Saab 96 -60 (93 F enligt papperen)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -60 (93 F enligt papperen)

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 14, 2010 kl. 16:51 #156441

      FredrikC: Klart inredningen din ska stanna i din bil. Men om du skulle komma på andra tankar någon gång så hoppas jag att du skänker mig en tanke 😉

      Hans H:
      Vill du se en 93B i den färgen med samma färg på inredningen?
      Kom upp en sväng till linköping så kan du få återuppleva din barndom 😉

        april 15, 2010 kl. 17:54 #156517
        Rodder76 wrote:
        Hans H:
        Vill du se en 93B i den färgen med samma färg på inredningen?
        Kom upp en sväng till linköping så kan du få återuppleva din barndom 😉

        Det låter lockande. 🙂
        Men vi får se hur sommar-resan går. Vi ska upp till släkten i Västerbotten och jag har inte ”plottat kursen” ännu.

        Men tack för erbjudandet.

          maj 7, 2010 kl. 14:57 #157724

          Nu är det nära!
          Imorgon skall den äntligen ut ur garaget, upp på släp och hem till nya ägarens (min) förvaringsplats. Kanske tom hinner med ett startförsök imorgon 🙂
          En extra omgång fälgar inhandlade på tradera för 1 kr.
          Väntar fortfarande på nya kederlister och väntan kan bli lång då classicsaabracing.com inte hade några gröna på lager och måste ha in ett tiotal beställningar innan de kan beställa en ny batch från sin leverantör. Så kom igen nu alla ni med safaribeige bilar med gröna detaljer, skaffa nya kederlister ni med så det blir tillräckligt många beställningar! 😀
          Tillsvidare får det nog bli svarta eller grå kederlister från Örebro Agenturaffär eller om det nu var Peja’s som hade dem.
          Skall försöka komma ihåg att ta med kameran imorgon.
          Trevlig helg!

            maj 7, 2010 kl. 15:08 #157727

            Har inte xp kederlister? Jag köpte nyss röda lister där och har för mig att de hade i fler kulörer, men jag kan minnas fel…..

              maj 7, 2010 kl. 15:23 #157731
              Henric wrote:
              Har inte xp kederlister? Jag köpte nyss röda lister där och har för mig att de hade i fler kulörer, men jag kan minnas fel…..

              det är väl xp han menar med classicsaabracing antar jag….

                maj 7, 2010 kl. 16:27 #157732

                Hej,
                kontakta Janne Karlsson i Karlstad så finns hos honom en hel uppsättning nya gröna kederlister att köpa från Klubben.

                  maj 8, 2010 kl. 21:48 #157801

                  Tackar för tipset, skall kontakta Janne Karlsson i Karlstad, det är ju nära och bra också om nu lagret också befinner sig där 🙂
                  Har hämtat bil idag, efter att ha släpat bilen några meter i garaget med två låsta hjul ordnade några välriktade slag med släggyxa så att alla hjulen rullade ganska så lätt. Knuffades sen upp på kärran utan några större besvär. Tack Lollo för all hjälp! :worshippy: (Jag stod mest och tittade på under lossbökandet av låsta hjul men gjorde en insats för att få bilen upp på kärran) Efter hemtransport vidtog inkoppling av batteri och startförsök. Fick byta fördelarlock och fixa och dona lite men den hoppade igång ganska snällt och kördes faktiskt för egen maskin av kärran och in i sitt nya garage. Känns lovande 🙂 De nyinflyttade sommargästerna i grannhuset bör nog ha funderat lite över var de valt att tillbringa sommaren när det stora illadoftande rökmolnet drev in över altanen… Han i vars garage bilen står har också en RD500, så det var inte det sista tvåtaktsmolnet de bekantar sig med denna sommar..
                  Nu firas med en virrepinne 😛

                    maj 9, 2010 kl. 00:38 #157804

                    Illadoftande?

                    Icke då! 🙂

                      maj 26, 2010 kl. 20:50 #158543

                      @Hans H: Jo, ganska illadoftande ändå vill jag påstå, då motorn konserverades medelst hälla i olja tills den dog innan den ställdes undan. Det rök väldeliga och luktade inte så mumma.

                      Har köpt en komplett uppsättning gröna kederlister till bilen nu via klubben (tack Janne), så när skärmarna väl kommer på plats blir det snyggt och prydligt och originalmässigt.

                      Har haft upp bilen på lyft och tittat lite. Hittade inte helt oväntat en del rost men då det är en 50 år gammal bil som bruksades långt in på 80-talet var väl knappast något annat att vänta. Den är dock duktigt underredsbehandlad, finns en del fascinerande stalagmitartade svarta formationer under bilen 🙂


                      Uppe på lyften. Backlampa är ju ett schysst tillbehör.


                      Här var det visst ett litet hål i hörnet.


                      Mer rost längs framkant av bagagerumsgolvet, kanske räcker det att skrapa rent och olja in ordentligt, den kommer ju ända bara gå på somrarna.


                      Här var det ytrostigt och säkert ganska tunt.


                      Och här var det hål. Jag kommer nog inte igenom en besiktning utan att svetslaga detta va?


                      Höger bak. Här var det blött. En packning i cylindern som inte håller tätt uppenbarligen. Fram finns det ingen bromsverkan alls, så där sitter nog alla fyra kolvarna fast verkar det som. Sitter de här beläggen rättvända?


                      Det här ser ut som nåt slags avgasrör? Sitter det på alla 96-or?

                      För att summera så finns det ju inte sådär farligt mycket rost som måste åtgärdas. Bromsarna kräver dock lite pyssel. Det är bara att hålla tummarna för att aluminiumcylindrarna har klarat sig.

                      Jag får känslan av att den surar ihop på tomgång respektive lite lagom med gas. Kanske kan det vara flottörnivån som är för hög, ger det den typen av symptom? Eller ska man inte dra för stora växlar från hur den beter sig när motorn inte är belastad? Det här är ju bara när jag ”torrgasar”.

                        juni 29, 2010 kl. 00:00 #159768

                        Nya tätningar inköpta till alla cylindrarna. Två av fyllnadskropparna fram var trasiga, lutar åt att testa en lösning med Borgward Isabella-delar enligt Kajsa Wargs princip. Cylindrarna fram upputsade invändigt med 1200 våtslippapper och 5-56. Kanske blir det bra, kanske blir det nya cylindrar ändå.
                        En farbror bistår med svets, garage samt instruktioner angående svetsning av den rost som måste åtgärdas. Han tycker själv att svetsröken och de obekväma arbetsställningarna är för jobbiga så med ålderns rätt får han bli arbetsledare och jag får chansen att lära mig hantera en MIG-svets.
                        Snart är semestern här och det kommer finnas mer tid att lägga på att få ut 50-åringen på vägen 🙂

                          juni 29, 2010 kl. 04:43 #159769

                          Dette blir bra! Fint å få den ut til 50-års jubileet.

                          Been a Saab owner since 1987.
                          I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

                          1960 93F
                          1967 96 Monte Carlo 850
                          1975 96 V4
                          1989 900i 8V 5 dørs
                          1992 900S 5 dørs
                          2008 9-3 SC Aero ttid
                          2009 9-3 SC tid

                        Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.