Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 95 -78
- Detta ämne har 59 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast 2011-02-17 09:36 av .
- FörfattareInlägg
- 28 mars, 2010 kl. 15:30 #155547
fredrik
DeltagareOj det var 2 tidiga 78:or som du har.
/Fredrik
28 mars, 2010 kl. 18:08 #155560fredrik.a.
DeltagareOtroligt vad fin den blir, riktigt inspirerande att kolla på!
29 mars, 2010 kl. 18:38 #155648perhaninge
DeltagareJädrar vad snyggt, jag vill ha en 95:aaaaa
29 mars, 2010 kl. 20:45 #155664Lsoderlund
DeltagareSnyggt blir det, är dock avundsjuk på ditt garage med smörjgrop. VILL HA
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
31 mars, 2010 kl. 14:45 #155752perhaninge
DeltagareLars Söderlund wrote:Snyggt blir det, är dock avundsjuk på ditt garage med smörjgrop. VILL HA🙂 🙂 visst är vi karlar speciella, ung fru, stort hus, ähhh
Smörjgrop, jajamen 🙂25 maj, 2010 kl. 18:37 #158494big oa 95
DeltagareFredrik wrote:Vad har du för chassienummer på din 95:a? Det räcker med de 4:a sista
Vi har själv en hyfsad blå 78 med Ch 864 Samt ett blått rep/Reservdelsbil objekt med Ch 509
/FredrikHej Fredrik
Min har 0094 de fyra sista. Har också en reservdelsbil men grön med nummer 0041.
mvh davidTill Fredrik och David (och de andra)! :lecture:
Vet ni HUR många Saab 95:orna har byggt under sista året 1978? :deal:
När kom sista 95:an från fabriken (november eller när?)?
Stämmer det att denna sista 95:ans chassinummer är: 0527 ?
eller hur? :doh:P.s. David.. Verkligen otroligt snygg den blir :jobbar: …. Härligt färg!!
13 juni, 2010 kl. 19:32 #159224david westling
DeltagareUppdatering! Renoveringen fortsätter, tyvärr har mycket tid gått till 96:an -80 för att få denna körduglig. Problem på denna med förgasaren, har tre att välja emellan. Med en förgasare rusar motorn som attans, ingen respons på justerskruvarna. Nästa förgasare går bilen att köra men kraftlös, noll respons på justerskruvarna här med. Med originalförgasaren går bilen som den ska, pigg och stark men ingen tomgång. Lyckas justera hyfsat men kan bli bättre. Ytterliggare en förgasare på g.
Men till den blå 95:an,
Vindrutan, dörrar och detaljer till dessa monterade. (Ej på bifogade bilderna.)
Och har börjat jobba med inredningen, då nytillverka masonitskivorna för dörrinredningen. Men problem även här, Galonen sitter häftad i masoniten, ser ut som häftklammrar. Men behöver häftklammrar med ”korta” ben så de ej går igenom masoniten. Någon som har tips var jag får tag i de?Behöver sedan den lilla övre grillbiten som sitter på motorhuven om någon har en hel över.
Fortsättning följer…
13 juni, 2010 kl. 19:50 #159228Lsoderlund
DeltagareJäklar vilket radarpar (78:an och 80:an), får man skåda ngn av dem under Saabfestivalen?
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
14 juni, 2010 kl. 20:47 #159289david westling
DeltagarePlanen var att få ihop 95 tills dess, men ont om tid. 80:an kommer troligen dyka upp på Saabfestivalen ialla fall.
14 juni, 2010 kl. 21:00 #159291fredrik.a.
DeltagareTvå riktigt fina bilar du har!! 🙂
14 juni, 2010 kl. 22:21 #159297hans h
DeltagareRackarns fin 95:a. Vilken underbar färg!! 🙂
14 juni, 2010 kl. 22:33 #159299saabcustom
Deltagaredavid westling wrote:Och har börjat jobba med inredningen, då nytillverka masonitskivorna för dörrinredningen. Men problem även här, Galonen sitter häftad i masoniten, ser ut som häftklammrar. Men behöver häftklammrar med ”korta” ben så de ej går igenom masoniten. Någon som har tips var jag får tag i de?
…Det är nog 4mm klammer du är ute efter. Jag tror det var denna häftpistol jag fick av tomten för några år sen. Den tar 4mm häftklammer. Men det är många som gör det.
Snygg bil du jobbar med förresten. ser ju ut att bli, typ, nyskick ! Stiligt 🙂
Lycka till / Kenth
3 augusti, 2010 kl. 21:33 #160955david westling
DeltagareNu så! Bilen rullar för egen maskin och är mer eller mindre färdig (om man nu någonsin blir det med en gammal bil).
Bilderna som följer är tagna innomhus som synes och kommer i oårdning från den senaste tidens jobb på bilen. Saaben har dessutom samlat på sig ett lager damm och verkstadssot men kommer förhoppningsvis att bli fin efter en grundlig tvätt.
Det som återstår nu av renoveringen är att hämta hem däck och fälgar från däckfirman, montera in den vita övre ”kudden” i bagageutrymmet, samt få tag på spolarmunstycket som sitter på motorhuven, fick tipset idag av en Volvo-kille att prova 140:ns liknande spolarhuvud. Så beställt och kommer imorgon.Bättre och finare bilder kommer så småningom.
4 augusti, 2010 kl. 13:19 #160962vidar
DeltagareVackert!
4 augusti, 2010 kl. 17:17 #160967david westling
DeltagareSlutet börjar närma sig på renoveringen och snart kan Saaben ut och rulla igen. Visst finns det mer att göra så som att justera dörrar till perfektion och så vidare.
Monterade spolarmunstycke från Volvo 140, som med viss modifikation passade riktigt bra. Och det stora problemet att lyckas hitta ett bra fungerande handtag i gömmorna till bakluckan med tillhörande nyckel. Allt löst, lite bromsfix innan besiktning samt däck och fälg. Plastnavkapslarna ska ej sitta på utan det blir original med de små vanliga plåtklapslarna.
Se bilden med 95:an och den gammla 9-3:an, vilken attityd och karaktär 95:an utstrålar tillskillnad från den mer annonyma 9-3:an.Äntligen klart! Tack för alla som skrivit! Ge gärna fler synpunkter.
Mvh David Westling - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.