SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)
- Detta ämne har 404 svar, 75 deltagare, och uppdaterades senast 2008-12-06 18:57 av
hotrodder.
-
FörfattareInlägg
-
Men hur i h-e bär du dig åt? 😮
Jag har skippat alla andra hobbys, ser aldrig på TV, jobbar undertid varje dag och sagt upp allt socialt umgänge som inte går att sköta via mobiltelefon. Lik förb :mad:t hinner jag inte med att jobba i garaget ens en tiondel av det du gör. :crying:april 26, 2007 at 21:16 #105721Sover du aldrig?
En så´n som du hade jag behövt i mitt team, innan jag pensionerade mig!
All heder. Ska verkligen bli trevligt att följa upprustningen framöver.
Blir den rentav klar till Trollhätteträffen?
Barn kanske?
Dicst wrote:Men hur i h-e bär du dig åt? 😮
Jag har skippat alla andra hobbys, ser aldrig på TV, jobbar undertid varje dag och sagt upp allt socialt umgänge som inte går att sköta via mobiltelefon. Lik förb :mad:t hinner jag inte med att jobba i garaget ens en tiondel av det du gör. :crying:Oavsett vad vi andra har för ursäkter, grattis till ett bra tempo och utifrån vad jag kan se på bilderna en bra kvalitet på jobbet! :applause:
Update:
Tackar igen för alla goda ord och visst lägger jag mycket tid på mina bilar. Till alla som undrar.. Jorå! jag har ett socialt liv fattas bara annat men denna iver är möjligt då jag har verkstan 20 meter från mitt hus. Då jag dessutom har jobbat mer eller mindre proffersionellt med renovering av entuiastbilar så har åren lärt mej en trix knep och lösningar som kanske för många andra skulle ta mycket längre tid.
Well! dagens jobb:
Plockat bort: bakre motorfäste, kopplingsmekanik, huvudbromcylinder, gasstag mm. + skrapat bort mer skit och rengjort grundligare
Höger sidas hjulhus är som sagt var bättre men det hindrar ju inte två ”elaka” bultar precis som på andra sidan vägrade lossna. Jodå *morr* inga döda tinga ska bestämma över mej så dessa kapades brutalt av under skärmen för att senare -läs idag- När bättre plats finns svetsa på en mutter och *hahahaha* loss med dom bara.
Fanns även lite rost här men en plåtremsa senare så var även den väck.
Klart! och testat med nya bultar.
Plåten under kylarvägg-fästet var dåligt även här…
och givetvis även balken till stötämparen.
Avslutade kvällen med att slipa ner det värsta även på detta hjulhus så nu närmar sej ”halvtid” med stormstegUpdate:
Samma som på andra sidan förutom att här är det dessutom svetsat tidigare.. *hmm.. nåja* Svets å svets, fuskat även här med ”fast-poppad” aluminiumplåt.
Fixat klart å slutsvetsat i bägge hjulhusen så nu är bara resten kvar…Hann även med att köra över motorumet med avfettning en sista gång samt blåsa skarvar, plåtfickor och andra skrymslen torra så det ev. går att grunda imorrn.
Update:
Det drar ihop sej för ytbehandling. Fixat några små missar, svetsat igen nåt skruvhål osv osv. Sen slipat det sista i motorutrymmet + spacklat några svetskarvar. Fanns även en del irriterande småskador på frontplåten som jag ville få bort eftersom jag tänkte blåsa den samtidigt som jag lackar motorytrymmet.
Maskat och klart för rostskyddsprimer.
Alltid kul att lacka, det händer massor på kort tid. Nackdelen bara att produkterna måste få sin tork/ härdtid vilket innebär det blir massor med dötid mellan de olika momenten. Har iförsig å göra ändå eftersom vi har motormässa här i Östersund den 26-27maj och jag är inblandad i diverse bilar som skall ställas ut. Håller bla. just nu på och kopplar upp all el i en roddad Ford -46 som skall dit.
http://www.motormassan.nu/
That´s all folks!Martin wrote:Raskt marscherat som sagt. Vilken primer använder du?Tjae nu har jag använt mej av en ”elaking” som jag fick från ett ställe där dom blästrar. Det är en enkomponent typ washprimer och den luktar som f*n. Kommer inte ihåg vad det stod på stora hinken (Standox möjligtvis?) men annars använder jag ofta Plastic Paddings vanliga ”rödgrund” PP´s primer finns ju även som grå men tycker den röda är bättre att lägga. Tragiskt och stor sorg att PP slutade tillverka den röda 2K ”superprimern” Den som såg ut som dagens 1K men med härdaren i en liten glasflaska brevid. Den försvann för ett antal år sedan och den var helt oöverträffat prisvärd och tålde alla på marknaden förekommande produkter. Samtidigt som den gick att använda som förseglig uppe på allehanda konstiga lacker/skikt/ytor som annars riskerade att resa.
Update:
och nu är jag tämligen irriterad… givetvis har färgbrytarn blandat fel kulör åt mej. Tänkte jag skulle få visa upp ett nylackat motorutrymmen men BRUNT!! 😡 Va F*N!! det var ju BRUUUUUN färg i burkjävulen…
Där fick man för att man inte lyfte på locket å kollade innan man tog burken och gick. AMATÖRMÄSSIGT!!
Well, dom skall få höra på ”Fresken” bara det blir vardag igen men va faen.. jag ville ju lacka nuuuuuuuuuuÅter! vi fortsätter först där jag slutade sist..
Efter rostskyddsprimern är det då dags för kittning av alla skarvar, omlottsplåtar och alla lagningar (svetskarvar) Masktejp är ett oöverträffat vapen i detta sammanhang. Något som för övrigt används flitigt vid många slags jobb som tex. spackling, plastning, gelcoat, glasfiber etc.
Efter kittet har torkat är det då dags att lägga en 2K topplack på alla ytor som skall boddas. Många kan nog anse detta är överambitiöst men ett genomslag i bodyn tex. av ett stenskott innebär att fukten tränger in till primern som inte på något sätt är tät och vidare ner i plåten.
Topplack på och detta är INTE!! rätt grönfärg *morr* utan en skvätt som är kvar sen ett tidigare jobb.
Så lägger jag på body. Kör uteslutande med spruta och satsar enbart på välkända fabrikat som Plastic Padding, 3M, Hagmans osv.
Så slutligen en ny vända med 2K topplack uppe på bodyn. Detta ger en suveränt lätt yta att hålla ren, är till viss del självrenande och blir snyggt.
Fotot ger inte rättvisa men trots en knottrig yta så är det spegelblankt.
Åsså en snabb nerhasning av primerns yta med en 3M slipduk.
HS-grund innan topplacken, fördelarna med denna är att man kan köra den både som slipgrund eller direkt rätt på med toppen…. å det var efter detta moment jag öppnade burken och såg den bruna kulören, så nu står det still tills på onsdag.Otroligt trevligt att se någon för en gång skull som verkligen lägger ner tid och arbete, bra sådant på en sådan bil. En schysst dokumentation gör saken inte sämre!
Men, utan rätt förutsättningar kommer man inte långt, samtidigt som kunskapen är grymmt viktig.
Hur mycket av lackeringen har du valt att göra själv? Grundning, slipning eller kör du hela vägen själv?
Mvh
Marcus, Som snart själv ska påbörja renovering av Saab 92 🙂Lars-Erik wrote:Kul att få följa en renovering i detta tempo ! Här finns mycket att lära. En fråga vad använder du för kitt som torkar så fort ?
Ser fram emot att följa detta projekt, Lycka tillPlastic Padding! du ser burken på en av bilderna och inte torkar det speciellt fort, bilderna ljuger *garv* Det var nog åtminstonde 12 timmar och rejält varmt i verkstan mellan kittning och topplack.
Weggen wrote:Otroligt trevligt att se någon för en gång skull som verkligen lägger ner tid och arbete, bra sådant på en sådan bil. En schysst dokumentation gör saken inte sämre!Men, utan rätt förutsättningar kommer man inte långt, samtidigt som kunskapen är grymmt viktig.
Hur mycket av lackeringen har du valt att göra själv? Grundning, slipning eller kör du hela vägen själv?
Mvh
Marcus, Som snart själv ska påbörja renovering av Saab 92 🙂Ahh!! en 92 till på gång alltså :applause: Jag kör hela linan ut med målningen, nu har jag ifs. inte tänkt att röra så mycket på utsidan utan behålla det ruffiga skicket där men i motorutrymme, skuff och inuti får det gärna vara grett å blankt.
Hur kass är din 92då, Bilder?Update:
Så fick jag då äntligen färgen rätt blandad så det gick att blåsa toppen i motorutrymmet.
Massvis med delar blir det som är avstädade och klara för lackering.Hotrodder->
Ptja, din bil är i nyskick jämnfört med min.Min har stått på en loge i 20 år cirka, för 20 år sedan blästrade f.d ägare dessutom karossen 🙁
Samtidigt som papprerna försvunnit ur rullarna, men jag gav inte många tusen, därav det känns rätt.. Bilder kommer när jag hämtat den.
Plåtjobb är iaf skitkul!
Mvh
maj 3, 2007 at 18:11 #106005Snacka om raktetfart du har med din renovering. Fortsätt så, du sporrar iaf mig att börja på riktigt. Både med bilen jag har idag och kommande objekt.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Piin wrote:diggar att du kör på ”ratlook – sleeper” stuket 🙂 och fort och fint blir det. vad använde du för dundermedel på motorn?Golvrengöring!! ett elakt medel som Autoexperten har på 25liters dunk med massor med döskallar på. Funkar bättre än the old fashion avfettning :crazy: som fanns på mackarna förr i tiden. Dagens miljöskit går inte att använda, då kan du lika gärna köra med Yes diskmedel. Fördelen med golvrengöringen att en del gammal lack oxå far.
Weggen wrote:Hotrodder->
Ptja, din bil är i nyskick jämnfört med min.Min har stått på en loge i 20 år cirka, för 20 år sedan blästrade f.d ägare dessutom karossen 🙁
Samtidigt som papprerna försvunnit ur rullarna, men jag gav inte många tusen, därav det känns rätt.. Bilder kommer när jag hämtat den.
Plåtjobb är iaf skitkul!
Mvh
Åkey… papper/identiteten hittar du nog igen (finns lite olika vägar att gå) Hmm, vet inte om jag törs tala om vad jag gav för min *ler elakt/retsamt* men väntar med spänning på bilder. Blir den strikt orginal och saknar du en massa?
Update:
Går lite långsamt just nu med tanke på en del pyssel med andra bilar inför motormässan men lite mer putsning av delar och lackering har det i alla fall blivit…
bättre när den är tvättad och rengjord.
Massvis med grundade smådelar…
Mycke delar blir det, men mera ”bling bling” nu än tidigare. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.