Saab 900turbo Lyx-83

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900turbo Lyx-83

Detta ämne innehåller 131 svar, har 32 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-11-28 16:51.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 132 totalt)
  • Författare

saabfjollen
    Deltagare

Jaha!! Får byta bakgrundsbild på datorn igen!! Jag kan inte se mig mätt på din bil!!!

William
    Deltagare

Superfint! :AP

Lollo
    Deltagare

Här är en bild.

wallero
    Deltagare

kan tipsa om biltemas hammar lack guld färg
    den är super bra å sätter sig hårt på broms oken jag målade min 900-90a för ett år sen de ser lika fina ut i dag å den körs året om.
    mvh niklas

saab putte
    Deltagare

@saabfjollen wrote:

Jaha!! Får byta bakgrundsbild på datorn igen!! Jag kan inte se mig mätt på din bil!!!

Haha! Ja det får du göra:) kul du gillarn.

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

saab putte
    Deltagare

@william wrote:

Superfint! :AP

Tack! 🙂

saab putte
    Deltagare

@lollo wrote:

Här är en bild.

Ok! Då är det orginal på min iallafall,dock lite kass,men fundera på den biltema har,ser exakt lika ut tror jag. Tack för bilden:)

saab putte
    Deltagare

@wallero wrote:

kan tipsa om biltemas hammar lack guld färg
    den är super bra å sätter sig hårt på broms oken jag målade min 900-90a för ett år sen de ser lika fina ut i dag å den körs året om.
    mvh niklas

Tack för tipset, jag vet att jag var lite lat med bromsarna. 🙂 Dem är renoverade iallafall. Jodå den ska provas,annars kör jag med hammerite.den är bra den med. Mekanlack funkar fint med. Fasen nu fick jag dåligt samvete för att jag inte blästra och målade oken ju 🙁 Hm!!

saab putte
    Deltagare

Blev lite pyssel idag med. Hittade äntligen stänklapparna jag letat efter i flera dar:) blaskade av dem lite och smörjde in dem så dem blev fina. En uppfräshad skinndamsk till växelspaken letade sig in tillsammans med en annan spak.
    Så jag bjuder på två bilder till.

ingemargavle
    Deltagare

Tack för dina inspirerande bilder, tvåfärgslack är så snyggt! Hoppas jag orkar fixa mitt garage så min red love också blir lite mer ompysslad

saab putte
    Deltagare

@ingemargavle wrote:

Tack för dina inspirerande bilder, tvåfärgslack är så snyggt! Hoppas jag orkar fixa mitt garage så min red love också blir lite mer ompysslad

Kul man kan ge lite inspiration åt folket:). Red love, låter spännande.

saab putte
    Deltagare

Tjo igen!

Nu har det blitt lite mer pyssel med lyxen. Hade ur bränslemängdmätaren och rengjorde den och satte i ett jr sportfilter. Sen blev det en redig kontroll av insprutningen. Mätte upp lite tryck och dyligt. lite kul lördagsnöje 😎

-Systemtrycket låg fint 5,4bar (ska va 5,1-5,8).
    -Styrtrycket kall motor 1,6.vid ca 10-15grader. (ska ligga runt 0,8-1,6) lite svårt att se exakt i diagrammet i versktadshandboken.
    Provade fyra styrtrycksventiler och dem visa lite olika. två låg på 0,8. ena på 1 och den jag satte i visade 1,6.(alla fyra hade borsh nr 102 på sista tre siffrorna.
    -Styrtrycket varm motor låg på 3,6bar (ska ligga mellan 3,4-3,8)
    -Täthetsprovet verka bra med, sjönk från 3bars vilotryck ner till 2,6bar på 20 minuter. (min tryck 1,5)

Men nu till en fråga. Hoppas nån vet hur noga detta är.

Kollade över vilotrycket.Dvs trycket som är när motorn slås av. Detta låg på 3bar. När jag läser i boken står det att det ska ligga på ca 2bar. men det står inga toleranser på detta tryck,så jag undrar om nån vet detta?
    Tryckackumulatorn sänker ju trycket ner till 2bar just för att underlätta start av varm motor så den inte ska sura typ.

Jag kan ju även prova byta tryckackumulatorn just för skojs skull,för å se om det skiljer nått. För nu verkar sprutet gå fint å så men vore kul att ha alla värden inom toleranserna.

Bjuder på två kanske lite tråkiga bilder men det är allt jag har:)

saab putte
    Deltagare

Idag blev det inget pyssel med lyxen mer än att prova kallstarta den och den small direkt. Lade dagens energi på min svarta turbo samt min lite småruttna träeka:). drog upp den på land igen..
    Det fick bli en tvätt på svarten och hjulbyte. sen bar det iväg till vinteridet.

Jag bjuder på några bilder. Är det ok förresten å ha bilder på en annan bil än det som tråden handlar om? Jaja det blir nog bra 🙂

Lollo
    Deltagare

Gôtt Putte, va på väg till dig nga gånger under helgen men som vanligt kom det annat i vägen 😕

Den svarte gjort sig bra även med 15″ Aero, såg gôtt original ut.

saab putte
    Deltagare

@lollo wrote:

Gôtt Putte, va på väg till dig nga gånger under helgen men som vanligt kom det annat i vägen 😕

Den svarte gjort sig bra även med 15″ Aero, såg gôtt original ut.

Ja den blev verkligen orginalig 🙂 ja det är bara å stanna till nån gång.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 132 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng