Saab 96 1966 Ladugårdsfynd.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1966 Ladugårdsfynd.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1966 Ladugårdsfynd.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 1, 2013 at 17:26 #58101

      :weld2 :weld2 :AP :weld2 :AP :h :h

        oktober 8, 2013 at 17:13 #59984

        Då fortsätter vi lite då…

        Sidopanelen lagad och är återigen ett med tröskeln.

        Sedan blev det att skrapa lite underredsmassa och se lite hur det ser ut, och det ser inte bra ut alls, detta hjulhuset är sop-slut. Rost hammaren går igenom precis överallt, allt från tröskellådans bakkant till ljuddämparfästet måste bytas ut, Rep plåt till stötdämparfästet och fjädertorn har jag nytt även till denna sidan men resten blir problem… måste nog försöka få tag i donator plåt, någon som sitter på något friskt urkapat hjulhus eller bitar?

        Nåväl, börjar med att kapa upp ett stort hål för att kunna laga längarmsinfästningen.

          oktober 8, 2013 at 17:54 #58322

          Fredrik Ekendahl,,,,”Rally”, här på Forumet, skrotar just nu en 96 -78, med friskt Hö. Hjulhus! Kolla under “Delar Säljes”

          / mvh. Bosse

            oktober 8, 2013 at 20:30 #59992

            Ett tips finns en 96a i Tving med ett bra höger hjulhus.
            Den står kvar till måndag sen går den till skrot.
            Det är den om står längst till vänster.
            Mvh Anders.

              oktober 9, 2013 at 13:28 #60014

              Vilken kulturgärning, de flesta hade gett upp bara vid första anblicken av all rost. All heder till dig, vilket jobb du lägger ner…

                oktober 22, 2013 at 16:24 #60366

                Dags att uppdatera läget lite då…

                Svetsat dit en ny underdel till tröskellådan.

                Sedan var jag en sväng hos Anders Kjällqvist och fick köpa ett fint höger hjulhus som jag skar ut från en donator bil, stort tack Anders.

                Sedan hängde jag av bakaxlen för att kunna komma åt att skarva/svetsa i bakaxeltunneln.

                Ja sedan var det ju bara att börja någonstans då, lite mätande och trixande så alla mått blir rätt, men först blir det till att laga alla infästningar som är dåliga, börjar i framkant och svetsar i några nya bitar.

                Även donatorhjulhuset var dåligt här så blev att svetsa i lite ny plåt.

                  oktober 23, 2013 at 15:58 #60389

                  Donatorhjulhuset är nu nerbantat och tillskuret så som det skall skarvas på bilen, återstår lite finputs sedan skall det lagas på två ställen till innan det kan sättas på plats. Upptäckte att det var tillkört eller tryckt längst bak vid dragöglan så fick kapa upp en bit på innerskärmen och lägga skarven där istället, vågade inte på att försöka rätta ut det så mått och passformen ändar sig någonstans, skulle man isåfall gjort när det satt på bilen, men det blir säkerligen bra såhär med.

                  Allt för denna gång, nya tag om två veckor //

                    oktober 25, 2013 at 12:49 #60458

                    Ojojoj, så mycket svetsjobb. Jag bara gruvar mig och sällar mig till skaran som hejar på… :race

                      november 20, 2013 at 17:46 #59565

                      Då fortsätter vi lite då..

                      Gjorde om en gammal lagning vid stötdämparfästet. Borrade ur och tog väck förstärkningen och Kapade den på mitten och tillverkade en ny övre halva och svetsa tillbaka den igen, med gott om zinkgrund imellan så det inte ska rosta igen.

                      Sedan blev det att kapa av den främre biten av det gamla hjulhuset för att laga bakaxeltunneln.

                      Donatorbit som skall användas.

                      På plats, fick även byta en bit av “golvet” i bakaxeltunneln.

                      Sedan skars den bakre biten av det gamla hjulhuset bort, och vid det tillfället dog min mobil, men tog kort med en annan kamera som jag dessvärre glömde i garaget, så lägger upp bilderna från den senare. Här är iallafall det nya hjulhuset efter mycket om och men upphängt på plats, det blev att provmontera och plocka ner många gånger för finjustering innan det passade någorlunda, i ärlighetens namn passade det skit dåligt, trots att jag mätt och kapat på samma ställen. NU sitter det så rätt jag kan få det, inte helt hundra men nära nog, dock felar bakaxeltunneln i donatorhjulhuset gentimot i bilen, hela hjulhuset skulle behöva bak ca 5-6 mm till, men då passar inget annat, sedan är golvet svetsat ca 10 mm längre ner på donatorhjulhuset gentimot i min bil, det är dock en baggis, värre är det med bakaxeltunneln där många svår åtkomliga punksvetsar måste borras ur så allt kan flyttas bak, men det får väl gå på nåt vis. Vet inte om ni andra som skarvat och bytt hjulhus haft problem med att det passar dåligt? Det var säkert inget under av precision när bilarna byggdes heller och alla bilarna blev inte exakt likadana vad det gäller mått och passform.

                      Här står vi i nuläget, nya tag om 2 veckor!

                        november 20, 2013 at 21:59 #61130

                        Mycket snyggt smitt!!:)

                          november 21, 2013 at 18:31 #61149

                          Dom två bilderna som togs med den andra kameran.

                          Ingen som är sugen på det gamla hjulhuset? kan nog bli fint igen med lite svets och spackel 😉

                            december 4, 2013 at 18:18 #56266

                            Senaste nytt…

                            Bakaxeltunneln är inpassad och klar, likså är golvet höjt och hjulhuset är helsvetsat, återstår lite finlir i skuffen i form av tillsnyggning av svetsar etc.

                            Även svetsat ihop framkanten av hjulhuset, återstår en liten bit som ska på plats till höger vid skärminfästningen bara.

                            Underifrån, mycket svetsande blir det.

                            Invändigt.

                            Avslutade med att dra på lite färg utvändigt, börjar mer och mer likna ett färdigt hjulhus 🙂

                            Blir Paus på någon månad nu, bruksbilen behöver även den lite kärlek ibland ( v4 -78).

                              december 4, 2013 at 18:40 #61487

                              Mycket duktigt 🙂

                                april 25, 2014 at 17:15 #174977

                                Dags att damma av denna tråden då det hänt en del.

                                Skärminfästningen lagad.

                                Invändigt.

                                Höger hjulhus helt färdigsvetsat och grundat/kittat.

                                Renskrapade även det vänstra hjulhuset och grundade det, en ny stänkskärm blev det med.

                                Blästrade och grundade fjädertallrikar och nya hylsor till genomslagsgummina, själva gummina återanvände jag och limmade dessa på plats med epoxylim.

                                Body lagt i hjulhusen.

                                Grundat och kittat i bagaget med.

                                Nytt bakre avgassystem på plats, likså fångband m.m till bakaxlen. Ljuddämparen är en bättre begagnad som jag hade på lager.

                                Fästen till stänkskydden framför bakhjulen tillverkade och svetsade på plats.

                                  april 25, 2014 at 17:17 #174978

                                  Saab Y4 Gyllenbeige.

                                  Nylackat.

                                  Ljudisolering på plats.

                                  Nya stötdämpare monterade.

                                  Bränsletanken innan rengöring, visade sig vara jätte fin invändigt så de blev endast en tvätt utvändigt och enklare ursköljning invändigt innan montering.

                                  Bränsletanken på plats och inkopplad, renblåste bränsleröret fram till motorn med innan tanken kopplades in. Även elsystem och lite annat smått åter på plats.

                                  //

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.