Saab 900i '88

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i '88

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i '88

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 19, 2019 at 21:48 #461365

      Kanske läge att min og900i från 88 får sig en egen tråd, nu när jag delvis bestämt mig för att satsa på den istället för att införskaffa något annat bruksrelaterat.

      Har ägt bilen i snart ett år, och köpte den av ett dödsbo, som hade intentionen att skrota den. Jag bjöd vad jag tyckte bilen var värd, och de accepterade mitt anbud. Bilen vart tänkt att få agera laståsna inför stundade husrenovering. Vi köpte även ett hus i samband med detta, orört sedan 1968, och där inget gjorts sedan huset byggdes, inte ens målat taken.

      Tillbaka till bilen, det är alltså en Saab 900i combicupé från 1988, en B201 med katalysator, totalt snik bortsett från farthållare som verkar vara enda tillbehöret. Vid köpet hade den gått 11700 mil, och stod på helt ok däck, nya bromsok bak, hängande innertak, rejält smutsig invändigt, och med lyxnavkapslar. I köpet ingick även en ärrad främre stötfångare, rost i varenda skärmkant. Bilen har dock levet ett skyddat liv, vilken känns och syns på andra delar. Av någon anledning är alla skärmkanter angripna men dörrar, huv och baklucka är rostfria, mycket märkligt.

      Här är första bilderna jag tog på “pärlan”, det skall väl tilläggas att bilderna ljuger en hel del, den ser bättre ut än vad den är. Men låt gå.

      9001
      Första bilden och anblicken

      9002
      Startade efter lite justerande och startgas.

      9003
      Att bilen inte är fräschare med så låga mil är rätt märkligt.

      9004
      En till bild

      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
      Saab 9-3 Vector SC ´09

      Skämsbil:
      Audi A6 Avant

      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

      • Detta ämne redigerades för 4 år, 9 månader sedan av Lsoderlund.
      • Detta ämne redigerades för 4 år, 9 månader sedan av Lsoderlund.
        juli 19, 2019 at 21:59 #461371

        Körde hem den en sen augustikväll 2018, och efter lite körning så gick de bättre och bättre. Det verkar som om herren som haft bilen innan inte kört mycket alls, den hade stått i princip i ett år när jag tog över den. Välservad är den inte, har inte mycket dokumentation om den, och det är alltid ett litet limbo att köpa av någon som aldrig kört eller ägt bilen. Det är ju många frågor som inte kan besvaras.

        Väl hemma så fick den sig en rejäl tvätt av exteriör och motorrum, och urstädning. Det låg säkerligen en 15kg olika tygbitar i bilen, mattorna innehöll säkerligen 3kg sand och grus, stereon var stendöd, instrumentbelysningen stendöd, takbelysning död, stålkastarna stod helt galet och motorrummet, ja, det var smutsigt.

        9006
        Städning pågår
        9005
        Motorrum

        Eftersom jag hade extremt ont om plats, så kördes bilen till en tillfällig uppfart där den kunde stå någon vecka.
        9007
        Tillfälliga uppställningen
        9008
        Tillfälliga uppställningen
        9009
        Tillfälliga uppställningen

        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
        Saab 9-3 Vector SC ´09

        Skämsbil:
        Audi A6 Avant

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

          juli 19, 2019 at 23:25 #461381

          Misskötta bilar kan ju vara förfärliga redan efter några 1000 mil men denna ser ju ändå väldigt trevlig ut, tycker jag.?

          96 V4 1975 ”Bollen”
          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

            juli 20, 2019 at 12:43 #461402

            Visst kan det vara så, rent maskinellt så är den solid, bromsar med riktigt bra bett, inga läckage och en tämligen tight växellåda, med 5:ans primär dock, och hör och häpna helt skrammelfri. Det är ju ingen som varit och rivigt i bilen, utom när man bytt tändningslås efter ett inbrott. Så är olika nycklar till tändningslås och övriga lås, vilket är lite trist.

            Hur som haver, bilen har i alla fall kommit till användning, eftersom jag i princip rivit hela husets innanmäte bortsett väggar och dörrar, och 900:an har fått bekänna färg som lastare. Och det är en lastare av rang må man säga. Rätt magiskt hur mycket man kan få in en 900:a.

            9010
            Delar av ett kök som sett sina bättre dagar.

            saab900bla
            Lite idyllisk bild kanske? Skulle kunna vara tagen någon gång tidigt 90-tal.

            Tyvärr anlände även vintern, med vinderdäck som följd.
            9011

            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
            Saab 9-3 Vector SC ´09

            Skämsbil:
            Audi A6 Avant

            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

              juli 20, 2019 at 12:56 #461407

              Skall väl tilläggas att jag även lyckades få liv i stereon och instrumentbelysningen.
              Tyvärr inga bilder på själva operationen, men bägge högtalarna var helt slut, samt att säkringen till stereon hade gått. Man kan ju undra hur länge det varit så? Har dock valt att behålla bandspelaren från Philips, då jag tror den är originalmonterad. Bandspelarfunktionen fungerar däremot inte, vilket är lite tråkigt. Kanske något man kan ordna med längre fram, men inget jag fokuserar på nu. Originalantennen gick även av av misstag, så en eftermarknad är monterad med värdelös passform.

              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
              Saab 9-3 Vector SC ´09

              Skämsbil:
              Audi A6 Avant

              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                juli 20, 2019 at 13:07 #461409

                Bandaren är ofta mekaniska fel, såsom kärvning och utslitna remmar. Går den alls eller är den heldöd?

