Saab 900i -91

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900i -91

• Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2018-05-03 21:06 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    M.Lindgren
    Deltagare

Så var det dags att försöka få till en tråd här då. I slutet av sommaren 2017 så fick jag ett erbjudande om en fin bil med en tidigare ägare. Bilen, en vit 900i 4d sedan. är pedantskött och hade inte mätaren sagt 22-tusenmilplus så skulle jag nog gissat på under 10.000. ”Typisk Saab-rost” som hedningarna kallar det, har totalt uteblivit. Tyvärr har det börjat visa sig lite fläckar efter en vinter utomhus. Bilen har alltid varit underredsbehandlad och förutom ett par täckta stenskott på huven så är lacken perfekt den också.
    Inredningen är perfekt, förutom… ni vet; taket.

IMG_0061

Under vintern lät jag starta upp och varva bilen nån gång i veckan, tills att den kom upp i arbetstemperatur.
    Här började tomgången spöka. Först ville den inte vara igång när den var kall, men senare ville den dö så fort man släppte gasen. Efter det så fick den sova ett tag.
    Jag har haft av tomgångsventilen och försökt göra rent den med motortvätt och smörjt med WD40, detta hjälpte något. Nu pulserar tomgången mellan 2000-2500 varv. Det märks dock inte så värst när man kör. (förutom att det luktar lite när man skall backa)

IMG_0058

Tankarna om vad det skall bli av bilen ligger lite mellan att fixa till de småfel som finns, till att låta lacka om den.
    Vad som på rak arm skall göras är dock byta ut stötfångaren fram (en skada som gör sig lite illa) och komplettera med plastdetaljer från 900s, installera stereo då sådan aldrig funnits, försöka hitta ett jalusi. Jag var först inne på att snygga till den med en vinge, men har blivit lite skeptisk till det.
    Rutorna skall tonas en aning, men jag vet inte riktigt hur mycket.

Vi får la se vart det bådar hän!

/Mikael.L

900i 4d -91, 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08

• Detta ämne redigerades för 1 år, 10 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 1 år, 10 månader sedan av .
    Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Kul projekt!👍

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

M.Lindgren
    Deltagare

Fick strax innan helgen köpt ett par högtalare till bilen. Jag har inte hunnit installera dem än, men det ger mig tid att njuta över paketeringen.

högtalarelåda

högtalareöppenlåda

Jag fick också hem en uppsättning hjulsidor till bilen.
    Jag har alltid uppskattat dessa, men väl på plats så tror jag inte att det kommer bli långvarigt.

hjulsida

Dessa lär bytas ut mot Cross spoke 15″ eller om jag kan hitta en uppsättning 16″. Jag kanske blandar ihop standard fälgar med några lite finare?
    Jag har en 900 88b med det klassiska vit kaross, blå inredning som står på de förstnämnda.

På sikt skall jag ta mig ann dessa som jag haft liggandes i några år nu. Lätt kantskrapade (inga direkta hack, vad jag minns) men väldigt ärgade av vad jag tror kan vara någon sorts fälgputs.

fälgar900

• Det här svaret redigerades för 1 år, 9 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 9 månader sedan av .
    Bilagor:
    M.Broberg
    Deltagare

Jag har gjort såhär på både 16″ aero och 16″ crosspoke att jag hissat upp bilen (se till att ha bra ventilation, typ garageuppfart).
    Skär av ventilen på insidan av den lösa fälgen. Sen montera fälgarna på framaxeln. Starta bilen, lägg i lämplig växel (typ 3an eller nått) så att hjulen snurar.

sätt dig och börja våtslipa (eller typ svarva) det snurrande hjulet tills du är nöjd, arbeta dig uppåt i korntäthet och sen avsluta med autosol.

IMG_2594

Så blev resultatet. jag skulle börjat på 400 papper pga att jag hade lite repor, började på 600 och liiite syntes på sina håll

Bilagor:
    jocke e
    Deltagare

Precis sån info jag ville ha. Jag har alufälgar som behöver en omgång och har tänkt göra så här men inte varit säker på om det funkar. Nu är det ju bara att köra på. Tack!

M.Lindgren
    Deltagare

Det är inte första gången jag hör om det tillvägagångssättet, men det känns bra att se att andra lyckats med den metoden.
    Tack för informationen M.Broberg
    Precis som ovanstående säger så har jag själv funderat på att göra så. Nu känner jag mig dock mer sporrad till att försöka!
    Alla tips är välkomna!

Tack för en snygg bild också!

M.Broberg
    Deltagare

Gjorde detta på en 9-5 i förra veckan.

Problemet där var att bilen va inte så sliten., så vid belastning på det ena hjulet började det andra snurra snabbare och det med belastningen slutade snurra.

med andra ord en Väldigt frisk diff.

aldrig haft det med og900 med 2 olika lådor.

saabaero
    Deltagare

Jag brukar använda ett löst hjulnav som jag sätter fast I en erbetsbänk och roterar för hand. Tycker det går bra att rotera med ena handen och hålla slippappret med den andra.
    Är det bara polerade kanten som behöver fixas brukar jag börja med att maskera den lackade delen.
    Klarlacken kan man ta bort med antingen färgborttagningsmedel eller grovt slippapper.

jocke e
    Deltagare

Hur håller man den slipade/polerade ytan fin sedan? Vax?

M.Lindgren
    Deltagare

Trycker jag för hårt så kan jag få hjulet att komma till stopp… så det är bra?

Nu när jag är igång med slipandet. Hur lång tid skall man lägga på vardera papper?
    Jag började lessna på att köra med 400 så jag åkte och köpte 320 i stället. Lite mer händer ju, men jag är bra sugen på att gå på med grövre.
    Skall jag köra med ”grövsta” tills att ytan är slät och nyttja finkornigt för att få ytan fin?
    Fälgarna är inte perfekta, men har som sagt inga större jack, även om de är skrapade. Vad medel som än lämnat fläckar efter sig har dock reagerat på aluminium och märkena är nästan lika djupa som skrapmärkena.

Tyvärr verkar inte lacken hålla så bra heller, då det såg ut som om att det släppte när jag maskerade.

fälglagningpåbörjad

Ett steg på vägen i alla fall!

Bilagor:
    M.Broberg
    Deltagare

Du får sänka ner andra hjulet i backen eller stoppa det på något vis.

när ena hjulen slutar snurra beror det på att diffen arbetar och skickar kraften till det andra hjulet så det snurrar snabbare(samma som händer när man svänger).

hur lång tid man ska ta är svårt. men gå på med för grovt papper kan skapa problem det med med djupa repor

det du ska göra är att låsa andra hjulet på något bra vis så att du får lite rotation på skiten och kan trycka ordentligt.

M.Lindgren
    Deltagare

Jag är med på hur drivlinan fungerar, dock aldrig använt den som svarv innan. 🙂

Med risk för att skada person och maskin – är det olämpligt att använda marken stopp? Alltså bara lyfta upp det hjulet som jag arbetar med. Det känns bra olustigt, men spontant tolkat så verkar det rimligt.

Jag skall testa något grövre papper och gå på lite försiktigt.

Tack för hjälpen!

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng