Saab 900i '88
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i '88
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i '88
- Detta ämne har 19 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2019-10-10 19:25 av Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
-
juli 19, 2019 at 21:48 #461365
Kanske läge att min og900i från 88 får sig en egen tråd, nu när jag delvis bestämt mig för att satsa på den istället för att införskaffa något annat bruksrelaterat.
Har ägt bilen i snart ett år, och köpte den av ett dödsbo, som hade intentionen att skrota den. Jag bjöd vad jag tyckte bilen var värd, och de accepterade mitt anbud. Bilen vart tänkt att få agera laståsna inför stundade husrenovering. Vi köpte även ett hus i samband med detta, orört sedan 1968, och där inget gjorts sedan huset byggdes, inte ens målat taken.
Tillbaka till bilen, det är alltså en Saab 900i combicupé från 1988, en B201 med katalysator, totalt snik bortsett från farthållare som verkar vara enda tillbehöret. Vid köpet hade den gått 11700 mil, och stod på helt ok däck, nya bromsok bak, hängande innertak, rejält smutsig invändigt, och med lyxnavkapslar. I köpet ingick även en ärrad främre stötfångare, rost i varenda skärmkant. Bilen har dock levet ett skyddat liv, vilken känns och syns på andra delar. Av någon anledning är alla skärmkanter angripna men dörrar, huv och baklucka är rostfria, mycket märkligt.
Här är första bilderna jag tog på “pärlan”, det skall väl tilläggas att bilderna ljuger en hel del, den ser bättre ut än vad den är. Men låt gå.
Startade efter lite justerande och startgas.
Att bilen inte är fräschare med så låga mil är rätt märkligt.Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
- Detta ämne redigerades för 4 år, 9 månader sedan av Lsoderlund.
- Detta ämne redigerades för 4 år, 9 månader sedan av Lsoderlund.
Attachments:
juli 19, 2019 at 21:59 #461371Körde hem den en sen augustikväll 2018, och efter lite körning så gick de bättre och bättre. Det verkar som om herren som haft bilen innan inte kört mycket alls, den hade stått i princip i ett år när jag tog över den. Välservad är den inte, har inte mycket dokumentation om den, och det är alltid ett litet limbo att köpa av någon som aldrig kört eller ägt bilen. Det är ju många frågor som inte kan besvaras.
Väl hemma så fick den sig en rejäl tvätt av exteriör och motorrum, och urstädning. Det låg säkerligen en 15kg olika tygbitar i bilen, mattorna innehöll säkerligen 3kg sand och grus, stereon var stendöd, instrumentbelysningen stendöd, takbelysning död, stålkastarna stod helt galet och motorrummet, ja, det var smutsigt.
Eftersom jag hade extremt ont om plats, så kördes bilen till en tillfällig uppfart där den kunde stå någon vecka.
Tillfälliga uppställningen
Tillfälliga uppställningen
Tillfälliga uppställningenSaab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Attachments:
juli 19, 2019 at 23:25 #461381Misskötta bilar kan ju vara förfärliga redan efter några 1000 mil men denna ser ju ändå väldigt trevlig ut, tycker jag.?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”juli 20, 2019 at 12:43 #461402Visst kan det vara så, rent maskinellt så är den solid, bromsar med riktigt bra bett, inga läckage och en tämligen tight växellåda, med 5:ans primär dock, och hör och häpna helt skrammelfri. Det är ju ingen som varit och rivigt i bilen, utom när man bytt tändningslås efter ett inbrott. Så är olika nycklar till tändningslås och övriga lås, vilket är lite trist.
Hur som haver, bilen har i alla fall kommit till användning, eftersom jag i princip rivit hela husets innanmäte bortsett väggar och dörrar, och 900:an har fått bekänna färg som lastare. Och det är en lastare av rang må man säga. Rätt magiskt hur mycket man kan få in en 900:a.
Delar av ett kök som sett sina bättre dagar.
Lite idyllisk bild kanske? Skulle kunna vara tagen någon gång tidigt 90-tal.Tyvärr anlände även vintern, med vinderdäck som följd.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Attachments:
juli 20, 2019 at 12:56 #461407Skall väl tilläggas att jag även lyckades få liv i stereon och instrumentbelysningen.
