SAAB 900s -91 (Uppdrag: Ha kul!)

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 900s -91 (Uppdrag: Ha kul!)

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
  • Författare
    Martin
    Deltagare

Juste, en fråga har jag dock. Fanns det flera olika svarta färger till dessa? Eller kan jag bara anta att det är 170 black/schwarz/svart (oklart, läst flera varianter). Verkar som att färgkoden nån gång försvann från denna, då jag inte hittar den nånstans.

M.Broberg
    Deltagare

saab 170 (svart) är en jävla långkörare.

Lite osäker på när den kom, men 1979 fanns den på og900 och det såldes NG9-5 i den färgen med.

Minst 1979-2012 , vissa påstår det är samma recept på 95 och 96 från 1965 men det är lite för gammalt för att jag ska uttala mig om.

mig og900 från 1985 och min ng9-3 från 2007 har samma färgkod. det jag hittat som enda skillnaden är att från 1998 eller 1999 (osäker) är det bas med klarlack.

IMG_20200811_160300

• Det här svaret redigerades för 2 veckor, 3 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 veckor, 3 dagar sedan av .
    Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Tror det är from 1998.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Martin
    Deltagare

Då tänker jag helt enkelt gissa på att det är 170! Börjar fundera på om det kanske ska bli att hela får stippas och lackas på nytt… Rätt mycket småsaker som skulle behövas fixas, och som helhet skulle det nog bli rätt många ytor att bättra på… Får se, och om så är fallet så spelar chansningen ingen större roll.

Efter att droppen hittades idag så försökte jag arbeta mig uppåt från den, men hittar inget högre upp. Får väll anta att det är precis där i skarven det läcker. Lite irriterande om jag får säga det själv. Testade att känna på bulten, ville se om den satt lös, men den sitter som berget.

Efter att jag torkade av den stod bilen tills nu ikväll. Ingen droppe syntes till. Ville en gång för alla kunna konstatera om det bara läckte när det blev varmt. Konstigt nog läcker det inte. Lådan är inte tom, men i lägsta laget. Känns som att det fortfarande borde kunna läcka. Köpte olja för att fylla på, men det får vänta tills jag vet om fenomenet mysteriskt har upphört.

Vidare har jag försökt få loss förlängningarna till stötfångarna, men stötte på patrull i form av den lilla skruven i framkant. Fastrostad och i princip omöjlig att komma åt med aero läppen som sitter fast i samma bult. Hatar det här mellansteget i rost när allt sitter fast och inte rostat så pass att det bara ramlar av. Var så mycket lättare på C’n… Men har i alla fall konstaterat mer rost, men inte så illa. Går att göra rent och skydda på nytt.

Det var väll allt som hänt idag. Tack för era svar!

Hej!
    Jag skrev ett inlägg som försvann…
    Det kan vara locket till lamellaxeln som läcker lite. I min projekttråd ”i16 88b” så beskriver jag hur jag spände om byglen till locket och fixade med packningen. Nu är det ”tätt” där.
    //

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    saabaero
    Deltagare

Locket till lamellaxeln är det första att kolla.
    Men det kan även vara locket till primärhuset som läcker. Kanske någon bytt primärväxel och inte lyckats få det tätt ?
    Sitter det 7:ans eller 6:ans primärväxel i den ?

Växellådan på bilderna är ia 5vxl
    Kan det vara fel växelspaktsknopp ?
    Prova lägga i 5:ans ska du se att den finns där 😉

Martin
    Deltagare

Locket till lamellaxeln är det första att kolla. Men det kan även vara locket till primärhuset som läcker. Kanske någon bytt primärväxel och inte lyckats få det tätt ? Sitter det 7:ans eller 6:ans primärväxel i den ?
    Växellådan på bilderna är ia 5vxl Kan det vara fel växelspaktsknopp ? Prova lägga i 5:ans ska du se att den finns där 😉

Och mycket riktigt finns det 5 växlar, och knoppen är rätt. Det jag syftat på var vid tidigare tillfälle, hos tidigare ägare!

Vad gäller primärväxeln vågar jag inte svara på. Vet typ vad den gör osv, men där tar min kunskap slut. Finns det nått sätt att ta reda på det utan att plocka loss? Vågar ju i alla fall säga att någon varit där, då det sticker ut små bitar med packningspasta i skarvarna.

Som sagt är projektet i mångt och mycket till för att lära, men tills vidare har jag inte möjlighet att lyfta ur nått. Letar som en dåre och har kastat ut krokar hos alla jag lyckats lära känna på denna ö. Skulle säkert kunna göra mer på parkeringen om det inte vore för min hyresvärds dumma regler. Fick lite skäll efter igår pga att jag satt och pillade mer rost… Städar ju upp efter mig, och har de två innersta parkeringarna, så är ju inte ivägen. Men men… Ska inte klaga mer på det.

Hej! Jag skrev ett inlägg som försvann… Det kan vara locket till lamellaxeln som läcker lite. I min projekttråd ”i16 88b” så beskriver jag hur jag spände om byglen till locket och fixade med packningen. Nu är det ”tätt” där. //

Tack, ska kika! Jag funderade på det området, då det var lite fuktigt där, men kunde inte se någon tillräckligt stor mängd för att oroa mig. Men nu har jag ju en källa att utgå ifrån, och har dessutom lärt mig vad det är så varför inte kika bara utifall?!

Det här med ny bil verkar dra till sig så mycket annat att göra än bilmek. Så får se när tiden infinner sig!

saabaero
    Deltagare

Vad gäller primärväxeln vågar jag inte svara på. Vet typ vad den gör osv, men där tar min kunskap slut. Finns det nått sätt att ta reda på det utan att plocka loss? Vågar ju i alla fall säga att någon varit där, då det sticker ut små bitar med packningspasta i skarvarna.

Det verkar som någon varit där och skruvat och misslyckats med att få det tätt. Men kolla lilla plåtlocket först.

Locket till primärväxeln sitter med 10-15 skruvar runt om men det sitter ven lite andra saker där som ett motorfäste, vattenrör till turbon mm.
    Detta lock går att skruva bort för att byta tätningen men man måste palla upp/lyfta motorn i framkant under tiden.
    När locket lossas rinner det ut några dl olja

Martin
    Deltagare

Locket till primärväxeln sitter med 10-15 skruvar runt om men det sitter ven lite andra saker där som ett motorfäste, vattenrör till turbon mm. Detta lock går att skruva bort för att byta tätningen men man måste palla upp/lyfta motorn i framkant under tiden. När locket lossas rinner det ut några dl olja

Får kika locket uppe först o sen ge mig på det där nere. Kikade igen nu, och nu är droppandet tillbaka. Mysteriet blev inte ett mysterium… Tyvärr

Martin
    Deltagare

Anderas, jag lyckas inte hitta tråden du nämnt… Men ska väll googla lite så får vi se!

Edit: hittar inget om hur packningen där ser ut/bör vara. Krävs det att jag köper en ny (isfl vad tusan heter den?) eller gåre att packa med pasta?

Edit 2: fick upp och igen locket utan problem. Packningen sår rätt dålig ut. Full led små hål och ojämn. I nederkant hade det mycket riktigt läckt ut lite. Och kanske så pass att det kan ha orskmakat droppen.

• Det här svaret redigerades för 2 veckor, 2 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 veckor, 2 dagar sedan av .
    M.Broberg
    Deltagare

https://saabklubben-reservdelar.se/900-79-94/kraftoverforing/packningar/packning-3/

här har du packningen till locket 🙂

Anderas, jag lyckas inte hitta tråden du nämnt… Men ska väll googla lite så får vi se!
    Edit: hittar inget om hur packningen där ser ut/bör vara. Krävs det att jag köper en ny (isfl vad tusan heter den?) eller gåre att packa med pasta?
    Edit 2: fick upp och igen locket utan problem. Packningen sår rätt dålig ut. Full led små hål och ojämn. I nederkant hade det mycket riktigt läckt ut lite. Och kanske så pass att det kan ha orskmakat droppen.

Sorry!
    Inte jag heller. Men det är inte så märkvärdigt.
    Får se hur du löser det a nars kan jag fota lite.
    //Andreas

Saab_ahed
    Deltagare

Hej,

Nog troligt att det läcker från primärlocket om packningen var dålig.
    Ny packning gör nog säkert susen.
    Men om det mot förmodan skulle fortsätta läcka, vill du kanske köpa en T-shirt… 😀

Real-SAABs-dont-leak-T-shirt

Bilagor:
    Martin
    Deltagare

Då har jag beställt lite smått och gott, så nu är det bara att vänta. Tänker byta packningen under locket, och se vad som händer. I förebyggande syfte har jag beställt hem packningen för hela huset. Funkar inte det ena så borde det snra funka! Tack Broberg för assistansen!

Andreas, fick upp locket och efter att ha värmt upp fingrarna så fick jag tillbaka det med lite ansträngning.

Saab_ahed, borde skaffat en för länge sedan. C’n pinkar lite motorolja till och från. Inte hittat vart exakt, med det är så sporadiskt att det verkligen känns som att han bara vill märka revir.

Såg en glad fillur igår med en ssk tröja (tror jag?), som vinkade glatt När jag rullade förbi. Om någon känner sig vid, så får ni gärna göra er kända!

Martin
    Deltagare

Då har avgasröret äntligen kommit… Bara det att det är en tvåpipig historia som jag inte alls förväntade mig.

20200817_160514

Ringde, i tron om att det var fel produkt, men tydligen så har Skruvat bara lyckats fått dit fel bild och de har inte alls de fyrkantiga…. Det var ju trist, men ska bilen gå igenom besiktningen så lär den ju ha ett rör, så får väll duga med denna tills vidare.

Nu inväntar jag bara lite packningar o grejer, sen kan jag sätta igång och få bilen tillbaka på vägen igen.

Bilagor:
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng