Hynboholm finns det en uppsättning knallblå ronalfälgar! 😛

oktober 8, 2012 kl. 20:01 #48397

Idag fick sig den lite välförtjänt kärlek! En ordentlig inventering av rosten företogs och det är inte så illa som det kanske ser ut vilket är skönt! Tyvärr så visade det sig att avgasgummit inte var det enda som saknades under bilen. Hela upphängningskroken är borta :ID . Jaja, får stå ut med lite bankande tills jag har möjlighet att svetsa dit ett nytt.

Pillade även lite på co skruven och fick till en mycket jämnare och finare gång. Den är fortfarande lite ryckig på låga varv men skall prova ett stift och filterbyte och se vad det kan åstadkomma. Har även upptäckt att jag behöver byta termostat då värmen är minst sagt sporadisk i bilen!

Kunde inte hålla mig utan rubbade och polerade en liten fläck och det ska bli så kuuuuuuul att polera den till sommaren! :AP :AP

Har även en svag misstanke om att cupéfläkten kan vara på väg att säga upp sig den enbart fungerar i högsta läget. För en gångs skull känns inte det som en extremt störigt sak då panelen ändå skall ner så känns det inte dumt att byta den! Så:

x Cupéfläkt SÖKES

oktober 8, 2012 kl. 20:30 #48399

@Christian Haugsöen wrote:

Har även en svag misstanke om att cupéfläkten kan vara på väg att säga upp sig den enbart fungerar i högsta läget. För en gångs skull känns inte det som en extremt störigt sak då panelen ändå skall ner så känns det inte dumt att byta den! Så:

x Cupéfläkt SÖKES

Hmm? Utan att veta ett dyft om modellen eller konstruktionen, men är inte det samma problem som brukar bli på gamla Golf/Jetta, att motstånden till fartregleringen gett upp så den bara funkar i högsta läget??

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 52 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.