Saab 900,snikmodell.
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Saab 900,snikmodell.
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Saab 900,snikmodell.
- Detta ämne har 14 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2011-08-05 10:47 av Blocked.
-
FörfattareInlägg
-
@CJP541 wrote:
Hej,är det någon som har information om en snikmodell av Saab 900 som såldes mellan åren 1987-1988 tror jag och hade den gamla fronten och fanns endast i röd och vit färg? Med vänlig hälsning
PeterHej.
1987 fanns denna bil som basmodell i programmet. Den fanns i 2- och 4-dörrars Sedan med en 100 HK motor, 4-växlad växellåda, 5 1/2 tums fälg med 175/70 T15 däck. Exempel på standardutrustning var eluppvärmda framstolar, förarstol justerbar i höjd/lutning, plychklädsel, inifrån justerbara backspeglar med vidvinkelfält på förarsidan, klocka,kupéfilter och fällbart baksäte.
Tillvalsutrustning från fabrik var metallic-lack och tillval monterat av SAAB-handlare var servostyrning och luftkonditionering.
Bilen borde finnas i cirrusvit/bokhara, zirkonblå/perser, cherryröd/mohair, dolomitersand/kaschmir, ljus, ambassadblå/perser, silver/bokhara, malakitgrön/mohair och platinablå/perser.1988 var det fortfarande basmodellen i programmet. Den fanns i 2- och 4-dörrars Sedan med en 100 HK motor, 4-växlad växellåda, 5 1/2 tums fälg med 175/70 T15 däck. Exempel på standardutrustning var eluppvärmda framstolar, förarstol justerbar i höjd/lutning, plychklädsel, inifrån justerbara backspeglar med vidvinkelfält på förarsidan, klocka,kupéfilter och fällbart baksäte.
Tillvalsutrustning från fabrik var 5-växlad växellåda samt metallic-lack.
Bilen borde finnas i cirrusvit/marin, cherryröd/labrador, ljus, rodonitröd/labrador, ljus, zirkonblå/marin, florentinergul/labrador, ljus, silvermetallic/labrador, ljus, malakitgrönmetallic/mohair, bronsmetallic/labrador, ljus och platinablåmetallic/marin.Information från Magasin 87, Magasin 88, SAAB 900/900c SAAB 900i 1987 och SAAB 900 SAAB 900c SAAB 900i SAAB 900 Turbo 1988.
/Martin
Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.
@Bovy wrote:
@CJP541 wrote:
Hej,är det någon som har information om en snikmodell av Saab 900 som såldes mellan åren 1987-1988 tror jag och hade den gamla fronten och fanns endast i röd och vit färg? Med vänlig hälsning
PeterHej.
1987 fanns denna bil som basmodell i programmet. Den fanns i 2- och 4-dörrars Sedan med en 100 HK motor, 4-växlad växellåda, 5 1/2 tums fälg med 175/70 T15 däck. Exempel på standardutrustning var eluppvärmda framstolar, förarstol justerbar i höjd/lutning, plychklädsel, inifrån justerbara backspeglar med vidvinkelfält på förarsidan, klocka,kupéfilter och fällbart baksäte.
Tillvalsutrustning från fabrik var metallic-lack och tillval monterat av SAAB-handlare var servostyrning och luftkonditionering.
Bilen borde finnas i cirrusvit/bokhara, zirkonblå/perser, cherryröd/mohair, dolomitersand/kaschmir, ljus, ambassadblå/perser, silver/bokhara, malakitgrön/mohair och platinablå/perser.1988 var det fortfarande basmodellen i programmet. Den fanns i 2- och 4-dörrars Sedan med en 100 HK motor, 4-växlad växellåda, 5 1/2 tums fälg med 175/70 T15 däck. Exempel på standardutrustning var eluppvärmda framstolar, förarstol justerbar i höjd/lutning, plychklädsel, inifrån justerbara backspeglar med vidvinkelfält på förarsidan, klocka,kupéfilter och fällbart baksäte.
Tillvalsutrustning från fabrik var 5-växlad växellåda samt metallic-lack.
Bilen borde finnas i cirrusvit/marin, cherryröd/labrador, ljus, rodonitröd/labrador, ljus, zirkonblå/marin, florentinergul/labrador, ljus, silvermetallic/labrador, ljus, malakitgrönmetallic/mohair, bronsmetallic/labrador, ljus och platinablåmetallic/marin.Information från Magasin 87, Magasin 88, SAAB 900/900c SAAB 900i 1987 och SAAB 900 SAAB 900c SAAB 900i SAAB 900 Turbo 1988.
/Martin
Är detta med den gamla fronten? På parkering här utanför lägenheten står en 4 dörrars -87:a med nya fronten men gamla bromssystemet. Bytte dom plasten före bromsarna?
Saab 96 -62
Saab 96 V4 -75
Saab 9000 Kombi -91
Saab 900 T16 -92@Plankan wrote:
@Simon wrote:
Bytte dom plasten före bromsarna?
Yes –
Nya fronten kom som MY 87,medan 9000 bromsarna hitta dit på MY 88->Det är många som går runt och tror att MY 87 har 9000 bromsarna 😕
Hehe, nu när du säger det så vet jag ju egentligen att 9000 bromsarna kom -88… Var nog lite för trött när jag skrev förra inlägget. 😉
Saab 96 -62
Saab 96 V4 -75
Saab 9000 Kombi -91
Saab 900 T16 -92@Kalle wrote:
Var det denna modellen som kallades 900c? Minns att det fann en så kallad i kring 1987, men om jag minns rätt hade denna nya fronten. Nån som vet?
Det stemmer. En kompis av meg har en slik stående. hvit 4 dørs sedan. Forgassermotor 100 HK.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidaugusti 5, 2011 at 07:31 #30540SAAB 900 C , där C:et står för Comfort. Comforten var servostyrning. Fanns som 1987 årsmodell.
@Plankan wrote:
Har hört en annan variant där det sägs stå för carburetor = förgasarbil 🙄
Och jag skulle våga påstå att det är denna variant som är den korrekta.
Däremot är snikmodellen som tråden handlar om inte samma modell som 900c.
900c hade den sluttande fronten redan när den kom 1987.@porsche944 wrote:
SAAB 900 C , där C:et står för Comfort. Comforten var servostyrning. Fanns som 1987 årsmodell.
Visst fanns den även som årsmodell -88? Den är iallafall med i modellprogrammet för 1988.
Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.
@Bovy wrote:
@porsche944 wrote:
SAAB 900 C , där C:et står för Comfort. Comforten var servostyrning. Fanns som 1987 årsmodell.
Visst fanns den även som årsmodell -88? Den är iallafall med i modellprogrammet för 1988.
Ja den fanns väl med till det blev lag på katalysator t o m My 88
Fast den riktiga snik dé la snik är väl den med trubbnosen som MY 88 –
heter endast 900 🙄 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.