Saab 900T16 -Ingen ström till Bränslepump

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab 900T16 -Ingen ström till Bränslepump

Detta ämne innehåller 10 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-04-24 07:40.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare

tusse92
    Deltagare

Söker lite tips på felsökning här!
    Är en 900-92 Turbo som strömmen till Bensinpumpen i tanken plötligt försvunnit på.
    Kör man direktström till bensinpumpen fungerar bilen.
    Har provat bytt bränslereläna som sitter ovanför boxen på höger sida inuti bilen utan nån skillnad.
    Reläna verkar fungera som dom ska (Hörs dom klickar till).
    Gnista och sånt kollat (Bilen startar ju med direktström till bensinpumpen).
    Nån som har tips vart jag ska felsöka vidare?!

Mr_SunBear
    Deltagare

Kolla tryckvakten som sitter ovanför knäna under ratten till vänster. Dvs innanför knäbrädan eg. Det går en vakuumslang in till den. Dvs en slang samt två kablar. Koppla loss kablarna och bygla ihop dessa två kablar startar då pump och motor då är den kass. Det är inte alls ovanligt att vakten går sönder och då startar inte pumpen. Been there done that…

• Det här svaret redigerades 1 vecka, 6 dagar sedan av .

Berne
    Deltagare

Jag har visserligen en 99a, men till och från samma problem. Första gången hade pluskabeln gått av vid skarvstycket i bagaget, nu har jag haft problem med jordningen där bak, kanske kan vara ett tips.
    //Berne

tusse92
    Deltagare

Tack för tipsen!

Symptomet jag har nu är bilen startar ibland för att plötsligt vara stendöd och utan ström fram till bränslepumpen andra dagen.

Jordningen inget fel på.
    Tryckvakten inte kollad än, Men känns som det kan vara tryckvakten eller vevlägesgivaren?
    Får börja bygla tryckvakten och hoppas den är felet, lättare komma åt byta den än vevlägesgivaren …

saabaero
    Deltagare

Det kan j även vara relät som inte drar.
    T16 har ingen vevaxelgivare. Den har hallgivare i fördelaren. Symptomen blir samma men det är enklare att fixa i fördelaren.

tusse92
    Deltagare

Finns de nya hallgivare att köpa ?
    Är det samma hallgivare på 900S(lättrycksturbo) årsmodell -90 ?

Bränslereläna ovanför boxen klickar till och är även utbytta mot andra som fungera i annan bil utan resultat..

Jag minns inte riktigt funktionen på tändlåsets ”kontaktor” kan det vara så att det glappar i startläget… Det är vanligt på 9k iaf. Då drar inte pump relät.

saabaero
    Deltagare

Jag minns inte riktigt funktionen på tändlåsets ”kontaktor” kan det vara så att det glappar i startläget… Det är vanligt på 9k iaf. Då drar inte pump relät.

900 har ett tändlåsrelä. När inte det drar som det ska brukar man tappa ganska mycket av det elektriska. Typ allt som är beroende av ”tändning på” brukar dö (lysen, torkare, fläkt mm)

97sonett
    Deltagare

om du har spänning fram till bränslerelä, och relä slår, så är det ju relät som är trasigt om du inte får spänning ut på matningen till pumpen.
    förutsätter att du byglat relät när du testat med direktspänning? borde vara lätt att mäta sig bakåt i schemat vid detta fel, iom att den inte startar och spänning ej finns vid pump.

Mr_SunBear
    Deltagare

Ett tips är att på Lucas bilar så snurrar pumpen för att bygga upp tryck när man vrider på tändningen. Gör den inte det så är det antingen tryckvakt eller bränsle-relän. Hade det felet på min gröne efter att vi stoppat i en motor och skulle få igång maskin.

Det är inget gammalt larm på bilen som kan strula? Jag demonterade på min gröne då de har en förmåga att skapa problem när de blir gamla och ligger kvar i bilen.

tusse92
    Deltagare

Har som sagt testat bytt bränslereläna till ett par jag vet fungerade i en annan bil, Utan någon skillnad.
    När bilen inte startar ,är bränslepumpen död, hörs inget från den,bygger inte upp något tryck…
    När den startar hörs de innan att pumpen bygger upp tryck.

Så med detta fel bör det inte vara hallgivaren i fördelaren ?
    Utan tryckvakten som är felet eftersom bränslepumpsreläna redan är bytta och kollade?

Läste folk som pluggat vakumslangen till tryckvakten och kopplar ihop dom två kablarna som sitter på den.
    Vågar man göra så eller ska jag leta upp en annan tryckvakt sätta dit?
    Riskabelt koppla bort tryckvakten ifall den skulle skena iväg på laddtrycket antar jag?…

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.