Saab 96 1964

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 1964

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
  • Författare
    marcus berger
    Deltagare

Nu försöker jag rycka loss en motor som sitter fast… kört med den dyraste krypoljan som jag hittade och blåst i cylindrarna och backen ligger i, spänt ett band runt bakaxeln på Saaben och försökt ryckt loss den med min bruksbil men händer inget.. någon som har nått förslag?

Janne Hagnell
    Moderator

Tålamod. Jag höll på ett år med en motor.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

puttputt91
    Deltagare

Angående nyckel så kan det vara värt att pröva om någon nyckel från en annan saab passar. Har jag varit med om 2 gånger. Bland annat på min nuvarande 95a där en nyckel från en 74a passar. Kan ju vara låset som är dåligt också. Annars ta lös hela rattstången och gå till en låssmed med den skulle jag nog gjort.

Det bästa för den fastsittande motorn är nog som det stod i tidigare inlägg, att låta det gå tid. Kanske några månader med krypolja. Annars om det ska gå fort så kan man ta lös toppen och ta en passande träbit, och knacka. Med lite våld och tur så lossnar den. Har samma problem med min just nu.

marcus berger
    Deltagare

Testat flera nycklar men ingen som passade. Nu verkar det problemet vara löst iaf😀. Nu är det motorn på tur som har fastnat trots att den oljades in när den ställdes av 1978. Att både bromsar och kopplingen ”fungerar” efter så lång tid (43 år) är ju ganska otroligt 🥳

marcus berger
    Deltagare

Denna tråd börjar att spreta lite med två bilar i samma tråd. Idag blev det en tur på 80 mil efter ytterligare en…😂! Blev en 60:a den här gången, mer info läre komma, men nu ska jag ta en öl och gå och lägga mig 😴

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Va?! Hamnar den vite ännu längre bak i kön nu??😵😆

96 V4 1975 ”Bollen”

marcus berger
    Deltagare

Den sålde jag i Torsdags👍

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    Janne Hagnell
    Moderator

Den sålde jag i Torsdags👍

Grattis! Då kanske den dyker upp som projekttråd här?

96 V4 1975 ”Bollen”

marcus berger
    Deltagare

Det vore grymt roligt 💪

saab v4-ever
    Deltagare

Har också haft några motorer som suttit fast. Kombo med Diesel och Coca Cola har funkat på några. Men det är jobbigt i de fall kolven står i avgas/insugsport, bra att täppa till. Läste om någon som lyckats få loss en motor med hjälp av ett skrotat tändstift som han monterade en fettnippel i Sen var det bara att fylla på. Lika viktigt här att det är tätt i insug och avgas. Fett kan ge fint och jämnt tryck. Även jag har illfänats med tändningslås och tråddyrk – utan att lyckas.
    60:an ser ju mkt fräsch ut, härlig färg också! Fortsatt kämpa på med alla SAAB:ar du kommer över.

Janne Hagnell
    Moderator

När man ska hälla diesel osv i en fastsittande Saabmotor kan man i alla fall glädjas åt att det inte är en boxer. Been there…😬

96 V4 1975 ”Bollen”

marcus berger
    Deltagare

Haha nej det kan ju bli lite krångligt😂. Fortsatte med 64:an ikväll och bytte lite bromsar.

Bilagor:
    marcus berger
    Deltagare

Idag började jag att rubba upp lacken på 64:an. Imorgon skall jag försöka hinna vaxa den.

Bilagor:
    marcus berger
    Deltagare

Lite missljud i motorn på 64:an så nu har jag börjat på att plocka ur den. I samband med det så lyckades jag förstöra temperaturmätaren. Min fråga är om temperaturgivaren från en V4 passar i toppen på min 64-a då jag har en mätare till en sån och i princip är likadan som i 64:an. Allternativt någon som har en original att sälja till mig med eter? Mvh Marcus

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Har för mig att jag läst att man kan borra ur originalgivaren och gänga dit V4-dito. Någon annan med bättre koll?

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.