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  juli 20, 2019 at 13:11 #461410

                  Bandaren är ofta mekaniska fel, såsom kärvning och utslitna remmar. Går den alls eller är den heldöd?

                  Oj, vet inte, men när man ploppar i ett band, så låter inget, kan inte svara på om den snurrar eller ej. Men låter det vara tillsvidare, den är ju inte så stöldbegärlig heller.

                  Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                  Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                  Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                  Saab 9-3 Vector SC ´09

                  Skämsbil:
                  Audi A6 Avant

                  Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                    juli 20, 2019 at 13:56 #461412

                    Hej!

                    Jag ser framför mig hur du har en enorm samling med kassettband som du längtar efter att få lyssna på ?, typ Fantomen och den hemliga grottan.
                    Den gick varm i vår Blaupunkt på 80-talet ?.

                    Mvh

                    Mathias

                      juli 20, 2019 at 14:55 #461414

                      Hej!
                      Jag ser framför mig hur du har en enorm samling med kassettband som du längtar efter att få lyssna på ?, typ Fantomen och den hemliga grottan. Den gick varm i vår Blaupunkt på 80-talet ?.
                      Mvh
                      Mathias

                      Jotack, nästan alla Saab Music band, och lite andra band som skulle passa.

                      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                      Saab 9-3 Vector SC ´09

                      Skämsbil:
                      Audi A6 Avant

                      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                        juli 20, 2019 at 16:00 #461415

                        Saab Music – dem skulle man ha!

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          juli 31, 2019 at 21:29 #461767

                          Vi kör vidare på en vad som hände, sist var vi ju precis i vinterns intrång.
                          Vinter kom, om än en mjukstart.

                          9012

                          I samband med detta hade renoveringen kommit till inköp av klinkers till hallen.

                          9013
                          På bilden är bilen lastad med ca 650kg klinker, överlast så det heter duga, men att köra två vändor var inget alternativ. Skall tilläggas att bilen i samband med detta kändes väldigt “tung”.
                          Bjuder på en bild i backspegeln, det där vinterljuset som man ser då och då vintertid.

                          9014

                          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                          Saab 9-3 Vector SC ´09

                          Skämsbil:
                          Audi A6 Avant

                          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                            augusti 1, 2019 at 11:17 #461774

                            Vinter kom tillslut, och fick i uppdrag att hämta en takbox åt en vän som också kör Saab. Takboxen i fråga var en Saab-takbox från tidigt 90-tal, och i grund och botten en Packline. Man blev lite avundsjuk ändå. Passar ju perfekt på min 900:a.

                            9015

                            9016

                            Men man bli ju fascinerad av vilken klättrare en og900:a är. Där andra bilar, även fyrhjulsdrivna fastnat, kom 900:an fram utan minsta tillstymmelse av problem med varken grepp eller sladdtendenser. När det kommer stora mängder snö i Stockholm, i detta fallet ca 0,6m under en natt, så blir hela staden lamslagen. Mycket beroende på en väldigt märklig prioritering av snöröjningen. Cykelbanor först, därefter bilvägar och sedan gångbanor. Plog använder man sällan, utan man saltar för glatta livet.

                            Vinterväglaget varade dock inte speciellt länge, utan tinade bort efter någon vecka. Då skedde detta, på ett tämligen nytt avgassystem. Etiketter och dylikt är än idag fina, tillverkare är Bosal, och kan således inte rekommenderas.
                            9017

                            Tog tag i ändröret och drog ut hela innanmätet. Har givetvis inte bytt ut bakre slutdämparen, utan det är ett härligt hål där nu, ungefär som en japsdämpare. Blir härlig resonans och lite sportigare ljudbild, men bilprovningen uppskattar det nog ej.
                            9018

                            Vi börjar närma oss 12.000 mil.
                            9019

                            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                            Saab 9-3 Vector SC ´09

                            Skämsbil:
                            Audi A6 Avant

                            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                              augusti 1, 2019 at 11:53 #461782

                              Våren anländer, och sommardäcken monteras. Skippar att lägga på hjulsidorna till en början. Dels för att jag sökte efter vettiga alu-fälgar, men hittade inte riktigt navkapslarna heller.
                              9022

                              Sen var det där med den självförvållade japs-dämparen.
                              9023

                              Passade i detta läge även på att riva husets altan/uteplats. Tryckimpregnerad trall anno 1968, behöver kanske inte säga mer. Var med fara för hälsan som trallen kunde beträdas. Plank som sviktade, satt löst och dylikt. Nu hade kanske de flesta hyrt ett släp, men har man en 900:a så behöver man inte det.
                              9020

                              9021

                              Nu kanske man kan tycka att jag inte riktigt behandlar denna klenod som man kanske bör. Till er så vill jag säga att ni delvis har rätt. Bilen har dock alltid blivit städad efter dessa bravader. Med riktiga grovdammsugare och avtorkning så har den ändå sett respektabel ut invändigt, och även utvändigt, om än med lite eftersatt lackbehandling.

                              9025
                              10-metersavståndet levererar

                              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                              Saab 9-3 Vector SC ´09

                              Skämsbil:
                              Audi A6 Avant

                              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                              • Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av Lsoderlund.
                              • Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av Lsoderlund.
                                augusti 1, 2019 at 12:42 #461790

                                En Saab är gjord för att användas!??

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  augusti 1, 2019 at 21:21 #461810

                                  Åja!
                                  Jag vet dom som kör ved, grisar, halm, ja det är nog bara fantasin som begränsar lastförmågan….

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.