Saab 900,snikmodell.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Saab 900,snikmodell.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Saab 900,snikmodell.

  • Författare
    Inlägg
    • juni 25, 2011 at 07:37 #4377

      Hej,är det någon som har information om en snikmodell av Saab 900 som såldes mellan åren 1987-1988 tror jag och hade den gamla fronten och fanns endast i röd och vit färg? Med vänlig hälsning
      Peter

        juni 25, 2011 at 09:23 #29242

        hej , en nästan granne har en ljusgul gamla front & nya bromssystem 88-

        mvh rickard

          juni 25, 2011 at 10:38 #29248

          @CJP541 wrote:

          Hej,är det någon som har information om en snikmodell av Saab 900 som såldes mellan åren 1987-1988 tror jag och hade den gamla fronten och fanns endast i röd och vit färg? Med vänlig hälsning
          Peter

          Hej.

          1987 fanns denna bil som basmodell i programmet. Den fanns i 2- och 4-dörrars Sedan med en 100 HK motor, 4-växlad växellåda, 5 1/2 tums fälg med 175/70 T15 däck. Exempel på standardutrustning var eluppvärmda framstolar, förarstol justerbar i höjd/lutning, plychklädsel, inifrån justerbara backspeglar med vidvinkelfält på förarsidan, klocka,kupéfilter och fällbart baksäte.
          Tillvalsutrustning från fabrik var metallic-lack och tillval monterat av SAAB-handlare var servostyrning och luftkonditionering.
          Bilen borde finnas i cirrusvit/bokhara, zirkonblå/perser, cherryröd/mohair, dolomitersand/kaschmir, ljus, ambassadblå/perser, silver/bokhara, malakitgrön/mohair och platinablå/perser.

          1988 var det fortfarande basmodellen i programmet. Den fanns i 2- och 4-dörrars Sedan med en 100 HK motor, 4-växlad växellåda, 5 1/2 tums fälg med 175/70 T15 däck. Exempel på standardutrustning var eluppvärmda framstolar, förarstol justerbar i höjd/lutning, plychklädsel, inifrån justerbara backspeglar med vidvinkelfält på förarsidan, klocka,kupéfilter och fällbart baksäte.
          Tillvalsutrustning från fabrik var 5-växlad växellåda samt metallic-lack.
          Bilen borde finnas i cirrusvit/marin, cherryröd/labrador, ljus, rodonitröd/labrador, ljus, zirkonblå/marin, florentinergul/labrador, ljus, silvermetallic/labrador, ljus, malakitgrönmetallic/mohair, bronsmetallic/labrador, ljus och platinablåmetallic/marin.

          Information från Magasin 87, Magasin 88, SAAB 900/900c SAAB 900i 1987 och SAAB 900 SAAB 900c SAAB 900i SAAB 900 Turbo 1988.

          /Martin

          Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

            juni 25, 2011 at 13:15 #29262

            -88 fanns också med “gamla” bromsar vilket kunde/kan vara lite förvirrande då reservdelskatalogen anger nya bromssystemet på alla årsmodell -88.

              juni 26, 2011 at 21:29 #29314

              Hej,ett tack till er som svarat på min fråga om saabs “snikmodell”.

              mvh
              peter

                augusti 3, 2011 at 21:19 #30475

                @Bovy wrote:

                @CJP541 wrote:

                Hej,är det någon som har information om en snikmodell av Saab 900 som såldes mellan åren 1987-1988 tror jag och hade den gamla fronten och fanns endast i röd och vit färg? Med vänlig hälsning
                Peter

                Hej.

                1987 fanns denna bil som basmodell i programmet. Den fanns i 2- och 4-dörrars Sedan med en 100 HK motor, 4-växlad växellåda, 5 1/2 tums fälg med 175/70 T15 däck. Exempel på standardutrustning var eluppvärmda framstolar, förarstol justerbar i höjd/lutning, plychklädsel, inifrån justerbara backspeglar med vidvinkelfält på förarsidan, klocka,kupéfilter och fällbart baksäte.
                Tillvalsutrustning från fabrik var metallic-lack och tillval monterat av SAAB-handlare var servostyrning och luftkonditionering.
                Bilen borde finnas i cirrusvit/bokhara, zirkonblå/perser, cherryröd/mohair, dolomitersand/kaschmir, ljus, ambassadblå/perser, silver/bokhara, malakitgrön/mohair och platinablå/perser.

                1988 var det fortfarande basmodellen i programmet. Den fanns i 2- och 4-dörrars Sedan med en 100 HK motor, 4-växlad växellåda, 5 1/2 tums fälg med 175/70 T15 däck. Exempel på standardutrustning var eluppvärmda framstolar, förarstol justerbar i höjd/lutning, plychklädsel, inifrån justerbara backspeglar med vidvinkelfält på förarsidan, klocka,kupéfilter och fällbart baksäte.
                Tillvalsutrustning från fabrik var 5-växlad växellåda samt metallic-lack.
                Bilen borde finnas i cirrusvit/marin, cherryröd/labrador, ljus, rodonitröd/labrador, ljus, zirkonblå/marin, florentinergul/labrador, ljus, silvermetallic/labrador, ljus, malakitgrönmetallic/mohair, bronsmetallic/labrador, ljus och platinablåmetallic/marin.

                Information från Magasin 87, Magasin 88, SAAB 900/900c SAAB 900i 1987 och SAAB 900 SAAB 900c SAAB 900i SAAB 900 Turbo 1988.

                /Martin

                Är detta med den gamla fronten? På parkering här utanför lägenheten står en 4 dörrars -87:a med nya fronten men gamla bromssystemet. Bytte dom plasten före bromsarna?

                Saab 96 -62
                Saab 96 V4 -75
                Saab 9000 Kombi -91
                Saab 900 T16 -92

                  augusti 3, 2011 at 21:31 #30476

                  @Simon wrote:

                  Bytte dom plasten före bromsarna?

                  Yes –
                  Nya fronten kom som MY 87,medan 9000 bromsarna hitta dit på MY 88->

                  Det är många som går runt och tror att MY 87 har 9000 bromsarna 😕

                    augusti 4, 2011 at 20:11 #30525

                    @Plankan wrote:

                    @Simon wrote:

                    Bytte dom plasten före bromsarna?

                    Yes –
                    Nya fronten kom som MY 87,medan 9000 bromsarna hitta dit på MY 88->

                    Det är många som går runt och tror att MY 87 har 9000 bromsarna 😕

                    Hehe, nu när du säger det så vet jag ju egentligen att 9000 bromsarna kom -88… Var nog lite för trött när jag skrev förra inlägget. 😉

                    Saab 96 -62
                    Saab 96 V4 -75
                    Saab 9000 Kombi -91
                    Saab 900 T16 -92

                      augusti 5, 2011 at 03:53 #30535

                      Var det denna modellen som kallades 900c? Minns att det fann en så kallad i kring 1987, men om jag minns rätt hade denna nya fronten. Nån som vet?

                        augusti 5, 2011 at 06:05 #30538

                        @Kalle wrote:

                        Var det denna modellen som kallades 900c? Minns att det fann en så kallad i kring 1987, men om jag minns rätt hade denna nya fronten. Nån som vet?

                        Det stemmer. En kompis av meg har en slik stående. hvit 4 dørs sedan. Forgassermotor 100 HK.

                        Been a Saab owner since 1987.
                        I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                        Today I have:
                        1960 93F
                        1967 96 Monte Carlo 850
                        1975 96 V4
                        1989 900i 8V 5 dørs
                        1992 900S 5 dørs
                        2009 9-3 SC tid

                          augusti 5, 2011 at 07:31 #30540

                          SAAB 900 C , där C:et står för Comfort. Comforten var servostyrning. Fanns som 1987 årsmodell.

                            augusti 5, 2011 at 08:30 #30547

                            Har hört en annan variant där det sägs stå för carburetor = förgasarbil 🙄

                              augusti 5, 2011 at 09:18 #30549

                              @Plankan wrote:

                              Har hört en annan variant där det sägs stå för carburetor = förgasarbil 🙄

                              Och jag skulle våga påstå att det är denna variant som är den korrekta.

                              Däremot är snikmodellen som tråden handlar om inte samma modell som 900c.
                              900c hade den sluttande fronten redan när den kom 1987.

                                augusti 5, 2011 at 10:36 #30553

                                @porsche944 wrote:

                                SAAB 900 C , där C:et står för Comfort. Comforten var servostyrning. Fanns som 1987 årsmodell.

                                Visst fanns den även som årsmodell -88? Den är iallafall med i modellprogrammet för 1988.

                                Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

                                  augusti 5, 2011 at 10:47 #30555

                                  @Bovy wrote:

                                  @porsche944 wrote:

                                  SAAB 900 C , där C:et står för Comfort. Comforten var servostyrning. Fanns som 1987 årsmodell.

                                  Visst fanns den även som årsmodell -88? Den är iallafall med i modellprogrammet för 1988.

                                  Ja den fanns väl med till det blev lag på katalysator t o m My 88

                                  Fast den riktiga snik dé la snik är väl den med trubbnosen som MY 88 –
                                  heter endast 900 🙄

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.