Saab 96 1966

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 1966

• Detta ämne har 59 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2008-03-12 09:38 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 60 totalt)
  • Författare
    henric
    Deltagare

Har ett tag sökt en bil i samma ålder som mig själv, dvs snart 42 år. Jag kom till den 13/5 och den här bilen har datum för första registrering 2/6. Mer info och bilder kommer.

Henric

Karl Ask
    Moderator

det lilla man kan ana ser bra ut. Men mer bilder!
    Trevligt att du fått tag på en bil efter allt letande.

per-erik.kaati
    Deltagare

Är det en -66’a? Har en 95 -66’a på gång som jag skall åka och titta på imorgon (lördag). Den är rostfri och fungerande enligt säker källa, hoppas det stämmer.

/Per-Erik

saab v4-ever
    Deltagare

Henric!

Kanske dags för klubb 66! Är också 66:a nämligen men i mars. Hade en Ford Cortina -66 som var uttagen april -66 men har ännu inte hittat någon lämplig SAAB uttagen 1966. En Monte 66:a skulle ju kunna sitta som en smäck eller varför inte en Sonett 66:a!

Trevig helg!

///Harald

gunnerfeldt
    Deltagare

Hej.
    Jag blev ”tvingad” att köpa en 96:a från 1966.Nu i December. Första reg: 1965-09-30.
    Annars skulle den stått utomhus hela vintern. Eftersom han inte längre hade förvaring.
    Nybesiktigad 2007-11-23 u.a (okej.. tutan fungerade inte) men rostfri.
    Har inte kört den ännu.. Fick den levererad till mitt garage.

Synd att du hittat en bil Henric.. Annars kunde den kanske varit något för dig..

// Jonas

henric
    Deltagare

Då man söker bilar finns dom aldrig och då man köpt finns det plödsligt flera ute, typiskt men jag är rätt nöjd med min gula 66:a.
    Har börjat putsa lite och återkommer med bilder vilken dag som helst.
    Ekendahl var här idag och affärade lite så nu finns lite reservdelar som ska på bilen.

Henric

henric
    Deltagare

I ganska sakta mak men dock fortsätter arbetet. Försökte starta igår. Orginalpumpen var bortmonterad av nån anledning och kablar och slangar var framdraget till en elektrisk pump.
    Satte dock dit orginalpump men startförsöken blev misslyckade. På med en elekrisk och pang så var motorn igång. Lite konstig lukt av gammal bensin men annars så gick den hyfsat den lilla stund jag körde.
    Nästa problem är koppling där båda cylindrarna är kass. Tog loss det hela och beställde nya packningar från Torpshammar.
    Nya skyltar dök upp så det blir kanske kvällens arbete att montera. Bilden nedan visar plastslangen som går ut från kylarens expantionsdel- Den var inte bytt på ett tag, torr, stenhårt och samma färg som glödgat stål…..

Karl Ask
    Moderator

Skönt att den startade, men mer bilder på hela bilen är önskade.

henric
    Deltagare

Mer bilder kommer men mitt grage är trångt så där är inte läge för helbilder. bara kopplingen funkar så ska jag köra ut och fota. Rengjorde bromscylindrarna, det är skillnad på skitigt och rent, se bild på lock, nummerlåten bak kom på plats. Slutligen las en timme på att få lös och isär bakkofångare. Dom skruvarna satt minsann. Tänker byta mellandelen och ett horn. Synd på den balla dekalen på det rostiga orginalet. Ska försöka fån reklamkille att göra ett nytt.

Henric

j.leklem
    Deltagare

Varit hos Henric i kväll och hjälp till/varit i vägen.
    Fick på bakre stötfångaren och skruva tillbaka huvudkoplings cylindern.
    Sen blev det en liten provsväng, nästa projekt BROMSAR, Stefan börja packa delar, Henric ringer snart 😀

Ser ut att bli rally för Henric åxå. Bilder:

Nytt horn.

Nu börjar det likna nått.

INTE någon av minna bättre bilder…. Men den går och kopplingen funkar.

Snart sommar 😀

J

henric
    Deltagare

Jonas kom hit och fikade och då passade jag på att tvinga in honom i garaget som hjälp.
    Bromsarna som stått sen 1991 luftades och funkar hyfsat, än så länge. En provtur gjordes där allt började bra. Efter ett tag var det stopp. Skit i tanken som geggat igen systemet. Soppafiltret jag satt dit var fullt i smuts från tanken. Två kilometer och tre filter senare börjar det gå bättre. Trågigt nog går bilen bäst med choke, utan så stannar den nästan- Jobbit fel helt enkelt. Klöste även på vinterdäck med viss möda. Sommardäcken fram hade rejält fastrostade bultar men Jonas var snäll och åkte efter sin muttersnurra så till slut kom dom lös. Lite problems men i det hela går det ganska bra, det kanske blir JVBK-rally för mig med sista helgen i februari….

henric
    Deltagare

Säg den glädje som varar. Idag var bromsarna inte alls på bra humör och vätskan i behållaren har skjunkit till hälften. Jag tycker jag har broms på en krets men det blir väl att gå igenom det igen, idag orkade jag inte. Förgasaren rengjordes från skit, eller geggamoja i flottörhuset. Munstycken genomblåstes och tanken tömdes och sköljdes, men nej – bilen går ojämt och hackigt. Återstår det elektriska. Jag brukar säga att man inte ska fråga varför en tvåtaktare går dåligt så länge inte tändningen är kollad. Det bör ju i högsta grad gälla mig själv så i morgon blir det väl inköp av tändkablar, stift mm. Fördelarlock, rotor och brytare har redan anlänt från Frändefors. Nytt nytt ska det va….

Henric

2takt_nicke
    Deltagare

fin fint!, låter alla gånger som om det vore tändningen som spökar:P

henric
    Deltagare

En så kallad Uppdate som vi säger här i jämtland. Dock utan kawasakigröna rysare.

Evert och Jonas kom över idg med hjälpande händer, alltid lika tacksamt. Evert tog med indikatorklockan så tändningen blev rätt ställd och nu spinner motorn bra där den står inne i garaget. Provtur får dröja då jag tagit tjuren vid hornen och tagit bort fronten. Främre delen av motorrummet är (var) täckt av en tjock seg svart smet, olja troligtvis. Efter uppmjukning med T-röd börjar man skymta gul färg. Gul färg ska det också bli på frontplåten som ska bättras lite innan nya blanka detaljer kommer på plats. Fronten och stagen som håller kylaren togs bort med viss svårighet då inte mången skruv var den andre lik. Så med lite nylackat och nya skruvar brukar det ju bli bra mycket bättre.
    Slutligen har bromsfelet fixats. Löjligt nog var det bromsrörets nippel in på en framcylinder som var dåligt åtdragen så där läkte det. Nåt jag aldrig sett förut men nån gång ska ju vara den första…

henric
    Deltagare

Lite lugnare dag. Byte av trasig fönstervev, bättre kurvstroppar fixade och fronten bättringslackad och monterad. Känns hyfsat ändock för att vara ett amatörgaregejobb. I morgon blr det bättringslack och provtur och jakt efter besiktningstid.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 60 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng