SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)

  • Detta ämne har 404 svar, 75 deltagare, och uppdaterades senast 2008-12-06 18:57 av .
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 405 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #106128
    piin
    Deltagare

    dagens miljöskit går inte att använda

    Rätt. bättre att dra på ett varv eller två med något starkt än att köra 20 varv med något krams som mest bara luktar frukt och blommor.

    klart att man ska tänka på miljön men avfettning är avfettning.

    #106151
    weggen
    Deltagare

    Tja!

    Med risk för att förstöra din tråd, så visar jag en bild på min… ”gröna” Saab 92.

    Känns som du fick din för ett bra pris, ja har ju typ 400% mer jobb än vad du har på din, min är totalt isärmecklad…

    Meen, 92orna försvinner ju mer o mer, dags att ta vara på dem som finns!

    Kommer inte hålla mig till 100% org, utan fixa till den så gott det går karossmässigt, skruvar samt dylikt kommer ju ersättas av nya saker. Lite komiskt att min också hade en lättare skada i fronten, likt din!

    Olika vägar med reg.papper, vilka tänker du på?

    #106208
    hotrodder
    Deltagare
    Weggen wrote:
    Tja!

    Med risk för att förstöra din tråd, så visar jag en bild på min… ”gröna” Saab 92.
    Känns som du fick din för ett bra pris, ja har ju typ 400% mer jobb än vad du har på din, min är totalt isärmecklad…
    Meen, 92orna försvinner ju mer o mer, dags att ta vara på dem som finns!
    Kommer inte hålla mig till 100% org, utan fixa till den så gott det går karossmässigt, skruvar samt dylikt kommer ju ersättas av nya saker. Lite komiskt att min också hade en lättare skada i fronten, likt din!
    Olika vägar med reg.papper, vilka tänker du på?

    Nej då inte pajjar du tråden tvärtom… Bilder på solkiga/orenoverade 92´or är välkomna 🙂
    Den ser ju rätt trist ut med tanke på tidigare blästring men, ett bra tips är att slipa bort ytrosten med 3M Scotsh-Brite Länk till: 3M
    Funkar faktiskt bättre än man tror även på gravt rostiga partier och plåten skonas på ett helt annat sätt än med blästring.

    Reg. papper; vad jag menade är ju tex. tidigare ägare, ev. foton där regnr. syns. Annars så är ju chassienr ett hett spår som man använder för att söka hos: Länk till: LANDSARKIVEN

    Update!!
    Roat mej med lite småpyssel den senaste kvällen..


    Här är en riktigt härlig bonnlösning på ett vad jag förstår tidigare försök att ta in vatten, mest troligt från det extramonterade värmepaket, RENSAS!!


    En vanlig regular slaktad kranpackning från en hushållskran visade sej få perfekt radie 😀


    Lött och klart.


    Det här är HOTRODDING!! att para nya grejjor med gamla. Uppdatering från 6Volt till 12V är ju bestämd och första probset är värmeläktmotorn. På hyllan har jag några sprillans 12V fläktar från Webasto bensinvärmare där själva motorn och ev. fläktvinge såg ut att vara användbar.


    Probset är ganska enkelt, nytt fäste/hål för motorn i gamla plåten och efter provkörning visade det sej att det var nödvändigt att gifta nya motorn med gamla fläktvingen. En 0,75 tjock valsad plåtremsa ökade upp storleken på den nya axeln perfekt och det blev presspassning på vingen.


    Svetsa igen hålen efter gamla motorfästet, lite färg å sen bara montera.


    Roligaste stadiet i en renoverning, nymålat blankt och fint och lasset med nyfixade/blanka delar som bara väntar på få monteras tillbaka…

    That´s all folks!

    #106211
    wibbe60
    Deltagare

    Jag måste bara hålla med tidigare inlägg. Jag är grymt imponerad av arbetstakten på ”renoveringen”. Var i hela fridens namn hittar du energin?????????? Förbenat rolig tråd att följa, det händer ju nå´t nästan varje dag 😀

    #106227
    hotrodder
    Deltagare
    Anders W wrote:
    Jag måste bara hålla med tidigare inlägg. Jag är grymt imponerad av arbetstakten på ”renoveringen”. Var i hela fridens namn hittar du energin?????????? Förbenat rolig tråd att följa, det händer ju nå´t nästan varje dag 😀

    Hum.. energi? måste hålla farten uppe med tanke på jag har flera projekt igång samtidigt :confused: Är ifs. en vitamininjektion om något för när man blir less på ena bilen e det bara att släpa in nästa :crazy: skämt å sido men just nu är det faktiskt lite väl mycket men det e förbaskat stimulerande oxå. Probset är väl främst att dygnet bara bara har 24timmar.. Well!!

    Update!

