Saab 96 1966
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1966
- Detta ämne har 59 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2008-03-12 09:38 av
per-erik.kaati.
-
FörfattareInlägg
-
februari 22, 2008 kl. 20:22 #118606
Hej Henric
Er du sikker på, at der er ”genenmgang” nok i bagerste lyddæmper.
Jeg har fået ødelagt en motor (et smeltet stempel (kolv)) fordi den ikke kunne komme ordentligt af med avgassen og derfor blev avgastemperaturen alt for høj. Årsag var en let (liten) tilstoppet lyddæmper.
Hvis du afmontere lyddæmperen og den derefter føles MEGET mere kvik (pigg), så tror jeg du skal købe en ny lyddæmper.
Med venlig hilsen og god fornøjelse med din pæne 66’er!!
Knud
Vi hade i alla fall tur med vädret, skulle man kunna säga om dagens rallyupplevelse. Bilen gick dåligt, riktigt dåligt. Toppfart nedför på asfaltväg var 70 km/h, full gas på 4:an. Hela rallyt kördes med full gas och hastigeter som 30 uppnåddes på 2:an och 50 på 3:an. Besinförbrukningen låg på ca 2,5 liter/mil. Jag förstod rätt snart att det var nåt fel med utblåset så då jag kom hem revs hela systemet.Och visst var det lite snålt om utrymmet i mellanröret, en eller två fingrar får plats och då kan jag ju inte känna i böjen över bakhjulet, där lär det ju vara värre. Ny ljuddämpare fram monterades och sen blev det rally i granskapet. Bilen går riktigt bra, inga avgassmällar eller annat konsigt jox, fullt ös på 3:an uppför och bara och kasta in 4:an i 60 och bilen fortsätter öka. Men, det är sent att komma med havre då hästen är död, rallyt är över och man känner sig som den stackars matadoren i ”Tjuren Ferdinand”. Nästa gång, då j..lar blir det åka av.
Nytt mellanrör får inhandlas på måndag så innan dess så blir det väl inte så mycket mer.Henric
februari 23, 2008 kl. 15:21 #118620Hej
Henrik
du har äntligen upptäckt lektion ett i tvåtaktsunderhållsskolan.
var glad att du inte fått en kolvskärning eller nypning. Det här är så typiskt för gamla saabar som inte fått nytt rör. Ett litet hål 20mm rakt genom bakre dämparens mellanvägg gör även det smaskasusen för varv och ljud.MartinV
februari 23, 2008 kl. 16:26 #118622du har fixat till bilen riktigt fint må jag säga, extraljusen är grädde på moset!
Det blev lite mer mek i alla fall. Höger frambroms var inte riktigt bra så den revs igen för renoverig. Damasken alldeles bakom är inte heller 100% så jag drog om ett bundband. Till sist preppades så bakre ljuddämparen med ett extra hål i väntan på hopmontering av hela systemet. Själv får jag väl vänta på att Jonas eller nån dyker upp i morgon så jag får kolla och lufta den nyrenoverade bromsen.
Det kan verka tröstlöst att meka så här dagen efter ett rally men trots allt känns det som jag kommer framåt. Jonas dök upp så vi fick lufta bromsen. Vi tog en vrålande provtur (har ju bara främre avgasburken på) och bromsarna drar nog lite jämnare. I morgon fortsätter det med jakt på avgasrör, vilket kanske inte finns hemma precis i den obygd jag bor i. Förarsätet behöver lite sömnad så vi får se om jag gör det idag.
Henric
februari 24, 2008 kl. 15:08 #118658OK eller Mekonomen borde ha hemma, åtminstone den deladwe varianten
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.