Saab 96 1966

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1966

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 60 totalt)
  • Författare

Provkörning igen med varierat resultat. Går kanon på choke men sämre utan även om den är varm. Tomgången är mystiskt svår att ställa, antingen är det fullt varv eller inget alls. Bytte förgasare och det blev lite bättre. Tycker jag har skruvat som man ska på mängdskruven men ändå inte riktigt bra gång. Trixet med startgas ger inte heller resultat. Under sista testturen fick jag till det så pass att det är tomgång men den är hög. Hmm hmm svårt det här. Tog i alla fall ett par bilder i det blåsiga vintervädret.

februari 13, 2008 kl. 15:03 #118261

Ser ju ut att vara i ett riktigt fint skick! Angående motorproblemen så ska du nog se att expertisen här på klubben kan hjälpa dig, tyvärr är jag personligen en novis på TT

Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
        Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 900i ´88 "Prins Charles"
        Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

Skämsbil:
        Renault Zoe ´22

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

februari 13, 2008 kl. 17:14 #118266

Jo den börjar se bra ut, bilden ljuger lite till bilen fördel dock. Angående driftproblemet så kan det vara så att jag inte fått ut skiten ur tanken trots allt. Var ut nyss och rengjorde förgasaren och en sån operation brukar ju vara positiv. Bilen startade knappt och dog så fort jag tryckte på gasen = För dålig soppatillförsel. Bytte mitt självmonterade soppafilter och vips gick den bättre. Det kan ju vara så att jag måste byta tank helt enkelt. Visserligen så har ca 5 liter runnit genom filtret sen bytet så den har ju gått en bit. Ska köra en bit med täta filterbyten och se vad som händer.

Henric

februari 13, 2008 kl. 17:44 #118268

Den bile är ju riktigt fin. lite av patina ska de ju ha tycker jag. Man ska ju våga köra med dem oxå. gillar din bil har en härlig färg med ju. :applause:

februari 13, 2008 kl. 18:09 #118269

Grattis till fin bil!! Har själv en 95:a av samma årsmod. & färg!!
              / MVH Bosse

februari 14, 2008 kl. 18:04 #118317

En bild på min tillfälliga tank, en dunk i motorutrymmet. Bilen går riktigt bra, nån liten förgasarsmäll då jag justerar tomgången bara. Alltså måste jag byta tank. Leklem har en som kan bärgas på måndag. Om den kan komma i tisdag eller onsdag så kan det kanske bli rally nästa lördag, även om det känns lite fjärran…..
                Henric

februari 19, 2008 kl. 18:54 #118493

Tanken byttes igår måndag. Jonas tank fick ligga kvar i hans bil då Daniel ringde i sista sekunden och sa att han tagit ur en tank på en silverjubbe på skroten. Bilen kördes in för ett halvårsen så den tanken verkar bra. En timme senare var tanken på plats (mycket tack vare Jonas, Tack igen, han tog nån bild åxå)och den förut oboybruna smeten som fyllt sopparör och filter var utbytt mot Champisfärjad bensin. Idag har bromsarna justerats men det tar dåligt höger fram. En ny tuta har monterats samt en liten provtur gjorts. Naturligtvis fick jag soppatorsk men efter påfyllning så ställdes tomgången för 100 gången minst och den går faktiskt. Lite hög tomgång men i alla fall. Bilen är ohyggligt slö, V4lådan som sitter i gör nog inte saken bättre så såsmåningom blr det nog att hinka i en 66motor och tillhörande låda.
                  I morgon börjar jakten på besiktningstid. 4 dagar till rallystart….

februari 20, 2008 kl. 17:02 #118517

En bil kan ha många fel, min bil har alla. Hat efter prat med Ekendahl misstänkt att det är otätt i fördelarväxeln. I går fyllde jag på fett och idag visade sig felet. Efter en stunds körning var hela motorummet sprayat med fett. Bara att ta bort front mm. Och visst var den främre packboxen helt slut. Nån har åxå försökt klämma in 2 st låsringar varav den ena låg klämd mellan motor och remskiva. Nu är allt på plats så nu är det ut för provkörning. Besiktning 15.20 i morgon.

Henric

februari 20, 2008 kl. 19:47 #118523

Besiktning 15.20 i morgon.

:thumbup:

Ser jeg feil, eller sitter det en singelforgasser motor i den?

Been a Saab owner since 1987.
                      I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

1960 93F
                      1967 96 Monte Carlo 850
                      1975 96 V4
                      1989 900i 8V 5 dørs
                      1992 900S 5 dørs
                      2008 9-3 SC Aero ttid
                      2009 9-3 SC tid

februari 20, 2008 kl. 19:54 #118524

Nej du ser rätt Morten. Motorn är bytt till en 65:a motor. Smmtidigt har man passat på att byta till en v4-låda. Det är ju ingen bra kombination om man vill köra lite sportigt. Med en orginallåda så brukar det ju vara hyfsat drag på 2:an och 3:an medan 4:an får ses som en bekvämlighetsväxel. Med den här v4-lådan så går det segt redan på 3:an. Men som sagt, hela paketet ska bytas såsmåningom.

Henric

februari 20, 2008 kl. 22:35 #118534

Ja denna 66:a har haft de flesta fel en Saab kan ha…

Lite bilder från bensintanks bytet härom dagen.

Den vänstra tanken är en TT den högra V4.

Avluftnigs röret är givetis inte lika på 66:a tank och 75:a tank…
                          Kapa och skarva blev lösningen funkar kanonbra.

Innan tanken byttes förbrukades dessa, ett funkad i mindre än tio sekunder… OK/Q8 macken är glada att Henric bor så nära…. OBS storbild, extra klick bar.

En del saker har varit trasiga och bytts.

Här är packningen i fördelarväxeln, den yttre…Undrar varför den läckte fett…

MEN nu är det besiktning i morgon och då måste Saaben vara fin!

På åter hörande.

februari 21, 2008 kl. 05:54 #118535

Ni bytte väl även de 2 inre packboxarna?????

/Fredrik

februari 21, 2008 kl. 17:33 #118553

Besiktingsångest är inte skoj. Det brukar ju vara på besikningsparkeringen som allt slutar fungera. Att sen åka in och vara helt maktlös, utelämnad är ju inte heller skoj. I dag kom mina farhågor på skam. Killen ägde själv en folka 66:a och hade total medkänsla. Då frambromsen tog otroligt ojämt så var han tvungen att säga till, men det får jag väl fixa i morgon. Nu ska jag ut till Julle med en huvudbromscylinder. rally på lördag? Nog blir det så…

Henric

februari 21, 2008 kl. 22:32 #118564

är det 9″ bromsbackar till fram som ligger i skräpkartongen så får du inte slänga dom……spara dom till mig isåfall.

februari 21, 2008 kl. 22:36 #118565

Vete fanken vad det är. Det är en allmän metallskrotlåda men visst kan dom räddas undan skrotdöden.

Henric

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 60 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.