SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)

Detta ämne innehåller 404 svar, har 75 deltagare, och uppdaterades senast av 2008-12-06 18:57.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 405 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15308

    hotrodder
    Deltagare

    Cha!
    Kollat in här ett antal gånger men först igår jag ”kopplade upp mej” for real.. Tänkte bara lägga en liten press om mej själv och hamnade detta fel får väl nån moderator skuffa på tråden då.

    Well! jag finns uppe i ett snöfattigt Jamtland en mil utanför Östersund. Hållit på med bilar sålänge jag minns (snudd på) å har en rejäl verkstad på min gård där timmar läggs till timmar. I mitt hus ere nog om jag skall vara ärlig mest roddar å jänkare men gillar även balla europeer. SAAB har alla år legat mej varm om hjärtat, är uppväxt i en 1960 -96 som min far bytte bort mot en V4 -78. Själv har jag ägt flertalet 96´or både tvåtakt och V4´or. Bl.a. en som jag byggde om till cabb när de liberalare ombyggnadsreglerna kom (var det -84?) 99´or & 900 har oxå passerat. f*n vad gärna jag vill ha en av de första Turbosarna.. helst en mörkröd med inca fälgar.

    I sentid har det passerat ett antal 9000 och bruksisen.. eh ja det e mest frugan som får ha den, en 9-5´a från -99. Garaget rymmer för övrigt;

    # En roddad 1928 Dodge Victory six
    # Dodge -28 till som är en gammal EPA
    # -26 Ford Touring (objekt som skall roddas)
    # Mustang Mach 1 1969 (pågående renovering)
    # Pontiac Firebird -92 (sommaråk med T-tak)
    # Willys JEEP CJ-3 -51 (Vovosnurra, automat & mudders.. ballaste man kan göra med kläderna på)
    # Indian Brave 250cc (pågående renovering)
    # Cheva van -88 Starchraft ombyggd till pickup (står just för lack)
    En traktor måste ju alla pojkar ha så en nylackerad och nyligen renoverad Fordson Major 1950 finns oxå på gårn som ögongodis. Åsså det senaste tillskottet då som inneburit jag reggat in mej här.. En SAAB 92 från 1956 *ler*

    Some facts:
    Stått i 30år varav några av de första i en lada under en massa hö för att sedemera garagerats utomhus under en pressening. Sanslöst trist skick vid första koll i höstas. Nåja har tittat på den tidigare men nu fanns det en spekulant till så det bråskade lite.
    Innuti spindelväv i kilometrar, brörk/tall/grankladdsvärta över hela bilen (knappt så man såg ut genom rutorna) nersjunken till underede, vädertomt i hjul osv osv.

    Allan, alltså Saabens ägare, min svågers far.. Pensionerad idag (pillergubbe av stora mått jobbat som instrumentmakare) gillar tvåtaktare. Har haft och har flera kvar varav en -64´as 96´a han åker i året om. Ålderskrämpor och div. sjukdom har fått honom att tappa farten men när det i höstas blev klart jag ville ha och vi var överens om priset på 92´an så blev det eld i gubben.

    Utan min vetskap drar han upp/fram bilen ur skogen. Städar ur, tvättar av och… STARTAR UPP MASKIN!!… Jag bara gapar när jag kommer dit för att försöka få fram öket å när jag undrar så förklarar han på bred jamska
    -ehh.. nae… je tappa urn… åsså tog je donken te snöslongan å hälte tin litte bränsle.. Ja..ehh lånte förståss batteria ur skotern å vafaen! han starta ju direkt utan nåe knussel. N´ brae bil e danne å hare bare vart nå bromsan på´n så ere nå bäre te å besikt´n. Menade Allan på sitt toklugna sätt.

    Fick med packade lådor me pryttlar, detaljer å pidevittar. Nya som gammla ”bra å ha saker” som samlats under decenier av renoveringslusta och sug. Fick inte med allt och det är minst en släpvagn till med delar som skall hämtas.

    Kom hem med 92´an i förgår kväll. Igår stoppade jag i ett batteri, fyllde vatten och startade upp. Han går förbannat fint i maskin trots det trettioåriga stilleståndet. Ut på gamla E75 som idag tjänar som lokalgata. Efter diverse juckande på gaspedalen med nertryckt kopplingspedal lät det KLADUNK! när kopplingen släppte. Med ny iver pumpades tryck fram till bromsarna och riktig provkörning kunde företas.

    Skulle tanka upp några bilder men det funkar inte.. *morr*

    #101324

    emul
    Moderator

    Hej och välkommen! Intressant fynd du!

    Bilder går så bra att ladda upp så. Läs FAQ! Där står kortfattat hur man gör. Vanligt problem är bildstorleken. Vill man ladda upp bilderna och länka istället, kan man lägga dem på http://www.geting.se

    Ladda upp bilderna nu! 😉

    #101330

    hotrodder
    Deltagare
    emul wrote:
    Hej och välkommen! Intressant fynd du!

    Bilder går så bra att ladda upp så. Läs FAQ! Där står kortfattat hur man gör. Vanligt problem är bildstorleken. Vill man ladda upp bilderna och länka istället, kan man lägga dem på http://www.geting.se

    Ladda upp bilderna nu! 😉

    Tjae.. läste i ”faq” och som igår försökte jag använda mej av [color:#3366FF]Filhanterare[/color] men det funkar ju inte? Okey.. med geting då..

    Klickbara bilder

    Ett oerhört trist skick efter decenier under en press.

    Nersjunken å j*vlig, men 96´an i bakgrunden är ännu sämre.

    Inredning i välanvänt orginalskick

    Jag sitter på trailern

    Hemväg annadag jul

    Slutligen.. en bild på ett spännande maskinrum.. Vinterrustat med extravärmepaket som har ”pysslig” dragning med en vattenpump från en V4. Det finns även en fungerande… motorvärmare med tillhörande kupeutag 😀

    #101335

    Martin
    Deltagare

    Härliga bilder. Grattis till fyndet! Vattenpumpen var en kul grej.

    Av bilderna på Geting att döma är det nog filstorleken som spökar trots allt. Max uppladdningsbar filstorlek är 200kb. Är bilden under 70kb syns bilden i inlägget, annars omvandlas det automatiskt till en länk.
    Annars tycker jag att du löste det smidigt med klickbara bilder.

    #101337

    emul
    Moderator

    Nästan så att vi borde flytta tråden till projektdelen så att vi kan se hur ditt fynd utvecklas!

    Mycket roligt att se att en 92a får liv igen =)

    #101347

    hotrodder
    Deltagare

    En bra tanke.. funderade själv på att den kanske skulle lagts upp där istället. Iaf. efter att jag lyckades knö in bilderna. Nu kommer det kanske inte hända så mycket de närmaste veckorna eftersom Chevan står inne för lackförberedelse fast… E ju bra sugen på att beställa en besiktningstid. Bromsarna är det första som skall fixas bara han får komma in i verkstan, sen måste jag byta frostpluggarna för en har helt enkelt mer eller mindre rostat bort. Så det blev ingen ”provkörning” idag 😡

    #101371

    hotrodder
    Deltagare

    Postar upp en liten provkörningsvideo med jycken Yngwie i baksätet såhär i vintertider..: http://www.youtube.com/watch?v=LPwTrFQ16j0

    #101373

    saabtobbe
    Deltagare

    Roligt att se! Skönt ljud i den! Kommer ihåg när vi för ett antar år sen hemma på det saltfria och då vintriga Gotland åkte i pappas numera sålda 92a till julkalasen. Sex personer i bilen gick alldeles utmärkt men vad jag minns hade fläkten ett drygt jobb att hålla en tittglugg öppen i framrutan.

    #105392

    hotrodder
    Deltagare

    UPDATE!! Lyfter en av mina gamla trådar för nu jäääädrar.. Först av allt kanske nån moderator (emul kanske känner sej manad?) kan knuffa in denna tråd under Projektbilar Kändes lite onödigt att starta en ny tråd. Hur som helst… Vår sol å kortbyxor och ett megastort begär efter åka tvåtakt. 92´an har stått och sett mer än vanligt lessen ut (nån fler än jag som noterat likheten med Bert Karlsson framifrå *garv*) pga. ruskit dåligt med ”väder” i bägge framhjulen. 30 år på platta däck (snudd på) tar ju sin tribut å de va väl f*n oxå. Ner till grannen å snodde två V4 hjul av honom å bulta på. Ut med ”Skevrolen” som tagit plats i verkstan å in me Saaben för här ska mekas. tänkte plocka lite under en vecka eller två så dom som e intresserade… HÄÄÄÄÄÄNG ME!!!


    Förra ägaren som är en riktig pillergubbe har tydligen kunnat manövrerat frihjulet innifrån som på de senare saabarna. 92´an har inte den finnessen annars och jag har ingen annan ide på den avklipta wiren och staget upp från växelådan. RENSAS!!


    De e f*n värre än i en Viggen, knappar, spakar, pryttlar & pidevitter… RENSAS!!


    Ett extra värmepaket e han oxå utrustad med och visst, värmen i 92´orna är sämre än i en sextiotals Opel. Men är det riktigt kallt åker jag andra bilar… RENSAS!!


    Moderna bilen vettja, med värme till baksätet… RENSAS!!


    Här en ball montering av en extra värmekåpa (bortagen på bilden) 92´ans klimator som den faktiskt heter i orginal verkstadshanboken från -56 hämtar och blåser värme in i kupen direkt från kylaren. Allan har helt klart inte velat frysa… RENSAS!!


    Diverse utrensat plock som inte skall monteras tillbaka. Blir lika förvånad varenda gång jag river i en bil vad mycket extra skit som folk plockar in.


    Mer urplockad skit åsså Yngwie som hellre skulle villja spela boll me husse


    Det här skall iaf. monteras tillbaka. Ser skitrist ut just nu men vänta bara, lite färg sen ere bling bling…


    Rev bort gamal våffelpapp och skrapade rent golvet för att kolla av rosten. Förvånande egentligen hur bra den har klarat sej. Finns lite kex i varje hörn vid främre hjulhusen det är allt. Visserligen är två aluminiumplåtar poppnitade mitt på golvet på bägge sidor och dessa lär ju dölja lite ”finjobb” Men överlag är jag inte orolig eftersom jag sysslar mycket med bilplåt.


    Motorummet bjöd inte heller på några större överaskningar och planering för morgondagen är redan klar.


    The last job for the evening, ville ju se lite blank plåt innan jag kvällade…

    Fråga: Någon som har färgkoden på min ljusgröna 92´a i modern tappning så jag simpelt kan ringa min färgleverantör och beställa utan stök?

    #105399

    emul
    Moderator

    Sådär, det är ordnat! Det har inte blivit av innan.. Om annan rubrik är önskad så säg till, gäller såklart alla med projekttrådar.

    #105449

    hotrodder
    Deltagare

    Update:
    Så.. inte blivit så mycket gjort pga. allt annat man skall hinna med men, lite ny plåt har jag petat dit..


    Ny plåt isvetsad där hålen för extravärmepaketets slangar + divere annat var upptaget.


    Batterihyllan var ju kass i ena hörnet så den nytillverkas. Dessutom var ett extra hål upptaget för en ”sprutavärmepåpassagerarensfötter” monterad från en annan 92´a… RENSAS!!


    Nytillverkning av batterihylla.
    Då det rinner ”hotrodblod” i mej så är jag som många förstår definitivt ingen orginalfantast. Visst uppskattar jag även orginalbilar men.. & Volt elsystem känns tämligen pase´ och uppdatering från 6V till 12V var planerad redan innan hämtning. Då det dessutom är uppenbara svårigheter att få ett normalt (läs mindre dyra) 12 Volts batteri att ta plats i orginallådan så är det bara fördelar med en helt ny. Batterihyllan görs bra prexis efter orginalutförande förutom.. Den blir ca. 3 centimeter bredare. Alltså så mycket som behövs för att ett vettigt batteri skall få plats.


    Jaha… montering av den nya batterihyllan.


    Blankt å fint.. har även lagt igen diverse hål efter en vindrutespolningsanläggning där det satt tre.. jag upprepar TRE! dubbelmunstycken iborrade i luftintaget nedanför vindrutan. Inte annat säga att Allan var lite inovativ där för tre munstycken sitter det även på min 9-5´a 😉

    Fortfarande INGEN som kan svara på grönfärgen och vad den har för kod i dag??

    #105454

    henric
    Deltagare

    Tjena.
    Färgkoden är inte lätt idag men jag har ett ganska bra tips. Eftersom du bor i mina krokar så tycker jag att du ska åka upp på Fresks och be de bryta fram en kulör. Har man bara en bra provbit så kan dom läsa av med en sån där apparat. Jag vet en kille som gjort den proceduren och det blev riktigt bra. Jag har en del namn att tipsa om men med hänsyn till dom så föreslår jag att vi tar det hela via telefon. Ring mig på 070-6694996 så blir det enklare.
    Ha det

    Henric Tungström

    #105456

    piin
    Deltagare

    den där allan verkar vara en riktigt rolig kille, din bil har ugnefär samma utrustning som ett Jas plan. Griffin modellerna verkar som en fis i rymden brevid denna 🙂

    #105464

    hotrodder
    Deltagare
    Henric wrote:
    Tjena.
    Färgkoden är inte lätt idag men jag har ett ganska bra tips. Eftersom du bor i mina krokar så tycker jag att du ska åka upp på Fresks och be de bryta fram en kulör. Har man bara en bra provbit så kan dom läsa av med en sån där apparat. Jag vet en kille som gjort den proceduren och det blev riktigt bra.

    Henric Tungström

    Njae de gånger jag provat scanna ett färgprov/karossbit så har det inte blivit speciellt bra. Framförallt inte om man vill ha en 100%´ig träff. Nu var det ifs kanske inte så noga med tanke på hur den ser ut i övrigt, tanken är att åka med den i det skick den har på utsidan :crazy: ”Hellstrokers” you know!! men det får gärna se bra ut under ytan -läs huven-

    Undras just om det var dej jag och Arne Nilsson (JVBK) pratade om, bor du i stan?

    #105468

    henric
    Deltagare

    Du avgör ju bäst själv. Det finns en grönfärg framtagen redan på Fresks men det är bra om man vet vem man ska prata med. Jag höll på nåt år att exprimentera själv då jag hade en bil i den färgen. En annan kille med bil i samma färg tog fram den här kulören på affären och resultatet blev toppen verkligen. Färgen är nu döpt efter honom men med hänsyn till honom vill jag inte lämna ut hans namn, så det var därför jag bad dig ringa.
    Jo, jag bor i stan, kan ha nån klädseldel över till din bil om du behöver.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 405 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng