Saab 96 1966

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 1966

• Detta ämne har 59 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2008-03-12 09:38 av .
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 60 totalt)
  • Författare
    henric
    Deltagare

På OK kammades noll, inga avgasdelar där inte. mekonomen öppnar väl i 7-snåret så det blir väl att hänga på låset, för nu då jag tror jag hittat felet så vill jag verkligen köra.
    För att få nåt mer gjort togs förarstolens klädsel av och syddes ihop. Ganska enkel operation, jag tvättade galonet lite men kom på att det får vänta tills den stora städningen invändigt kommer igång.

benny
    Deltagare

Ser fint ut, vilken skillnad lite nål o tråd kan göra.
    Maskin eller för hand?

henric
    Deltagare

Maskin faktiskt. Trodde det var för för hårt för min maskin så jag hade inriktat mig på att sy för hand.

martin valentin
    Deltagare

kör super 10 och armor all till galonen så blir den både ren och fin. det är bättre vara ren inför älgjakten!

henric
    Deltagare

Avgasdelarna kom i morse och tog 6 timmar att montera. Kruxet var att få tätt mellan grenrör och främre ljuddämpare. På nåt sätt som kom ljudämparen snett så hur jag än gjorde eller försökte gick det bara inte. Efter 4 timmar revs allt för tredje gången och en annan ljudämpare plockades fram. Då passade det, den första måste fått en smäll på nåt sätt även om det inte syntes. Till slut var avgasproblemet ur världen och bilen har normalt drag och bra styrka igen. Den lilla misständning som dyker upp då och då har inte riktigt försvunnit. Jag bytte ånyå alla tändkablar till nya samt fördelarlocket och trodde den gick bra men då jag kommer upp i 70 börjar den rycka lite grann och jag fattar inte vad det är. Dessutom börjar växellådan väsnas lite vid gaspådrag med 3:an och 4:ans växel.
    Motor och växelådsbyte känn ganska nära och motiverat. Dels så får jag då orginal motor och låda och så bör jag ju slippa felet med den motor jag har i nu. Ska nog byta till skivbromsar fram åxå så i morgon blir det att åka på skroten och kolla utbudet.

Henric

martin valentin
    Deltagare

prova att justera och ev bestycka upp ett snäpp innan du gör nåt mera ingående.kan vara nåt skitfel bara.har du kollat och bytt olja ilådan det är viktigt

henric
    Deltagare

Seger är ordet för dagen. Efter sju sorger och lika många stora fel börjar det gå bra. Jag har gjort allt rätt fast i helt fel ordning. När de inre packboxarna i fördelarväxeln byttes så föll allt på plats – fy f..n vad bilen går, som en raket, minst. Samma bil som i lördags hade en toppfart på 20 km/h vid fullgas på 2:an behöver idag knappt använda den växeln. Då man ska svänga i en korsning är det bara att ha trean i och gasa så sticker bilen vrålande iväg.
    Jag har alltså bytt; packningarna i fördelarväxeln, avgassystem, tändkablar, stift, fördelarlock, brytare, rotor, tank, monterat elektrisk soppapump ,förgasare, luftburk samt testat med en annan tändspole.
    Inte konstigt att bilen går bra till slut men mycket synd att jag inte bytte allt i den ordning jag räknat upp. Men man lär sig av sina misstag, hädanefter ska jag omedelbart byta packboxar först av allt.
    Stort TACK till Evert, Fredrik, Jonas, Martin och Rosvall för ert fantastiska tålamod och all hjälp

Henric

j.leklem
    Deltagare

[color:#FF6666]”Men man lär sig av sina misstag, hädanefter ska jag omedelbart byta packboxar först av allt.”[/color]

Börja med att byta på 66 motorn vi bar in i ditt garage i dag…:duck:

J

henric
    Deltagare

Det kan du ge dig på. Dom ska bytas med glädje och du ska bjudas på en åktur i morgon, du kommer att märka skillnad.

Henric

henric
    Deltagare

Bilen går toppenbra i snön. Vanlig måndag utanför veteranbilklubbens lokal i Östersund

henric
    Deltagare

Till slut orkade jag mig upp på besiktningen för efterkontroll av bromsen fram. Eftrsom jag hade bytt och luftat ordentligt så gick det alla tiders så nu är det 2 år till nästa besök på bilprovningen.
    Annars har fixandet med utbytesmotorn börjat, förgasare är ok och luftrenaren lika så. Rengörning på blocket står på tur för det är riktigt skitigt.

Henric

2takt_nicke
    Deltagare

Blir det någon trimning? 🙂 isåfall att du inte köpte trimpipa när du bytte avgs…..

henric
    Deltagare

Nja, kanske. Jag har tänkt mycket på de olika avgassystemen som finns och visst vore det bra med ett 2″ system. Samtidigt är jag inte ute efter nåt högre och tuffare ljud. Det kanske låter motsägelsefullt men det är inte menat att var nån rallybil. Men visst, kan man hitta 8-10 hästkrafter till så är det bara positivt.
    Bild på luftrenare till 66motorn. Blankt är alltid kul.

henric

Lustgasen
    Moderator

Fy för å trimma en sån här fin originalbil, tycker originalsystem passar bra, så puttrar den på så härligt. Fin luftrenare, din bil blir verkligen perfekt i mina ögon, Rätt modell (långnos) och rätt färg (gul) 🙂 tummen upp!

Saab 99 Van -77

Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

per-erik.kaati
    Deltagare

Instämmer! Bilen ser riktigt bra ut. Själv har jag en babyblå 95:a av samma årgång som ska ut på vägen i sommar.

/Per-Erik Kaati, Malmberget.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 60 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng