Saab 93b 1958

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 93b 1958

• Detta ämne har 36 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2014-02-04 07:29 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
  • Författare
    victorfrisk
    Deltagare

Hel alla Saab entusiaster!

Tänkte dela med mig lite av mitt långtidsprojekt!
    Bilen är en Saab 93B De Luxe årsmodell 1958.

Tar väl hela historien om hur bilen blev min från början så är det överstökat 🙂

Hittade bilen för ganska exakt ett år sedan i Sundsvall, efter att ha fått ett tips av en vän om att det skulle stå en gammal Saab bakom en lada i Bergsåker strax bortom handelsstål.
    Packade in ett stycke ficklampa och ett stycke flickvän i bilen och åkte dit redan samma kväll som jag fått höra om bilen!
    Mycket riktigt stod det där en helt bortrostad Saab 93b i kulören ljusbrun och av årsmodell 1959!
    Dock va det totalt omöjligt att lyckas finna ägaren till bilen via regnumret, så det slutade med att jag åkte och knackade dörr nån dag senare och lyckades på så vis få tag på ”Göran” som han hette (dåvarande ägaren till bilen) Ringde först fel Göran 2 gånger! (tydligen ett vanligt namn här i svall)
    Ni kan ju gissa reaktionen när man försöker förklara att man vill köpa en rostig saab som står på en åker och det är helt fel person man har på luren!

Fick slutligen tag på rätt Göran efter många om och men, och när jag frågade om Saaben va till salu så fick jag svaret ”vilken av dom, den i ladan eller den utanför ladan?”

Gissa om förväntningarna steg till skyn! Ett ladufynd!
    Visade sig nån dag senare när vi möttes upp utanför den där gamla ladan att där inne stod det ännu en saab 93b, Denna va dock i kulören svart med röd/röd inredning och av årsmodell 1958 och i betydligt bättre skick!
    Behövde inte fundera länga på om man va intresserad eller inte!
    Kravet va dock att båda bilarna skulle fraktas bort innan snön kom, vilket resulterade till ny garageplats då de andra garaget redan va fullt upptaget av diverse projekt och skräp.

Den svarta 58an står ni uppskruvad i en karossvändare och är totaldemolerad inför totalrenovering.
    Den bruna 59an Donerades till en annan Saab entusiast som behövde reservdelar.

Jag vill minnas att båda bilarna hade stått där sedan 1997 om jag inte minns fel (vilket jag ofta gör)!
    Den svarta 58a har i alla fall inte körts sedan 1981-07-16 då den blev avställd.

Här kommer några bilder från den lyckliga dagen!

victorfrisk
    Deltagare

Tanken med detta projekt är att göra en GT750 replica av bilen, i alla fall till utseendet, någon GT motor har jag ej pengar till 🙂
    Sen ser jag detta som ett långtidsprojekt som ska göras ordentligt utan slarv och hast!
    Har även 2 projekt till som pågår samtidigt och ett heltidsjobb att sköta, så det blir kanske inte nya uppdateringar varje dag även om jag önskar det 🙂

victorfrisk
    Deltagare

Så här ser det ut för tillfället.
    Ska försöka skrapa rent golvet från underredsmassa och börja med rostlagningen nu i veckan.

Lollo
    Deltagare

Svarta 93:or är alltid trevliga. :CE :wrench

victorfrisk
    Deltagare

Ja visst är det så 🙂
    Tycker personligen att de flesta saabar klär bra i svart!

victorfrisk
    Deltagare

Någon som vet om det finns nåt smidigt sätt att flytta denna tråd till projekt sidan?
    Måste ha varit trött igår när jag började skriva 🙂

Karl Ask
    Moderator

Hej!

Tråden är nu flyttad!

Trevligt projekt. Ser fram emot fortsättningen.

potatis
    Deltagare

Trevligt med en svart 93 och helrätt att bygga GT kopia av den.
    Tycker även att den hade passande regnr för ett ladufynd (be right back) :CE

Morten S.
    Moderator

Gratulerer! Skal følge tråden.

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

victorfrisk
    Deltagare

@potatis wrote:

Trevligt med en svart 93 och helrätt att bygga GT kopia av den.
    Tycker även att den hade passande regnr för ett ladufynd (be right back) :CE

Haha ja verkligen! Förhoppningsvis kommer hon ut på vägen nästa sommar om allt går som planerat 🙂

victorfrisk
    Deltagare

@Morten Strandmoe wrote:

Gratulerer! Skal følge tråden.

Tackar tackar!
    Ska försöka uppdatera så mycket som möjligt!

kortnos
    Deltagare

Men du jag känner igen mig, stod dom där saabarna längst väg 86 mot liden, det ser ut som handelsstål och det industriområdet därbakom.

Har hört ryktesvägen att det skulle stå två saabar däromkring =)

victorfrisk
    Deltagare

@Kortnos wrote:

Men du jag känner igen mig, stod dom där saabarna längst väg 86 mot liden, det ser ut som handelsstål och det industriområdet därbakom.

Har hört ryktesvägen att det skulle stå två saabar däromkring =)

Det stämmer bra det! Va där och hämtade dom förra hösten.
    Nu befinner dom sig i Kolsta i början av E14. 🙂

kortnos
    Deltagare

Kul med mer saabdårar i närområdet, det är ont om oss här uppe i norr =)

victorfrisk
    Deltagare

@Kortnos wrote:

Kul med mer saabdårar i närområdet, det är ont om oss här uppe i norr =)

Ja men visst! 🙂 Har hört talas om dig men ej vetat vem du va tidigare. Du hade nån ganska uppstressad Saab 96a va?
    Såg även en vinröd saab 92b i somras i skottsund, så nån till entusiast finns det nog här i krokarna 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng