SAAB 92 1955 APF 762

Forum Modellspecifika forum 92/93 SAAB 92 1955 APF 762

• Detta ämne har 91 svar, 35 deltagare, och uppdaterades senast 2010-04-17 10:29 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 92 totalt)
  • Författare
    zittyman
    Deltagare

DENNA BIL HÄMTADES OCH KÖRDES FÖR EGEN MASKIN FRÅN KODE PÅ VÄSTKUSTEN UPP TILL KRISTINEHAMN VÄRMLAND. VI HADE DEN SOM BRUKSBIL OCH RENOVERADE DEN MED NY LACK OCH NYTT KROM. DEN BLEV JÄTTEFIN.BILEN HAR DELTAGIT PÅ SAABTRÄFFAR BÅDE I SVERIGE OCH NORGE. DEN HAMNADE SEDAN NERE PÅ VÄSTKUSTEN IGEN, RYKTEN GICK OM ATT DEN SKULLE HAMNA PÅ NÅGOT BILMUSEUM, MEN OM SÅ SKEDDE VET JAG INTE. HÄR KOMMER BILDER PÅ BILEN!FÖRSTA BILDEN ÄR FRÅN EN SAABTRÄFF MED GAMMELSAABENS VENNER I HAMAR NORGE, BILD 2 VISAR BILEN NYLACKAD OCH GRANN HEMMA PÅ TOMTEN. BILEN LACKADES I ORIGINAL TOREADORRÖD I KRISTINEHAMN PÅ LACKFIRMAN HOFLING & SO
    N

zittyman
    Deltagare

DENNA BIL HÄMTADES I ÅTORP UTANFÖR DEGERFORS OCH KÖRDES HEM TILL BJÖRNEBORG FÖR EGEN MASKIN. BILENS FÖRSTA TRÄFF VAR VARATRÄFFEN DÄR ETT BESÖK PÅ KINNEKULLETOPPEN INGICK. BILEN PUTTRADE PÅ FINT HELA VÄGEN. NUMERA FINNS BILEN I KARLSKOGA, SÅ DEN LEVER FORTFARANDE. GAMMELSAABEN ANVÄNDES SOM JOBBARBIL NÄR JAG JOBBADE PÅ SAABS FABRIK I KRISTINEHAMN, OCH FICK ÄVEN TJÄNSTGÖRA NÄR VI SKULLE DRA IGÅNG DEN TRILSKANDE TRÖGSTARTADE SAAB 99:AN (76) VI HADE I FAMILJEN. PÅ DEN TIDEN FANNS FLER GAMMELBIOLAR PÅ GÅRDEN, BLA EN FORD TAUNUS 1950, MKT OVANLIG BIL, SOM ÄVEN DEN FINNS BEVARAD (DCA 746)

zittyman
    Deltagare

Jovisst har jag även haft en av 2 kända saab 96 monte carlo 1968 med stora rutorna i min ägo! Det ringde en tjej från Karlstad och frågade om jag var intresserad av en gammal saab, som stod på en parkering i centrala stan. Jag lovade åka och titta på den och det bar iväg till Karlstad med bilkärra och allt. Döm om min förvåning när jag upptäckte att detta var en monte carlo modell, men en modell jag aldrig sett förut. Jag fotade den där den stod, och lastade på den på biltransporten omedelbums. Tjejen sa att hon hade bytt till sig bilen mot några köksstolar och nu var hon inte intresserad längre. Jag fick den billigt och den var körbar, så varför inte? DEN VAR ROSTIG BÅDE HÄR OCH DÄR UPPTÄCKTE JAG MYCKET SNART! Bilen den deltog på Björneborgs saabträff samma år, och kördes ett antal mil. På den tiden hade jag en storsamling gamla saabar, och gården var full, som tur är bor jag på en hörntomt med skog på två sidor, så parkeringsmöjligheter finns. Ändå blev det fullt, vilket alla som kommit och hälsat på i Björneborg kan intyga. Bifogar lite foton som visar hur bilen såg ut vid ”fyndfinnandet”, och om du vill se hur den ser ut idag, så kan du gå in på hemsidan http://www.bjorneborg-classic-car-show.dinstudio.se där den finns med som en av deltagarbilarna på 2009 års show. Superläcker!

zittyman
    Deltagare

denna midnatssblå saab 93 b var egentligen inte mer än en reservdelsbil, men en glad dansk hörde av sig och ville köpa den. Kim Terp hette han, och kom med kärra och körde hem den. Om bilen finns i livet idag skulle vara kul att veta!

zittyman
    Deltagare

Denna saab 96 monte carlo, som fortfarande ska finnas kvar i livet, hittades på en bilskrot i Karlstad för länge sen. Den var inte snygg, saknade inredning, mm, som jag hittade senare. Den var fortfarande ett renoveringsobjekt när jag sålde den, men jag tycker jag gjorde en inte så ovesäntlig insats när jag lyckades få ut den från skroten. DEN ÄR RÄDDAD!

rallysaaben
    Deltagare

En monte carlo av -74 års modell??

zittyman
    Deltagare

Nej, jag måste ha farit runt med fingrarna lite för fort, 1967 ska det vara såklart!

ulf
    Deltagare

Liket lever än

/Ulf

fredrik
    Deltagare

Denna bil är underrenovering igen hos den nya ägaren som bor i Polen.Verkar ha levt ett hårt liv då detta var mer än väbehövligt.

/Fredrik

fredrik
    Deltagare

Det ser ut att sitta en inredning i bilen på bilden. Nackstödet syns tydligt.

/Fredrik

kimterp
    Deltagare

Hej

Ja. det er rigtigt at jeg købte bilen omkring 1984 og brugte den til reservedele til min 93B og senere er der brugt dele til en -59. Det var den tidligere ordførende SSR Lennart Frösterlid jeg købte bilen af. Han havde iøvrigt en meget tidlig 92A fra Gotland i garagen.
    Bilen findes ikke mere, men den har leveret mange gode dele til de to renoveringer.

Mvh

Kim Terp

fredrik
    Deltagare

Knappast till salu då nya ägaren köpte den för lite sedan. Köparen köpte bilen på västkusten helt nedplockad med rätt Mkt rost.

/Fredrik

emul
    Moderator

Nu har jag flyttat och rensat och slagit ihop. Blir väl lite otydligt här men det kan vi väl klargöra igen om så behövs.

Försök skriva med både versaler och gemener tack!

zittyman
    Deltagare

Första bilen i min bilsamling var denna bil, en saab 93 – 59, som var röd på den tiden innan den blev nerslipad och ful. Hittade den parkerad utanför en mack i Degerfors, och körde hem den för egen maskin. Här på fotona är bilen såld efter att ha stått ett tag längre än det var meningen. Nye ägaren ser glad??? ut.
    Lennart Frostelid

phermansson
    Deltagare

Han är väl fundersam över att det står ”BAK” i fronten? 🙂

Kul med dessa gamla bilder annars!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 92 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng