Saab 96 1964

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 1964

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 39 totalt)
  • Författare
    marcus berger
    Deltagare

En bil som det är måttligt med arbete på som jag ska göra i ordning för mig själv😀. Status är just nu. Bytt bränslepump sen efter stiftbyte hoppa hon igång efter 40 års vila med lite lagerknack men otroligt pigg och rapp på gasen. Kört in henne i garaget så sen blir det genomgång av bromsar och eventuellt ett byte av veven. (Har en på hyllan som bara väntar) En grundlig polering och lite kärlek efter 40-års vilande så tror jag hon kan dansa runt som aldrig förr 😉

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Spännande! 👍🏻
    Står den vite på tur sedan?

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

puttputt91
    Deltagare

Verkligen tjusig. Trevligt med originalskicket på den. 🙂👍

marcus berger
    Deltagare

Haha nej den vita ser ju för bedrövlig ut så den tar jag bara om jag får jävligt lite att göra😂. Ska hämta en 96-66:a i Skelefteå på Torsdag som stått inlåst i ett skjul med borttappad nyckel i ca 40 år så det kan ju bli spännande.. bilder kommer nog på Torsdag kväll när jag ligger på hotellet.

marcus berger
    Deltagare

106 mil senare… just kommit hem.

Bilagor:

Åååhhhh!
    Vilken snygging!! 👍👌👏

marcus berger
    Deltagare

Skönt att svetsen får vila på ytterligare en Norrlandsbil😀. Dock så saknas nycklarna till bilen. Visst är det samma nyckel till bagaget som tändningslåset? Tänkte att det var lättare att försöka ta bort bagagerumslåset än tändningslåset och sen ta med det till en firma som gör en nyckel åt mig?

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Utan nyckel är det enklare att dyrka tändningslåset än att få loss kolven ur bagagelåset. Tycker jag, i alla fall.

96 V4 1975 ”Bollen”

marcus berger
    Deltagare

Nu har jag plockat bort bagagelåset men inte tagit bort kolven. Vet inte hur man gör? Ska jag försöka på tändningslåset ist?

Janne Hagnell
    Moderator

Du måste dyrka låset SAMTIDIGT som du med Saabs älskade tråddyrk trycker in en pligg som sitter nästan oåtkomlig. Jag har fulgjort det mha borr en gång men det syns ju.😕

96 V4 1975 ”Bollen”

Bengt Karlsson
    Deltagare

Hej. Tack vare ditt arbete så rullar flera tvåtaktare på vägarna, en fin insats för Saab-hobbyn. Helt rätt att nu göra i ordning ett fint exemplar till dig själv. Mvh Bengt

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    marcus berger
    Deltagare

Tackar för all hjälp😊 Nu har jag ”hittat” en rattstång 4 vxl med nyckel som jag ska försöka lirka ut cylindern på???? Verkar inte vara så lätt ändå 🙄

Bilagor:
    knut
    Deltagare

{Verkar inte vara så lätt ändå 🙄}

Kan dette være til hjelp?

tenningslås

-57 Ferguson FE35, -72 96V4

Bilagor:
    marcus berger
    Deltagare

Då fick man offra en 4vxl rattstång då. Tur att den redan var i risigt skick… kan säga att det är omöjligt att ta bort låskolven om man följer verkstadshändboken! Kanske fungerade det när bilarna var ny?😂 men det var svårt att få ut cylindern när tändningslåset var fritt från rattstången. Men nu har jag fått loss den och nu är det ”bara” att få bort cylindern på 66:an. Blir väll att borra ut den då nyckeln saknas.

Bilagor:
    marcus berger
    Deltagare

Tackar Knut. Försökte på det viset först men det gick bara inte. Men nu är det löst😀

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 39 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng