Saab 96 1964 Renovering

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1964 Renovering

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • maj 12, 2011 kl. 14:59 #3971

      Jag orkar inte skriva om allt, så ja gör så här om det går bra:

      http://www.garaget.org/?car=137917

      Uppdateringarna kommer att läggas upp här på denna sida.

      MVH

      Tobias

        maj 23, 2011 kl. 16:17 #28112

        hej igen.

        Det har gått lite långsamt här nu lite har minsann hänt.

        Det mesta är nu Lackerat nu. Jag var inte fullt nöjd med några detaljer som de ska göra om. Lackeraren är så van vid vattenfärgen så det blev lite ”apelsinlack” på taket bla..men det löser sig. Annars är jag nöjd.

          juli 25, 2011 kl. 07:04 #27461

          Nu var det ett tag sen jag uppdaterade men bilen är fortfarande vid liv. Nu under semestern har jag gjort en hel del: nästan allt det utvändiga är färdigt, V4 drivaxlar så jag har numera skivbroms fram, byggt om till 4 växlad rattstång.

            juli 25, 2011 kl. 08:41 #28181

            Blir en trevlig bil detta.
            //Lollo

              juli 25, 2011 kl. 08:51 #28182

              Ååååh, så trevligt det är med nya grejer!

                juli 25, 2011 kl. 20:03 #30182

                :AP :AP :AP

                Härligt hjulhus!!

                  juli 26, 2011 kl. 14:48 #30192

                  tack så mycket allihopa 😀

                    juni 22, 2012 kl. 10:27 #45078

                    Jag har legat lågt med mekandet. Men motorn har jag fixat och diverse delar har inhandlats.

                      juni 1, 2013 kl. 15:53 #56237

                      här har det inte hänt nåt på länge men jag har kommit framåt med bilen. Varit extremt slarvig med bilder och så :WH

                      Men nu har jag en besiktningstid till bilen och hoppas att den går igenom 🙂

                        juni 3, 2013 kl. 16:24 #56284

                        Jo jag hittade minsann en bild. Men jag ska förmodligen skruva lite på torsdag och ska försöka ta bilder då.

                          juni 7, 2013 kl. 05:28 #56373

                          Lite bilder efter gårdagens mek. Förgasarinställningen är ej klar. Måaste ändra flottörnivån för den dör så fort det lutar i marken och har lite gas. Men den går bra annars, drar jämt och går ganska lungt.

                            augusti 4, 2014 kl. 11:10 #177504

                            Det var så längesen jag var här nu, så jag hade nästan glömt det. Men bilen är färdig och jag kör för fullt.

                            Jag tröttnade på att köra filat, mycket pga av att man inte njöt riktigt när man bara ville köra lugnt och så…och soppaförbrukningen. Men visst, man saknar varvet från motorn.
                            Jag kör standardmotor, ofilat med modifierad förgasare, alltså förgasartrim och 65,ans luftburk med världens trumpet. Jag körde med klubbens tvåtumssystem ett tag, men det var ju en riktig bromskloss för motorn. Men jag kom över en saabsports främre ljuddämpare (med den där speciella konan i) och det gjorde verkligen underverk. Och nu med dubbla rör så blev ljudet fantastiskt. Det blev ett vasst ljud och inte det där dova som tvåtummet har.

                            Jag har även sänkt den:
                            Fram kör jag med v4:ans framfjädrar. De är kapade 2,5 varv. Blev lagom stumt och inte jättelåg.
                            Bak kör jag med tvåtaktarens framfjädrar som är kapade 2,75 varv.
                            Däcken är vredestein 155/r15.
                            Den följer vägen väldigt bra. Knappt vindkänslig och man behöver endast hålla i ratten med en hand nu när man möter lastbilarna. 😉

                            Har även provmonterat extraljus men de hamnade ganska högt upp med dessa fästena. Men det duger.

                              augusti 5, 2014 kl. 17:04 #177530

                              Tycker nog ändå att placeringen är trevlig! Snyggt!

                                december 15, 2020 kl. 14:19 #479924

                                Det har ju hänt en del sedan jag skrev här. Och ja, nu kom jag på lösenordet.

                                Just nu sitter det en 66.a motor i bilen, filad enligt grp1, med sportens avgas. Den går tyst och fint, och drar väldigt bra. Det bara körs och underhålls nu.

                                annars har jag påbörjat en långsam renovering, en saab 92. Golv och trösklar behöver bytas, skärmarna och dörrarna går nog att rädda med lite tid. Den behöver mycket mycket tid.

                                  december 15, 2020 kl. 21:56 #479936

                                  Wohoo!
                                  En till SAAB 92 i etern 🙂

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.