SAAB 900s -91 (Uppdrag: Ha kul!)

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 900s -91 (Uppdrag: Ha kul!)

• Detta ämne är tomt.
Visar 4 inlägg - 31 till 34 (av 34 totalt)
  • Författare
    Martin
    Deltagare

Dåså! Då var de första ”akuta” felen åtgärdade! Tog väll lite för lång tid, men tre lustiga grejer skedde på vägen:

1. Det jag trodde var ett dåligt jobb med packnkngspasta visade sig vara en total avsaknad av packning… Tror någon i efterhand försökt mosa in något i skarven! Har träffat fd ägaren på fika, och han verkar reko. Därför tror jag honom när han säger att det inte har läckt innan… Mirakel om ni frågar mig!
    20200820_192139

2. I ungefär samma stund som jag tog bilden ovan så släppte två slangar, och det började spruta kylarvätska både högt och lågt. Därför blev det inga fler bilder, för i stressen glömdes det helt av! Inte allt för mycket kom på backen, då jag hade förberett med lämpligt underlag.

3. Senaste person som haft ur motorn verkar ha haft något annat på hjärnan. Främre motorfästet var helt upp och ner?! Intressant, men också lätt att åtgärda.

Tillsist så åkte även nya avgasröret på, och det gick väll okej. Insett nu i efterhand att jag inte fick i det lika mycket som jag velat, men det sitter i alla fall fast. Ser ju inte super ut, men det får duga tills en annan tid! Fortfarande ledsen att Skruvat lurade mig…
    20200820_193125

Nu läcker inget längre, och bilen rullar som den ska! Här näst ska det bli lite rostlagning där svets inte behövs. Letar fortfarande efter garage för det ändamålet.

Tack för mig!

PS

Stötte på denna i motorutrymmet… Någon som vet vart den kommer ifrån?

20200820_195348

Bilagor:
    Mathias
    Deltagare

Hej!

Bra jobbat!
    Vad är det för avgassystem, kan det vara KL-racing?
    Ser ut som fjädern till huven tycker jag.

Mvh

Mathias

20200507_174100

Bilagor:
    Martin
    Deltagare

Hej!
    Bra jobbat! Vad är det för avgassystem, kan det vara KL-racing?

Tack! Blev några onda blickar från någon tant när det var som hetast…

Vad det är för något vågar jag inte svara på. Beställde från Skruvat, art nr. 384534. Om du kollar så ser du att det inte alls är vad jag fick. Det ser ju väldigt mycket ut som det du har på bilden där dock, så chansen är väll stor!

Skulle nog kunna vara fjädern till huven som du säger, den har inte varit så pigg på att öppna sig, så skulle förklara mycket! Får kika när tid infinner sig! Tack!

Martin
    Deltagare

Då främst regn, men också tid har gjort det svårt att jobba på bilen har inte mycket hänt, men lite rost lagning har ändå hunnits med eller påbörjats. Mycket av rosten var inte så illa som jag trodde och kunde ganska lätt åtgärdas med slipning och lite spackel för att släta ut situationen. Ändå en glad överraskning!

20200828_204139

20200828_204123

20200828_204104

20200821_185911

Bild saknas på den hastigt lackade och tillfixade bakluckan som ändå ser rätt snygg ut!

Kan äveneddela att ljudet i bilen blev tusen gånger behagligare med bytet av avgasrör. Nu kan såväl jag som hund njuta av bilfärden utan att det vibrerari öronen.

Har I skrivande stund då regnet då och då öser ner, gett mig på lite saker invändigt, och har nu försökt mig på att ordna belysningen. Det är en del smält plast, men det är nesslipat och jag tror elfolien är i fungerande skick. Tänkte även testa att byta, bara utifall.

För att testa om allt funkar vill jag ju gärna starta bilen innan allt åker tillbaka, och undrar därför om bilen går att starta i detta skick:

20200829_173008

Vågar mig inte på det för tillfället.

Kan även meddela att fjädern inte kommer från huven.

Tack för denna gång!

Bilagor:
Visar 4 inlägg - 31 till 34 (av 34 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.