SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)
- Detta ämne har 404 svar, 75 deltagare, och uppdaterades senast 2008-12-06 18:57 av
hotrodder.
-
FörfattareInlägg
-
Har inte en susning om bakdämparna men det verkar fungera för han som tipsade om vad han använt på sin bil? Dämpvärdena är väl en sak men så fasligt mycket kan det inte skilja eftersom de är till en likadan bil viktmässigt. Det man får kolla är väl totallängder ihopskjuten och isärdragen så det inte ställer till nåt på den biten.
maj 31, 2007 at 14:56 #107260Det funkar bra längderna stämmer med orginal mak kan nog inte komma närmare
Buuäääääh! 😥 Orättvist vad snyggt det blir.
De där innerskärmarna var mitt första ”riktigt stora” plåtjobb för en massa år sedan. Fy f-n vad svåra de var att göra när plåten ska se ut som om den är vriden i tre dimensioner+ färstärkningsrillor :crazy: . De höll på att ta knäcken på mitt bilintresse totalt, och inte blev det snyggt heller! Bilen är fortfarande inte färdig…
Nuförtiden vet jag mer om vilka genvägar man kan ta med plåt, men de är fortfarande mariga att tillverka.Svetsning av lapptäcket
En bild från strax efter blästringen
maj 31, 2007 at 16:24 #107265Ja det vore fruktansvärt kul att kunna det där, desto tristare när man tänker på att det bara finns en väg dit, men man kan ju alltid bygga korthus =).
Plockat isär båda hjulupphängningarna på en 92a en gång och medans den främre fick kapas ur bilen (boktsavligt) så var den bakre rätt lätt att ta ur, lite jobbigt att komma at genom luckan till torsionsstavarna inne bilen men du verkar ju vara flitig med kapen =)All heder
Ja jag vill bara gratulera till ett enormt tempo det påminner mej om yngre dagar när man när man i princip bodde i garaget. Mina garage polare undrade ibland om Trollhättan hadde flyttat till Vårbergsgaraget hadde ett tempo på en bil om året ett tag. Men det skall sägas att dom va nog inte hälften så dåliga som din 92 är. Till din undran om ventilerna i skuffen så är jag nog helt säker på att detta är ett orginaltillbehör jag har sett ganska många både 92or & 93or med exakt lika ventiler som du har. Men jag har däremot alldrig sett någon med fler än en ventil. Man satte dit dom pga: av den usla luftgenomströmningen som dessa bilar har. Vore jag dig så skulle jag iallafall spara en ventil. Följer ditt projekt med spänning.
MVH John.
UPDATE!!
Studentkörningar och allmänt en massa annat stök tar sin tid av programmet. Sommarens värmebölja gör även att det blir tungt att krypa in i ”grottan”, dra på sej overallen och smida plåt på en gamal Saab så det har avancerat lite långsammare senaste veckorna.
Som om jag inte hade nog med funderingar och projekt så sålde jag i dagarna av min Ford Touring från 1926 till en annan lokal förmåga som tar vid där jag slutat. Sen hängde jag på släpvagn.. (försvinner ett projekt så måste man givetvis ha ett annat *skrattar*) och landade 04:00 söndag morgon med en trött fru i passagerarsätet och med 130mil på trippen hemsläpandes på detta…
Tjae.. NO COMENTS!! så nu snackar vi 92´a istället.. 😎
Framkant på hjulhus och skärminfästning var som så mycket annat helt kasst..
Det är essa gånger man inser att man bara måste ha en ”krymp å sträck”.. denna plåtutbredning ska bli genomslagsgummi infästningar höger & vänster sida.
Nu har även stötdämparinfästning blivit nytillverkad. Var just dessa delar som jag inte hade en aning om hur dom skulle se ut och ev. avstickande från orginalutförande, får jag ta då bitarna gjorts efter minnet, foto och diverse måttanteckningar. Tack än en gång alla som bistått med info.
Mycket bökiga delar i bakre hjulhuset, koppen/bullen för stödämparens övre fästbult är nu även på plats.
Stötdämparinfästningen in-mätt och på plats.
Så även genomslagsgummi infästningen.
Så flyttar man några decimeter längre bak. Äntligen börjar man se slutet av eländet i det här… hjulhuset
Japp! alla mutterstycken till skärmen ditsvetsade och nu är det bara lite pyssel med biten vid luftsläppen som skall fixas. Sen ere bara… att hugga in på andra sidan 😆Kommer ligga lite lågt nu ett par dagar då vi dels har en student att fira av +jag har ett annat jobb att utföra, men på återsende…
Well, så var det då ÄÄÄÄÄNTLIGEN dags för UPDATE!!
