Saab 92 husbil. Igen.

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Saab 92 husbil. Igen.

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Saab 92 husbil. Igen.

Visar 15 inlägg - 391 till 405 (av 410 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 14, 2008 at 09:10 #123944

      Hej Vänner..
      Ja.. varför var min inte i Ramsele ?? När man tillhör Er klubb ??
      Kanske därför att man istället hamnade i Hässleholm på en annan Saab träff.
      Men var lugna där uppe i Norr.. Där fanns en bil från Östersund med reklam för Saab92h i framrutan på denna träff. Nu kan Ni börja leta grabbar efter bilen på bilderna från denna träff.. Dock syns inte reklamen i rutan på fotona. Men vissa i Östersund känner säkert igen bilen ändå. Själv har jag bilen med reg nr: TPE 721 (Så vet Ni hur jag ser ut).. Men Ni ser ut att ha haft trevligt utan mig ändå !!! Jag beundrar Ert arbete.

      // Jonas

        juli 14, 2008 at 22:32 #123994

        Ibland så längtar jag hem till Norrland.

        Snyggt jobbat!

        Men hur är den att köra då?

          juli 14, 2008 at 22:52 #123999
          loop wrote:
          Ibland så längtar jag hem till Norrland.

          Snyggt jobbat!

          Men hur är den att köra då?

          Ehh man kan säga såhär… Själva körställningen är minst sagt intressant med växelspaken mellan benen, pedaler som är likt bingolotto att hitta och styrningen från den helt horisontala ratten alldeles i knät… Du sitter i princip mitt i bussen som känns bred som en tradare och blott vetskapen om att framhjulen har samma spårvidd som 92´an orginal får mentalt hisnande chassie reaktioner. Men när man väl fått in lite snits så funkar det rätt bra fast… Tror inte man ger sej på några direkta långresor efter en bred europaväg där långtradarna kör om en som ljudlösa fjärrmissiler när man bullrande vaggar fram i 65-70km/h

          Claes husbil är så totalt annorlunda att köra, den är likt en äldre folkvagnsbuss i uppförande fast tanken säger att du åker i en husvagn *skrattar* Den har en vettig rattvinkel, pedaler på rätt ställe och känns trygg även i nittio. Enda böket med den är det aviga växelschemat. Har för mej ettan är nere till höger och fyran där ettan i vanliga fall ligger.

            juli 15, 2008 at 16:29 #124046

            Oj, ska ni förbättra nåt? Även klenoder ska ju kunna användas.
            Äldre folkvagnar är ju sådär att köra, kommer ihåg en jag brukade köra förr, den toppad väl 100 och var seg som fan och tappade orken i backarna.

              juli 15, 2008 at 20:18 #124060

              Självklart kommer ergonomifrågan att diskuteras i föreningen, får väl bli en fråga för styrelsen och medlemmarna :deal:

              Tror inte det är några jättestora saker som behöver göras egentligen.
              Vad gäller pedalstället så ligger koppling/broms närmare föraren än vad gasen gör så det krävs att man lyfter benet lite för att hitta bromsen. Känns inte helt tillförlitligt om det blir panikläge. En gissning är att SBP inte blir särskilt imponerade .. Skulle tro att det räcker långt med att tilta pedalstället för koppling/broms lite framåt och samtidigt vinkla gasen lite bakåt. Nu är det kanske inte så “bara” att göra detta 🙂

              Styrningen går tungt och ratten har knepig vinkel. Steg 1 är väl att rengöra och smörja kullederna. Kan ju hända att 40år i skogen satt sina spår 😀 Kanske även moderna knutar/leder skulle kunna förbättra funktionen? Minns inte om det är till styrningen eller växellänkaget som det sitter en vanlig Bacho ½” led till spärrskaftet 😮

              Växellänkaget skulle nog må bra av tighta till spelen och kanske även en hjälpfjäder åt något håll skulle göra underverk. Det borde ia gå att göra en liten fusklapp som visar hur växlarna ligger.

              Tror inte reglagen har ägnats speciellt mycket omsorg i samband med uppstarten. Det var ia minimalt i samband med ihopmonteringen. All kraft gick åt för att lufta bromsar och få ihop reglagen :jobbar:

                augusti 27, 2008 at 12:45 #126183

                Hittade den här posten när ja googlade runt, vet att den är gammal, men tänkte svara ändå.

                Classic motor magazine här i sverige gjorde nyss en förfrågan om dom här gamla vagnarna, och även en artikel om dom (renoverade dom tillochmed en?), kunde vara värt att skicka en rad eller två till dom?

                  oktober 21, 2008 at 05:43 #129142

                  Nu händer det saker igen. Förra söndan byggde vi ett riktigt stort skärmtak för att husera husbilen under i väntan på att det ska dyka upp en lämplig lokal att hålla till i med den fortsatta renoveringen.
                  I förrgår (söndag) var det en kille från TV4 Nord som hälsade på och filmade en hel del till en dokumentär om husbilen.
                  I går (måndag) var TV4 Mitt på plats och filmade husbilen för att kunna visa en liten filmsnutt om den på TV4 Mitt troligen på onsdag kväll eller på torsdag morron, dessutom brukar denna reporter vara med i One FM på morron i 8-tiden så det gäller att lyssna både onsdag och torsdag morron och höra hur mycket reklam har gör för oss.

                    oktober 21, 2008 at 06:02 #129143

                    Kul med Husbilen i TV !
                    Blev ju bra med en ny Carport och nu kan jag se Husbilen varje dag när jag åker från jobbet 🙂

                      oktober 22, 2008 at 06:14 #129217

                      FaluKuriren kör husbilsstoryn idag. Hela förstasidan på del 2. Se även

                      http://www.dt.se/nyheter/borlange/article364292.ece

                        oktober 23, 2008 at 22:51 #129309

                        Vår kelgris är numer TV kändis
                        TV4 reportage

                          oktober 24, 2008 at 14:24 #129321
                          Hotrodder wrote:
                          Vår kelgris är numer TV kändis
                          TV4 reportage

                          Syftar du på dig eller husbilen 😀 :duck:
                          Oavsett så e det skoj o se!

                            februari 24, 2011 at 00:10 #169565

                            Full fart när Anders fixar Husbil.

                            http://www.saab92h.blogspot.com/

                              februari 24, 2011 at 07:05 #169571

                              Oj, nu börjar det hända saker!

                                februari 24, 2011 at 17:05 #169610

                                Full fart på Anders i Lennheden. Bara att applådera. Toppen skall planas innan återmontering. Någon som vet “normaltjocklek” på en 92-topp och hur mycket man kan plana?

                                  februari 24, 2011 at 17:26 #169611

                                  Ett fall för Dr Enander kanske?
                                  Han har planade toppar som ger bättre kraft

                                Visar 15 inlägg - 391 till 405 (av 410 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.