Saab 900i 8v startar inte! Hjälp!

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab 900i 8v startar inte! Hjälp!

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #472847
    oskiposki
    Deltagare

    Hej allihopa!

    Min bil, en Saab og900i 8V -89 dog påväg till jobbet och efter det har jag inte kunnat starta den. Det första jag märkte var att när jag slog på tändningen gick bensinpumpen hela tiden och efter några sekunder börjar även taktventilen surra. Det händer dock inte varje gång, vissa gånger går bensinpumpen bara en kort stund som den ska göra och taktventilen surrar inte.

    Det första jag misstänkte var bränslepumpsreläet vilket jag bytte, men detta gav inga resultat. Har kollat alla tändstift, dom gnistrar på bra. Har även kollat spridarna och ur dom kommer det en fin spray av bensin som det ska göra, men bara när jag lyfter på vågplattan vid insuget förstås. Det är alltså inget stopp i systemet. Kallstartsventilen fungerar (tror jag), det kommer iallfall spänning till kontakten när man kör startmotorn och man kan se att det till och med rinner ner bensin i luftröret ner mot vågplattan. Har testat att starta bilen med kallstartsventilskontakten i och utdragen vilket inte gjorde någon skillnad. Ska notera att bilen tänder ibland, oftast mer när den stått ett tag utan att man gjort något.

    Förstår inte riktigt om motorn får för lite bensin eller för mycket, något av dom borde det vara. Har inte börjat misstänka tändningen än iallafall eftersom det är fin gnista. Men eftersom bränslepumpen går konstant vid vissa tillfällen och att även taktventilen börjar surra misstänker jag något sorts elfel. Den ska väl inte låta när man bara slår på tändningen? Det var även två slangar som inte var monterade och hängde löst, kan de ha något att göra med problemet? (Bifogar bilder på slangarna här nedan)

    Vad är nästa steg jag borde ta i felsökningen? Någon som har en idé om vad felet kan vara?
    Tack så mycket för hjälpen!

    Länk till video med surrande taktventil: https://youtu.be/PBebKlv_kE0

    • Detta ämne redigerades för 1 vecka, 5 dagar sedan av .
    Bilagor:
    #472863

    Jag är en optimist!
    Om dessa slangar lossnar vill bilen inte gärna gå. I8 kan då flöda på så mycket bensin att det rinner i insugningsröret… Du kan ta loss slangen å kika om du vrider spjället.
    Låt den torka till isf å testa igen.
    Men som sagt jag är en optimist…

    #472866
    oskiposki
    Deltagare

    Tack för svar!

    Du menar att det är slangarna som kan ha orsakat att det rinner bensin i insugningsröret? Hur vrider jag på spjället? Men mycket sant så droppar det ganska mycket härifrån när jag försöker starta bilen.

    Bilagor:
    #472868

    Nja.
    Lossar slangarna så får bilen fel luftmängd, ”tjuvluft”. Då flödar det ju bensin utan att den startar.
    Ta loss den stora slangen mellan mängdmätaren och insuget. Spjället sitter där gaswiren är fäst. Den kan du vrida på där.
    Du behöver kanske torka bort lite av bensinen.
    Ivärsta fällan du ta bort strömmen till bränslepumpen och köra på starten utan slangen jag tidigare nämnt och tändstiften så blåser du ut det mästa av bränslet som flyter i insuget. Du kan ju kika i hålet där den större vakumslangen sitter uppe på insuget.

    #472869
    oskiposki
    Deltagare

    Torkade rent vid insuget, när jag vred på spjället så rann det ut ytterligare lite bensin. Men om jag drar ut bränslereläet samt tändstiften och kör på starten så borde det rinna ut mer bensin?

    #472871

    Då pumps bränslet ut via tänstiftshålen.
    Du kan ju lägga en papperstuss vid varje hål så sk ätter det inte. Se till att stiften är torra när du sätter tillbaka dom.

    Kolla så att övrigavakumslangar sitter där de ska och att det inte är ”hål” någonstans på insuget där det då saknas slang.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #472891
    oskiposki
    Deltagare

    Alla slangar på insuget verkar vara isatta nu. Men ser ut som en liten slang ska sitta på grejen jag skickar bild på här nedan, vet inte riktigt vad det är.

    Men varför skulle bränslepumpen gå konstant och även att taktventilen surrar på endast tändningen? Bränslepumpen ska ju bara gå en kort stund som innan och taktventilen har inte betett sig såhär förut. Kan det vara någon styrenhet eller något som krånglar? Finns det ens i min bil? Någon givare? Problemet verkar ju vara elektriskt.

    Bilagor:
    #472921

    Där ska det inte sitta någon slang mer än dom som sitter.
    Jag tror att det finns olika typer av reläer.
    Har för mig att jag stött på det tidigare med 8v att pumpen går konstant, bränslet kommer ju tillbaka till tanken via returen bara.
    Du har inte fått igång bilen än då.
    Jag vet vid ett tillfälle som strömfördelaren hade gått sönder intuti så gnistan kom lite hipp som happ. Du har inte haft loss den?
    Den kan ju hamna fel med spåret i kamaxel…
    Då finns ju gnista fast vid fel tillfälle.

    #472930
    michelle
    Deltagare

    Eh, det kanske skulle ju kunna vara som med min bil, på tråden här intill, att det har med tändlåset att göra. Sen jag bytte tändlåsrelä har det fungerat. (Dock har jag inte ännu bekräftat det med att sätta tillbaka det gamla relät för att se om felet kommer tillbaka.)
    På en annan 900 jag ägt så var det glapp i tändlåsströmbrytaren, den som sitter intill tändlåscylindern. Ibland gick det att starta, ibland inte. Men det gick alltid att rulla igång bilen. Det visade sig att när man vred nyckeln längst åt höger för att köra startmotorn så kopplades strömmen till tändningen bort, så stort var glappet. Visserligen såg man ju att lyset släcktes samtidigt som man körde startmotorn, och bilstereon dog, men så är det ju ofta eftersom startmotorn lägger beslag på det mesta av strömmen. Om man var riktig finkänslig kunde man ibland hitta läget där startmotorn gick samtidigt som strömmen till tändningen var på.
    Ett tag fick jag använda en fjärrstartskabel för att starta bilen. Tyvärr måste ju hela låskistan ut ur bilen för att byta tändlåsströmbrytaren. Det är ett omständligt arbete som kräver specialverktyg.
    Så pröva att knuffa eller bogsera igång den. Eller använd fjärrstartare. Eller ta bort plastkåpan över låskistan och tjuvkoppla. 

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #472938
    oskiposki
    Deltagare

    Eh, det kanske skulle ju kunna vara som med min bil, på tråden här intill, att det har med tändlåset att göra. Sen jag bytte tändlåsrelä har det fungerat. (Dock har jag inte ännu bekräftat det med att sätta tillbaka det gamla relät för att se om felet kommer tillbaka.) På en annan 900 jag ägt så var det glapp i tändlåsströmbrytaren, den som sitter intill tändlåscylindern. Ibland gick det att starta, ibland inte. Men det gick alltid att rulla igång bilen. Det visade sig att när man vred nyckeln längst åt höger för att köra startmotorn så kopplades strömmen till tändningen bort, så stort var glappet. Visserligen såg man ju att lyset släcktes samtidigt som man körde startmotorn, och bilstereon dog, men så är det ju ofta eftersom startmotorn lägger beslag på det mesta av strömmen. Om man var riktig finkänslig kunde man ibland hitta läget där startmotorn gick samtidigt som strömmen till tändningen var på. Ett tag fick jag använda en fjärrstartskabel för att starta bilen. Tyvärr måste ju hela låskistan ut ur bilen för att byta tändlåsströmbrytaren. Det är ett omständligt arbete som kräver specialverktyg. Så pröva att knuffa eller bogsera igång den. Eller använd fjärrstartare. Eller ta bort plastkåpan över låskistan och tjuvkoppla. 

    Halloj!

    Precis när felet kom till så försökte vi bogsera igång den utan några resultat alls, den tände inte en ända gång tyvärr. Inga lampor släcks eller liknande när jag kör startmotorn heller. Men kanske ska testa att byta relä, var sitter tändlåsrelät? Var hittar man sådana?

    #472961
    michelle
    Deltagare

    Om en OG900 går bra, men sen plötsligt inte vill starta så är min erfarenhet att det ofta är tändmodulen. (Har hänt 2 av mina 5 900)
    Men om tändmodulen är helkass så får man ingen gnista alls.
    Och du verkar ju både ha gnista o bensin. Då SKA ju en bil åtminstone kunna starta, kan en tycka. Om den inte tänder alls så skulle man kunna gissa att gnistan kommer vid alldeles fel tillfälle då. Eller är alldeles för svag, kanske. Svag gnista skulle väl peka på tändspolen. Stark gnista + bensin utan att motorn tänder, skulle väl tyda på att tändpunkten hamnar alldeles fel och det flyttar väl misstanken till tändfördelaren.
    Och om man misstänker att motorn får mycket bränsle så kan det vara luftmassemätaren. När den går sönder så tror systemet att det flödar mer luft än vad det egentligen gör och försöker skicka på mer bränsle och så storknar motorn. LMM-fel är i alla fall lätt att kolla. Man drar bara ur kontakten till den. Om motorn går bättre (eller startar öht) så ligger väl felet där. En del säger att det går att rengöra den känsliga lilla tråden i en LMM mha isopropanol eller annan sorts elektronikrengöringsspray.
    Tråden är så tunn att den nästan är osynlig och att den håller år efter år i en bil med omväxlande höga och låga temperaturer, vibrationer o smuts, det är lite märkligt. Om man håller upp den mot ljuset ser det lite grann ut som ett kikarsikte.
    Jag hade själv en 88 i8, där jag hade problem med hög bensinförbrukning, vilket jag aldrig kom tillrätta med utan skänkte bort bilen. Den gick bra, rullade lätt och alla avgasvärdena var godkända, men drog mycket bensin. Jag fick tips om luftmassemätaren och jag försökte rengöra o sen byta den, men inget lyckades ändra förbrukningen (Över 1,5 liter i stan, aldrig under 1.2 på landsväg).. Det förblev ett mysterium.
    Men 8-ventilarn med katalysator har ju ett dåligt rykte, har jag förstått.
    (Sälj Aset, Annars Byt, typ så ;).)

    TÄNDLÅSRELÄ-900-91

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #472972
    Janne Hagnell
    Moderator

    Hur är det med vevaxellägesgivare, finns det på dessa?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #472979
    oskiposki
    Deltagare

    Hur är det med vevaxellägesgivare, finns det på dessa?

    Jag har hört att vevaxelgivare endast ska finnas på 16v. Tänkte på den som en möjlig orsak annars 🙂

    #472980
    oskiposki
    Deltagare

    @michelle Ja man börjar ju misstänka att tändsystemet inte riktigt funkar som det ska när man vet att bensin kommer in i motorn. Men som vi diskuterat lite kan det möjligtvis vara för mycket bensin också. Men kan en tändfördelare bara lägga av på duns, märkte inte alls att bilen började gå sämre.

    Men var sitter luftmassemätaren och dess kontakt? Har inte letat efter någon sån eftersom att jag trodde att luftmängden endast styrdes av motorns egna sug genom ”vågplattan” som sitter i insugningsröret vid bränslefördelaren.

    Men jag funderar fortfarande över varför bensinpumpen och taktventilen går konstant. Ett fel i tändsystemet skulle väl inte kunna orsaka det? För det funkar inte som det ska just nu, varken pumpen eller taktventilen beter sig ju normalt. Det borde ju ha med felet att göra tänker man då de började krångla när bilen dog första gången.

    Men som tur är tycker jag bränsleförbrukningen verkar helt normal :). Finns alltid något att glädjas åt. Tack för all hjälp!!

    • Det här svaret redigerades för 1 vecka, 1 dag sedan av .
    #472982

    Hej igen!
    Imm finns ju inte i den bemärkelsen på i8 utan på 16 ventilare.
    Det ska ju kännas ett motstånd om man lyfter skivan. Men kontrollera att du har riktig gnista vid rätt tillfälle. Tändmodul är ju lätt att tdsta en annan. Uteslut jordfel, glapp och kolla att bränslepumpen går när startmotorn går.
    Du kan ju kolla om spridarna flödar när bränslepumpen går i tändläget. Det ska ju inte komma bränsle förrän spjället i spjällhuset öppnar och då lyfter ”vågen”.
    Var i landet befinner du dig?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng