Saab 900turbo Lyx-83

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900turbo Lyx-83

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 132 totalt)
  • Författare

oktober 4, 2011 kl. 20:14 #33366

@Lollo wrote:

mmmmm sikke pärla asså :AP En sån ska man jaga när man börjat jobba :CE

Bilar:
        2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
        Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
        Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

oktober 11, 2011 kl. 20:00 #30846

Tja!

Bjuder på en liten skriftlig uppdate denna gång.
          Lyxen blev idag besiktad med blankt papper så det känns gött 🙂 . Inte blivit så mycke gjort med den men lite saker har jag gjort.
          Olja och filter har bytts.
          alla tänddelar bytta.
          Ventilkåpspackning samt vevhustätning bytt.
          Även en bromsslang fram har bytts.
          samt tätat framlyktorna,då dem fuktade.

Ja mer har inte hänt. Och inga bilder tyvärr. får ta nån bild framöver.

Så nu kan man glida lite lyxigt ett tag då 😎

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

oktober 11, 2011 kl. 20:44 #33657

Grattis till besiktningen! :AP

Bilar:
            2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
            Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
            Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

oktober 12, 2011 kl. 19:30 #30887

@DanSaab wrote:

Tackar! 🙂

oktober 14, 2011 kl. 12:18 #33764

@DanSaab wrote:

Instämmer –
                välkommen i klubben för oss som håller liv i trubbarna :AP

oktober 14, 2011 kl. 12:38 #33770

@Plankan wrote:

välkommen i klubben för oss som håller liv i trubbarna :AP

Tackar! ja man får ju försöka bevara nån iallafall 🙂

oktober 15, 2011 kl. 20:18 #33825

Tjo igen!

Fick tag på lite saker till Lyxen. slänger upp några bilder. Har även hunnit avverka några mil med bilen och den går faktiskt riktigt fint nu,startar alltid perfekt både när den är kall och varm,det enda är att laddtrycket är lite lågt och grenröret läcker. Tyvärr är det en pinnbult till grenröret som är avdragen i toppen sedan några år tillbaka typ. Detta påpekades visst på många besiktningspapper jag fick med.

Menmen dä blir nog bra. Grenröret är ju lite sprucket med så man får väl passa på att byta det nån gång och även fixa den avdragna bulten i samma veva. Turbon är i allafall som ny. fanns inga glapp och så och även tryckklockan är hård och fin och tät.

Sen en liten fråga. Rätta mig om jag har fel. Har för mig jag läst i nån saabbok att fram till 84 måste det vara blyad bensin. stämmer det? orkar inte bläddra igenom allt 🙂 Har iallafall köpt på mig en flaska blyersättning. Men frågan är ju om man inte skulle passa på att byta till ett nyare topplock nån gång när man har isär i framtiden.

oktober 15, 2011 kl. 20:19 #33826

Andra sidan på den 🙂

oktober 15, 2011 kl. 21:33 #33829

Lite i stil med detta 😎

oktober 22, 2011 kl. 17:48 #34227

Mmm.. Den svarta är i mitt tycke den snyggaste 900. Man blir liksom bara lycklig av att titta på den..

Fin är hon.. Gillade faktiskt ekerhjulen. 😀

oktober 22, 2011 kl. 19:28 #34229

@Jonas99 wrote:

Mmm.. Den svarta är i mitt tycke den snyggaste 900. Man blir liksom bara lycklig av att titta på den..

Fin är hon.. Gillade faktiskt ekerhjulen. 😀

Tack! Kul du gillar den. Jodå en svart turbo är aldrig fel 🙂

oktober 29, 2011 kl. 14:33 #33159

Satte på vinterhjulen idag. Fick bli silverspoke. blev ganska fint det med. men bytte mest för att få tvätta av 16aerosarna och få lägga undan dem inför vintern. Sen är det ju lite bra att ha en bil redo med vintersulor ifall halkan slår till 🙂 sen om den ens kommer bli vinterkörd vet jag inte än. förmodligen inte. men man vet aldrig.

Skulle gärna vilja ha tag på vindavvisare till rutorna på framdörrarna. Hade ett par liggandes som tyvärr var till dem äldre dörrarna med spegeln nere på plåten. typiskt 😥 men men går säkert att modda om dem lite. Jaja! det tål att tänkas på.

november 26, 2011 kl. 13:07 #35417

Nu har bilen blivit körd en hel del och den går riktigt fint faktiskt, enda tråkiga småkrångel är när jag startar den helt kall får jag starta om den en gång. först startar den direkt men dör lika fort. men andra försöket då går den.
                                Sen när den är varmkörd och sen stått nån timma så den är lite halvjummen då kan jag få mala lite extra innan den startar, men startar gör den jämt iallafall.

Så idag var solen framme och skruvsuget kom. Bytte alla spridare till helt nya, dem gamla småläckte lite. samt så prova jag byta styrtrycksventilen till en som hade lite lägre styrtryck vid kall motor. Den förra låg på 1,6 och den jag nu satte i låg på 1. Båda är mätta vid samma temp.
                                Ska bli lite kul å se om nån av småfelen försvinner.
                                Den blev till å gå väldigt jämnt och fint vid provkörning iallafall.

Bjuder på nån bild med. Och ha en trevlig helg alla saabvänner. 🙂

november 28, 2011 kl. 22:33 #35514

Nu har jag tröttnat på kassetspelaren som inte lyser som den ska så det ska åtgärdas. Klart bandaren ska få lite kärlek med 🙂
                                  Rev i sär den och konstaterade att 3 lampor var trasiga, så jag får löda dit nya om jag finner vill säga.
                                  Dem ser ut som små dioder typ, fast det är en glödlampa. 5mm lång och 3mm i dia.

Någon som kanske vet var jag finner sådana? Hittade på elfa men dem låg på 3v, antar det är 12v i stereon. Har inte mätt upp det än. Hur tar man reda på effekten en lampa ska ha om det inte står på den?

Bjuder på en bild med. Men jag tycker det är väldigt dåligt med kommentarer i min tråd :(. Är den ointressant kanske?
                                  Jaja! jag gör mitt bästa för att få lite uppdates imellanåt.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 132 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.