    Tjae när Yngwie fått sin ”kutasomenidiotiskogentur” å frugan slog sej ner framför teven så drog det i pysselfingrarna så jag tassade ut i verkstan en sväng…


    Kylarväggen som är gjord i plywood har fått mer än skit och en ny måste till. En bit ”släpvagnsplyfa” som blev kvar från renoveringen av släpvagnen passade mer än väl och värsta kruxet var att hitta rätt form av de tråkiga resterna.


    Verkar som om det ska kunna passa…


    Testmontering med kylet.


    Såå.. ingen kväll är fulländad utan lite kladd, klet & tunga thinnerångor. Kylet och kylarväggen fick tillsammans med bla. en nytillverkad batterihållare sin beskärda del av färgen. Imorgon stundar humortimmar då det skall monteras en del.

    That´s all folks!!

    #106271
    hotrodder
    Deltagare

    UPDATE!!


    Guäaa!! *kräkas*… Stefan i Torpshammar har levererat en repsats till huvudbromcylindern (tack den behövdes!) Men trots det sorliga skicket fungerade bromsarna *ehh jaha??* och cylindern gick faktiskt att få i sär, fast man började snudd på misströsta när jag detaljstuderade den.


    Isäriven ser den ut såhär…


    och upphonad samt ihopsatt med ny NOS kolv + alla tätningar *lycklig av alla kartonger och påsar med nya delar…


    På ett av bromsrören fanns det en begynnande rostskada så där tillverkas ett nytt.


    Done!!


    Monterad huvudbromcylinder + bromsrör


    AHHH!! ett sprillans NOS bakre motorfäste komplett med motorkudde. Bara att montera…


    Bakre motorfästet monterat, värmens fläktmotor och kuggstången oxå på plats. Saab måste varit jäkligt inovativa för hur många bilar hade kuggstång redan i början på femtiotalet. Många jänkare har snäcka än idag!!!


    Well! motor och låda skall det petas på i morgon, häääng me….

    #106295
    hotrodder
    Deltagare

    Update!

    Så har det varit motorskruvning för hela slanten. Diverse nylackade delar har åter kommit tillbaka på både motor och låda samt dessa två är åter en enhet.


    Måste bara visa urtrampnings lagret…. Ja det benäms faktiskt lager i verkstadshandboken fast det helt saknar rullar, kulor eller dyl.
    G l i d l a g e r… skulle nog vara ett bättre namn då själva lagerytan är fast och består av en grafityta.


    Montering av svänghjul och den tidigare renoverade kopplingen. ”ANA påsen” innehåll: bultar till svänghjulet samt låsningen som syns på bilden. Givetvis ”NOS” *flin*
    På bilden syns även en av de sk. sotluckorna??


    Sotluckor ja…?? Nån som har mer koll på dessa motorer kanske skulle kunna tala om vad dessa är bra för. Visst namnet säger väl allt men ändå. Sitter totalt 4st på maskin. En på var gavel på blocket och så två direkt brevid varandra under grenröret och ja.. Det är kolven och kolvringarna som skymtar inne i blocket där luckan skall sitta.


    Lite mer ”hotrodding” eller kanske man ska säga hi-tech… På de äldre 92´orna sitter det en vevhusstyrd bränslepump här. Pga. ånglåsbildning trots diverse modefieringar med isoleringsbrickor så kom man inte runt probset och monterade därför en elektrisk bensinpump på modellerna från (minns jag rätt nu?) -54?? Well på min -56´a satt en pluggad pump som lock (har ju givetvis elpump då min är senare) men det ser ju ganska b ut. Törs inte säga hur det skall se ut egentligen och mest troligt skall det vara ett lock som det jag tillverkat av 3mm aluminium.


    Med lite kabelslang och krympslang så blev det en ny kabel från brytarna till tändspolarna.


    Monterad…


    Motorn och växelåda sitter ihop, dessutom startmotor och främre motorfäste monterat.
    Lite skoj är det med tanke på att en annan som är van att jobba med v-åttor som man måste sätta upp i motorstativet, så har man till 92´an hela!! drivpaketet uppe på verkstadsbänken… Dessutom om man ”kräks” lite… så kan man faktiskt lyfta ner hela rasket ensam och manuellt utan motorlyft.


    Främre heavy duty motorkuddarna även på plats. Så nu fattas bara lite småsaker på maskin så är det dags för lyftet…

    That´s all folks!!

    #106301

    Lika bra som en bok eller en serie på Tv detta! Funderat på att göra en bok av det hela och bli miljonär!? =)

    #106347
    hotrodder
    Deltagare

    Update!!

    Tjae inte hunnit med så mycket pga. eljobbet på Ford -47´an tar tid men i alla fall fått på sista smågrejjorna på motorn och stoppat i den igen.


    Här är ett supertips på hur man smörjer upp tröga wirar. Tejpa fast en tratt så det blir tätt mot höljet och häll i lite olja. Låt hänga lodrätt över natten sen jädrar e det smort! ja ehh.. nu behövde inte min kopplingswire hänga så länge men nu går den lätt igen.


    Såå LYYYFTET!!


    Vackert och fulländat!!


    Himla ”trist” att skruva ihop så jag väger upp detta med att bomba isär nåt annat. Instrumentbrädan kändes som ett lämpligt offer och åkte ut och isär innan jag kvällade.

    #106424
    hotrodder
    Deltagare

    Update!!

    Pysslat på lite grand under helgen, är ju annat som skall hinnas med oxå men har i alla fall renoverat och monterat ihop framvagnen på bägge sidor…


    Drivaxel, bromsköld och hjulspindel klar för ihopmontering.


    Givetvis så var bromsrören mellan hjulcylindrarna dåliga på bägge sidor så det var bara att tillverka nya.


    Så smutt!! Injusterade/bytta spindeleder, Nya tätningar, nya lager, nya bromsar, nya rör, nya slangar… nytt nytt nytt!!! Alla fettnipplar är smorda och det är ett antal *ler* och det enda som återstår på framvagnen nu är luftning av bromsarna.


    Ja ingen montering utan att få riva dän nåt annat. Rensade ur kvarvarande kablar och detaljer som skall bort under instrumentbrädan.


    De här ni boys and girls i den yngre generationen, har ni sett 92´ans kör riktnings visare…
    Hur jäkla fräna är inte dessa då, skall definitivt vara kvar och skall moddas om till 12Volt. Lite hotrodding blir det nog oxå så lampan inne i pilen inte bara lyser utan kopplar den äver ett blinkrelä så den blir lite lättare att upptäcka. Känns inte sådär himla trafiksäkert egentligen med pilar eftersom en modern bilist knappt sett dessa på bild. BEVARAS å det bestämdaste!!


    Åsså var det då lucköppning… Kunde inte hålla mej längre utan var bara tvungen att se vad som dolde sej under dom popnitade plåtarna i golvet. ”lagningen” är omsorgsfullt gjord *hmmm nåja?* Med dubbla aluminiumplåtar. En på var sida om golvet, massor med popnit och burkar med underedsmassa kladdat över alltihop under bilen (slätt å fint)


    Ahhh!! mindre dåligt än väntat å det här är kul.. ja det är inget skämt, ser riktigt fram emot att få sätta kapen å svetsen i detta…

    #106427
    Martin
    Deltagare

    Saab 93 från 1956 och 1957 har 12 volts körriktningspilar. Från och med 1958, dvs B-modellen, blev det vanliga blinkers. Det finns kanske en och annan som ligger på ett par 12-voltare och gärna vill ha 6-voltare i stället. Dock inte jag 😉

    Hur jäkla fräna är inte dessa då, skall definitivt vara kvar och skall moddas om till 12Volt.

    #106510
    hotrodder
    Deltagare

    Update!!


    Åkey, fortsatte där jag slutade sist med att skära ut golvet..


    Skar ut en ny plåt, bockade en rill och svetsade dit den nytillverkade golvplåten.


    Nytillverkad förstärkningsplåt på undersidan utmätt från det som bara fanns fragment kvar av.


    Förvånande att insidan på tröskeln på en del ställen bara så kass.. medans en del sträckor är som nya men det skulle bli värre..


    Ehh jaha.. man tar vad man haver sa kajsa varg.. VOLVO bälten i en en SAAB??? TAS BORT… KASTAS.. FÖRSVINNA!! *uhh kräkas!!*
    Moderna rullbälten skall monteras men definitivt inga som det står Volvo på…


    Ytterligare en av Allans inovativa egenlösningar. Han har berättat det var problem med imma vintertid och det beror oftast på att fuktig luft inte kan evakueras ur kupen. Sagt och gjort, man monterar jätteslangarna från inkapade ventiler i både hjulhus och hatthylla *suck* TAS BORT!!


    ja.. så ser ventilerna i skuffen ut.

    Såå… började då det skojjiga… Har rivit och renoverat allt från Fiat till Studebaker. Tiden och alla projekt borde ha härdat en men trots man vet!! att bilar ÄR… sämre än vad man tror (this is a fact) Så blir man lika förvånad varenda evigaste gång hur jävla dålig och sorligt skick det är på vissa bitar. Håll i er och se hur härligt jävla uselt det visade sej vara under bakskärmen efter den dryga timmen det tog att få väck den…

    No coments!!


    Det är inte konstigt att en del tar till spriten.. men va tusan.. har man tagit fan i båten e det bara att ro han i land… Hej hopp!! sista bilden får en på lite bättre humör, det är så vacker med ny plåt på en bil…

    That´s all folks for the moment nu ska jag samla mental styrka.. 😉

    #106513
    pelle s
    Deltagare

    Heja heja! :applause:

    Pelle

    #106515
    Dicst
    Deltagare

    Sten-Arvid har denna typ av ventiler monterade i sin 93:a. Har även sett det på flera andra. Kanske ett original ombyggnadskit?

    #106516
    benny
    Deltagare

    Usch…Känner igen det,

    Trode min va fixad på nån helg per sida, jag är inte klar än, men i helgen blir jag nog klar med plåten (:

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 405 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng