SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 405 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 20, 2007 at 23:51 #105486
      Henric wrote:
      Du avgör ju bäst själv. Det finns en grönfärg framtagen redan på Fresks men det är bra om man vet vem man ska prata med. Jag höll på nåt år att exprimentera själv då jag hade en bil i den färgen. En annan kille med bil i samma färg tog fram den här kulören på affären och resultatet blev toppen verkligen. Färgen är nu döpt efter honom men med hänsyn till honom vill jag inte lämna ut hans namn, så det var därför jag bad dig ringa.
      Jo, jag bor i stan, kan ha nån klädseldel över till din bil om du behöver.

      Förstår, jag är rätt välkänd uppe på Fresk så det är inte omöjligt jag vet vem det är så jag kommer höra av mej till dej. Om inte annat kan du ju alltid kika ut om du skulle vara nyfiken på min 92´a. Min gård ligger mitt emot Tängtorpets galleri (många bilar på gården och jag bor i gråa timmerhuset) 070-2737807

      Update:
      Så ännu några timmar förbi i verkstan, lagat lilla rostskadan på kylarbalken och rivit ur maskin…


      Lite pysslig bit (finns ett fästhål just där den e som sämst) + en retsamt avdragen bult.


      Ordnat!!


      Maskin är verkligen inte stor där den sitter.


      Å upp vi lyfter…


      Motorpaketet är inte direkt stort.. Hmmm IMPULS!! en Polaris trippel på 140häst skulle ju ersätta den här bra nog 😀


      “Hussehunden” Yngwie e me å får han inte det så ere gnissel å gnöl mest hela tiden så frugan blir heltokig på han.

        april 21, 2007 at 07:29 #105488

        Är hussehunden en Hovawart??
        Tycker han är lik vår.

          april 21, 2007 at 10:47 #105492
          Lollo wrote:
          Är hussehunden en Hovawart??
          Tycker han är lik vår.

          Njae.. hen e en regular tvåvägskorsning utan stopp-plikt. 25% labrador å resten flat coated retriver. Utseendet väger över mest mot flat men lynnet, boll/pinn dillet och tjurskallighet är mer än 110% labbe. Han e som jag sa en riktig hussehund och vill vara med mej jämt. Det är i regel “bra ordning på honom” och han är lös jämt. Går inte från gården trots diverse trafik på lokalgatan med både hundar, hästar och rådjur på åkern. Älskar att spela boll, bada (hoppar från bryggan) och följa med på långa promenader i skogen. Han springer som en idiot före snöskotern på vintern när han inte är som en borr i snön. De gånger han inte får vara med mej i verkstan pga. oväsen så sitter han utanför och väntar, kort sagt han e en riktig kompis 🙂

            april 23, 2007 at 02:03 #105567

            Update:
            Varit mest på andra äventyr i helgen men nu på söndagskvällen tog jag ett stortag med 92´an igen. Ivrade efter lite mera rostskador att få laga och se det lönade sej direkt. Har även slitit av skärmarna för få väck allt äckligt som döljer sej därinunder + delat maskin och renoverat kopplingen. Sen gjorde jag även ett märkligt “fynd” i demonteringen av motor å låda…
            så, häääng me:


            Plåten var lite tunn strax ovanför kylarbalken och strax därpå var det ett avlångt hål…


            E lite grand som Joe Labero, för hålet det bara försvann…


            Tjae, mindre snyggt på insidan förståss.


            Plåten under vinkeln som håller kylarväggen verkar smått anfrätt.


            Så även stötdämparbalken under.


            No coments!


            Klart!


            Gick på med gasolen och spackelspaden i bägge hjulhusen för att få väck all underedsmassa och det ser ganska okey ut. Plåten är lackad i en “maronröd-brun” nyans och det krävs inte så fasligt med jobb innan det går att köra på rostskydd mm.


            Här har Allan varit framme med plåtsaxen för att få plats med avgasböjen från en 96´a. Sitter alltså en sådan dämpare på den under fronten. Sitter även en ljudämpare från en 96´a längst bak RENSAS, RENSAS; RENSAS!!!!


            Runt igen..


            Undras just om Allan har saknat och letat sin hylsa? och nr 13 som används i snudd på varenda gång man är i garaget.


            Gjorde en smärre inventering i några av alla lådor jag fick med på affären. Det är oerhört mycket NOS-delar” som vi som pysslar med raggarbilar envisas med att kalla nya delar i gamla kartonger för. (NOS = new old stock) Hur som helst, “Saab-vingarna” och SAAB 92 klisterlappar överallt på nästan varenda förpackning det är så man nästan knäböjer…


            “NOS” lameller komplett med nitar.. Knappt så man näms sprätta förpackningen


            AHHH!! heavy duty megastora sinterpucklamelkopplingen… håller för allt! Ja den är faktiskt inte större, ungefär som till en Puch Dakota :crazy:


            Helt demonterad koppling, det var absolut nödvändigt då själva tryckplattan hade spår som om bonden plöjt med sin Ferguson i den men.. I lådorna fanns givetvis en sprillans… NOS var ordet..
            That´s all folks![/b

              april 23, 2007 at 02:32 #105568

              Måste säga att detta är en riktigt intressant tråd, snabbt går det för dig också! Keep up the good work…

              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
              Saab 9-3 Vector SC ´09

              Skämsbil:
              Audi A6 Avant

              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                april 23, 2007 at 21:48 #105603

                Update:
                Lite bilder från idag:


                Allan hade monterat “snabbfästen” på frontbalken för snabba motorbyten… Ehh hum.. jaha? Svetsas tillbaka till orginal då balken faktiskt redan är bultad från fabrik inne i varje hjulhus.


                Gammal krockskada som doldes av ett lass padding. Bulthålen till ovan nämda frontbalk är dessutom sönderslitna.


                Sorry för suddig bild men… Visar ett simpelt sätt att få loss avdragna fastrostade bultar. Bränn fast en mutter på den avdragna bulten/tappen så får man bra tag med en nyckel istället för att jävlas med borr/ grispittar/ rörtång.


                Hela nedre skärminfäsningen är dålig.


                Klipp-borr å svetsa. Diverse småhål + bultinfästningen för frontbalken är oxå fixade här.


                Börjat slipa rent, allra bäst vore givetvis att blästra men, det skulle innebära han måste isär helt och så dålig anser jag den inte vara.


                Givetvis även riktat ut den gamla krockskadan.


                Så bombade jag isär framvagnen på vänster sida. Mycket äckel som skall göras rent här.


                Det har helt klart gått undan på fabriken 1956 för jag har hittat och slipat ner massor av “fabriksrinningar” i motorutrymmet. Dessutom är topplacken lagd på ren plåt utan grund. Mycket vanligt förekomande (för att inte säga brukligt) på äldre fordon. En annan kulör återfinns i bla. i hjulhusen (maronröd-brun) under underedsmassan.


                Börjar närma sej ytbehandling.


                Så även på denna sida..

                Thats all folks!

                  april 24, 2007 at 04:31 #105605

                  jojo, snabbt o snyggt! Jag hade en 92:a från -54 i tre år o det hände mindre med den under hela den tiden än vad du fick gjort på en kväll – man är klart imponerad! Hur snart har du tänkt dig att den ska vara körklar?

                    april 24, 2007 at 07:10 #105606

                    Intressant!!

                    Du har lite fart i det du gör *Avis*

                      april 24, 2007 at 11:41 #105617
                      Per-Erik wrote:
                      jojo, snabbt o snyggt! Jag hade en 92:a från -54 i tre år o det hände mindre med den under hela den tiden än vad du fick gjort på en kväll – man är klart imponerad! Hur snart har du tänkt dig att den ska vara körklar?

                      Ehum.. den är körklar 😀 Skämt å sido, tanken är jag skall besikta in den i sommar men det blir inte hela programet med lack, klädsel osv. Skall ordna rosten och där jag fixar blir det 100% så man slipper riva i det igen. Gillar tanken med ett blekt patinerat yttre men bling bling under ytan. Hellstrokers tankegångar tilltalar mej och skall man köra hela kitet med lack, klädsel, krom etc. så drar slantarna iväg så ini h*vete. Pengar du aldrig får igen + han e så mycket ballare -läs uppseendeväckande- men ett slitet yttre men fräch inre. I övrig är den så pass okey i många delar så en allmän uppfrächning räcker långt.

                        april 24, 2007 at 15:31 #105624

                        Håller verkligen med om att det är väldigt trevlig läsning, tror att du sitter på mkt bra Hell-rod material till festivalen i sommar! Fortsätter du i denna takten så blir du säkert färdig.

                          april 24, 2007 at 16:23 #105626
                          Hotrodder wrote:
                          Ehum.. den är körklar 😀 Skämt å sido, tanken är jag skall besikta in den i sommar men det blir inte hela programet med lack, klädsel osv. Skall ordna rosten och där jag fixar blir det 100% så man slipper riva i det igen. Gillar tanken med ett blekt patinerat yttre men bling bling under ytan. Hellstrokers tankegångar tilltalar mej och skall man köra hela kitet med lack, klädsel, krom etc. så drar slantarna iväg så ini h*vete. Pengar du aldrig får igen + han e så mycket ballare -läs uppseendeväckande- men ett slitet yttre men fräch inre. I övrig är den så pass okey i många delar så en allmän uppfrächning räcker långt.

                          Jo, jag kan hålla med om att patina är trevligt. Det är lite tanken med min cardinalröda som jag håller på med. Se till att fixa till så att bilen är solid, men att det syns att den är 30-40-50 år gammal, och varit med om lite! Tvärtemot planen med jubben min… men den gick inte att rädda på annat sätt än en total renovering 🙁

                          Riktigt kul läsning som sagt, och “see you on the road”!

                            april 24, 2007 at 23:10 #105648

                            Update:

                            Åkey.. kört några timmar i verkstan igen och här kommer en hint om dagens jobb:


                            Rost trollen skall jagas med blåslampa och det här är sista ytan i vänstra hjulhuset där jag inte sökt. Under den där fina lagningen med alu-plåt och poppnit bor det säkert några..


                            Åyes… så vackert!!


                            Bjuder upp till dans med vinkeslipen..


                            Klart!


                            Insida..


                            Ska vara flygtekniker till att montera damasker i läder!! inne i hjulhusen på en bil. Ja dessa är faktiskt i tjockt läder och hopsnörade med ett lädersnöre. Orginal och från fabrik 1956.


                            J*vlar i havet vad ena spindel-leden satt fast men, nu är även högra sidan isär.


                            Å som avslutning på kvällen slipade jag bort det värsta skiten/rosten i höger hjulhus. Den här sidan är i mycket bättre skick än vad den vänstra var. Jobbar jag inte dubbelt, alltså kör bägge sidor samtidigt så börjar jag alltid med den sämsta först. känns alltid bättre att ha klarat av det värsta först.

                            That´s all folks!

                              april 25, 2007 at 21:08 #105680

                              Update:


                              Rev bort styrväxel + lite bromsrör sen blåste jag på avfettning i motorutrymmet och efter varmvattnet fått rinna så blev det oerhört mycket renare..


                              Även bombat isär styrspindlar, bromsar lager osv. och stämt av vad som är slitet och vad som skall bytas ut + tvättat upp rubbet.

                                april 25, 2007 at 21:27 #105683

                                Fan du måste vara som ett åringen här hemma, han är heller aldrig still när han är vaken 😀 😮

                                  april 26, 2007 at 16:43 #105703

                                  All ære til dere som klarer å holde slikt tempo!
                                  Gleder meg til å se sluttresultatet 🙂

                                  Been a Saab owner since 1987.
                                  I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                                  Today I have:
                                  1960 93F
                                  1967 96 Monte Carlo 850
                                  1975 96 V4
                                  1989 900i 8V 5 dørs
                                  1992 900S 5 dørs
                                  2009 9-3 SC tid

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 405 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.