Eftersom jag börjat köra långtradare igen så blir det lite glesare med både jobb på 92´an och uppdateringarna men såfort jag kommer hem så ere full rulle i verkstan. Åyes, knegat på lite i helgen så häng me..
Då jag inte fått nåt svar vare sej från turboputtarna på Turboforumet eller orginalfreaksen här om de lustiga ventilerna i skuffen så har jag haft beslutsångest i flera dagar. Flera har pekat på att dessa är ett orginaltillbehör dock bara en och inte två som på min. Hur som helst då detta säkert är ett riktigt extra ordinärt jävlar anama skitbratillbehörsdetalj så beslutade jag mej för att ha kvar en. Probset var bara hur det ska sitta, eller rättare sagt var. Skit samma, den hamnade på samma ställe som tidigare och skulle det sitta där det andra var så lär jag ju få leva med det. Hålen är i alla fall fixade och nu är äntligen ena hjulhuset klart *suck* one left!!
Lite rikt samt uppspacklad skärminfästning. Bottnade med glasfiberspackel där tennskarven var eftersom det var ganska så tjockt lager med tenn.
Egentligen helt jävla onödigt att spackla upp skarven på sparklådan eftersom den döljs av gummilisten men när farten är uppe så…
*urk* kräkas.. allmänt usel sidoklädsel och denna bild lägger jag in dels för att få visa den extraordinära oerhört sensuellt erotiska tillbehörsaskoppen DELET!! bort bort bort.. med den. Sen har jag inte heller tidigare visat vad som finns bakom klädseln..
Jopp!! ni ser rätt, mycket får man vara med om när man river i gamla bilar GULLFIBER!! man kan ju tro att det är en husvagn..
Sicket jäkla bök var det inte med att få bort andra bakskärmen då? Den första var ju så kass att den i princip bara var att slita dän. Den här däremot ser ut att vara i mycket bättre skick så med kirurgprecision måste den tas loss för skruva det är inte ens att tänka på när bultarna ser ut såhär.
Ahh så vackert! Slutdämpare från en 96´a som är bastant upphängd och 92án som bara ska ha en dämpare. Den här skall verkligen bort!!
Mmmm vad säger man.. centimetertjockt sotlager i avgasröret, här lär man ju tjäna hästar på att byta ut.
Som vanligt, bränn fast en mutter med svetsen på de avdragna/kapade bultarna sen ere bara att muttra loss.
Så var det bakstyckets tur. 1956års modell ska egentligen ha baklamporna i skärmarna och min har Allan givetvis utrustat med bägge varianterna. De äldre baklamporna är så mycket ballare och för mej är inget direkt heligt, Hotrodding you know! Därför så skall orginalen i skärmarna väck och de tidigare lycktorna monteras med rätt placering istället för den sneda monteringen som var.
Gamla hålen igensvetsade och inmätning av ny mer rätt placering.
Borrat, riktat och uppspacklat.
Så var det då åter igen dags för lucköppning fast på passagerarsidan, lika spännande fast nu börjar det bli segt. har ju gjort detta en gån redan å då är det inte lika kul.
Ahh efter urborrade popnitar så visade sej skadan vara mindre än jag trodde.
Renkapat och ny plåt påväg. Har föresten tills nu gjort av med noga räknat 2,5m² plåt.That´s all folks!
Förra ägaren verkar ha haft sina idéer om hur bilen skulle vara..hehe
Kul på ett vis men jag hade också rivet bort.
Lycka till och kämpa på!MVH Magnus
'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraskaUpdate!!
Startade ett litet arbetspass med att göra klart golvplåtens förstärkningsbalk på passagerarsidan. Det är ju alltid kul att nytillverka sen blev det mest en jäkla massa skrotning..
Dörrackarns sista två skruvar gick givetvis inte att få upp. När det gäller skruvar/bultar är ju ”lagen” att det alltid är de/den sista bulten som inte går att få upp.. Använder mej därför av en gyllene tillämpning som innebär att man ska alltid tar den sista bulten först… *ehh.. ja ni förstår va?