Tyvärr inga bilder på själva operationen, men bägge högtalarna var helt slut, samt att säkringen till stereon hade gått. Man kan ju undra hur länge det varit så? Har dock valt att behålla bandspelaren från Philips, då jag tror den är originalmonterad. Bandspelarfunktionen fungerar däremot inte, vilket är lite tråkigt. Kanske något man kan ordna med längre fram, men inget jag fokuserar på nu. Originalantennen gick även av av misstag, så en eftermarknad är monterad med värdelös passform.Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
juli 20, 2019 at 13:07 #461409Bandaren är ofta mekaniska fel, såsom kärvning och utslitna remmar. Går den alls eller är den heldöd?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”juli 20, 2019 at 13:11 #461410Bandaren är ofta mekaniska fel, såsom kärvning och utslitna remmar. Går den alls eller är den heldöd?
Oj, vet inte, men när man ploppar i ett band, så låter inget, kan inte svara på om den snurrar eller ej. Men låter det vara tillsvidare, den är ju inte så stöldbegärlig heller.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
juli 20, 2019 at 14:55 #461414Hej!
Jag ser framför mig hur du har en enorm samling med kassettband som du längtar efter att få lyssna på , typ Fantomen och den hemliga grottan. Den gick varm i vår Blaupunkt på 80-talet .
Mvh
MathiasJotack, nästan alla Saab Music band, och lite andra band som skulle passa.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
juli 20, 2019 at 16:00 #461415Saab Music – dem skulle man ha!
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”juli 31, 2019 at 21:29 #461767Vi kör vidare på en vad som hände, sist var vi ju precis i vinterns intrång.
Vinter kom, om än en mjukstart.I samband med detta hade renoveringen kommit till inköp av klinkers till hallen.
På bilden är bilen lastad med ca 650kg klinker, överlast så det heter duga, men att köra två vändor var inget alternativ. Skall tilläggas att bilen i samband med detta kändes väldigt “tung”.
Bjuder på en bild i backspegeln, det där vinterljuset som man ser då och då vintertid.Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Attachments:
augusti 1, 2019 at 11:17 #461774Vinter kom tillslut, och fick i uppdrag att hämta en takbox åt en vän som också kör Saab. Takboxen i fråga var en Saab-takbox från tidigt 90-tal, och i grund och botten en Packline. Man blev lite avundsjuk ändå. Passar ju perfekt på min 900:a.
Men man bli ju fascinerad av vilken klättrare en og900:a är. Där andra bilar, även fyrhjulsdrivna fastnat, kom 900:an fram utan minsta tillstymmelse av problem med varken grepp eller sladdtendenser. När det kommer stora mängder snö i Stockholm, i detta fallet ca 0,6m under en natt, så blir hela staden lamslagen. Mycket beroende på en väldigt märklig prioritering av snöröjningen. Cykelbanor först, därefter bilvägar och sedan gångbanor. Plog använder man sällan, utan man saltar för glatta livet.
Vinterväglaget varade dock inte speciellt länge, utan tinade bort efter någon vecka. Då skedde detta, på ett tämligen nytt avgassystem. Etiketter och dylikt är än idag fina, tillverkare är Bosal, och kan således inte rekommenderas.
Tog tag i ändröret och drog ut hela innanmätet. Har givetvis inte bytt ut bakre slutdämparen, utan det är ett härligt hål där nu, ungefär som en japsdämpare. Blir härlig resonans och lite sportigare ljudbild, men bilprovningen uppskattar det nog ej.
Vi börjar närma oss 12.000 mil.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Attachments:
augusti 1, 2019 at 11:53 #461782Våren anländer, och sommardäcken monteras. Skippar att lägga på hjulsidorna till en början. Dels för att jag sökte efter vettiga alu-fälgar, men hittade inte riktigt navkapslarna heller.
Sen var det där med den självförvållade japs-dämparen.
Passade i detta läge även på att riva husets altan/uteplats. Tryckimpregnerad trall anno 1968, behöver kanske inte säga mer. Var med fara för hälsan som trallen kunde beträdas. Plank som sviktade, satt löst och dylikt. Nu hade kanske de flesta hyrt ett släp, men har man en 900:a så behöver man inte det.
Nu kanske man kan tycka att jag inte riktigt behandlar denna klenod som man kanske bör. Till er så vill jag säga att ni delvis har rätt. Bilen har dock alltid blivit städad efter dessa bravader. Med riktiga grovdammsugare och avtorkning så har den ändå sett respektabel ut invändigt, och även utvändigt, om än med lite eftersatt lackbehandling.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av Lsoderlund.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av Lsoderlund.
Attachments:
augusti 1, 2019 at 12:42 #461790En Saab är gjord för att användas!??
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”augusti 1, 2019 at 21:21 #461810Åja!
Jag vet dom som kör ved, grisar, halm, ja det är nog bara fantasin som begränsar lastförmågan…. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.