Saab 900i '88
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i '88
- Detta ämne har 19 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2019-10-10 19:25 av
Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 2, 2019 kl. 10:07 #461825Vi kör väl vidare.
Tidigt i vår, så dök det upp en annons om ett par alufälgar till salu på blocket, 15″ och de såg fina ut. Problemet var att de låg i andra delen av landet. Skulle dock på en konferens i södra Sverige, och då var det ju väldigt lägligt att ta en mindre omväg för att hämta upp dem. Har dock sprungit på ett par 16″ som jag funderar på att montera på denna (har ju samma på caben), så dessa ligger ute till försäljning…

Ligger ute under köp och sälj
Vi kanske skall prata om kupéfilter också. När bytte du ditt senast? Insåg detta i början på våren.
Frågan är om detta filter någonsin är bytt, låter bilderna tala för sig själv.
Nu är det dock bytt, och hela filterhållaren är rensad, rengjord och renspolad dränering.
Passade även på att byta stift (satt Biltemas) till NGK, bytte även rotor och fördelarlock. Dessa har nog suttit där ett tag de med, eller vad säger ni?

Passade även på att byta luftfilter. Nog för att Saab alltid varit duktiga på att göra enkel service lätt, men att byta luftfilter på denna var ju direkt lätt, tacka vet jag förgasarbilarna eller v4:a. Luftfiltret i fråga var nog bytt på tidigt 90-tal. Tyvärr ingen bild på det, bytte även olja + filter i samband med denna operation.
Gick dock riktigt bra efter den lilla snabbservicen. Kanske lite beroende på Kenny Loggins låt Danger Zone (soundtracket till TopGun)
Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 900i ´88 "Prins Charles"
Saab 9-3 SC, 2.0t ´09Skämsbil:
Renault Zoe ´22Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
-
Det här svaret redigerades för 6 år, 10 månader sedan av
Lsoderlund.
-
Lsoderlund.
-
Lsoderlund.
augusti 15, 2019 kl. 14:06 #462263Testade att polara en liten bit av huven. Där under lurade en ganska fin glans.
Kunde inte sedan hålla mig, så blev en polering av hela bilen. Inget noggrant, utan tämligen snabb sådan. Skulle egentligen behöva gå över bilen med lera och cleaner, för att sedan bygga upp lacken igen. Det får däremot ske längre fram. Just nu så finns inte riktigt tiden, och tycker det passar en bil i ett ok bruksskick.
Har under semestern även lyckats besöka några bilskrotar. Detta har resulterat i en inte lika ärrad främre stötfångare, denna kommer dock att bytas vid ett senare tillfälle.
Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
oktober 10, 2019 kl. 08:36 #464034Bilen är nu såld.
Jag fick ett så pass bra bud på den att jag inte kunde tacka nej. Den kommer fortsättningsvis husera i Stockholm och gå som hobbybil.Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.