Saab 95L -76 (Den med stjärten)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95L -76 (Den med stjärten)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95L -76 (Den med stjärten)
- Detta ämne har 69 svar, 24 deltagare, och uppdaterades senast 2010-06-14 16:12 av Lsoderlund.
-
FörfattareInlägg
-
Kul kul! Jag var förbi garaget ikväll och kittade de sista skarvarna i bakänden (hade ju tänkt måla men kom på att karosserikitt är bra) ska se om jag hinner måla lite imorgon.
Du får så gärna göra en projekttråd du också, jag tycker det är skoj att se vad folk hittar på! 🙂
Såhär blev det då färdigsvetsat på höger sida. Grundmålat och kittat!
Målade lite senare vidare med topplack också. Tyvärr hade jag nog nån sorts anfall av färgblindhet antingen när jag handlade färgen eller när jag tog den i hyllan. Jag hade tänkt mig en mycket mer ljust grå färg, likt den jag hittade under allt kitt i hjulhuset. Men men, det får nog vara såhär nu.
I veckan blir det mer målande, måste bara hinna packa klart lägenheten också..å sen Sonettskruv nästa helg. Efter det blir det inget Saabande på 2 veckor, tror inte det finns så många i Kina.. =)
..å så vänster sida målad!
Sen lekte jag målarkludd en lång stund. Som Nationalteatern säger, “Thinnertrasan vandrar mellan husen..”
Imorgon ska jag försöka köpa mer färg på lunchen! 🙂 Har lite golv, plats under listerna och annat att måla. Lite fiiiint sandpapper måste jag också köpa, hittar inte mitt i flyttröran.
Fråga förresten – hur tar man loss motorvärmegrejerna ur blocket och hur pluggar man hålen?
emul wrote:Fråga förresten – hur tar man loss motorvärmegrejerna ur blocket och hur pluggar man hålen?Om den sitter bak på blocket brukar den sitta fastspänd med sidostaget, vä. bak på blocket, och sitter den fram ska där finnas ett litet vinkeljärn som håller fast den – lossa staget/järnet och vicka loss värmaren, den brukar inte sitta så hårt, men kan ju ha ärgat på plats lite. Sen skaffar man en frostplugg på lämplig bildels butik, eller om det finns på reservdelslagret här(?) (eller plockar från en extramotor eller liknande 🙂 ) och knackar försiktigt på plats…
Så sakteliga var ordet..det är lite lätt hopplöst ibland när man är van vid att ha allt tillgängligt i garaget från klämmor till färg till ny bränsleslang, till riktig svets. Tanken är att bilen nu ska slängas ihop så att den blir körbar – jag flyttar till Kalmar..nyss. Sista arbetsdagen på jobbet imorgon sen är det räjserfart på skruvandet som gäller. Har fått lite gjort några kvällar åtminstone!
Nästan monterat ihop kring bakaxeln. Ombyggnadssats, nya dämpare och nya remmar. Passformen på ombyggnadssatsen lämnar endel att önska, vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet än. Men det ordnar sig nog! :jobbar:
Mer insida målad och tanken på plats!
Drag och stötfångar återmonterat med nya låsmuttrar, kändes som en bra plan.
Sen är det inte alls mycket kvar att fixa på insidan nu..
I övrigt är grenrör monterat – det var inte helt enkelt..kändes som att uppfinna hjulet. Men det gick! Resten av avgaset, endel inredning, lite bakkrom, baklampor, skärmar och innerstänkskärmsgrejer, lite mer målning på utsidan, rattbyte och huv kvar då! Ska väl gå innan tisdagen är över..? Får lite hjälp på söndag så.. 🙂
november 12, 2009 at 22:21 #147928ja gör det o då kan du ju hjälpa till med det sista på CDn också 🙂
november 13, 2009 at 13:02 #147947Du har ju faktiktiskt extra liggandes i garaget Emil. Så kanske kan vara värt ett försök!
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.