Saab 96 1973: Bimsan
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1973: Bimsan
- Detta ämne har 466 svar, 32 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-23 16:40 av
solveslamsug.
-
FörfattareInlägg
-
juli 15, 2011 kl. 05:15 #27758
Hehe, härligt att fick fatt i den! Själv hittade jag ett komplett nållager liggandes i fettböset i motorrummet i sköldpaddan! Vette fåglarna vad länge det har legat där! Jag har något extra nållager om det skulle krisa sig för dig igen!
juli 15, 2011 kl. 20:56 #29841Tack! Ja, motorrumsgolven i V4:orna kan bjuda på många kul överraskningar. Ska lyfta motorn ur reservdelsbilen i början av nästa vecka och det ska bli spännande att se vad som döljs där…
96 V4 1975 ”Bollen”
juli 18, 2011 kl. 21:43 #29926Ja, så var då den krockade, vänstra bakskärmen bortplockad. Hade befarat att skruvarna skulle sitta som 😈 men de släppte hur snällt som helst. Visst var det en del hål i skärminfästningarna och vid stötdämparinfästningen (trots att den är svetsad) men inget allvarligt. Den stora negativa överraskningen var att övre fjäderfästet upphört och fjädern vilade direkt mot karossen! 😮 Att SBP släppte igenom det? Inte konstigt att det knirkat om bakvagnen ibland… 😕
Inga bilder tyvärr; har bara internet i telefonen här i sommarstugan, och jag lyckas inte ladda upp från den (telefpnen, alltså).96 V4 1975 ”Bollen”
juli 19, 2011 kl. 07:36 #27985SBP har en tendens att missa lite saker ibland, sköldpaddans nedre vänstra länkarm var stort sett genomrostad samt att nedre fjäderfästet på den samme inte heller fanns längre!
Du har inte hittat något spännande i oljeböset? En sportratt som du vill bli av med tex 😀 .
Angående uppladdning av bilder från telefonen kan jag rekommendera snapbucket använder jag för att ladda upp bilder direkt från mobilen till internet!
juli 19, 2011 kl. 12:29 #29931Hehe, nej, men det låg faktiskt ett enblem, den sorten som sitter bakom framhjulen, i oljegegget. Däremot har jag en sportratt som jag inte använder; du kan pm:a mig.
Nu är fö hela reservdelsbilen slängd i en metallcontainer där pengarna går till byggandet av en gympahall här i byn. Så blev den bilens sista resa en ideell insats! 🙂96 V4 1975 ”Bollen”
juli 19, 2011 kl. 17:09 #29932Ja, efter vinkelslipens obarmhärtiga härjning blev det förstås lite större hål men inte värre än vad man kan vänta på en bil där skärmarna nog aldrig varit av. Testar att ladda bild:
http://i1107.photobucket.com/albums/h399/JanneHagnell/Snapbucket/EEE1EFF9-orig.jpg96 V4 1975 ”Bollen”
juli 20, 2011 kl. 19:02 #28026Idag åkte stötdämparen och säkerhetsremmen av så jag kunde plocka fjädern. Förvånades ännu en gång över hur lätt alla skruvar släppte: Både nedre stötdämparfästet och de till remmen. 😀
Sedan började det mödosamma arbetet med att få bort resterna av det gamla övre fjädergummit. 😡 vad det satt! Men belöningen väntade under i form av fräsch plåt, vilket också gällde nedre tallriken som jag först tyckte såg illa ut. 🙂
För att hindra att fjädern flyttar sig uppåt över det ”nya” gummit (=plockat från donatorbilen) svetsade jag ett armeringsjärn runt övre fästet. Fortsatte med att lappa övre stötdämparfästet men jag och svetsen kom inte väl överens idag så det blev inte jättesnyggt. Berodde troligen på för svag ström, en eftergift för att slippa bränna sönder plåten i bilen. Får slipa ner och gå på med lite bättre kräm sedan.96 V4 1975 ”Bollen”
juli 21, 2011 kl. 20:51 #28045Gött när saker släpper som det ska!
Vet hur det känns med en trilskande svets och det är inte kul! Men härligt att du kämpar på! :AP :AP :AP Skulle gärna se en bild på armeringsjärnsförstärkningen!
juli 22, 2011 kl. 17:18 #28103Tack! Ja det kommer bilder när jag svetsat klart men det dröjer då gasen tog slut nu på eftermiddagen. 🙁 Nu sitter i alla fall alla plåtar där de ska så det är helsvetsningen som återstår. Behöver också sätta dit mer armeringsjärn på övre fjäderfästet, fjädern känns som den är en storlek för vid men den passar ju därnere. 😕 jaja, orkar nog inte dänga iväg och köpa gas imorgon utan det får vänta till nästa vecka. Finns ju annat att pyssla med, har tex klippt till en ny innerskärm då bara lite av fästena återstår av originalet. Sedan ska den nya skärmen förberedas med putsning och lampmontage. :WH
96 V4 1975 ”Bollen”
juli 23, 2011 kl. 13:39 #28091Idag åkte lampinsats och genomföringen till tankluftningen på plats på den nya skärmen som också blev avtorkad. Putsning får vänta tills jag monterat den.
Passade också på att göra rent min reservdrivknut medelst kokning (min specialare är att koka skitiga grejer i en gammal syltgryta, ihop med maskindiskmedel), torkning och oljning så det inte börjar rosta. På själva drivaxeln la jag lack. 🙂96 V4 1975 ”Bollen”
juli 23, 2011 kl. 13:57 #28084Kokningen var inte en dum idé! Frågan är vad damen säger när jag gör drivaxelssoppa i lägenheten :ROLF
juli 27, 2011 kl. 20:31 #30260Sådär, då var hjulhuset klart! 😀 Fick svetsa på ganska rejält med armeringsjärn på övre fjäderfästet och eftersom det undre var både fräscht och skruvat på plats misstänker jag att någon helt enkelt bytt till några andra, vidare fjädrar. Det skulle också förklara varför bilen är så stötig i bakvagnen. Men maken till taffligt att bara sätta dit fjädrar som inte passar utan att anpassa bägge fästena! 😮

96 V4 1975 ”Bollen”
juli 28, 2011 kl. 19:44 #30301Yes! Skärmen på plats och arbetet klart! Det var lite meck att få dit stänklappen på den hemmagjorda innerskärmen, och den hamnade väl inte exakt som den andra men helt okej, tycker jag. :CE

96 V4 1975 ”Bollen”
juli 29, 2011 kl. 21:28 #28365Idag var det premiärtur efter bakskärmsarbetena och minsann om jag inte tyckte att bilen kändes bättre i bakvagnen nu; mindre stötig utan att för den skull vara mjuk. Och ändå är det bara ena sidan som är fixad. 😀
96 V4 1975 ”Bollen”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.