Saab 92 husbil. Igen.

Forum Modellspecifika forum 92/93 Saab 92 husbil. Igen.

  • Detta ämne har 409 svar, 74 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-15 18:35 av .
Visar 15 inlägg - 391 till 405 (av 410 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #123944
    gunnerfeldt
    Deltagare

    Hej Vänner..
    Ja.. varför var min inte i Ramsele ?? När man tillhör Er klubb ??
    Kanske därför att man istället hamnade i Hässleholm på en annan Saab träff.
    Men var lugna där uppe i Norr.. Där fanns en bil från Östersund med reklam för Saab92h i framrutan på denna träff. Nu kan Ni börja leta grabbar efter bilen på bilderna från denna träff.. Dock syns inte reklamen i rutan på fotona. Men vissa i Östersund känner säkert igen bilen ändå. Själv har jag bilen med reg nr: TPE 721 (Så vet Ni hur jag ser ut).. Men Ni ser ut att ha haft trevligt utan mig ändå !!! Jag beundrar Ert arbete.

    // Jonas

    #123994
    per f
    Deltagare

    Ibland så längtar jag hem till Norrland.

    Snyggt jobbat!

    Men hur är den att köra då?

    #123999
    hotrodder
    Deltagare
    loop wrote:
    Ibland så längtar jag hem till Norrland.

    Snyggt jobbat!

    Men hur är den att köra då?

    Ehh man kan säga såhär… Själva körställningen är minst sagt intressant med växelspaken mellan benen, pedaler som är likt bingolotto att hitta och styrningen från den helt horisontala ratten alldeles i knät… Du sitter i princip mitt i bussen som känns bred som en tradare och blott vetskapen om att framhjulen har samma spårvidd som 92´an orginal får mentalt hisnande chassie reaktioner. Men när man väl fått in lite snits så funkar det rätt bra fast… Tror inte man ger sej på några direkta långresor efter en bred europaväg där långtradarna kör om en som ljudlösa fjärrmissiler när man bullrande vaggar fram i 65-70km/h

    Claes husbil är så totalt annorlunda att köra, den är likt en äldre folkvagnsbuss i uppförande fast tanken säger att du åker i en husvagn *skrattar* Den har en vettig rattvinkel, pedaler på rätt ställe och känns trygg även i nittio. Enda böket med den är det aviga växelschemat. Har för mej ettan är nere till höger och fyran där ettan i vanliga fall ligger.

    #124046
    per f
    Deltagare

    Oj, ska ni förbättra nåt? Även klenoder ska ju kunna användas.
    Äldre folkvagnar är ju sådär att köra, kommer ihåg en jag brukade köra förr, den toppad väl 100 och var seg som fan och tappade orken i backarna.

    #124060
    saabaero
    Deltagare

    Självklart kommer ergonomifrågan att diskuteras i föreningen, får väl bli en fråga för styrelsen och medlemmarna :deal:

    Tror inte det är några jättestora saker som behöver göras egentligen.
    Vad gäller pedalstället så ligger koppling/broms närmare föraren än vad gasen gör så det krävs att man lyfter benet lite för att hitta bromsen. Känns inte helt tillförlitligt om det blir panikläge. En gissning är att SBP inte blir särskilt imponerade .. Skulle tro att det räcker långt med att tilta pedalstället för koppling/broms lite framåt och samtidigt vinkla gasen lite bakåt. Nu är det kanske inte så ”bara” att göra detta 🙂

    Styrningen går tungt och ratten har knepig vinkel. Steg 1 är väl att rengöra och smörja kullederna. Kan ju hända att 40år i skogen satt sina spår 😀 Kanske även moderna knutar/leder skulle kunna förbättra funktionen? Minns inte om det är till styrningen eller växellänkaget som det sitter en vanlig Bacho ½” led till spärrskaftet 😮

    Växellänkaget skulle nog må bra av tighta till spelen och kanske även en hjälpfjäder åt något håll skulle göra underverk. Det borde ia gå att göra en liten fusklapp som visar hur växlarna ligger.

    Tror inte reglagen har ägnats speciellt mycket omsorg i samband med uppstarten. Det var ia minimalt i samband med ihopmonteringen. All kraft gick åt för att lufta bromsar och få ihop reglagen :jobbar:

    #126183
    mook
    Deltagare

    Hittade den här posten när ja googlade runt, vet att den är gammal, men tänkte svara ändå.

    Classic motor magazine här i sverige gjorde nyss en förfrågan om dom här gamla vagnarna, och även en artikel om dom (renoverade dom tillochmed en?), kunde vara värt att skicka en rad eller två till dom?

    #129142
    saab-tok
    Deltagare

    Nu händer det saker igen. Förra söndan byggde vi ett riktigt stort skärmtak för att husera husbilen under i väntan på att det ska dyka upp en lämplig lokal att hålla till i med den fortsatta renoveringen.
    I förrgår (söndag) var det en kille från TV4 Nord som hälsade på och filmade en hel del till en dokumentär om husbilen.
    I går (måndag) var TV4 Mitt på plats och filmade husbilen för att kunna visa en liten filmsnutt om den på TV4 Mitt troligen på onsdag kväll eller på torsdag morron, dessutom brukar denna reporter vara med i One FM på morron i 8-tiden så det gäller att lyssna både onsdag och torsdag morron och höra hur mycket reklam har gör för oss.

    #129143
    saabaero
    Deltagare

    Kul med Husbilen i TV !
    Blev ju bra med en ny Carport och nu kan jag se Husbilen varje dag när jag åker från jobbet 🙂

    #129217
    anders
    Deltagare

    FaluKuriren kör husbilsstoryn idag. Hela förstasidan på del 2. Se även

    http://www.dt.se/nyheter/borlange/article364292.ece

    #129309
    hotrodder
    Deltagare

    Vår kelgris är numer TV kändis
    TV4 reportage

    #129321
    rodder76
    Deltagare
    Hotrodder wrote:
    Vår kelgris är numer TV kändis
    TV4 reportage

    Syftar du på dig eller husbilen 😀 :duck:
    Oavsett så e det skoj o se!

    #169565
    kaparn
    Deltagare

    Full fart när Anders fixar Husbil.

    http://www.saab92h.blogspot.com/

    #169571
    saabaero
    Deltagare

    Oj, nu börjar det hända saker!

    #169610
    kmb
    Deltagare

    Full fart på Anders i Lennheden. Bara att applådera. Toppen skall planas innan återmontering. Någon som vet ”normaltjocklek” på en 92-topp och hur mycket man kan plana?

    #169611
    Martin
    Deltagare

    Ett fall för Dr Enander kanske?
    Han har planade toppar som ger bättre kraft

Visar 15 inlägg - 391 till 405 (av 410 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng