Forum › Modellspecifika forum › 92/93 › Saab 92 husbil. Igen.
- Detta ämne har 409 svar, 74 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-15 18:35 av .
- FörfattareInlägg
- 14 juli, 2008 kl. 09:10 #123944
gunnerfeldt
DeltagareHej Vänner..
Ja.. varför var min inte i Ramsele ?? När man tillhör Er klubb ??
Kanske därför att man istället hamnade i Hässleholm på en annan Saab träff.
Men var lugna där uppe i Norr.. Där fanns en bil från Östersund med reklam för Saab92h i framrutan på denna träff. Nu kan Ni börja leta grabbar efter bilen på bilderna från denna träff.. Dock syns inte reklamen i rutan på fotona. Men vissa i Östersund känner säkert igen bilen ändå. Själv har jag bilen med reg nr: TPE 721 (Så vet Ni hur jag ser ut).. Men Ni ser ut att ha haft trevligt utan mig ändå !!! Jag beundrar Ert arbete.// Jonas
14 juli, 2008 kl. 22:32 #123994per f
DeltagareIbland så längtar jag hem till Norrland.
Snyggt jobbat!
Men hur är den att köra då?
14 juli, 2008 kl. 22:52 #123999hotrodder
Deltagareloop wrote:Ibland så längtar jag hem till Norrland.Snyggt jobbat!
Men hur är den att köra då?
Ehh man kan säga såhär… Själva körställningen är minst sagt intressant med växelspaken mellan benen, pedaler som är likt bingolotto att hitta och styrningen från den helt horisontala ratten alldeles i knät… Du sitter i princip mitt i bussen som känns bred som en tradare och blott vetskapen om att framhjulen har samma spårvidd som 92´an orginal får mentalt hisnande chassie reaktioner. Men när man väl fått in lite snits så funkar det rätt bra fast… Tror inte man ger sej på några direkta långresor efter en bred europaväg där långtradarna kör om en som ljudlösa fjärrmissiler när man bullrande vaggar fram i 65-70km/h
Claes husbil är så totalt annorlunda att köra, den är likt en äldre folkvagnsbuss i uppförande fast tanken säger att du åker i en husvagn *skrattar* Den har en vettig rattvinkel, pedaler på rätt ställe och känns trygg även i nittio. Enda böket med den är det aviga växelschemat. Har för mej ettan är nere till höger och fyran där ettan i vanliga fall ligger.
15 juli, 2008 kl. 16:29 #124046per f
DeltagareOj, ska ni förbättra nåt? Även klenoder ska ju kunna användas.
Äldre folkvagnar är ju sådär att köra, kommer ihåg en jag brukade köra förr, den toppad väl 100 och var seg som fan och tappade orken i backarna.15 juli, 2008 kl. 20:18 #124060saabaero
DeltagareSjälvklart kommer ergonomifrågan att diskuteras i föreningen, får väl bli en fråga för styrelsen och medlemmarna :deal:
Tror inte det är några jättestora saker som behöver göras egentligen.
Vad gäller pedalstället så ligger koppling/broms närmare föraren än vad gasen gör så det krävs att man lyfter benet lite för att hitta bromsen. Känns inte helt tillförlitligt om det blir panikläge. En gissning är att SBP inte blir särskilt imponerade .. Skulle tro att det räcker långt med att tilta pedalstället för koppling/broms lite framåt och samtidigt vinkla gasen lite bakåt. Nu är det kanske inte så ”bara” att göra detta 🙂Styrningen går tungt och ratten har knepig vinkel. Steg 1 är väl att rengöra och smörja kullederna. Kan ju hända att 40år i skogen satt sina spår 😀 Kanske även moderna knutar/leder skulle kunna förbättra funktionen? Minns inte om det är till styrningen eller växellänkaget som det sitter en vanlig Bacho ½” led till spärrskaftet 😮
Växellänkaget skulle nog må bra av tighta till spelen och kanske även en hjälpfjäder åt något håll skulle göra underverk. Det borde ia gå att göra en liten fusklapp som visar hur växlarna ligger.
Tror inte reglagen har ägnats speciellt mycket omsorg i samband med uppstarten. Det var ia minimalt i samband med ihopmonteringen. All kraft gick åt för att lufta bromsar och få ihop reglagen :jobbar:
27 augusti, 2008 kl. 12:45 #126183mook
DeltagareHittade den här posten när ja googlade runt, vet att den är gammal, men tänkte svara ändå.
Classic motor magazine här i sverige gjorde nyss en förfrågan om dom här gamla vagnarna, och även en artikel om dom (renoverade dom tillochmed en?), kunde vara värt att skicka en rad eller två till dom?
21 oktober, 2008 kl. 05:43 #129142saab-tok
DeltagareNu händer det saker igen. Förra söndan byggde vi ett riktigt stort skärmtak för att husera husbilen under i väntan på att det ska dyka upp en lämplig lokal att hålla till i med den fortsatta renoveringen.
I förrgår (söndag) var det en kille från TV4 Nord som hälsade på och filmade en hel del till en dokumentär om husbilen.
I går (måndag) var TV4 Mitt på plats och filmade husbilen för att kunna visa en liten filmsnutt om den på TV4 Mitt troligen på onsdag kväll eller på torsdag morron, dessutom brukar denna reporter vara med i One FM på morron i 8-tiden så det gäller att lyssna både onsdag och torsdag morron och höra hur mycket reklam har gör för oss.21 oktober, 2008 kl. 06:02 #129143saabaero
DeltagareKul med Husbilen i TV !
Blev ju bra med en ny Carport och nu kan jag se Husbilen varje dag när jag åker från jobbet 🙂22 oktober, 2008 kl. 06:14 #129217anders
DeltagareFaluKuriren kör husbilsstoryn idag. Hela förstasidan på del 2. Se även
23 oktober, 2008 kl. 22:51 #129309hotrodder
DeltagareVår kelgris är numer TV kändis
TV4 reportage24 oktober, 2008 kl. 14:24 #129321rodder76
DeltagareHotrodder wrote:Vår kelgris är numer TV kändis
TV4 reportageSyftar du på dig eller husbilen 😀 :duck:
Oavsett så e det skoj o se!24 februari, 2011 kl. 00:10 #169565kaparn
DeltagareFull fart när Anders fixar Husbil.
24 februari, 2011 kl. 07:05 #169571saabaero
DeltagareOj, nu börjar det hända saker!
24 februari, 2011 kl. 17:05 #169610kmb
DeltagareFull fart på Anders i Lennheden. Bara att applådera. Toppen skall planas innan återmontering. Någon som vet ”normaltjocklek” på en 92-topp och hur mycket man kan plana?
24 februari, 2011 kl. 17:26 #169611Martin
DeltagareEtt fall för Dr Enander kanske?
Han har planade toppar som ger bättre kraft - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.