Forum › Modellspecifika forum › 92/93 › Saab 92 husbil. Igen.
- Detta ämne har 409 svar, 74 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-15 18:35 av .
- FörfattareInlägg
- 22 maj, 2007 kl. 13:17 #16074
cljo
DeltagareHej!
För en tid sedan slängde jag in en trevare på Saabklubbens forum angående en Saab 92 husbil. Den står och ruttnar i skogen och kommer snart sannolikt vara helt väck. Hoppades den gången att någon skulle höra av sig eller att ”någon kände någon som…” Men inte ett livstecken. Det vore verkligen tråkigt om denna världsunika ”Saab” bara försvann.
Den ruvar bland tallarna utanför Borlänge – i ett miserabelt skick. Bottenplatta och mekanik är Saab 92, liksom motor, styrning, ratt och instrumentering. Litet kök, pentry, soffdel. Allt i ett hemskt skick. Men komplett enligt min bedömning. Kanske har bottenplattan klarat sig, tydligt är att karossen är utom all räddning – men bör gå att malla av för den händige. Den superhändige.
Detta är det totala renoveringsobjektet. Men också en av de coolaste Saabar som någonsin byggts.
Den konstruerades i början av 1960-talet av en firma i Ramsele. Noggrannhet och gott hantverk kännetecknar hela bilen och bara det att den är trefärgad!
Den har aldrig varit ordentligt inregistrerad men det finns en del dokumentation.
Vet du någon som är tillräckligt vrickad/entusiastisk/klok och som kan tänkas ta hand om underverket? Jag tipsar gärna vidare till markägaren.
Själv har jag nog med min egen Saab husbil, nummer två av två tillverkade. Måtte den klara besiktningen bättre än senast.
Min mejladress är claes.johansson@klassiker.nu
Mvh
Claes Johansson
Klassiker22 maj, 2007 kl. 13:25 #106771Lustgasen
ModeratorSäger som emil, med mycket vilja och kärlek så går det.
mvhSaab 900 TurboS Cabriolet -91
Sekreterare i Svenska Saabklubben
22 maj, 2007 kl. 16:40 #106779hotrodder
DeltagareJag har varit/är intresserad men tvekar med tanke på hur den ser ut och att jag har närmare 40mil till Borlänge. Bara räddningsaktionen och transporten ett jätteproblem i sej. Menar att även om man lyckas vingla upp den på en stor trailer (hur man nu skall lyckas med det) Så är själva sträckan efter väg nog att slita sönder de sorliga resterna som återstår.
23 maj, 2007 kl. 06:00 #106817jocke e
DeltagareHotrodder, detta vore det perfekta objektet att suga tag i när ditt nuvarande Saab-projekt är klart. Stämmer in i kören: fantastisk kunskap och väldigt intressant projekttråd.
23 maj, 2007 kl. 15:45 #106834kaparn
DeltagareEfter kontakt med Claes har jag varit ute och tittat på ”fyndet” och jag måste instämma i att den blir svår att bärga i ett stycke. Taket har ju börjat rasa in och bakpartiet är i ett bedrövligt skick (Det har blivit värre sedan bilderna togs) dock verkar bottenplattan vara i gjord i grövre plåt och kan ha klarat sig ganska bra för det är relativt torrt där den står men man måste ställa den på hjul för att kunna avgöra bättre hur det är ställt med den saken. Sedan så är det så att trots att vägen går bara femtio meter därifrån så står den mitt i ett hygge och det lutar åt alla håll och det är stubbar ivägen vart man än ser.
Jag ska ut igen med några bekanta och se vad dom säger. Annars så ställer jag gärna upp med bas för ett räddningsteam om någon känner sig manad, vi har gott om utrymme och Jag bor bara 2,5 mil från platsen där den står.24 maj, 2007 kl. 19:33 #106893kaparn
DeltagareFinns det inte någon som kan ta sig an att bärga och garagera detta Saabhistoriska objekt?
Jag tänker att även om det inte finns någon som vill ta sig an den just nu så kommer vi alla att ångra oss om några år att vi lämnade kvar den ute i skogen att ruttna bort.
Ett annat akut hot är att den står i ett växande sommarstugeområde och nu har man nyligen huggit ner all skyddande skog runt så jag tror att det bara är en tidsfråga innan grannarna i området går ihop och slår sönder den och fraktar bort resterna.
Jag har själv ingen möjlighet att förvara den för tillfället men jag ställer som sagt gärna upp med bärgningshjälp och kan erbjuda logi för några stycken om det skulle behövas.24 maj, 2007 kl. 19:38 #106895Karl Ask
ModeratorDen måste bevaras, någon borde det finnas som kan ta den. Skulle gärna vilja men jag saknar tre viktiga ingrienser i det, plats, tid och kunskap.
Snälla låt inte denna försvinna!!!
24 maj, 2007 kl. 20:07 #106897alfamats
DeltagareSynd att den förfaller.Plats,tid ,svets/mekanik-kunskap och en hunger efter kunskap om träarbete finns här annars.Skulle vara modellen att vara några som renoverade den.Att bilda en förening kanske vore det bästa.Det blir ju lite märkvärdigare med en förening som renoverar.Tänkte mest på spons då .
Sen när det gällde registreringen så föll det på att det var för högt
framaxeltryck.Men det var då det.Kanske bestämmelserna är annorlunda nu. / Mats24 maj, 2007 kl. 20:08 #106898kaparn
DeltagareKan detta vara något för klubben att gå in och främja/stödja en räddningsaktion? Jag tycker som Claes att detta objekt är synnerligen behjärtansvärt.
24 maj, 2007 kl. 20:15 #106899kaparn
Deltagarealfamats wrote:Synd att den förfaller.Plats,tid ,svets/mekanik-kunskap och en hunger efter kunskap om träarbete finns här annars.Skulle vara modellen att vara några som renoverade den.Att bilda en förening kanske vore det bästa.Det blir ju lite märkvärdigare med en förening som renoverar.Tänkte mest på spons då .
Sen när det gällde registreringen så föll det på att det var för högt
framaxeltryck.Men det var då det.Kanske bestämmelserna är annorlunda nu. / MatsMed det ”facit” och med moderna lättare material att tillgå (den är byggd helt i aluklädd plyfa)så går det nog att förskjuta vikten bakåt vid en renovering.
Om den nu ska reggas för landsväg jag tycker att den ska in på museum. 🙂24 maj, 2007 kl. 20:24 #106901alfamats
DeltagareMen tänk er att rulla in på Eskilstuna veterandag eller classic i rättvik eller ngt annat sånt arr.Och med en Saabo bakpå. Är det ultimat eller? 🙂
24 maj, 2007 kl. 20:27 #106902Martin
DeltagareRadhus på hjul? :duck:
alfamats wrote:–Och med en Saabo bakpå. Är det ultimat eller? 🙂24 maj, 2007 kl. 20:56 #106905hotrodder
DeltagareKaparn wrote:Efter kontakt med Claes har jag varit ute och tittat på ”fyndet” och jag måste instämma i att den blir svår att bärga i ett stycke. Taket har ju börjat rasa in och bakpartiet är i ett bedrövligt skick (Det har blivit värre sedan bilderna togs) dock verkar bottenplattan vara i gjord i grövre plåt och kan ha klarat sig ganska bra för det är relativt torrt där den står men man måste ställa den på hjul för att kunna avgöra bättre hur det är ställt med den saken. Sedan så är det så att trots att vägen går bara femtio meter därifrån så står den mitt i ett hygge och det lutar åt alla håll och det är stubbar ivägen vart man än ser.
Jag ska ut igen med några bekanta och se vad dom säger. Annars så ställer jag gärna upp med bas för ett räddningsteam om någon känner sig manad, vi har gott om utrymme och Jag bor bara 2,5 mil från platsen där den står.Går det över huvudtaget att lyfta upp den med domkraft så man kan få på hjul hamnar det ju i ett annat läge, sen om man får rull på dessa hjul är ju en annan femma. Min tanke var isåfall att då finns ju möjlighet att dra fram den med traktor och blir ju inte omöjligt att få upp den på en biltrailer. Lyfta är uteslutet med tanke på hur den ser ut och vid transport måste den paketeras in i presseningar så den helt enkelt inte blåser sönder. Ja jag har funderat en hel del på detta, framförallt med tanke på att jag anser mej besitta både kunskap och har plats för renovering av denna.. *hmmm*
Kan du få fram mer bilder?
25 maj, 2007 kl. 07:08 #106921cljo
DeltagareNi bad om det…
Kul att den här eländesgrunkan drar igång lite tankar. Själv hade jag sådär 1200 i puls och mina minnesbilder av mötet med detta skogsväsen är högst fragmentariska. Och som vanligt när man plåtar gamla bilar slår ryggmärgen till och man försöker framställa objektet i en sådan fördelaktig dager som möjligt.
Det gick väl sådär denna gång.
Om jag ändå drar mig till minnes och jag spekulerar lite här så tror jag nog att det är möjligt att få enheten på hjul. Den står säkert uppallad på några stenblock eller så. Hjulen ligger i bilen.
Lite spännband runt och en muskulös traktor så…
Själva bärgningen är nog det enklaste i sammanhanget, men visst är det lite kittlande Wasastämning här!
Behöver ni fler goda argument kommer jag vara på plats på festivalen i Trollhättan med skogsmulles betydligt spänstigare lillebror. Seriösa husbilssnackare får självklart kaffe i soffgruppen och om allt har gått enligt planerna sitter nya småblommiga tapeter på plats.
Bara en sån sak. Att man då och då kan tapetsera om bilen!
Mvh
Claes Johansson
25 maj, 2007 kl. 09:30 #106928henric
DeltagareAtt du Hotrodder vore toppen för objektet har du väl visat med all önskvärd tydlighet i och med ditt 92projekt. Jag kan med glädje hjälpa till med inredning och annat oviktigt kunnande, både som hobby och i mitt jobb på museet sysslar jag med att återskapa gamla miljöer och inredningar. Det senaste på jobbet var faktiskt en SMVhusvagn från 63.
Om du bestämmer dig så följer jag gärna med på själva räddningsexpeditionen för sånt får man nog bara uppleva en gång….
mvh
Henric Tungström - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.