Well.. ingen bultj*vel ska bestämma över mej så…
Ahh.. känslan är snudd på förlösande…
Sista lucköppningen *kling skål!!* (tror jag) Har iaf. inte sett någon fler popnitad aluplåt. Lika trist uppenbarelse som med de andra.
Under popnitad aluplåt hittade jag en gammal svetsad lagning med 2mm plåt och under den plåten, fanns de sorliga resterna av orginalsparklådan.
Ser genast mycket bättre och renare ut med den kassa plåten bortkapad.
återstår att se vad som hinns med imorgon innan jag sätter mej i lastbilen och far söderut.Well! en sista UPDATE!! innan jag åker iväg och lastar för att köra till Göteborg..
Fortsatte på den inslagna vägen och återskapa golvet mot sparklådan..
Nu är i alla fall främre halvan av 92´an helt rostlagad och färdigsvetsad…
Mer än halva insidan på sparklådan mot golv oxå klar. Undersidan blir nu mer eller mindre ren transport då hela infästningen mot golvet är nytt,That´s all folks..
juni 27, 2007 at 15:36 #108363Hej Hotrodder!
Plockade ut min 93:a ur ladan idag för tvätt och lite pyssel (el. vattenpump o Vxlströmsgen.) Till saken. Tog några bilder på mitt luftutsläpp bak.
1 visar luftgaller i hatthyllan.
2 visar luftutsläppsventilen inifrån bagagerummet. En ”backventil” i form av en gummiflärpa sitter bakom en liten kant.
3 visar insidan av vänster bakhjulshus. Ventilen förbinds med grov slang till ett röravslut i plåt.Detta var tydligen ett inte allt för ovanligt tillbehör, för att försöka hålla imman borta från bakrutan.
Hoppas detta ger dig några ledtrådar 😉
MVH Sten-Arvid
Sten-Arvid Larsson wrote:Hej Hotrodder!Plockade ut min 93:a ur ladan idag för tvätt och lite pyssel (el. vattenpump o Vxlströmsgen.) Till saken. Tog några bilder på mitt luftutsläpp bak.
1 visar luftgaller i hatthyllan.
2 visar luftutsläppsventilen inifrån bagagerummet. En ”backventil” i form av en gummiflärpa sitter bakom en liten kant.
3 visar insidan av vänster bakhjulshus. Ventilen förbinds med grov slang till ett röravslut i plåt.Detta var tydligen ett inte allt för ovanligt tillbehör, för att försöka hålla imman borta från bakrutan.
Hoppas detta ger dig några ledtrådar 😉
MVH Sten-Arvid
Ja! det ser ut som om jag träffat placeringen av hålet ganska så nära din. ventilen på hatthyllan var jag inte varse om.. Jo på sätt å vis men det var en jättelik husventil (öppningsbar) monterad i min *ler*
Hum!! var helt klart ett tag sen men nu… ere iallafall äntligen dags för UPDATE!!
Då man ligger ute efter vägarna mestadels av dagarna på veckorna så är det massor med saker som ska hinnas med på gården och skogen när man kommer hem.
Som vanligt har man hög ambition att hinna med massor men det blir oftast inte mer än hälften av planerat. Well, hur som helst har jag lyckats vara i verkstan och lägga tid på 92´an en dag nu efter helgen innan det är dags att äntra hytten och åka söderut..
Innertaket såg bara så för*vligt ut.. Målat vitt med någon slags färg för massor med år sen så ett nytt ska sys upp.
Våffelpappen hängde ner och stålspanten som höll upp tyget var tämligen rostskadade. Tyget var bitvis så skört att det bara föll i bitar.
Åter till plåtjobbet, bakre delen av sparklådan på insidan återstod att fixa.
En halvtimme senare satt plåten där.
Domkraftsfästet losskapat från resterna av gamla sparklådan och fastsytt på den nya.
Sparklådans ytterdel fastsvetsad. Yngwie släpper inte husse med en sekund då han tydligen känner på sej att han ska åka iväg med lastbilen ikväll.
Så börjar det då vara dags för det sista stora plåtjobbet.. Innerskärmen bak på höger sida. Kanske inte lika dålig som på andra sidan men jobb finns det hur som helst.
Bromslang/wire och bärarm demonterade.That´s all folks..
juli 17, 2007 at 17:05 #109136Hejsan!
Har ett hatthyllegaller som suttit i en 93 1956 som jag skrotat.
Du kan få det om du är intresserad. Längd 205 bredd 77.MVH Sten-Arvid
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.