Saab 96 1964 – Första gammelSaaben
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1964 – Första gammelSaaben
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1964 – Första gammelSaaben
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Tjena!
Jonathan var namnet, bosatt 1 mil utanför Göteborg. Absolut inte ny på Saab men ny på äldre Saabar. Haft en del og900 men de är ju moderna i jämförelse. Alltid tyckt tvåtaktare varit otroligt häftiga men inte tänkt tanken på att köpa en förrän iår. Närmare bestämt på Kinnekulle Ring vid Saabfestivalen när man såg alla puttra runt banan.
Sagt och gjort, in på Blocket. Hittade en i Varberg, åkte ner och kollade men den var alldeles för nergången för att jag skulle vilja ta tag i den. Väntade några veckor och en dök upp i Småland. Tvekade lite men ringde upp säljaren för lite frågor. Bestämde dag och tid.
Kom ner och för en som aldrig kört en 96a innan var det som en helt ny värld. Denna var dessutom en del trimmad och lite extra svårkörd. Men jag föll för den och det blev köp!
Körde hem dom 20 milen utan problem. Fick mycket tummar upp och blickar på vägen vilket var trevligt!Kört ca två månader med bilen och blivit mer och mer kär i den. Så kär att jag kände att det var dags för en uppfräschning! Detta kommer ni få följa nu 🙂
Är 29 år men hatar teknik och datorer så får se om jag kan få bilduppladdningen att funka haha. Följ vetja!
Annonsbilder från Blocket!
Attachments:
Slänger in lite bilder på bilen.
Fått dit navkapslar, bytt till originalratt och flyttat extraljusen upp istället 🙂Attachments:
Gratulerer med TT-Saab 🙂
Har hatt det meste av Saab-biler, men det er noe helt eget med TT
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidTack Kenth och Morten!
Började demontera bilen i helgen. Rev ur inredning, motor och diverse för att så småningom börja med att laga rosten som finns och de dåliga lagningar tidigare ägare gjort.
Motorrummet kommer bli lackat. Motorn ska få lite nya tätningar, ny färg på motor, nya kylarslangar, nytt kyl, rensa upp elhärvan, blästra och lacka lite olika delar och allmän uppfräschning 😊
Attachments:
Fick gjort lite idag, blir mer imorgon.
Men idag kom lådan ur, styrväxel, all el och värmepaket etc. Har lite kvar på torpeden att ta bort och sen framvagnen givetvis.Får bli en ordentlig tvätt av motorrummet innan man börjar kapa någonting. Allt är oljigt och skitigt nu..
Attachments:
Dette blir bra 🙂
Hva slags adapter er det brukt for å kunne bruke trippelforgasser?
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidDette blir bra 🙂
Hva slags adapter er det brukt for å kunne bruke trippelforgasser?Tack!
Jag vet inte faktiskt, ska ta mer bilder när jag demonterar förgasarna.Fick gjort lite mer idag också. Tog av framskärmarna och gav hela motorrummet en ordentlig tvätt. Blev bättre såklart men gammal sprayfärg som sitter som berget och rost är väldigt synligt.
Attachments:
Börjat slipa lite i motorrummet och börjat laga rost som jag hittat, gamla lagningar tas bort och görs om ordentligt. De som ”lagat” rosten innan har bara lagt ny plåt över rosten och svetsat 😐
Så kapat bort en massa och gjort det lite mer ordentligt så man inte kapslar in rosten.
Lägger lite bilder 🙂-
Det här svaret redigerades för 1 år sedan av
jonthe.
Attachments:
Hej,
Kul, tack för att du delar med dig 🙂 Jag har själv en 92A från 1951 (2 cyl., 2-takt, 2 dörrar, ingen baklucka) Det är ett långtidsprojekt, så blir inte klart inom det närmaste. Men snart så. Vilket decennium som helst nu…Hej!
Har du en projekttråd också? Skulle vara kul att följa utvecklingen 🙂 kämpa på! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.