SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 405 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 16, 2007 at 23:24 #106559
      Dicst wrote:
      Sten-Arvid har denna typ av ventiler monterade i sin 93:a. Har även sett det på flera andra. Kanske ett original ombyggnadskit?

      Åkey? Kan du få tag på mer info om detta eller vet nån annan något om dessa ventiler??

      Well!!
      UPDATE!!
      Med nya krafter kastade jag mej över 92´an igen..


      Efter lite klurande så man inte ”kapar bort sej” så sjöng vinkelslipen sin sång…


      Först och främst måste jag få till nytt golv att fästa upp tröskelbalk och sparklåda mot. Var ju liksom mest bara skrot/ingenting kvar av omlottsplåtarna och punktsvetsarna.


      Ny golvplåt på plats.


      Insidan av tröskelbalken är klar förutom längst bak mot hjulhuset där det blir en helt ny komplett balk.


      Tillknäckt balk och upphäftad med några punkter. Golv, yttersparklåda och denna balk möts i tre omlottplåtar och jag bränner ihop alla med samma punkt.


      Här.. ett tokbra tips hur man får plåten att ligga dikt an när man inte kommer åt från baksidan. Borra ett mindre hål i underliggande plåt där du skall svetsa och dra ihop med en plåtskruv. Svetsa i hålet brevid och växla dej fram.


      Gamla domkraftsfästet renslipat och återanvänt.


      Bättre än innan…


      Klart fram till bakre hjulhus. sammla kraft, samla kraft, samla kraft, samla kraft………

      Fortsättning följer..

        maj 17, 2007 at 07:40 #106562

        Fy fan va duktig du är på plåt, jag kan inget av detta tyvärr:-(.
        Ser fram emot att se resten.
        När skall du ha den klar??

          maj 17, 2007 at 17:04 #106585

          Jag måste bara hålla med föregående talare. Du håller ett bra tempo. För mig tog det nästan fyra timmar bara att ta bort antennstumpar och montera två täckbrickor på bruks-900an.

            maj 20, 2007 at 01:11 #106663
            Lollo wrote:
            När skall du ha den klar??

            Inget bestämt, kör på till jag blir less sen åker den ut å jag tar in nått annat av mina projekt..

            Update!!
            Varit off ett par dagar men ikväll blev det i alla fall drygt 3-4 timmars gnet och bl.a fixat detta;


            kapat och gjort klart för att ansluta sparklådans balk i bakre hjulhuset.


            Så satt plåten där, slipat och klart.


            Förberett för fastsvetsning av en nytillverkad underkant på sidopanelen.


            Så satt oxå den där…


            Framkant vid dörrgångjärnen…

            That´s all folks

              maj 25, 2007 at 16:05 #106952

              Okey, var ett tag sen nu då det varit fullt upp med andra bilar och förberedelser inför motormässan i helgen men har idag bla. rivit ut bensintank och plockat isär bakvagnsupphängningen och behöver nu hjälp så jag kan fortsätta.

              Har skickat några Pm till 92´a ägare men lägger även ut ett rop här så…

              Behöver veta hur det egentligen ska se ut vid fjädringsegmentet bak på inneskärmen. Allan har helt klart petat dit en ersättning för genomslagsgummit och jag har ingen aning om hur det ska se ut. Som du ser på bilden så är det två bultade vinkeljärn med två gummibuffertar i var ända som klacken på bärarmen löper mellan.

              Dessutom fattar jag inte hur övre stötdämparinfästet skall vara/se ut då rosten har gjort sitt bästa att förinta detta, dessutom är det lagat i omgångar med plåt på plåt svetsat och jävligt.
              Du ser vilka delar jag menar (inringat med rött) på bilden..
              Undrar även hur det ska se ut på insidan i skuffen just vid stötdämparfästet, typ sitter dämparen innifrån skuffen eller hjulhuset? Inte så lätt att veta för där är det bara luft just nu..

              Söker och hoppas alltså på bilder och ev. mått på hur det egentligen ska se ut. I min verkstadshandbok finns ingen bild på just detta ställe. Vill du och kan du så Pm´a mej så får du min regular mailadress

              1000 tack på förhand// Lars

                maj 27, 2007 at 15:01 #107031

                Hej här kommer en del bilder

                  maj 27, 2007 at 22:45 #107062

                  Åhh tack! fått flera uppslag så det börjar se lovande ut. Tyvärr inga mått än men jag har ”hittat” en bil i mina hemtrakter som jag kan få mäta på. ”Bulan” på innerskärmen var helt klart nåt jag inte visste om och den förklarade helt klart en hel del sen.. Dina bakdäpare ser sprillans ut, du har möjligtvis inte tips om vart man hittar eller kanske tom. Monroes art nr. på dessa?

                    maj 29, 2007 at 01:53 #107118

                    Åkey.. då var det faktiskt dags för… UPDATE!!!

                    Diverse pyssel och stök inför motormässan som var i helgen har tagit den mesta tiden…

                    Tack alla som pm´at skickat bilder osv. OVÄRDELIGT!! Sen så har det än en gång visat sej hur fantastiskt internet egentligen är som kontaktforum för vad ska man säga om pm´et som kom igår…
                    Jag har en 92B -53 stående ett par kilometer från dig. Hör av dig om du vill komma och titta hur det ska se ut, är ganska disponibel under veckan….
                    Först trodde jag det var ett skämt men ok, då klockan var strax efter tolv på natten så sms´ade jag killen om att det var jätteintressant och att vi kunde höras under nästa dag.
                    Javisst killen ringer och berättar han nyss köpt en 92´a som nu är uppställd i grannbyn inte mer än 2km från min gård… *VA!!* Sikket jäkla råflyt och nu har jag både bilder mått och de uppgifter jag behöver…

                    Tusen gånger tack EDG på detta forum, kom och drick kaffe nån dag då du har mindre bråttom 😉

                    Åkey.. in i dimman för att jaga rost-trollen och allt annat bök för att en urkig å äcklig 92´a skall få ett nytt liv såå… hääääng me!


                    Såhär jäkla skoj såg det alltså ut med stötdämparinfästning och hemtillverkade genomslagsgummin.


                    Efter lite ”hackspettsrace” så såg det inte mindre munter ut under…


                    Urkapat…


                    Givetvis så var golvet och falsen där golvet möter hjulhusets insida bara skit så det var bara att fortsätta kapa.


                    Nån driftig bysmed har förstärkt med ett 45X45 vinkeljärn…


                    Ny golvplåt på plats med vikfals för punktsvetsning


                    Hörnet under bärarmen och torisionstavens infästning var givetvis oxå ruttet. Om någon undrar varaför jag inte tagit bort bakfjädringen utan lagar runt om infästningen så beror det på jag gjort bedömningen att det inte behövs. Dessutom är det ett ganska stort jobb då fjädersegmenten ligger om lott och innerändan lagras i varje aluminiumstycke ute i hjulhusen.


                    Högre skolan på plåtjobb! tankpåfyllninges hål är försänkt och jag vill återskapa orginalet så långt det är möjligt så med hjälp av lite trämallar skapas ett pressverktyg som jillras upp i verkstadspressen.


                    Plåttycket klart för fastsvetsning. Orginalet och biten jag utgått från syns i bakgrunden.


                    Fastsvetsat och klart..


                    åsså insidan i skuffen..

                    That´s all folks!!

                      maj 29, 2007 at 09:24 #107123

                      Inte så mkt att säga, mer än..WOW!

                      :applause: :worshippy:

                        maj 29, 2007 at 14:46 #107150

                        Jag kan bara instämma! Hotrodder, tack för det mest intressanta på internet just nu!

                          maj 30, 2007 at 16:42 #107209

                          Bakdämparna är saab 96 jag har ett nr men vet ej om det är bak eller fram 8700R1101

                            maj 30, 2007 at 17:00 #107210
                            Tommy Andersson wrote:
                            vet ej om det är bak eller fram 8700R1101

                            Kanske R står för Rear? bara en gissning. kanske bara ett sammanträffande.

                              maj 30, 2007 at 20:42 #107222

                              det är som sagt bakdämpare till 96an och R i det här fallet står för radialmatic som är Monroes oljedämpare.
                              (jag säljer dem för 250kr st)

                                maj 31, 2007 at 00:34 #107232
                                Stefan wrote:
                                det är som sagt bakdämpare till 96an och R i det här fallet står för radialmatic som är Monroes oljedämpare.
                                (jag säljer dem för 250kr st)

                                Åkey men är det verkligen rätt sort till 92´an? I verkstadshandboken står det att fram och bakdämparna är likadana till utseendet men får ej förväxlas. Innebär alltså att det skiljer på dämpkraften mellan bak och fram. Dessutom om nu dessa egentligen är till 93-96 som har spiralfjädring… Har du nån input på detta?

                                Sen, nu behöver jag hjälp och svar på hur det är med ventilerna i skuffen. Är dessa ett tillbehör, kom dessa på nån senare modell och vad gör dessa för nytta, skall det vara en eller som på min två? Inte för jag är en ”orginaldåre” men min tanke är att ev. ta bort dessa. Nån superdutyvärstfunktion som man mister isåfall eller hur är det?

                                Åkey… så var det då UPDATE!!


                                Några raska snitt med vinkelslipen åsså vart de ett jättehål…


                                Nya plåten till hjulhuset klar med rillor och kabelhållare…


                                åsså var den på plats.


                                Skärminfästningen och dubbelplåten där tak möter innerskärm fanns i princip inte så hela kanten måste nytillverkas. Krångligare än det ser ut eftersom tak och bakdel har en skarv som givetvis är tennad.


                                Tennet ligger centimetertjock just över skarven som antagligen kom till när 92´an väl fick skufflucka och givetvis har fukt krypit längs skarven så det rostat hål under tennet. Nåt som kan liknas vid cancer på gamla bilar som är tennade. Tennet isolerar och binder ihop plåten men låter även fukten vandra mellen tenn och plåt som kan vara så oerhört dålig att det bara faller isär när man väl rör i det.


                                Hjulhuset med övre skärminfästning och omlottplåt äntligen klart + rostskadan under tennet i skarven, även mutterstyckerna till skärmen är isvetsade i ovankant.


                                Åsså en bild på insidan.

                                  maj 31, 2007 at 04:18 #107235

                                  du är så fruktanskvärt duktig att man nästan sätter morgon yogurten i halsen av rörelse… kommer att bli underbart roligt att se bilen i ”real life”. Själv måste jag ju lämna bort till ”riktig” plåtfixare för att nå dina resultat! Hur mycket har du kvar? (dum fråga kanske…)

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 405 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.