Saab 900S 1991 – Renoverning

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900S 1991 – Renoverning

• Författare

En fin 900 som närmar sig 10.000 mil!

Jag har lite och göra med den*

*Poleras
      *Vaxas
      *Ställa in kassettradion
      *Reparera innertaket
      *Fixa innerbelysningen

Och säkert lite till!

Jag kanske uppdaterar tråden :so

december 4, 2013 kl. 15:13 #197051

Ser ju ut att vara ett trevligt exemplar. Grillen är ovanligt fin, nästan alla icke-kromgrillar man ser har ju blivit svarta med åren, den här ser ju ut som ny.
        Väntar med spänning på hur det går med innertaket, 4-d sedan lär vara bökigt.

Bara regskylten gör ju att det är en bil att vara rädd om! 😆

december 4, 2013 kl. 19:11 #197056

@jolin wrote:

Ser ju ut att vara ett trevligt exemplar. Grillen är ovanligt fin, nästan alla icke-kromgrillar man ser har ju blivit svarta med åren

Jo, det är ju exklusivt 🙂

Väntar med spänning på hur det går med innertaket, 4-d sedan lär vara bökigt.

Möjligt 🙂
          Det här är min första Saab, jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga, men jag har fått hjälp av några forum, och personer, så det ska nog gå!

Bara regskylten gör ju att det är en bil att vara rädd om! 😆

Mm, tänk på att GOO är fake (ändrade det i MS paint), men 900 är faktiskt korrekt 🙂

december 5, 2013 kl. 15:56 #197061

Fin bil, 900S Sedan är skitsnygga tycker jag.

Innertaket är lugna puckar, jag vet inte varifrån myten kommer att det inte går att få ut…. Fäll baksätet, öppna bagageluckan, kanske krångla lite med hatthyllan (ta bort den), och så rätt ner och ut bara. JA, jag har gjort det själv, på en exakt likadan bil. Det tog 15 minuter att få ut taket. Möjligen är det gamla 99 Sedan som skapat myten, jag vet inte.

december 5, 2013 kl. 17:58 #197066

Hej!

Fin bil…

Borde väl inte vara problema tt få ur innertaket…

Gjorde det på en fyradörrars saab 99 sedan, bort med föratstolen vä’xelspaken och ratten…

Sen fungerade det…

Lycka till!

Hälsn Jan

december 5, 2013 kl. 19:35 #197069

@Turbocab wrote:

Fin bil, 900S Sedan är skitsnygga tycker jag.

Eller hur! 🙂

De flesta tror jag tycker combi-coupén är snyggare, men för mig så verkar Sedanen mycket snyggare, på något sätt! 🙂

Fäll baksätet, öppna bagageluckan, kanske krångla lite med hatthyllan (ta bort den), och så rätt ner och ut bara. JA, jag har gjort det själv, på en exakt likadan bil. Det tog 15 minuter att få ut taket. Möjligen är det gamla 99 Sedan som skapat myten, jag vet inte.

Kul! Vet du exakt HUR man får ut det… alltså, hur sitter det fast? Är det skruvat någonstans eller är det bara ta bort t.ex. handtagen i tacket, och solskydden så är det nere?
                Imorgon ska jag mecka lite mer med Saaben, vi får se om jag väljer innertaket eller bandspelaren… bandspelaren verkar enklare 🙂

Jo, jag tror det kan vara 99’an som har skapat myten, jag har hört att dom var tvungen och ta ut antingen framrutan, eller bakrutan för att få ut taket… krångligt …

@Mr_Maxi wrote:

Gjorde det på en fyradörrars saab 99 sedan, bort med föratstolen vä’xelspaken och ratten…
                Sen fungerade det…
                Lycka till!

Tack Jan! Kul med respons, och jättebra med tips 🙂

Jag har en till tråd här http://forum.saabklubben.se/viewtopic.php?f=19&t=9053, det är min primära tråd, där laddar jag upp uppdateringar, osv 🙂

december 6, 2013 kl. 09:45 #197071

Ser riktigt fin ut! Blir nog ännu bättre efter lite polering och vaxning.
                  Kul med 900 sedan och tänkte att den där nummerplåten måste vara för bra för att vara sann! :mrgreen:

Angående innertaket så sitter det skruvat i solskydden, backspegeln och handtagen, kommer inte ihåg ifall det sitter en skruv bakom lampan i taket men du måste väck med den iaf.

Det går nog bra, lycka till!

/Anton

december 6, 2013 kl. 11:09 #197072

@antonn wrote:

Ser riktigt fin ut! Blir nog ännu bättre efter lite polering och vaxning.

Oja, som sagt, jag har en annan tråd på saabklubben.se, och där ska jag bl.a. ladda upp dom mesta uppdateringarna 🙂

Kul med 900 sedan och tänkte att den där nummerplåten måste vara för bra för att vara sann! :mrgreen:

Mmm, GOO stämmer inte, men 900 ska faktiskt vara där 🙂

Angående innertaket så sitter det skruvat i solskydden, backspegeln och handtagen, kommer inte ihåg ifall det sitter en skruv bakom lampan i taket men du måste väck med den iaf.
                    Det går nog bra, lycka till!
                    /Anton

Tack Antonn! 🙂

december 11, 2013 kl. 18:26 #197118

va uppmärksam när du skruva loss hatthyllan, den sitter med skruvar som sitter lite dolt.

december 12, 2013 kl. 15:08 #197124

@fataren wrote:

va uppmärksam när du skruva loss hatthyllan, den sitter med skruvar som sitter lite dolt.

Okay! Tack för tipset! 🙂

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.