Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 92A
- Detta ämne har 64 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast 2011-05-02 20:28 av .
- FörfattareInlägg
- 26 oktober, 2009 kl. 23:26 #147145
fredrik.a.
DeltagareDe lär det nog bli, 🙂 men de är de ju värt, A-bilarna växer ju inte på träden även om den här nässtan var fasstvuxen bland träden inne i gran skogen! Det blir väl lite blandad förtjusning med den tror jag, blir nog även en del svetsjobb på själva överdelen med, runt bakruta och sådant. :doh:
27 oktober, 2009 kl. 00:28 #147146kortnos
DeltagareDu får skarva hela taket med en fräschare 92 eller en 93
I värsta fall får du ta en v4 och göra som hotrodder.Hitta rostfria saabar är lättare sagt än gjort.
27 oktober, 2009 kl. 00:52 #147147fredrik.a.
DeltagareJo det är väl tanken att hitta en någorlunda hel 92 och skarva taket på, men som sagt hitta en rosstfri bil är ju inte lätt, har inte så höga krav bara att det är en som är sammanhängande i trösklar och annat bärande, då finns det ju i alla fall förutsättning till att lägga i ett golv, kanske från en V4. Får se vad man hittar fram över.
16 maj, 2010 kl. 19:55 #158159fredrik.a.
DeltagareDå har man äntligen fått hem en 92 B att bygga på, dock är det mycket jobb på den inan taket kan flyttas över, orkar inte lägga in bilderna här just nu så det får duga med en länk till garaget!!
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=FredrikA&cat=94207
och här är en film från bärgningen av den:
16 maj, 2010 kl. 21:32 #158166Lustgasen
Moderatoregentligen tänker jag vad tusan håller han på med, nu är det dags att ringa doktorn;) men jag kan ändå tycka det är skitkul å charmigt att man försöker, och lyckas du så då har du verkligen gjort något många inte gjort 😉 (och kanske inte skulle få tanken att göra heller :duck: )
Saab 900 TurboS Cabriolet -91
Sekreterare i Svenska Saabklubben
16 maj, 2010 kl. 21:36 #158167William
Deltagaredet är bara att börja :jobbar: :hammer: :welding: :banghead: :hug: :hammer: :welder:
16 maj, 2010 kl. 21:43 #158168fredrik.a.
Deltagaretack för kommentarerna, he he, ja man är nog inte så frisk kanske, men man måsste nog va lite optimist tror jag, bilen hänger ju ihop i alla fall!! 🙂
16 maj, 2010 kl. 21:54 #158169kortnos
DeltagareNär du bygger ihop den här skapelse så hoppas jag att du tänker bygga utifrån saab 92A papprena så den dagen du typar in bilen så är det 92A! Mycket fränare (om man är sån där chassinummer tok =) samt att kunna säga det på träffar =)
Skulle jag vara du så skulle jag göra nått roligt med den.
Typ sätta in en ballare motor, sätta in bur o göra banracer eller nått av den. Finns det saab 92A banbilar???? om inte så skulle jag satsa på det.Så du får nog avslöja vad du ska göra med henne? annars så kommer jag nog fortsätta och insistera på banräser bil=) eller är det ett orginalbygge kanske?
17 maj, 2010 kl. 09:56 #158178fredrik.a.
DeltagareJa visst ska det bli en 92 A i papprena, får väl ta chassinummret från A bilen och gå till Länsarkivet och göra en ursprungskontroll sedan, så det ska ju bli en 92 A från -52 i slutänden!
Kul med lite förslag, det kanske vore något, så långt har jag inte tänkt än, visst, jag har ju ändå ingen inredning mer än förarstolen, så varför inte, men två saker jag har bestämt mig för är ju i alla fall att den ska va grön som original och ha kvar den lilla tvåstånkarn under huven. Så går det ju säkert att trimma den lite. Skoj ska det här projektet bli hur som helst, blir väl till att börja med och svetsa i 96 golv i den lite i taget, så blir det nog nya tröskellådor med!!
17 maj, 2010 kl. 17:57 #158195fredrik.a.
DeltagareNu har jag lyckats köra runt motorn på startmororn, inte dåligt effter alla år den stått, dock har jag ingen gnissta varken på någon av brytarna eller stifften, kanske blir fel med 12 vålt bateri, någon som vet?
17 maj, 2010 kl. 17:59 #158196fredrik.a.
DeltagareKanske man skulle be Moderatorn att döpa om tråden till 92 A bygge och flytta den till projektforumet!!
17 maj, 2010 kl. 18:28 #158199Lollo
DeltagareDet borde gå, min gick på dä iaf när jag hade batteri torsk, kolla alla ledningar mm.
17 maj, 2010 kl. 18:49 #158200William
Deltagareglöm inte att filma och lägga upp på youtube eller nåt, det är nåt speciellt med en motor som stått länge som startar, om den startar *håller jag ju tummarna för* 🙂
17 maj, 2010 kl. 19:03 #158202fredrik.a.
Deltagareja jag får ta och gå över alla jordpunkter och så, nu koppla jag en startkabel från minuspolen derekt till motorblocket, kanske ska ta och prova och sätta en kabel till karossen med, dummt att jag inte provade det!
Ja givetvis blir det en lite film på starten, bra att du håller tummarna, det kanske hjälper!! 🙂
17 maj, 2010 kl. 19:16 #158206erik
Deltagare - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.