Saab 93b 1958

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 93b 1958

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 93b 1958

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 20, 2013 at 17:35 #60297

      En svart, de är riktigt fina!!! :AP

        januari 10, 2014 at 22:47 #87294

        Då va det dags för en uppdatering på detta projekt! Bättre sent än aldrig! 😉

        Fick hem lite nya, eller rättare sagt ganska gamla delar från Stockholm idag!
        Däribland en Saab 96 Sport inredning i kulören röd! :AP Kommer bilder på den om nån dag!
        Fick även nya fina kromlister alá GT750, en sport hastighetsmätare i miles, en Sport tempmätare & tankmätare!
        Tror även att det kommer upp en GT instrumentpanel på posten om inte allt för länge.

        Själva bilen i sig har det tyvärr inte hänt mycket med då andra saker ständigt dyker upp..
        Ska försöka åka till garaget och börja skrapa bort underredsmassa nån dag i alla fall!
        Man måste ju börja någonstans! 🙂

          januari 11, 2014 at 14:31 #172247

          Va idag ut till garaget och lastade av den nyförvärvade sport inredningen!
          Visst är den i behov av viss renovering, men det är ju nästan det roligaste av allt! :h

          Någon här som vet vem man ska vända sig till om man vill ha nytt krom på gamla stötfångare och andra kromade delar som förlorat lystern med åren?

            januari 11, 2014 at 19:16 #172219

            Trevligt med en entusiast i närområdet sundsvall! Kommer bygga en bakugn för pulverlackning av en gammal oljetank( 3 KBM – ca 1 KBM) behöver du något lackat så hör av dig! Life :h

              januari 11, 2014 at 20:30 #172151

              @Life Nelsson wrote:

              Trevligt med en entusiast i närområdet sundsvall! Kommer bygga en bakugn för pulverlackning av en gammal oljetank( 3 KBM – ca 1 KBM) behöver du något lackat så hör av dig! Life :h

              Jaså det finns fler av oss här? 🙂
              Det ska jag absolut göra, hade planerat att pulvra alla fram & bakvagns delar!
              Tack för erbjudandet!

                januari 26, 2014 at 22:21 #70529

                Tyvärr händer det inte mycket med detta projekt just nu, men förhoppningsvis ska jag komma igång inom snar framtid!
                Gjorde mig av med min Mazda rx7a idag så nu finns det gott om plats i garaget!
                Känns liksom roligare att jobba när man slipper dra in magen för att komma fram i garaget! 😀

                Hittade också ett filmklipp från förra vintern när jag och pappa provstartade en av Saab motorerna på en SJ-Pall med ett Yamaha 700cc avgassystem :CE Blev en härlig blå-grå dimma hela garaget!
                Motorn kommer ur den beigea Saab 93b som är med på de första bilderna i tråden.

                Detta är i alla fall första uppstarten av motorn på säker över 30år om inte mer.
                http://www.youtube.com/watch?v=076dquYv9vo

                Efter uppstart så pedant tvättades motorn med avfettning och cellulosa, sen blev den grön…
                Originalfärgen på blocket va grön och detta va det närmaste jag kunde komma utan färgkod.
                Men, jag vill ju så klart åka med trippelförgasare och massa hästkrafter, så denna motor får fungera som besiktningsmotor eller nåt. 🙂

                  januari 26, 2014 at 22:24 #69342

                  Gillar denna bild! Va otroligt spännande att borsta av allt damm och se vad som fanns där under! 😀 😀

                    januari 27, 2014 at 06:13 #69339

                    Den motoren låter jo riktig så fint!

                    Been a Saab owner since 1987.
                    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                    Today I have:
                    1960 93F
                    1967 96 Monte Carlo 850
                    1975 96 V4
                    1989 900i 8V 5 dørs
                    1992 900S 5 dørs
                    2009 9-3 SC tid

                      januari 27, 2014 at 06:32 #69340

                      @Morten Strandmoe wrote:

                      Den motoren låter jo riktig så fint!

                      Ja jag hoppas den ska vara i gott skick!
                      Sen om det är optimalt med ett skoteravgassystem vet jag väl inte! 😀

                        januari 28, 2014 at 09:44 #75961

                        Tvättade tutknappen i bromsolja idag för att få bort svartfärgen, fick ganska gott resultat måste jag säga.
                        Nu ska ny guldfärg appliceras och sedan röd färg på det. 🙂

                        Har också köpte mig en 14″ Nardi träratt.

                          januari 28, 2014 at 15:30 #71742

                          Inhandlade lite guldfärg på hobby affären här i byn och påbörjade målandet, tyvärr inte samma guldkulör som original, men det duger!

                            januari 31, 2014 at 17:45 #73487

                            Igår blev det hårdkörning i garaget hela dagen!
                            Började skrapa ren främre hjulhusen och underredet från all underredsmassa.
                            Man skulle kunna säga att den har härdat ganska bra under de 56år den suttit under bilen…
                            Tur man hade en praktikant som gladeligen tog på sig det jobbet! :WH

                            Medans han slavade med underredsmassan så provade jag det här med elektrolys.
                            Köpte en stor balja och kaustiksoda på biltema, sen svetsade jag ihop ett antal vkr rör och lade dom i botten av baljan.
                            4st stötdämpare najades ihop med svetstråd och hängdes sedan upp nån centimeter från botten av baljan och en batteriladdare anslöts.
                            Kunde ganska tidigt konstatera att svetstråden va för klen, antar att det va värmen som gjorde att den gick av?

                            Jag ska prova att bara lägga i en fjäder åt gången och ansluta laddarens klor direkt i fjädern, istället för att använda svetstråd.

                              februari 2, 2014 at 07:49 #74502

                              Härligt att du inte går arbetslös iallafall 😀
                              Tycker du att elektrolys fungerar bra?

                                februari 2, 2014 at 08:46 #74499

                                @Tobias wrote:

                                Härligt att du inte går arbetslös iallafall 😀
                                Tycker du att elektrolys fungerar bra?

                                Nä det är nog riskfritt när man är Saab ägare 😀
                                Nja än så länge har jag inte fått så bra resultat, ska prova igen med en fjäder i taget. 🙂

                                  februari 2, 2014 at 10:49 #61447

                                  Sodablästring är oxå ganska coolt 700 kr på jula , kommer nog prova en sådan på vårt nästa projekt.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 37 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.